Zorganizovanie veľkého a úspešného podujatia v našej malej krajine je samo o sebe mimoriadne náročnou úlohou. Pretekom Okolo Slovenska sa neustále darí organizačne držať vysokú latku a myslíme si, že je to komplikovanosťou najväčšia kultúrno-športovo-spoločenská akcia v našej krajine. Aj tento rok o tom prinášame svedectvo.
Videoklip 68. ročníka |
Najlepšia trať za dlhé obdobie priniesla triumfy aktívnym pretekárom
Tradičnou výčitkou k organizátorom roky bolo, že v pretekoch absentoval náročný záver do kopca. Je iba málo cieľových kopcov, ktoré by boli pre profesionálov tak náročné, aby sa poriadne rozdelili a tiež infraštruktúra okolo dovoľovala zorganizovať také veľké podujatie. To potrebuje množstvo parkovacích plôch pre tímy aj organizátorov, priestor pre rozhodcovský kamión, VIP kamión, veľkoplošnú obrazovku či pódium a obrovský odber elektriny. Nehovoriac o tom, že sa tam musia dostať aj fanúšikovia a čím viac...
Štrbské Pleso je na základe týchto faktorov jasnou slovenskou jednotkou, a tak sa do itinerára pravidelne vracia. Tentoraz to bolo ako cieľová destinácia až po šiestich rokoch, čo je spôsobené tým, že prakticky každý rok organizátori trasu chystali pre Petra Sagana (hoci väčšinou neprišiel), ktorému takýto dojazd nesedel. Tento rok to už výborne sadlo a videli sme v závere pretekov veľmi aktívnu cyklistiku.
Julian Alaphilippe (© Ján Melicher) |
Nebolo však tomu tak iba v Tatrách. Hoci sme sa mnohí pozerali na časovku družstiev skepticky s tým, že je príliš dlhá a celkové poradie bude rozhodnuté pre víťazný tím, napokon paradoxne k dráme v boji o celkový triumf prispela. Môžeme to brať tak, že raz za dlhý čas sa táto disciplína "dá prežiť", hoci bola taká dlhá, že v profesionálnych etapových pretekoch tento rok asi takú nenájdeme nikde vo svete. Boli sme v tomto výnimoční. Rovnako zákazom časovkárskych špeciálov. To radšej necháme bez komentára.
V druhej až štvrtej etape sme ale nevideli žiadny klasický špurt, čo je absolútna rarita. Zostavovateľ trate Stanislav Holec využil vo všetkých cieľových destináciách maximum možného, aby ich zhatil a podarilo sa mu to náramne. Každý deň mal v závere technické pasáže, ktoré tí najsilnejší využili na rozdiely v poradí a každučký deň sa menila podoba Top 10. A vôbec nie len symbolicky.
Mauro Schmid a Peter Privara (© Soňa Niková) |
Podľa nás to bola najlepšia trasa za dlhé roky. Vynikli v nej tí naozaj najlepší. V Jayco - AlUla si celkový triumf zaslúžili. Prišli sem v o niečo silnejšej zostave ako Soudal - Quick-Step a Mauro Schmid už na domácom švajčiarskom šampionáte ukázal, že má skvelú formu. Veď tam finišoval osamote. Tu mu pomohol 25-sekundový náskok z tímovej časovky, z ktorého päť sekúnd stratil v Hlohovci, až 23 spolu s bonifikáciami Alaphilippa v Dubnici, no v Ružomberku bol práve on o nenápadných päť sekúnd rýchlejší ako Francúz. A tak mu stačilo postrážiť si svetového šampióna na Štrbskom Plese, čo sa mu podarilo. Etapový triumf oslávilo aj Lotto Dstny. Je to dôležité pre budúcnosť, aby sa sem nové tímy chceli vrátiť.
Model s cieľovými okruhmi ako poznáme z Tour de Pologne tento rok nebol až taký výrazný ako vlani, keď sa cieľom prechádzalo dopredu vo všetkých dňoch. Tentoraz len v Ružomberku. Krátky okruh tu spôsobil menšie problémy, keď museli rozhodcovia zastaviť zadnú skupinu. Treba k tomu pristupovať naozaj citlivo. Mimochodom, hlavný rozhodca Cédric Fonteneau z Francúzska bol v tomto ročníku najtvrdší za dlhé roky. Celkovo rozhodcovia vybrali pokuty až v hodnote 3 350 CHF (3 450 eur), čo je najviac za posledných desať rokov, ak nie aj vôbec.
Výber GoPro záberov 68. ročníka |
Športový riaditeľ Ľudovít Lučanič sa veľmi dlho borí s tým, že množstvo tímov najvyššej ligy mu odrieka účasť v septembrovom termíne pre kolíziu s Vueltou, kanadskými klasikami, ME či MS, talianskymi alebo belgickými jednorazovkami. Tento rok presunuli preteky na jún, no zlepšenie to neprinieslo. Mnoho tímov nechcelo kolidovať s Tour. Na 99 % sa podujatie vráti späť.
Kedysi kvalitnejšie tímy odrádzalo ubytovanie, ktoré je posledné roky na špičkovej úrovni, pokojne už aj World Tour. Platí, že sa už ubytováva do najlepších hotelov v danom okolí štartu/cieľa. Divácka kulisa je na našich pretekoch stále výborná a nemusíme sa za ňu hanbiť. V televízii síce sledujeme worldtourové podujatia s davmi fanúšikov, no pri podujatiach 2.1 patríme aj fanúšikovsky medzi špičku.
- naše najprestížnejšie preteky - |
- reklama - |
Pretekom citeľne chýbal Eurosport. Mohli sme svetu ukázať atraktívne závery etáp i to prostredie, v ktorom sa odohrávali. Videli by Slovakiaring z helikoptéry či Juliana Alaphilippa v boji o triumf v každej etape. Treba povedať, že RTVS sa snažila vyrobiť kvalitný signál a venovať sa pretekom v maximálnom možnom nasadení. Vysielací čas presiahol aj dve hodiny a preteky pokryli tak, ako by to ešte pred pár rokmi nebolo možné.
Isteže nebolo všetko dokonalé. Najväčší problém nastal v Dubnici, keď TV motorka pôvodom z Čiech neodbočila správne na odklon vozidiel a prešla cieľovou páskou. To by ešte nebol obrovský problém, iba malý, no až do samotného cieľa snímala vedúceho pretekára, čo je podľa pravidiel UCI zakázané. Vodič mal zrýchliť a prejsť cez pásku s náskokom. To neurobil, ohrozil Alaphilippa (ktorý aj motorke 200 metrov pred cieľom ukazoval, aby sa pratala preč) a pokazil cieľové zábery ostatným kameramanom i fotografom. Logicky nasledovalo vylúčenie z nasledujúcej etapy a finančná pokuta.
Triumf motorky pred Alaphilippom (© Ján Melicher) |
Aj keď má veľa ľudí zaostrený pohľad na Eurosport, tento rok bolo aj pri jeho absencii o to viac vidieť mediálne pokrytie pretekov, ktoré na slovenské pomery nemá obdobu. Foto servis z pretekov má svetové parametre. Na Cycling-Info.sk máme možnosť pracovať s množstvom organizátorov alebo tímov a preto vieme, že práca Jána Melichera, Igora Stančíka a Soni Nikovej znesie kritériá World Tour.
Sledovali sme krásne video pozvánky i zábery pamiatok, ale i pelotónu z dronu od Michala Čabaia, grafiku trasy od bratov Komorovcov. Veľmi náročné, no za to kvalitné komentované video sumáre etáp. Pokrytie na štyroch sociálnych sieťach. Live texty s fotkami na webe pretekov. Všetko sa to urobilo za bezkonkurenčné finančné náklady opäť v kvalite, ktorú majú len preteky World Tour, aj to nie všetky. Nikde na svete nenájdete preteky kategórie 2.1 s takýmto komplexným mediálnym pokrytím zo strany organizátora.
Práca z motorky (© Soňa Niková) |
Každý rok upriamujeme pozornosť na úžasnú bezpečnosť pretekov. Policajný zbor, (dopravná polícia) pracuje roky priam dokonale. Cesty sú vyčistené, pokryté takmer všetky odbočky. Veľmi dobre sa zapájajú aj dobrovoľní hasiči či samosprávy. Bezpečnosť pretekov je dlhodobo na úrovni World Tour. Nechýba jej absolútne nič. Polícia niekedy až priskoro zatvára cesty, len aby všetko dobre dopadlo a nikomu sa nič nestalo. Nasadené boli stovky, ba až tisíce policajtov po trase. Taká práca sa v okolitých krajinách vrátane poľskej Tour de Pologne nevidí.
Len u nás stoja vlaky, nie konvoj. Už klasicky sa zlepšuje aj práca motomaršálov, ktorých pribúda a jednotne vyzerajú. Zatiaľ suverénne najprofesionálnejšie za celých 68 ročníkov pôsobil neutrálny mechanický servis. Už druhý rok ho zabezpečoval projekt Cycling Support Mareka Varhaňovského, ktorý vyzeral jednotne so všetkými troma autami a bicyklami na strechách.
Cycling Support (© Soňa Niková) |
Ľudia si často robia posmešky zo slovenských ciest a tento rok tam bolo opäť pár problémových úsekov, ale v itinerári sa nenachádzalo nič, čo by cyklistom vyslovene narobilo problémy, alebo spôsobilo pády. Všade mimo Blízkeho východu sa jazdí na menších cestách. Zjazdy sú nebezpečné všade. Zopár pádov je súčasťou všetkých pretekov. Viacero VÚC po celej trase sa snažilo niektoré kritické úseky opraviť a obyvatelia viacerých obcí ďakujú pretekom, že vďaka nim dostali nový kus cesty.
Pár rád organizátorom
Žiaľ, toto nepíšeme prvý raz, ale budeme nasledujúci odsek opakovať a možno raz padne na úrodnú pôdu. Do špecifického rozpisu odporúčame zaznačiť umiestnenie pódia, pretože pretekári sa to často pýtajú a maséri nevedia, iba cyklistov akosi logicky posielajú niekam k cieľovej páske. Je to detail, ktorý môže pomôcť. Už aj u nás máme potrebné zachytávanie víťaza či žltého dresu organizátorom. Chlapík s vysielačkou dostane pokyn a sprevádza pretekára k pódiu, no oceňuje sa veľmi veľa pretekárov - najbojovnejší, vrchár, Slovák atď., a to sú pretekári, ktorí väčšinou prídu k svojmu autobusu a potom to majú problém nájsť.
Marketingovej stránke by zasa svedčali magnetové fólie (aké sa dávajú na auto) s logami jednotlivých dresov, ktoré by sa hodili na zem pred štartovú bránu a na dané pozície by sa postavili jednotliví držitelia dresov. Aktuálne na zemi nie je nič. Veľmi dobre to pôsobí na záberoch aj fotografiách na Tour de France. Stojí to pár eur a ešte tam dáte aj logo partnera. Zaujímavým vylepšením je aj veľký banner so špeciálnym dresom pri autobuse daného tímu pred štartom, teda fanúšikovia vidia, že v tomto autobuse/tomuto tímu patrí líder celkového poradia či vrchárskej súťaže... A opäť tam bacnete logo partnera tej súťaže. Tieto tri vylepšenia odporúčame už tretí rok po sebe, no ani jedno nebolo zapracované.
Výber fotografií zo 68. ročníka (© Soňa Niková) |
Naše spravodajstvo z Okolo Slovenska 2024 |