Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

História vývoja pretekárskej techniky: Pinarello Graal - Rigoberto Uran (Team Sky 2011)

22.1.2022, 09:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našom seriáli o histórii pretekárskej techniky Vám tentokrát predstavíme novodobú mašinu z dielne talianskeho výrobcu Pinarello. Cicli Pinarello vznikla v talianskom Trevise v roku 1952 a jej začiatky sme si predstavili pri Ulrichovom bicykli Pinarello Prince.
I pri tomto autentickom kúsku, tentokrát časovkárskom bicykli Rigoberta Urana, ktorý sedlal v roku 2011 v tíme Sky, nám pri poskytnutí fotografií pomohol Jure Kocjan a jeho Premium cycling, kde si podobný bicykel môžu zakúpiť zberatelia špičkových cyklistických historických mašiniek.
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Kolumbijský cyklista Rigoberto Uran je známy predovšetkým svojimi „druhými“ miestami. Druhý skončil na Tour de France 2017, dvakrát na Giro D´Italia 2013 a 2014 a i na Olympijských hrách v Londýne, kde nestačil na Alexandra Vinokurova, čo pri neslávnom obzeraní a zaútočení Kazacha vyvolalo vlnu diskusií a emócií. Síce dokázal zvíťazil na GP Quebec, či v etapách Tour i Gira, ako i  v jednorázovkách Milano-Torino, či Giro Piemonte, medzi „druhé“ miesta pripísal i celkové poradia na Okolo Švajčiarska a Okolo Katalánska. Aj keď patrí stále medzi špičku profesionálnych cyklistov v etapových pretekoch, to veľké etapové víťazstvo v celkovom poradí sa mu stále vyhýba.
Dnešný kúsok je z čias, keď Rigoberto obliekal dres tímu Sky. Bicykel pochádza ešte z epochy, keď na Tour nekraľoval tím Sky. V roku 2011 sa z celkového víťazstva tešil Cadel Evans v drese BMC, najlepším pretekárom na starej dáme bol až na 24.mieste práve Rigoberto Uran. Toto sa však zmenilo v nadchádzajúcom ročníku 2012, keď započala éra tímu Sky prvým víťazstvom Bradleyho Wigginsa.
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Aj keď Rigoberto nebol excelentným časovkárom, na bicykli Pinarello Graal obsadil 3.miesto v časovke družstiev na Tour, či 18.miesto na Criterium du Dauphiné.
Bicykel je akýmsi začiatkom časovkárskej dominancie pretekárov Sky a ich blížiacej sa éry neporaziteľnosti, ktorá začala už o rok neskôr. Na rovnakej mašine už v roku 2011 Sir Bradley Wiggins obsadil druhé miesto na Majstrovstvách sveta v časovke za fenomenálnym Nemcom Tonym Martinom.
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Základom rýchlosti tohto stroja bol rám Pinarello Graal s príznačným označením. Aj keď sa jednalo o akési začiatky pri zrýchľovaní časovkárskych strojov, je vidieť rozdiely oproti predstavenej mašine Trek z roku 2007. Pinarello malo v sebe viac ostrých hrán, či sedlovú trubku obtekajúcu koleso a takmer kolmú sedlovku, ako sa už využívalo hojne v triatlone. Podstatne prepracovanejšie a aerodynamickejšie bolo spojenie predstavca a vylepšeného aero-kokpitu k rámu. Obrovskou výhodou bolo použitie elektrickej sady Shimano Dura-Ace, ktorá sa používa takmer na všetkých časovkárskych strojoch, pretože kábliky vedúce od elektrických spínačov na konci aero riadítok sú podstatne ľahšie ukryté vo vnútri rámu. Elektrická sada zabezpečuje presné radenie a prakticky nevyžaduje žiadnu údržbu, či výmenu ako pri mechanickej sade a častejšej výmene bowdenov. Tenké a ohybné kábliky sa ľahšie schovajú do aerodynamického celku.
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Tím Sky využíval najmä doplnky dcérskej firmy Shimana a to firmy Pro, z ktorého dielne je spomínaný kokpit s nádstavcami. Zaujímavosťou je i umiestnenie prednej brzdy do zákrytu za prednú vidlicu. Tá je pri Pinarelle tradične v strede akoby opačne prehnutá, čo je skôr imidžovým, ako funkčným, prvkom, aj keď jej opačné ohnutie môže zabezpečiť akési tlmenie nárazov, čo je však pri prednej vidlici sporné, nakoľko najväčšie nárazy dostáva práve v spojení krku a vidlice.  
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Pri tomto bicykli z roku 2011 je ešte vidieť, že nie je zvládnuté ukrytie krabičky rozvodu elektronického radenia vnútri predstavca, takže toto je istým antiaerodynamickým prvkom. Bicykel je na pohľad úzky a predstavoval aerodynamickú špičku začiatku dvadsiatych rokov 21.storočia. Je celý ladený do čiernej farby, ktorá len podtrháva jeho exkluzivitu a aj veľkú cenu. Kompletná sada Shimano Dura-Ace v elektrickom prevedení Di2 je absolútnym vrcholom radenia, jeho presnosti a rýchlosti. Špičkové aerodynamické vlastnosti dopĺňajú kolesá bez polepu. Toto je najmä preto, že Sky mal zmluvu so Shimanom, a teda aj s doplnkami a kolesami Pro, no často využíval iné značky s odstráneným polepom. Tentokrát sa jedná o kolesá americkej značky HED. Jednak predné vysoké koleso HED Stinger vo výške 80mm, či zadný disk HED Stinger.
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
Pinarello Graal začal časovkársku dobu tímu Sky na čele s Wigginsom a Froomom, časovkárske rámy sa každoročne vylepšovali. Práve nami predstavený Graal z roku 2011 ešte nesie známky triatlonových rámov, no je vidieť nízka geometria a veľmi nízka hlavová trubka. Aj keď Rigoberto Uran na tomto bicykli veľké víťazstvá nedosiahol, bol predovšetkým špičkovým vrchárom, na rovnakej mašine v časovkách kraľoval a súperil práve Bradley Wiggins, ktorý v roku 2011 ovládol jednu časovku na Bayern-Rundfahrt pred Fabianom Cancellarom, no štyrikrát skončil druhý na Paríž-Nice, Criterium International, Critérium du Dauphiné a MS (trikrát za Martinom a raz za Klodenom), no jeho časovkárska éra práve začínala. Pinarello a jeho časovkárske špeciály v nasledujúcich rokoch boli obrovsky silnou zbraňou tímu Sky, ktorý sa stal dominátorom na starej dáme aj vďaka špičkovo zvládnutým časovkám.
 
Pinarello Graal (© Jure Kocjan)
 
Náš eshop