Preteky pokračovali zvlnenou etapou, ktorá podľa zainteresovaných mohla preveriť aj tých najsilnejších jazdcov, a to najmä v okolí Myjavy, kde na pelotón čakali hlavné prekážky tretieho dňa. Jan Tratnik mal pred sebou poslednú veľkú výzvu, aby udržal žltý dres, ale nič nemali isté ani Daniel Turek, Piotr Brožyna a Patrik Tybor.
Po niekoľkých kilometroch v neutrálnej zóne sa opäť odohrali svižné momenty na čele balíka, niekoľkí cyklisti sa chceli ukázať v dnešnom úniku. Ale podobne ako v predchádzajúcich etapách brejk sa nesformoval ihneď po oficiálnom štarte.
Pelotón chytal všetky ataky, ale dopredu sa predsa len dostali Ficara (Amore-Vita) a Van Breda (Monkey Town), lenže druhý menovaný dostal defekt, a tým pádom skončila snaha tejto dvojice. V tomto momente sme videli viacero podobných problémov, defekt mal aj druhý muž klasifikácie Josef Černý.
Pierpaolo Ficara pokračoval vo svojej aktivite a tentoraz mu robil spoločnosť na čele pretekov Ľuboš Malovec. Situácia sa začala meniť po prvej horskej prémii Havran, kde sa rozdelil pelotón. Dopredu sa dostalo najskôr päť jazdcov, ktorých onedlho doplnili ďalší dvadsiati borci. A dôležitou informáciou bolo to, že sa vpredu nachádzal aj líder pretekov Jan Tratnik. Táto partia však nevydržala dlho v popredí, balík ich dobehol.
Na prvej horskej prémii tím Manzana Postobon ukázal, že má záujem ovládnuť vrchársku súťaž. Všetky body zobrali jeho zástupcovia a polepšili si aj druhý a tretí muž vrchárskej klasifikácie. Bernardo Suaza tak zaostával za Danielom Turekom šesť bodov a Ricardo Vilela strácal osem bodov. Medzitým odstúpil z pretekov Matej Krajíček zo slovenskej reprezentácie.
Napokon sa podarilo vytvoriť vedúcu skupinu, do ktorej sa dostalo jedenásť pretekárov. Z domácich zástupcov sa v nej objavili Juraj Lajcha a Martin Mahďar, ktorým robili spoločnosť Amador (Manzana), VanthourenhoutDieter (Marlux), Mugerli (BMC-Amplatz), Kopfauf (WSA-Greenlife), Polivoda (Kolss), Luchčenko (Astana), Vosekalns (Rietumu Riga), Fussnegger (0711-Cycling) a Rugg (Bike Aid). Brejk si vybudoval minútový náskok.
Utečenci uchmatli aj prvú rýchlostnú prémiu, kde boli úspešní Polivoda, Vanthourenhout a Fussnegger. A práve Olexandr Polivoda bol druhým najvyššie postaveným mužom v úniku, v klasifikácii strácal 49 sekúnd a po zisku troch bonifikačných sekúnd sa vyrovnal Marekovi Čaneckému. Okrem toho ukrajinský jazdec vyhral Okolo Slovenska v roku 2014. Vanthourenhout strácal v poradí 45 sekúnd a aj on si polepšil po prémii.
Dopredu vyslal svojho zástupcu len jeden pro-konti celok, ale videli sme veľkú aktivitu zo strany kontinentálnych zoskupení. Tím CCC Sprandi musel striehnuť najmä na Vanthourenhouta a Polivodu, ktorý mohol využiť nepríjemný terén na kopaniciach, aby dostal pod tlak Jana Tratnika. V úniku sa ukázali aj dvaja slovenskí zástupcovia, ktorí si pomáhali, a reprezentačný tréner Adam Szabó podával občerstvenie nielen svojmu zverencovi Jurajovi Lajchovi, ale aj Martinovi Mahďarovi.
Obidvaja slovenskí pretekári jazdili na čele pretekov veľmi aktívne a podarilo sa im rozbiť vedúcu skupinu. Spolu s nimi zostal vpredu len Polivoda. Na obidvoch slovenských cyklistoch bolo vidieť veľkú motiváciu ukázať sa v čo najlepšom svetle, ale zvyšní utečenci im boli stále v pätách. A na horskej prémii Štemberg boli chytení.
Potom vyštartoval dopredu Matej Mugerli, ktorý si dokázal sám vybudovať až minútový náskok. Slovinský jazdec mal smolu na konci prvej etapy, kde ho zastavil defekt, a tak stratil šancu na dobrý výsledok v poradí. Ale dnes ukazoval svoje kvality. Pred druhou skupinou si vytvoril náskok dve minúty.
Mugerli dokázal zlomiť odpor skupiny prenasledovateľov, ktorá sa približovala skôr k pelotónu, ako k vedúcemu pretekárovi. Slovinský zástupca vyhral aj všetky tri posledné horské prémie, Martin Mahďar si pripísal jeden vrchársky bod a Juraj Lajcha dva, ale tieto výsledky už neovplyvnili úspech Daniela Tureka, ktorý získal v tejto klasifikácii najviac bodov.
Potom začalo na trati pršať, čo komplikovalo jazdu po úzkych cestách. Matej Mugerli stále zvádzal súboj proti dvom skupinám a tridsať kilometrov pred páskou sa valil za ním už iba pelotón, ktorý chytil druhú skupinu utečencov. O desať kilometrov neskôr mal statočný útočník stále náskok 2:30.
Matej Mugerli nakoniec vyhral tretiu etapu po skvelom výkone, v cieli si udržal malý, ale dostatočný náskok desiatich sekúnd. V balíku špurtovali Jan Tratnik a Josef Černý a v tomto mini-súboji bol úspešnejší český jazdec. Ale Jan Tratnik aj tak zostal na vedúcej priečke v klasifikácii. Druhé miesto okupuje Josef Černý a na tretej priečke zostal Ricardo Vilela. Na čele pretekov finišoval aj Patrik Tybor, ktorý sa posunul na štrnáste miesto v GC.
Záver poznačil pád dvojice minulých víťazov Matteo Malucelli - Mihkel Raim, ktorí si "uslali" v komplikovanom závere tesne pred cieľom, kde bola zákruta na hranici pravidiel UCI. Aj preto sa podarilo brať toľko bodov Tratnikovi a je na najlepšej ceste vyhrať aj bodovaciu klasifikáciu.
Video sumár etapy z dielne organizátora
Video vyjadrenie Mateja Mugerliho v anglickom origináli (víťaz)
Video zhodnotenie Juraja Lajchu, nášho člena úniku
Často píšeme o tom, aké s preteky Okolo Slovenska nevyspytateľné a táto etapa je toho skvelým príkladom. Pretekárov čaká až 222 kilometrov, s úsekom pred ostrým štartom 230, no náročnosť eetapy spočíva v stúpaniach, ktorých je na Kopaniciach v itinerári etapy takmer dvadsať, z toho štyri také, že ich organizátori vyhlásili za prémie. Jazdiť sa bude na úzkych a kľukatých cestách. Podľa Slovákov, ktorí si boli trasu prejsť, práve táto etapa rozhodne a vytvorí rozdiely. Rozhodne za únikom nebude plachtiť viac ako stočlenný pelotón. Mnohí zahraniční pretekári, ktorí tieto terény nepoznajú, môžu byť prekvapení. Sledovať budeme aj boj o vrchársky dres. K dispozícii je dnes 18 bodov, takže vzhľadom na to, že Daniel Turek ich má 21, vyhrá pretekár, ktorý už body má. Manzana bude určite veľmi aktívna a pokúsi sa Čecha vyzliecť. Zatiaľ výrazne za očakávaniami zaostáva Gazprom-RusVelo, tak uvidíme, či ich borci niečo vymyslia. A tento terén bude sedieť aj Elkovu-Author, ktorý je zatiaľ jasne najsilnejší z kontinentálnej sféry.
Krátky opis trasy etapy:
Táto etapa môže mať veľký vplyv na celkové poradie. Najmä svojou dĺžkou 222 kilometrov vzbudzuje veľký rešpekt. Navyše v jej druhej polovici čaká pelotón množstvo krátkych a strmých stúpaní na myjavských kopaniciach, z ktorých už do Trnavy nie je ďaleko. Je to priestor pre zmeny v celkovom poradí. V okolí Trnavy však rovnako hrozí silný vietor, ktorý môže pelotón rozdeliť na skupiny aj s ohľadom na veľkú dĺžku etapy. Záver v Trnave obsahuje veľmi technickú poslednú zákrutu do cieľa, ktorá vyžaduje veľmi dobrú techniku a pozíciu v závere, i oveľa viac ako samotné rýchlostné schopnosti. (mf)