História vývoja techniky: Baldini 1952 (Antonio Alpi)

12.3.2024, 15:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V ďalšom dieli o histórii vývoja techniky Vám predstavíme ďalší kúsok z portfólia talianskeho zberateľského domu Frameteller. Tentokrát sa jedná pre našinca absolútne neznámu značku Baldini.
Ide o tímový bicykel rovnomenného tímu, ktorý však nebol vyrobený Ninom Baldinim, ale iným majstrom staviteľom, Antoniom Alpim. Bývalý pretekár Nino Baldini sa po skončení svojej pretekárskej kariéry začal venovať staviteľstvu bicyklov a pod menom svojej značky mal aj svoj profesionálny tím. V našom prípade však tímový bicykel Baldini vyrobil iný majster majstrov, Antonio Alpi.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Antonio Alpi, prezývaný Tugnazì, sa narodil v roku 1896 vo Faenze a zomrel predčasne v roku 1959. Bol jedným z najlepších talianskych konštruktérov bicyklov. Jeho ručná precízna práca bola svetoznáma a tak staval svojimi zručnými rukami bicykle pre iné značky, často lepších obchodníkov, ako bol on sám. Spolupracoval napr. s inými značkami a staviteľmi z regiónu ako Vicini, Servadei, Ortelli, Fratelli Cavina, Nino Baldini, Testi a Suzzi. Hoci jeho kariéru konštruktéra, ktorá trvala necelých tridsať rokov, zabrzdila najprv druhá svetová vojna a potom kríza na trhu s bicyklami, ktorá nasledovala v 50. rokoch, podarilo sa mu vyrábať rámy na najvyššej úrovni a vyjadrovať inovatívny a originálny štýl.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Alpiho kariéra sa začala v 20. rokoch 20. storočia  u Ortelliho vo Faenze v pozícii asistenta. Práve v tejto dielni sa Antonio mohol naučiť remeslu vďaka priamej práci s Lazzarom Ortellim, bývalým kováčom a zručným remeselníkom, ktorý bol známy výnimočnou manuálnou zručnosťou a absolútnou presnosťou. Rámy Alpi vtedy, rovnako ako dnes, zaujali presnosťou a kvalitou konštrukcie rámu, ako aj rafinovaným a originálnym spracovaním spojov. Pracoval pre všetky najvýznamnejšie značky v regióne Emilia-Romagna, ktoré sa často spoliehali na jeho zručnosti a snažili sa ho získať pre svoju značku nastálo, no Alpi až do konca svojho pôsobenia na tomto poli zostal nezávislý a pracoval len na konkrétnu zákazku. Alpi spojil svoju vášeň pre bicykle s vášňou pre motorky, ale práve tá sa mu stala osudnou, keď sa jednej noci v roku 1959 zrazil na motorke s traktorom, čo vo veku 63 rokov predčasne ukončilo jeho plodný život.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Na predstavenom ráme tímu Baldini číslo 96, ktorý prešiel kompletnou profesionálnou renováciou, je na prvý pohľad vidieť nádherné drobné detaily. Obzvlášť nádherné sú chrómované spojky na hlavovej trubke, ale aj korunka vidlice. Ich cifrovanie a čisté spoje sú oslňujúce. Rovnako čisto pôsobí mufna na sedlovej trubke s odľahčenými dierami.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Rám je v každom detaile naozajstným skvostom povojnového obdobia. Všetky drobnosti sú do posledného detailu zladené. Jedná sa o naozaj výnimočný stroj.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Na takto kvalitnom ráme nemôže chýbať ani to najlepšie osadenie. Jedná sa o prelomovú sadu Campagnolo Gran Sport prvej generácie, ktorá absolútne zmenila svet prehadzovania a vytvorila z Tulia Campagnola lídra druhej polovice dvadsiateho storočia na poli súčiastok. Navyše bola nádherná, aj keď obsahovala len náboje, prehadzovač, prešmykovač a radiace páčky. Tentokrát sa jednalo o model Gran Sport v konci riadítok, ktoré umožňovali pretekárovi radiť bez potreby pustiť sa riadítok.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Bowden prehadzovania bol vedený popod riadítka k dorazom na spodnej rámovej trubke a pri ráme uchytený oceľovými štýlovými úchytkami Campagnolo. Tie boli zároveň dorazom pre bowden prešmykovača.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Pri prehadzovaní sa jednalo o prvú sériu Gran Sportu, ktorá je obrovsky cenená a vzácna, nakoľko sa vyrábala len necelé dva roky. Jedná sa o zberateľmi veľmi vyhľadávanú a dizajnovo nádhernú kombináciu prehadzovača a prešmykovača.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Keďže v roku 1951 Campagnolo ešte kompletnú sadu nevyrábalo. V prípade hlavového zloženia, stredového zloženia a kľúk prišla na radu firma Magistroni, líder na tomto poli. Všetky spomínané súčiastky boli oceľové, s výnimkou prevodníkov, ktoré boli už z hliníkovej zliatiny upevnené oceĺovými skrutkami na oceľovom unášači a kľukách.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Na kľukách boli namontované rovnako talianske pedále Sheffield Sprint. O brzdy sa postaral vtedajší taliansky líder na trhu Universal. Nebolo zvláštne, že predná brzda bola s kratším a zadná s dlhším brzdovým zavesením.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Jednoznačnou voľbou boli hliníkové riadítka a predstavec Ambrosio Champion. Bicykel bol osadený tým najlepším, čo sa v povojnovom období v Taliansku vyrábalo, na bicykli nie je jediná netalianska súčiastka.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Kolesá boli vytvorené zapletením talianskych ráfikov Nisi s vrúbkovanou brzdnou plochou pre lepší brzdný účinok do nábojov Campagnolo Gran Sport s vysokou obrubou. Prvý model Gran Sport mal oceľový stred s hliníkovými obrubami.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Prekrásne a veľmi zachovalé aj kožené sedlo FN Bologna s nastaviteľnou skrutkou napínania, verná kópia Brooksu.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Veľkou zaujímavosťou je aj košík na fľašu Reg, ktorý mal uzatváraciu konštrukciu, aby fľaša z košíka pri jazde po zlých cestách nevypadla, no nebol umiestnený na riadítkach ako v minulosti, ale už na spodnej rámovej trubke.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
Bicykel po celkovej renovácii je vo fantastickom muzeálnom stave a na prvý pohľad svojimi detailami zaujme cyklistických odborníkov. Vďaka platforme Frameteller sa mu vniesol nový život a nám naskytla príležitosť pokochať si oči na obrázkoch tejto veľmi exkluzívnej mašiny z roku 1952.
Baldini 1952 - Antonio Alpi (© Frameteller)
fotogaleria ikonkaFotogaléria Baldini 1952 (© Frameteller)
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
Fotografia 1 z 28
 
Náš eshop