4. etapa Eneco Tour 2016 (World Tour), štvrtok 22. septembra
4. | 22.9. | ![]() |
![]() |
Aalter > St-Pieters-Leeuw | 201 km | P. Sagan |
História pretekov | Vlaňajší ročník | Úvod k pretekom | Štartová listina |
Štvrtá etapa mala klasikársky nádych, na trati sa nachádzalo niekoľko úsekov na mačacích hlavách. Záverečný okruh obsahoval dve pasáže na dlažobných kockách, plus dve krátke stúpania a túto porciu absolvovali cyklisti dvakrát. Hlavnou otázkou dňa bolo, v akom zložení príde pelotón do cieľového mesta, či zaujímavý finálny okruh vytvorí nejakú selekciu. Bez šance určite neboli ani klasickí šprintéri, pretože posledných 13 kilometrov bolo jednoduchých, ale vo finále si museli dať pozor na to, že cieľová páska bola do mierneho kopca.
Do úniku najskôr zavelili Brian van Goethem (Roompot) a Mark McNally (Wanty-Groupe), obidvaja borci potom dostali na čele pretekov, keď sa k nim dostali aj Bert Van Lerberghe (Topsport-Vlaanderen) a Sjoerd Van Ginneken (Roompot). V úvode etapy mal pád Tom Boonen (Etixx - Quick-Step), ktorý musel opustiť preteky, a bol prevezený na vyšetrenia do nemocnice. Po páde si držal ľavé zápästie.
Najvyššie postaveným mužom v brejku bol Brian van Goethem, ktorý v poradí strácal 36 sekúnd na Rohana Dennisa. Pri chuti zase jazdil Mark McNally, ktorý bol v úniku aj včera, a etapu skončil na piatom mieste. Najskôr si vedúca štvorica vypracovala náskok necelých päť minút, ale akonáhle sa dostali jazdci na dlažobné úseky, strata pelotónu klesala.
Prvou previerkou na kockách bol Paddestraat, ktorý sa využíva aj na Okolo Flámska. Po tomto úseku sa snažili zaútočiť z balíka Frederik Frison (Lotto-Soudal) a Roberto Ferrari (Lampre-Merida), ale hlavná skupina im to veľmi rýchlo zatrhla.
Na záverečný okruh to bolo ešte ďaleko, ale náskok utečencov začal výraznejšie klesať. Deväťdesiat kilometrov pred cieľom mali utečenci k dobru už len necelé dve minúty. Zdalo sa, že balík sa rozhodol spečatiť osud vedúcej skupiny veľmi skoro, pretože rozdiel medzi skupinami stále klesal.
Únik bol dobehnutý už 65 km pred cieľom. V tom momente sa posúvali na čelo balíka všetky dôležité celky, pretože etapa získala úplne nový rozmer. Na záverečnom okruhu sa nachádzali dva úseky na pavé (1900 m a 800 m) a dva kopce Alsemberg a Bruine Put.
Na dlhšej pasáži na kockách udával tempo tím BMC, v popredí sa ukazoval aj Peter Sagan v sprievode svojich kolegov. Pelotón postrážil obidve pasáže na mačacích hlavách, ale na krátkom stúpaní vyrazil dopredu Tom Dumoulin, ktorý zo sebou stiahol niekoľkých jazdcov. Dumoulin, Nordhaug, Oss, Juul Jensen, Preidler a Haller si vypracovali menší náskok, ale pelotón aj pričinením Tinkoffu túto skupinu eliminoval.
Ataky však neprestávali, ale balík bol pozorný, nechcel dopredu pustiť nebezpečných jazdcov alebo skupinu. Niekoľko sekúnd k dobru získali Oliveira (Movistar) a Denz (Ag2r). Ani stúpanie Bruine Put nevytvorilo novú vedúcu skupinu, všetky pokusy pelotón zlikvidoval.
Štyridsať kilometrov pred cieľom sa však dostala dopredu silná a početná skupina, kde sme videli aj priebežného lídra pretekov Rohana Dennisa, ale ako tomu bolo doteraz, ani táto partia nedostala šancu odísť. Potom si zaujímavý náskok vypracovala dvojica z tímu Astana Grivko a Gruzdev.
Na začiatku záverečného okruhu opäť striehli dve pasáže na kockách, Grivko a Gruzdev si tu udržali svoj náskok. Na mačacích hlavách sa v balíku neútočilo, ale hneď po nich vyštartovali dopredu Tony Martin a Tom Dumoulin, ktorí sa nachádzali za vedúcou dvojicou. Grivko a Gruzdev však nečakali na skúsených časovkárov. V balíku kontroloval jazdcov na čele iba tím BMC. Americká dvojica potom dostala nejakú pomoc od ostatných tímov, ale vedúca dvojica mala stále k dobru 30 sekúnd.
Grivko a Gruzdev následne na stúpaní Bruine Put získavali bonifikačné sekundy na zlatom kilometri, najviac si prilepšil Andrij Grivko, ktorý bol vysoko v poradí. Na vrchole tohto kopca mala táto dvojica už len minimálny náskok, Martin a Dumoulin boli späť v balíku.
Na čelo pretekov sa posunul Jasper Stuyven, ale trojica v popredí mala len malú šancu na úspech, lebo balík bol dobre zorganizovaný, keďže sa tam udržalo dostatok šprintérov. Tri kilometre pred cieľom ešte dokázal zrýchliť Jasper Stuyven, jeho snaha však skončila 2000 metrov pred páskou.
V nervóznom dojazde sme videli množstvo záujemcov o etapový triumf, hromadný dojazd ovplyvnil pád Michaela Matthewsa. Na páske sa opäť odohral tesný súboj, v ktorom bol úspešný Peter Sagan pred André Greipelom.
V samotnom špurte sa museli šprintéri spoliehať len sami na seba. Ako prvý vyštartoval Alexander Kristoff, nórsky borec sa ako vždy zameral na dlhý špurt. Lenže za jeho kolesom zostal zavesený Peter Sagan, ktorý vyhral bitku o túto pozíciu s Démarom, a svetový šampión perfektne využil skutočnosť, že mu Kristoff rozbehol špurt. Problémy mu nakoniec nenarobil André Greipel, ktorý bol veľmi rýchly, ale nemal takú dobrú pozíciu ako Sagan, takže nemecký jazdec sa musel uspokojiť s druhým miestom.
Výborná klasikárska etapa mala v druhej časti pekný spád, ktorý síce vyvrcholil spoločným dojazdom pelotónu, ale na trati sa odohralo množstvo atakov. V hektickom a nesúrodom špurte bol znovu najsilnejší Peter Sagan, ktorý musí každý dňom čoraz viac demotivovať súperov. Tentoraz to boli André Greipel a aj Rohan Dennis, ktorého vystriedal na čele klasifikácie.
Slovenský jazdec vďaka bonifikačným sekundám získal na čele poradia náskok siedmich sekúnd pred spomínaným Dennisom, čo mu veľmi pomôže v ďalšom boji o celkový titul. Zajtra sa koná veľmi dôležitá tímová časovka, kde musí Tinkoff podať stopercentný výkon, pretože BMC, Movistar a Lotto-Jumbo majú z tohto pohľadu veľmi silnú zostavu. Dnes sa žltí v záverečných kilometroch s Petrom neudržali, takže možno pošetrili sily.
Peter Sagan získal trinásty triumf v sezóne (z domáceho šampionátu nepridal ani jeden) a prvý raz od famózneho roka 2013 prekonal nevďačný súboj s druhými miestami. V roku 2014 vyhral sedemkrát, druhý bol desaťkrát, vlani zaznamenal desať triumfov a až sedemnásť druhých miest. Tento rok je to po dnešku 13 k 12 v prospech víťazstiev.
![]() |
"Nevedel som, že som vyhral, lebo to bol veľmi tesný súboj s Greipelom, preto som musel počkať na oficiálne výsledky. Som veľmi rád, že som vyhral, lebo tam bol protivietor a bolo treba správne načasovať špurt. Mal som trošku problémy s Démarom, ale to je šprint. Ak som urobil niečo zlé, ospravedlňujem sa, ale nemyslím si to. Ja som držal svoju líniu, bol to on, kto išiel agresívne. Som rád, že som získal nejaké sekundy a v zajtrajšej TTT urobíme všetko, čo bude v našich silách." |
![]() |
"Od dnešného rána sme mali plán, že budeme pracovať v balíku. Boli sme vysoko v klasifikácii, každý musí byť v tejto situácii zodpovedný, preto sme poslali svojich jazdcov na čelo pelotónu. Únik bol chytený veľmi skoro, niektoré celky tlačili na pílu, odvtedy to boli ťažké preteky. Naši chlapci odviedli dobrú prácu pri kontrolovaní útokov a nakoniec to skončilo hromadným dojazdom, kde Peter predviedol opäť super šprint. Nemyslím si, že tímová časovka vytvorí veľké rozdiely. Niektoré tímy majú silné zostavy, ale aj naši chlapci sú odhodlaní, a máme dostatočnú kvalitu, aby sme dosiahli dobrý výsledok. Vo včerajšej etape mal pád Michael Valgren, dnešnú etapu prežil, a dúfam, že v TTT bude v dobrej kondícii." |
![]() |
"Samozrejme, mrzí ma, že som prehral s Petrom Saganom. Dva kilometre pred páskou bol pád, ktorý ma zastavil. Síce som sa dokázal vrátiť na čelo pelotónu, ale stálo ma to veľa energie. No napriek tomu som sa v závere cítil dobre. Na sekundu ma zabrzdil aj súboj medzi Saganom a Démarom, bol som trošku pozadu, aby som mohol poraziť Sagana. Dnes sme chceli urobiť tvrdé preteky, myslím si, že v druhej časti etapy sa nám to podarilo." |
Výsledky | ||||||||
1. | ![]() |
SAGAN Peter | Tinkoff ![]() |
4:42:12 | 50 | |||
2. | ![]() |
GREIPEL André ![]() |
Lotto Soudal ![]() |
00:00 | 20 | |||
3. | ![]() |
KRISTOFF Alexander ![]() |
Team Katusha | 00:00 | 8 | |||
4. | ![]() |
DÉMARE Arnaud | FDJ ![]() |
00:00 | ||||
5. | ![]() |
GROENEWEGEN Dylan | Team LottoNL - Jumbo ![]() |
00:00 | ||||
6. | ![]() |
DEGENKOLB John ![]() |
Team Giant - Alpecin ![]() |
00:00 | ||||
7. | ![]() |
VAN RENSBURG Reinardt | Dimension Data for Qhubeka ![]() |
00:00 | ||||
8. | ![]() |
CAPIOT Amaury | Topsport Vlaanderen - Baloise | 00:00 | ||||
9. | ![]() |
NIZZOLO Giacomo | Trek - Segafredo ![]() |
00:00 | ||||
10. | ![]() |
MEZGEC Luka | ORICA - BikeExchange ![]() |
00:00 |
168. | ![]() |
BAŠKA Erik | Tinkoff ![]() |
16:28 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | ![]() |
SAGAN Peter | Tinkoff ![]() |
13:17:29 | 8 | |||
2. | ![]() |
DENNIS Rohan ![]() |
BMC Racing Team ![]() |
00:07 | ||||
3. | ![]() |
VAN EMDEN Jos | Team LottoNL - Jumbo ![]() |
00:12 | ||||
4. | ![]() |
GRIVKO Andrej | Astana Pro Team ![]() |
00:20 | ||||
5. | ![]() |
SÜTTERLIN Jasha | Movistar Team ![]() |
00:21 | ||||
6. | ![]() |
ELMIGER Martin | IAM Cycling ![]() |
00:21 | ||||
7. | ![]() |
KELDERMAN Wilco | Team LottoNL - Jumbo ![]() |
00:22 | ||||
8. | ![]() |
BRÄNDLE Matthias | IAM Cycling ![]() |
00:22 | ||||
9. | ![]() |
ROGLIČ Primož ![]() |
Team LottoNL - Jumbo ![]() |
00:23 | ||||
10. | ![]() |
PHINNEY Taylor | BMC Racing Team ![]() |
00:23 |
161. | ![]() |
BAŠKA Erik | Tinkoff ![]() |
17:17 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape | ||||||||
1. | ![]() |
SAGAN Peter | Tinkoff ![]() |
94 | ||||
2. | ![]() |
GROENEWEGEN Dylan | Team LottoNL - Jumbo ![]() |
66 | ||||
3. | ![]() |
KRISTOFF Alexander ![]() |
Team Katusha | 49 | ||||
4. | ![]() |
BOUHANNI Nacer ![]() |
Cofidis, Solutions Crédits | 47 | ||||
5. | ![]() |
NIZZOLO Giacomo | Trek - Segafredo ![]() |
41 | ||||
6. | ![]() |
GREIPEL André ![]() |
Lotto Soudal ![]() |
36 |
![]() |
Rebríček víťazstiev v sezóne 2016 | ||||||||
1. | ![]() |
DUPONT Timothy | Verandas Willems Cycling Team | 15 | ||||
2. | ![]() |
SAGAN Peter | Tinkoff ![]() |
13 | ||||
3. | ![]() |
KRISTOFF Alexander ![]() |
Team Katusha | 13 | ||||
4. | ![]() |
COQUARD Bryan | Direct Energie | 13 | ||||
5. | ![]() |
KITTEL Marcel ![]() |
Etixx - Quick-Step ![]() |
12 | ||||
6. | ![]() |
BOUHANNI Nacer ![]() |
Cofidis, Solutions Crédits | 10 | ||||
7. | ![]() |
FROOME Christopher ![]() |
Team Sky ![]() |
10 | ||||
8. | ![]() |
GREIPEL André ![]() |
Lotto Soudal ![]() |
10 | ||||
9. | ![]() |
GROENEWEGEN Dylan | Team LottoNL - Jumbo ![]() |
9 | ||||
10. | ![]() |
WACKERMANN Luca | NASR-DUBAI | 9 |
Terminator Calculator (kariérna bilancia Petra Sagana):
VÍŤAZSTVÁ: 88
VÍŤAZSTVÁ v rátane iných disciplín (body, vrchy, U23, U25): 113
CELKOVÉ VÍŤAZSTVÁ: 3
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of California (2.HC) 2015
Giro di Sardegna (2.1) 2011
VÍŤAZSTVÁ V JEDNORAZOVKÁCH: 17
Majstrovstvá sveta v pretekoch (WCH) 2015
Gent-Wevelgem (WT) 2013, 2016
Okolo Flámska (WT-M) 2016
GP Montreal (WT) 2013
E3 Harelbeke (WT) 2014
GP Québec (WT) 2016
Majstrovstvá Európy v pretekoch (CC) 2016
Brabantse Pijl (1.HC) 2013
GP di Prato (1.1) 2011
GP Camaiore (1.1) 2013
MSR v pretekoch 2011-2015
MSR v časovke 2015
BODOVACIA SÚŤAŽ: 25 Tour of California (2.HC) 6x 2010-2014, 2016
Tour de France (WT) 5x 2012-2016
Tour de Suisse (WT) 5x 2011-2015
Tirreno-Adriatico (WT) 3x 2014 - 2016
Paríž - Nice (WT) 2010
Tour de Pologne (WT) 2011
Tour of Oman (2.HC) 2012
USA Pro Challenge (2.HC) 2013
Tour of Alberta (2.1) 2013
Giro di Sardegna (2.1) 2011
SÚŤAŽ DO 23/25 ROKOV: 2
Tour of California 2010 Tour of Qatar 2015 TOP 5 v etapách / jednorazových pretekoch: 228
TOP 10 v etapách / jednorazových pretekoch: 258
BODY V REBRÍČKU WORLD TOUR: 2270
Rok 2010: 111 bodov / 44. miesto
Rok 2011: 198 bodov / 22. miesto
Rok 2012: 351 bodov / 8. miesto
Rok 2013: 491 bodov / 4. miesto
Rok 2014: 263 bodov / 15. miesto
Rok 2015: 257 bodov / 17. miesto
Rok 2016: 599 bodov / 2. miesto
VÍŤAZSTVÁ PODĽA ROKOV:
Rok 2010 - 5 (v rátane iných disciplín 8)
Rok 2011 - 15 (v rátane iných disciplín 19) Rok 2012 - 16 (v rátane iných disciplín 20) Rok 2013 - 22 (v rátane iných disciplín 27) Rok 2014 - 7 (v rátane iných disciplín 9) Rok 2015 - 10 (v rátane iných disciplín 14)
Rok 2016 - 13 (v rátane iných disciplín 16)
UMIESTNENIA V TOP 10 PODĽA ROKOV:
Rok 2010: 20 (39 % z 51 odjazdených dní)
Rok 2011: 35 (47 % z 75 odjazdených dní) Rok 2012: 39 (51 % z 77 odjazdených dní) Rok 2013: 48 (53 % z 90 odjazdených dní) Rok 2014: 43 (47 % z 91 odjazdených dní) Rok 2015: 50 (63 % z 79 odjazdených dní) Rok 2016: 39 (58 % z 67 odjazdených dní)
- tímové časovky nerátame
ETAPOVÉ VÍŤAZSTVÁ PODĽA PRETEKOV (min. 2):
Tour of California, 2.HC (2010-2016): 15 (historicky najviac na týchto pretekoch) Tour de Suisse, WT (2011-2015): 13 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour de France, GT (2012, 2013, 2016): 7
Tirreno - Adriatico, WT (2012-2015): 5
Vuelta a Espaňa, GT (2011): 4
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 4 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Tour of Oman, 2.HC (2012-2014): 4
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2014): 3
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3 (historicky najviac na týchto pretekoch)
Paríž - Nice, WT (2010): 2
Tour de Pologne, WT (2011): 2
Eneco Tour, WT (2016): 2
SAGANOVE ŠPECIÁLY: Tour of California (2010-2016): 14 víťazstiev z 48 etáp (29,2%), 5x bodovacia súťaž (83%), 6 dní v žltom drese Tour de Suisse (2010-2016): 13 víťazstiev z 56 etáp (23,2%), 5x bodovacia súťaž (75%), 3 dni v žltom drese
POČET DNÍ V DRESE LÍDRA PRETEKOV: 30 (zajtra)
Tour of California, 2.HC (2012, 2015, 2016): 6
Giro di Sardegna, 2.1 (2011): 4
Tour de France, GT (2016): 3
Tour de Suisse, WT (2012, 2016): 3
Tour de Pologne, WT (2011): 3
De Panne - Koksijde, 2.HC (2012, 2013, 2014): 3
Tour of Oman, 2.HC (2013, 2014): 3
Tour of Alberta, 2.1 (2013): 3
Tour de Romandie, WT (2010): 2
USA Pro Challenge, 2.HC (2013): 1
Eneco Tour, WT (2016): 1
|
Krátky popis trasy etapy:
Hlavným motívom etapy bude cieľový okruh, ktorý je dlhý takmer 32 kilometrov a ktorý sa pôjde dvakrát. Určite to bude zaujímavá jazda, pretože sa tu nachádza 3000-metrový úsek s mačacími hlavami a dve krátke stúpania Alsemberg (1200 m; 4 %) a Bruine Put (900 m; 8,2 %). Kľúčovým bodom etapy bude najmä Bruine Put, ktorý sa nachádza len 13 kilometrov pred cieľom, takže môže vyradiť z hry rýchlych pretekárov. Atraktívne bude aj to, že na jeho sklonoch sa nachádza tzv. "zlatý kilometer", ktorý na troch miestach ponúka bonusové sekundy (3,2,1). Preto to bude lákavá výzva pre jazdcov, ktorí si chcú polepšiť v klasifikácii, aby tu zaútočili a rozdelil či okresali pelotón. Aj keď sú posledné úseky etapy jednoduché, hromadný dojazd balíka sa udrží veľmi ťažko.
profil etapy pre jej rovinatý charakter organizátor nezostavil |