MS: Van der Poel po brutálnom sóle šampiónom, technický okruh v Glasgowe urobil obrovské selekcie

6.8.2023, 11:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
ne 6.8. zvlnena etapa ciel rovina Edinburgh > Glasgow (10 kôl) 271 km MVDP
profil pretekov, 3570 nastúpaných metrov (© UCI / WCH 2023)
Svetový šampionát máme väčšinou spojený s chladným počasím záveru septembra po dlhej a únavnej sezóne. Tento pocit sa však akosi preniesol aj do augustového Glasgowa, kde jazdíme cestné MS o sedem týždňov skôr ako je to zaužívané. Téme veľkého šampionátu sa ešte budeme venovať v nasledujúcich dňoch... Ani tentoraz počasie pretekárom úplne neprialo, hoci naštastie nebolo až tak daždivo ako pred štyrmi rokmi v Harrogate. To bolo veľmi dôležité vzhľadom na obrovské množstvo zákrut, ktoré cyklistov čakalo na okruhu.
Na dnešný deň sa tešili všetci fanúšikovia najmä preto, lebo táto trať sedela obrovskému rozpätiu klasikárov - od Pogačara po Philipsena a štartovala tu absolutná špička, teda kvalita štartového poľa bola vyššia ako na Tour de France. Mená ako Evenepoel, Van Aert, Van der Poel, Pogačar, Pedersen, Asgreen, Laporte či Philipsen sľubovali veľkú show. Viac sa dočítate v preview kolegu Juraja Janoťáka. Našťastie, tento rok nebol známy žiadny mimosúťažný incident, ktorý by v dejisku ovplyvnil niekoho z favoritov ako sa to stalo vlani v prípade Mathieua Van der Poela.
Aj keď sa mali preteky rozbehnúť pokojne, hlavná hviezda Portugalčanov Joao Almeida spadol a musel si vyžiadať aj ošetrenie. V 195-člennom pelotóne sa od začiatku vo veľkom nastupovalo a dopredu sa tlačili najmä ľudia zo slabších tímov, ktoré sa chceli ukázať. Pomerne jednoducho odišlo prvých deväť ľudí a keď ďalší videli, že balík nemá záujem ich riešiť, skúšali to aj ďalšie skupiny. V jednom momente ich bolo pred hlavným poľom päť. Až následne Slovinci, Briti, Francúzi a Belgičania povedali, že stačilo a zvýšili tempo, aby všakovakých exotických oneskorencov vybavili a vpredu ostali maximálne tri skupiny.
Prvý únik, ktorý sme mohli považovať za hlavný, vytvorila deväťčlenná partia Owain Doull (Veľká Británia), Matthew Dinham (Austrália), Harold Tejada (Kolumbia), Patrick Gamper (Rakúsko), Kevin Vermaerke (USA), Ryan Christensen (Nový Zéland), Krists Neilands (Lotyšsko), Rory Towsend (Írsko) a Petr Kelemen (Česko). Rozhodli sa, že nebudú čakať žiadnych oneskorencov a vystačia si sami.
- reklama -
- reklama -
Za nimi sa vetrala trojička George Bennett (Nový Zéland), Eric Fagundez (Uruguaj) a Rien Schuurhuis (Vatikán). 40-ročný Schuurhuis je známy iba vďaka jeho štátnej príslušnosti. Odkedy získal občianstvo Svätej stolice (v roku 2019, predtým bol Holanďanom) sa každý rok snaží dostať divokú kartu na MS. Najprv úspešný nebol, no udelili mu ju vlani vo Wollongongu, kde na to bol priestor. Že ju dostal aj v Glasgowe je trochu prekvapujúce. Na druhej strane, UCI chce marketingovo vyťažiť z veľkých MS a vyhlasovať, koľko krajín súťažilo. Dnes to bolo 58, čo je historický rekord.
Množstvo exotických pretekárov v pelotóne občas spôsobovalo kolízne situácie. Na jednu z nich doplatil Eritrejčan Natnael Berhane, ktorý musel po páde odstúpiť. Vpredu sa vyše hodinu vetrala ešte aj ďalšia dvojička hobbíkov José Alarcon (Venezuela) - Hasani Hennis (Anguilla), no zaútočili neskoro a nevypracovali si viac ako pár desiatok sekúnd na pelotón. Ten začal pracovať v momente, keď mal prvý deväťčlenný únik náskok ôsmich minút niečo pod 200 km pred cieľom. Minútu pred ním šla ešte tá Schuurhuisova skupina.
193 km pred cieľom prechádzal konvoj cez úzku lesnú cestičku, a to bola tá pravá chvíľa na zablokovanie cesty a protest. Únik teda musel zastaviť. Aktivisti ale nezablokovali až priamo pretekárov, no už autá jazdiace pred nimi, takže do žiadnych televíznych záberov sa nedostali. Pelotón pre svoju veľkú stratu pokračoval ďalej. Treba však povedať, že na MS jazdci nemajú vysielačky, teda nevedeli, čo ich čaká. Tesne pred zastavením balík došiel trojku prenasledovateľov, takže vpredu ostával už iba klasický pôvodný únik.
Aj Petra Sagana s Matúšom Štočkom teda čakala vynútená prestávka. Počas nej zachytili ruchové mikrofóny ako prezident UCI David Lappartient vysvetľoval skupinke pretekárov s Nielsonom Powlessom, že čosi blokuje cestu a hoci by pretekári po jednom prešli okolo, sprievodné autá nie, a tak musí incident vyriešiť polícia. Podľa televízie Sporza, ktorá mala v konvoji vlastnú motorku, sa štyria protestujúci prilepili o asfalt, teda policajti ich museli odlepovať. Nejazdilo sa 53 minút, čo je masívna časová strata, ktorá sa vytvorila. Pre cyklistov to bola veľká zmena. Do cieľa ostávalo 192 kilometrov.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Preteky sa následne rozbehli veľmi rýchlym tempom, aspoň v prvých kilometroch. Pelotón sa rozdelil na viacero skupín. Únik mal k dispozícii 6:30 náskoku. Nasledoval práve najťažší kopec pretekov Crow Road (3,7 km; 5,5 %). Otázkou bolo, či ho pre dlhú pauzu a načerpanie nových síl všetci bez problémov zvládnu, alebo sa tam nakopne vysoké tempo. Bolo to skôr to druhé, no poodpadávali len exotickí pretekári a náskok úniku klesol o vyše minútu.
V pelotóne sa to potom mierne upokojilo, Peter Sagan jazdil pekne vpredu medzi najlepšími. Smolu mal ale Fernando Gaviria, ktorý v jednej zákrute preletel cez riadítka priamo na hlavu s ramenom, po čom musel odstúpiť. Našťastie sa o pár centimetrov vyhol obrubníku. 152 km pred koncom pretekov dorazili pretekári do Glasgowa a už ich čakalo "len" krúženie po okruhu s obrovským množstvom zákrut a jedným kopcom. Veľmi dôležitá bola dobrá pozícia, ktorú pri jednom z kopcov Matúš Štoček nemal a ledva ostal v pelotóne. V týchto chvíľach to bolo veľmi ťažké. Silné tímy sa chceli rýchlo zbaviť slabších súperov.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Matúš, žiaľ, nevydržal v pelotóne ani do prvého prejazdu cieľom. Tempo bolo obrovské. A plnili sa aj očakávania - množstvo pádov a technických problémov selektovalo pole, ktoré sa muselo vysporiadavať so stovkami zákrut. Únik veľmi rýchlo prichádzal o náskok. 120 km pred cieľom mal už len 2:20 náskoku. No a práve v tomto čase vypadol z pelotónu Peter Sagan. Ostávalo tam v tom čase ešte približne 80 pretekárov vo dvoch skupinách. Ako sám povedal, rozhodne sa v treťom kole - o jeho osude. Odstúpil teda podobne ako Matúš, 114 km pred cieľom. Matúš sa ešte dve kolá snažil jazdiť, no rozhodcovia ho stiahli.
Preteky boli mimoriadne selektívne a jazdili sa bez vysielačiek, čo bolo v prípade technických problémov hrozne problematické. Rozhodcovia ťažko posudzovali, kto odpadá na výkon a kto má problémy. Autá boli ďaleko za natiahnutým hlavným poľom zoradené náhodne a aj keď ste sa po dlhom čakaní dostali k náhradnému bicyklu, už ste zaostávali aj o pol kilometra či celý kilometer. Vyskúšal si to Christophe Laporte (Francúzsko), ktorý sa už nedokázal vrátiť späť napriek tomu, že mal dnes šancu. Už vyše sto kilometrov pred páskou odpadli ľudia ako Julian Alaphilippe alebo Jasper Philipsen. Najmä tento Belgičan ukazoval na Tour úžasnú formu, no dnes nestačil.
99 km pred dojazdom ostalo v hlavnej skupine už len 32 pretekárov a onedlho skúsil atakovať Remco Evenpoel. Belgičania majú ešte aj Wouta van Aerta, teda potrebovali hrať na dve karty. No Mauro Schmid zo Švajčiarska doviedol skupinu za ním a chvíľu sa potom nešlo. V ďalšom dejstve prišiel atak Mattea Trentina (Taliansko), ktorý rozdelil favoritov a medzi desiatimi ľuďmi s ním tam na veľké prekvapenie neostal Remco Evenepoel. To, samozrejme, videli všetci a v nasledujúcom kopci zaútočil Mathieu Van der Poel (Holandsko), ktorý chcel narobiť obhajcovi titulu ešte väčšie problémy. Medzi skupinami vzniklo 15 sekúnd.
Tak prišiel kopec Montrose Street, kde boli dostihnutí prví ľudia z pôvodného úniku a zaútočil Tadej Pogačar (Slovinsko) a vzápätí pri kolízii s bariérou spadol Matteo Trentin, ktorý mal okamžite po pretekoch. Tesne za ním šiel Van Aert, ktorý mal šťastie, no vznikli menšie rozdiely. Na vrchole kopca však druhého muža Tour dobehli, a tak sa opäť cuklo a prestalo ísť. To znamenalo návrat skupiny s Remcom Evenepoelom späť. No a plietli sa tam aj členovia pôvodného úniku.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
V šiestom z desiatich kôl prišiel rad na atak od Van der Poela (Holandsko). Tu to už bolo zaujímavé, pretože si ho docvakli len Tadej Pogačar (Slovinsko), Wout Van Aert (Belgicko), Alberto Bettiol (Taliansko) a Mads Pedersen (Dánsko). Táto patria dobehla Vermaerkeho a Dinhama z úniku a už boli na čele pretekov. Rýchlo si vytvorili 20 sekúnd výhody. No akonáhle sa za nimi sformovala asi 25-členná partia a začala spolupracovať, odstup sa znížil a napokon aj zmazal. Na čele pretekov tak ostávalo 29 pretekárov. Takúto selekciu 70 km pred cieľom MS si nepamätáme.
Takmer isté ale bolo, že spoznáme nového majstra sveta, Evenepoel titul neobháji, pretože jazdil vzadu a zjavne sa necítil komfortne. Keď skupina taktizovala, dokonca sám nastúpil, no už to skôr vyzeralo ako domestikovanie. Belgicko tam malo početnú prevahu s Van Aertom, Stuyvenom, Van Hooydonckom i Benootom. Zvyšné krajiny tam boli dvaja alebo po jednom.
Následne prišiel lejak. Síce už bolo v skupine málo pretekárov, teda nehrozili hromadné pády, ale aj tak to bolo v zákrutách veľmi problematické. Šťastie skúsil vyskúšať Talian Alberto Bettiol, ktorému sa nepáčila cukatúra a skúšal teda ísť sám na čele. Vypracoval si až 40 sekúnd na partiu, ktorú viedli Belgičania na čele s Benootom. Istotne čakal, že sa k nemu už pridá vyselektovaná partia. 43 km pred cieľom zo skupiny favoritov tvrdo spadol Jhonatan Narváez (Ekvádor) a mal po pretekoch.
Práve pád borca Ineosu urobil dieru v skupine a okamžite to prví štyria z nej využili a rozhodli sa nastúpiť, čo už bolo rozhodujúce. Odišli Wout Van Aert, Mads Pedersen, Mathieu Van der Poel a Tadej Pogačar. Spolu s Bettiolom sa to zdali byť prosto najsilnejší pretekári dnešného dňa. Kým mali vpredu Taliana, bolo jasné, že budú spolupracovať, nie taktizovať. Zvyšní pretekári už nemali síl a rýchlo rezignovali. To museli využiť ešte motivovaní jednotlivci ako Powless, Skujinš a Schmid a ostali medzi skupinami. V čelnej  pätici sme ale hľadali majstra sveta. Bettiol prešiel pod bránou označujúcou dva okruhy do cieľa s náskokom 20 sekúnd.
23 kilometrov pred cieľom prišiel v krátkom kopci úspešný nástup Mathieua Van der Poela, ktorý chcel ukázať, že on je tu ten najsilnejší. Prehučal cez Bettiola, ktorý sa napokon nechytil ani zvyšnej trojice. Tá sa snažila spolupracovať, no musela sa vysporiadať s reputačným kopancom od konkurenta. Bolo to veľmi psychicky náročné pre nich a zdalo sa, že sa rozsypali. Van der Poel šiel dominantným spôsobom. V nasledujúcich brdkoch si vždy získal nejakú tu sekundu a dostal sa až k polminúte.
Keď už mal 40 sekúnd, v jednej zo zákrut sa pokĺzol a spadol. Mal ešte veľké šťastie, že nepoškodil bicykel a nezranil sa zásadne. Menšie krvavé šrámy na lakti i nohe a roztrhaný dres sa dali zniesť. Pokračoval ďalej aj s poškodenou tretrou. Do posledného kola vošiel s náskokom 31 sekúnd. Prenasledovatelia to vzdali a bolo vymaľované. Už len ďalší pád či technické problémy mohli Holanďana pripraviť o titul.
Napokon to bola úžasne dominantná jazda nového majstra sveta Mathieua Van der Poela, ktorý v každom kopci naberal ďalšie a ďalšie sekundy náskoku. Nezastavil ho ani ten pád a krvavé šrámy. Zrodil sa veľký cyklistický príbeh pretekára, ktorý bol najsilnejší. Niet pochýb o tom, že vyhral správny muž. Muž, ktorý odjazdil Tour de France ako rozbiehač špurtov. Obetoval sa pre tím, aby sa ukázal dnes a vybojoval vytúžený dúhový dres. Prvý pre Holandsko od roku 1985, keď sa radoval Joop Zoetemelk.
Woutovi Van Aertovi sa podarilo v poslednom kopci mierne odísť od prenasledovateľov a o druhú priečku tak nemusel bojovať v špurte. Zobral teda už druhé striebro, ktoré prvý raz získal v Imole. Pogačar nechal ísť Pedersena z prvej pozície a na páske ho ošpurtoval. Bez medaily teda ostal jediný pretekár z týchto borcov, ktorý už nosil dúhový dres. Do cieľa prišli až s odstupom 1:45.
Piaty napokon došiel nenápadný Stefan Küng, ktorý mal veľmi silné posledné kolo, tiež nastúpil v záverečnom kopci a prišiel na pásku tesne pred špurtujúcim Jasperom Stuyvenom. No a siedmu pozíciu si vzal veľmi prekvapujúco Matthew Dinham z Austrálie. Chlap z DSM, ktorý celý deň strávil v úniku a do Top 10 by ho určite netipoval nikto.
Preteky boli neskutočne selektívne. Ak by rozhodcovia dodržali avizované, že budú po každom kole sťahovať ľudí so stratou vyššou ako desať minút, do posledného kola by sa dostalo iba 25 pretekárov. Napokon teda urobili výnimku, aby aj mali komu rozdeliť slušné UCI body. Dokončilo 51 cyklistov.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Petra Sagana (Slovák v pretekoch)
"Tá dlhá pauza preteky až tak neovplyvnila. Skôr šlo o to, že po nej sa to nakoplo a šlo rýchlo až na okruhy. Tam sa tie prvé kolá už šlo strašne rýchlo a veď ste mohli vidieť, koľko málo ľudí tam ostalo na to, aby reálne pretekalo o titul. Veľmi málo."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Matúša Štočka (Slovák v pretekoch)
"Zo začiatku to bolo v pohode. Skúšal som sa dostať do úniku, no nevyšlo to. Držal som sa teda v balíku. Na prvý kopec ešte v nájazde som prišiel vpredu okolo 30. pozície, no následne preteky pre protest zastavili. Stáli sme tam veľmi dlho. Následne sa tempo nakoplo a mal som veľký problém tam ostať. Už som aj trochu strácal. Vrátili sme sa v skupinke späť tesne pred okruhmi, ale už som bol pozične vzadu a keď sa tam začalo nastupovať, bola to už jasná vec - že sa to bude trhať a bude to pre mňa vybavené."
Výsledky
1. VAN DER POEL Mathieu Holandsko 06:07:27
2. VAN AERT Wout Belgicko 01:37
3. POGAČAR Tadej Slovinsko 01:45
4. PEDERSEN Mads Dánsko 01:45
5. KÜNG Stefan Švajčiarsko 03:48
6. STUYVEN Jasper Belgicko 03:48
7. DINHAM Matthew Austrália 03:48
8. SKUJINŠ Toms Lotyšsko 03:48
9. BENOOT Tiesj Belgicko 03:48
10. BETTIOL Alberto Taliansko 04:03
DNF SAGAN Peter Slovensko odstúpil
DNF ŠTOČEK Matúš Slovensko odstúpil
Zobraziť kompletné poradie
mapa okruhu, muži 10 kôl (© UCI / WCH 2023)
profil kopca na okruhu (© UCI / WCH 2023)