História vývoja pretekárskej techniky: Moser Titanio (Team SAECO M.Lelli 1996)

8.2.2022, 15:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes Vám predstavíme špeciálnu mašinku zo začiatkov slávneho talianskeho profitímu Saeco. Už v minulých častiach sme predstavili tímové bicykle Cannondale, na ktorých pretekári tímu Saeco pretekali prakticky nepretržite od roku 1997, či už kópiu tímových strojov 1997, alebo autentický stroj Damiana Cunega z roku 2004. Tím Saeco bol založený v roku 1996 a práve v prvom roku fungovania sedlal iné bicykle, nemenej slávnu značku Moser. Práve v roku 1997 dlhodobo presedlal na americké stroje Cannondale.
Cicli Moser je talianska značka nesúca meno svojho zakladateľa, profesionálneho majstra sveta z roku 1977, víťaza Giro d´Italia 1984 a mnohých klasík, vrátane Paríž-Roubaix (1978, 1979, 1980) a držiteľa svetového rekordu v hodinovke, keď pokoril legendárny rekord Eddyho Merxcka v Mexiku v roku 1984, kde ako prvý prekonal 50 kilometrovú hranicu na špeciálnom a veľmi diskutovanom bicykli. Charakter Francesca sa ukázal i v tom, že legendárny bicykel zo spomínanej hodinovky predal v aukcii v prospech UNICEF.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
V roku 1979 v Trente v maličkej manufaktúre začal s výrobou rovnomenných bicyklov v malých sériách, 2000-3000 rámov ročne. Okrem tohto biznisu sa venoval i vinárstvu v rozsiahlych viniciach, ktoré zdedil po otcovi. Cicli Moser podporoval svojimi bicyklami rôzne profesionálne tímy, podporil aj prvý rok tímu Saeco.
Bicykel, na ktorý si dnes posvietime, nie je štandardný a počas sezóny 1996 ho sedlal Massimiliano Lelli.  Lelli počas profesionálnej kariéry dokázal zvíťaziť v dvoch etapách Gira, či dokonca skončiť na 3.priečke celkového poradia Giro d´Italia 1991. V roku 1996 skončil na Tour de France na 25.mieste, ako najlepší z tímu Saeco, no predovšetkým pracoval ako podpora pri víťaznej etape Maria Cipolliniho. Práve tento bicykel bol použitý na spomenutej Tour de France v roku 1996.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Väčšina tímu Saeco sedlala oceľové rámy, no niektorí zvolili špeciálne ľahšie kúsky vyrobené z titánu. Titánové rámy bolo veľmi náročné zvárať, predpokladala sa presná práca v ochrannej atmosfére, nakoľko prehriatie zvaru spôsobovalo okamžité praskanie. V našom prípade bola použitá zliatina 3AI- 2,5V Titanium. Trubky z tejto titánovej zliatiny používali takmer všetci výrobcovia, ktorí sa odvážili s titanom experimentovať. Samotná titánová zliatina bola drahá, práca s ňou vyžadovala veľkú precíznosť, no rámy z titanu aj v dnešnej dobe majú punc akejsi výnimočnosti. Titánové rámy boli o niečo mäkšie, resp. ohybnejšie, no vynikali excelentnou váhou a jazda na nich bola veľmi pohodlná. Tak isto  nepodliehali v čase rýchlo zmenám, nebol náchylný na oxidáciu, v prípade kvalitného zvaru vydržali veľmi dlhú dobu bez zmeny vlastností.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titánový rám bol zváraný bez spojok, prebrúsené zvary sú podmaňujúco čisté. Pre zachovanie extrémne nízkej váhy a luxusného vzhľadu rovnako ako väčšina výrobcov titánové trubky povrchovo ošetrili len bezfarebným lakom. Vyleštený titánový rám tak v odlesku slnka pôsobil veľmi exkluzívne a nezvyčajne. Rovnako ako všetky pretekárske rámy tej doby disponoval aj očkom pre skrutku a upevnenie štartovného čísla na hornej rámovej trubke. Vidlica bola vyrobená z rovnakého materiálu titánovej zliatiny 3AI- 2,5V Titanium, v danom čase hojne využívanej najmä v leteckom a kozmickom priemysle.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Zaujímavým, trendovým, no pre Mosera typickým prvkom, je predĺženie sedlovej trubky a tým skrátenie potreby dĺžky sedlovky.  Bicykle nemohli byť osadené ničím iným, ako vlajkovou loďou Campagnolo, sadou Record 8s. Campagnolo Record v osemkolovej verzii je prvou sadou Campagnolo s integrovaným radením v tele brzdových pák. Použitý systém vnútri páky bol o poznanie jednoduchší ako u konkurenčného Shimana, radil ostrejšie a surovejšie, no fungoval dlhodobo veľmi presne. Prakticky pri prasknutí strunky, jediného slabého miesta páky, stačilo strunku vnútri tela vymeniť a páka fungovala ďalej, na rozdiel od Shimana, ktoré žiadne náhradné diely na páky nevyrábalo a každá porucha znamenala nákladnú výmenu celej páky.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Radenie smerom hore zabezpečovala hliníková menšia páčka v zákryte za brzdovou pákou, radenie smerom dole kompozitový gombík na bočnej strane tela páky. Bolo to menej kompaktné riešenie, no absolútne jednoduché a bezporuchové. Výhodou bolo i to, že pri brzdení sa väčšia brzdová páka nevykláňala, a tým bola stabilnejšia. Osemkolová Ergopower verzia Campagnolo Record už mala dvojčapové brzdy dnešného typu, ktoré sa vyrábali dlhé roky prakticky bez zmien a v sade vystriedali legendárne Delty. Podstatne sa zvýšil brzdný účinok i dávkovanie sily.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Použité náboje sú prvé Capagnolo Record súčasného typu s kazetovým orechom, na ktoré sa nasadzovala 8 kolová kazeta, ktorá vystriedala predtým používaný skrutkovací systém voľnobežného osemkolieska. Do nábojov boli zapletené ráfiky Campagnolo Omega s malým v-čkovým profilom. Zadné špice boli pájkované v prekrížení, čo zvyšovalo robur celého výpletu. Túto vychytávku často pre svojich pretekárov pripravovali mechanici, aby zlepšili prenos energie.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Prehadzovač Campagnolo Record 8s disponuje titánovými dielmi, najmä hlavnou titánovou skrutkou, ktorou sa uchytával na rám. Medzi talianske komponenty patrilo aj sedlo Selle San Marco Squadra Corse rovnako s titánovými lyžinami a kontrastné čierne riadítka a predstavec z talianskej oficíny ITM. V podstate jediným netalianskym výrobkom na bicykli boli francúzske pedále Look vyrobené z kompozitového materiálu. Práve Look sa ako prvý uchytil bezklipsňovým upevnením tretry k pedálu a definitívne vytlačil pedále s klipsňou a remienkom.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titánové vychytávky dopĺňajú košíky na fľaše z rovnakej zliatiny. V roku 1996 ešte neexistovala norma UCI na minimálnu váhu bicykla, táto prišla až s použitím karbónových rámov. Rám Moser Titanio patril medzi najľahšie v profipelotóne a dával konkurenčnú výhodu v dlhých stúpaniach Tour, či Gira.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titan sa na prelome milénií, no v niektorých súčiastkach i oveľa skôr, snažil pretlačiť na pole cyklistiky. Veď už v roku 1972 použil „custom“ titánový predstavec od Pina Morroniho pri svojom rekorde v hodinovke Eddy Merckx. Neskôr takmer každá seriózna značka skúšala titánové top modely, no vhupnutie karbónových vlákien vystavilo titanu na poli stavby cyklistických rámov stopku. Karbónové rámy sa dokázali cenou,spracovaním i váhou dostať pod vlastnosti titánu, no i v dnešnej dobe je stále niekoľko, najmä amerických výrobcov, ktorí ponúkajú titánový rám. Väčšinou sa jedná o malé garážové firmy, no stále má podobný kúsok z cennej zliatiny svoju nie malú hodnotu a zachováva si punc dlhej výdrže a pohodlnosti nielen na poli cestnej cyklistiky, no i v MTB.
Za poskytnutie extraordinárnych fotografií opäť ďakujem Juremu Kocjanovi a jeho Premium cycling, ktorý sprostredkoval predaj tohto bicykla do súkromnej zbierky.
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
 
Náš eshop