História vývoja pretekárskej techniky: Trek TTX Alberto Contador (Tour de France 2007)

24.11.2021, 15:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našom seriáli si opäť predstavíme exkluzívny bicykel z portfólia Premium cycling. Jure Kocjan je nami už niekoľkokrát predstavovaný svetovo uznávaný zberateľ historických pretekárskych bicyklov a zároveň sprostredkovateľ a predajca podobných mašiniek. Exkluzívna časovkárska mašina značky Trek, ktorej fotografie nám poskytol Jure, prešla cez Premium cycling novému majiteľovi do súkromnej zbierky.
 

Značka Trek začala svoju históriu v roku 1975 v americkom Waterloo v štáte Wisconsin. John Burke, neskorší prezident neustále rozvíjajúcej korporácie, sa rozhodol založiť novú americkú značku. Jeho otec prevádzkoval niekoľko cykloobchodov, ktoré postupne nedostatočne predávali európske, či ázijské značky. John sa rozhodol zaplniť priestor bicyklov strednej triedy domácou výrobou a tak vznikla značka Trek. Prvé bicykle, ktoré opustili malú manufaktúru, bola takmer tisícka Touring bicyklov. Postupne sa stal Trek jedným z pionierov stavby špičkových alumíniových rámov. Veľký boom horskej cyklistiky naštartoval fabriku, ktorá neustále zvyšovala kapacity. Trek bol jedným zo svetových pionierov zavedenia technológie karbónových rámov s pomocou materiálov používaných v leteckom priemysle zavedením karbónovej rady OCLV  "Optimum Compaction, Low Void". Trek kúpil značku Klein a všetky jej technológie. Získal licenciu na predaj pod značkou Greg Lemond a Gary Fischer, keď sa snažil využiť popularitu svetoznámeho amerického cestára i bajkera.
 

Najväčší boom však spôsobil raketový vstup amerického tímu US Postal a víťazné ťaženie Lance Armstronga na Tour de France. To doslova katapultovalo Trek do obrovskej produkcie. Práve z čias slávy amerického tímu vedeného Johanom Bruyneelom US Postal a jeho nasledovníka Discovery Channel pochádza časovkársky špeciál, ktorý sedlal na Tour de France samotný Alberto Contador v roku 2007, keď zvíťazil na svojej prvej Tour de France.
Základom tohto stroja je samozrejme karbónový rám Trek TTX vyrobený technológiou OCLV na mieru Albertovi Contadorovi, testovaný v aerodynamickom tuneli. Trek si pri Lance Armstrongovi zvykol na absolútnu profesionalitu vývoja do posledného detailu, pri jeho nasledovníkovi Albertovi to nebolo inak. Práve špičková časovkárska mašina, ktorá predčila aerodynamikou konkurenciu, mala pomôcť Albertovi k víťazstvu na Tour. O to viac, že práve Alberto nebol až takým časovkárom ako Lance, bolo jasné, že musí maximálne pomôcť práve časovkársky stroj. Dá sa povedať, že Trek svojimi technológiami a aerodynamikou počas kraľovania Bruyneelovho zoskupenia na Tour obsadil pozíciu jednotky výroby časovkárskych bicyklov.
Z obrázkov je zrejmé, že Trek stavil na aerodynamické ploché prevedenie rámu, pohral sa s každým detailom, vidieť, že bicykel bol práve spúšťačom obmedzenia rozmerov trubiek rámu zo strany UCI. Trek skrátka plánoval postaviť najrýchlejší možný stroj.

Keďže sa jedná o absolútne customizovaný rám, rovnako v jedinečnom farebnom prevedení, o to viac je vo svete špičkových cyklistických strojov unikátnym. Samozrejmosťou, no v tej dobe nie úplnou, je absolútne aerodynamicky tvarovaná predná vidlica, hlavová trubka a ich spojenie. Aerodynamická sedlovka a veľmi rozšírená plochá zadná vidlica.
 
Rovnako špeciálne sú i doplnky. Bolo použité predné lúčové koleso americkej firmy Hed, čo bolo jedno z najrýchlejších predných kolies na svete. Zadný disk síce niesol polep Bontrager, korporátnej značky Treku v sekcii komponentov, no v skutočnosti sa jednalo o ultraľahký disk nemeckej garážovej firmy Lightweight, len polepený a odetý do plášťa sponzora Bontrager. Rovnako ako Lance, aj Alberto používal tradičné sedlo Selle San Marco Concor, no v ultraľahkom titanovom prevedení, ktoré spájalo ľahkosť a modernosť s tradičným pohodlným sedením a rovnako so signovaním Bontrager. Práve Bontrager, značka Treku pre cyklistické doplnky a komponenty, si často nechala vyrábať najlepšie súčiastky u iných firiem s vlastným logom. Logo  Bontrager nesú i brzdové páčky na konci časovkárskeho kokpitu i samotný karbónový kokpit.
 
Samozrejmosťou bolo použitie najlepšej sady od Shimana, Shimano Dura-Ace, konkrétne desaťkolová verzia 7800. Jedná sa v našom prípade o prehadzovacie páčky, brzdy, prehadzovače, kazetu, reťaz, pedále a kľuky.  Alberto použil kazetu 11-23z a kľuky v dĺžke 172,5mm v kombinácii 54/39 zubov. O kvalite tejto sady je zbytočné polemizovať. Bola najpoužívanejšou sadou v profipelotóne tej doby. Jej elegantné strieborné a veľmi odolné eloxovanie jej dávalo i punc exkluzivity. Shimano na rozdiel od Campagnola vsádzalo na kvalitné, ľahké a drahé kovy, kým Campagnolo už prechádzalo na karbón.
        
Z priložených obrázkov jasne vidieť, aká exkluzívna mašina bol časovkársky Trek Alberta Contadora. Jej zberateľskú hodnotu ešte viac zvyšuje i fakt, že na ňom Alberto Contador ovládol jednu a zároveň prvú svoju Tour. Pri druhom triumfe už dominoval v tíme Astana v roku 2009, keďže práve rok 2007 bol posledným rokom fungovania veľaúspešného amerického zoskupenia a Alberto sa porúčal práve do Astany. Možno niektorí z nás pri sledovaní trhu, no najmä dostatku finančných prostriedkov, niekedy zabojujú o podobný exkluzívny exponát cyklistickej histórie, i keď pri podobnom kúsku sú ceny závratné, rovnajúce sa kúpe malej garzónky na Gemeri. Opäť vďaka Juremu za poskytnutie fotografií a tým možnosť pokochať sa týmto exkluzívnym kúskom na našom portáli.
fotogaleria ikonkaTrek TTX Alberto Contador (TdF 2007)
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
 
Náš eshop