Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

História vývoja pretekárskej techniky: Moser Titanio (Team SAECO M.Lelli 1996)

8.2.2022, 15:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Dnes Vám predstavíme špeciálnu mašinku zo začiatkov slávneho talianskeho profitímu Saeco. Už v minulých častiach sme predstavili tímové bicykle Cannondale, na ktorých pretekári tímu Saeco pretekali prakticky nepretržite od roku 1997, či už kópiu tímových strojov 1997, alebo autentický stroj Damiana Cunega z roku 2004. Tím Saeco bol založený v roku 1996 a práve v prvom roku fungovania sedlal iné bicykle, nemenej slávnu značku Moser. Práve v roku 1997 dlhodobo presedlal na americké stroje Cannondale.
Cicli Moser je talianska značka nesúca meno svojho zakladateľa, profesionálneho majstra sveta z roku 1977, víťaza Giro d´Italia 1984 a mnohých klasík, vrátane Paríž-Roubaix (1978, 1979, 1980) a držiteľa svetového rekordu v hodinovke, keď pokoril legendárny rekord Eddyho Merxcka v Mexiku v roku 1984, kde ako prvý prekonal 50 kilometrovú hranicu na špeciálnom a veľmi diskutovanom bicykli. Charakter Francesca sa ukázal i v tom, že legendárny bicykel zo spomínanej hodinovky predal v aukcii v prospech UNICEF.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
V roku 1979 v Trente v maličkej manufaktúre začal s výrobou rovnomenných bicyklov v malých sériách, 2000-3000 rámov ročne. Okrem tohto biznisu sa venoval i vinárstvu v rozsiahlych viniciach, ktoré zdedil po otcovi. Cicli Moser podporoval svojimi bicyklami rôzne profesionálne tímy, podporil aj prvý rok tímu Saeco.
Bicykel, na ktorý si dnes posvietime, nie je štandardný a počas sezóny 1996 ho sedlal Massimiliano Lelli.  Lelli počas profesionálnej kariéry dokázal zvíťaziť v dvoch etapách Gira, či dokonca skončiť na 3.priečke celkového poradia Giro d´Italia 1991. V roku 1996 skončil na Tour de France na 25.mieste, ako najlepší z tímu Saeco, no predovšetkým pracoval ako podpora pri víťaznej etape Maria Cipolliniho. Práve tento bicykel bol použitý na spomenutej Tour de France v roku 1996.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Väčšina tímu Saeco sedlala oceľové rámy, no niektorí zvolili špeciálne ľahšie kúsky vyrobené z titánu. Titánové rámy bolo veľmi náročné zvárať, predpokladala sa presná práca v ochrannej atmosfére, nakoľko prehriatie zvaru spôsobovalo okamžité praskanie. V našom prípade bola použitá zliatina 3AI- 2,5V Titanium. Trubky z tejto titánovej zliatiny používali takmer všetci výrobcovia, ktorí sa odvážili s titanom experimentovať. Samotná titánová zliatina bola drahá, práca s ňou vyžadovala veľkú precíznosť, no rámy z titanu aj v dnešnej dobe majú punc akejsi výnimočnosti. Titánové rámy boli o niečo mäkšie, resp. ohybnejšie, no vynikali excelentnou váhou a jazda na nich bola veľmi pohodlná. Tak isto  nepodliehali v čase rýchlo zmenám, nebol náchylný na oxidáciu, v prípade kvalitného zvaru vydržali veľmi dlhú dobu bez zmeny vlastností.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titánový rám bol zváraný bez spojok, prebrúsené zvary sú podmaňujúco čisté. Pre zachovanie extrémne nízkej váhy a luxusného vzhľadu rovnako ako väčšina výrobcov titánové trubky povrchovo ošetrili len bezfarebným lakom. Vyleštený titánový rám tak v odlesku slnka pôsobil veľmi exkluzívne a nezvyčajne. Rovnako ako všetky pretekárske rámy tej doby disponoval aj očkom pre skrutku a upevnenie štartovného čísla na hornej rámovej trubke. Vidlica bola vyrobená z rovnakého materiálu titánovej zliatiny 3AI- 2,5V Titanium, v danom čase hojne využívanej najmä v leteckom a kozmickom priemysle.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Zaujímavým, trendovým, no pre Mosera typickým prvkom, je predĺženie sedlovej trubky a tým skrátenie potreby dĺžky sedlovky.  Bicykle nemohli byť osadené ničím iným, ako vlajkovou loďou Campagnolo, sadou Record 8s. Campagnolo Record v osemkolovej verzii je prvou sadou Campagnolo s integrovaným radením v tele brzdových pák. Použitý systém vnútri páky bol o poznanie jednoduchší ako u konkurenčného Shimana, radil ostrejšie a surovejšie, no fungoval dlhodobo veľmi presne. Prakticky pri prasknutí strunky, jediného slabého miesta páky, stačilo strunku vnútri tela vymeniť a páka fungovala ďalej, na rozdiel od Shimana, ktoré žiadne náhradné diely na páky nevyrábalo a každá porucha znamenala nákladnú výmenu celej páky.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Radenie smerom hore zabezpečovala hliníková menšia páčka v zákryte za brzdovou pákou, radenie smerom dole kompozitový gombík na bočnej strane tela páky. Bolo to menej kompaktné riešenie, no absolútne jednoduché a bezporuchové. Výhodou bolo i to, že pri brzdení sa väčšia brzdová páka nevykláňala, a tým bola stabilnejšia. Osemkolová Ergopower verzia Campagnolo Record už mala dvojčapové brzdy dnešného typu, ktoré sa vyrábali dlhé roky prakticky bez zmien a v sade vystriedali legendárne Delty. Podstatne sa zvýšil brzdný účinok i dávkovanie sily.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Použité náboje sú prvé Capagnolo Record súčasného typu s kazetovým orechom, na ktoré sa nasadzovala 8 kolová kazeta, ktorá vystriedala predtým používaný skrutkovací systém voľnobežného osemkolieska. Do nábojov boli zapletené ráfiky Campagnolo Omega s malým v-čkovým profilom. Zadné špice boli pájkované v prekrížení, čo zvyšovalo robur celého výpletu. Túto vychytávku často pre svojich pretekárov pripravovali mechanici, aby zlepšili prenos energie.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Prehadzovač Campagnolo Record 8s disponuje titánovými dielmi, najmä hlavnou titánovou skrutkou, ktorou sa uchytával na rám. Medzi talianske komponenty patrilo aj sedlo Selle San Marco Squadra Corse rovnako s titánovými lyžinami a kontrastné čierne riadítka a predstavec z talianskej oficíny ITM. V podstate jediným netalianskym výrobkom na bicykli boli francúzske pedále Look vyrobené z kompozitového materiálu. Práve Look sa ako prvý uchytil bezklipsňovým upevnením tretry k pedálu a definitívne vytlačil pedále s klipsňou a remienkom.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titánové vychytávky dopĺňajú košíky na fľaše z rovnakej zliatiny. V roku 1996 ešte neexistovala norma UCI na minimálnu váhu bicykla, táto prišla až s použitím karbónových rámov. Rám Moser Titanio patril medzi najľahšie v profipelotóne a dával konkurenčnú výhodu v dlhých stúpaniach Tour, či Gira.
Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Titan sa na prelome milénií, no v niektorých súčiastkach i oveľa skôr, snažil pretlačiť na pole cyklistiky. Veď už v roku 1972 použil „custom“ titánový predstavec od Pina Morroniho pri svojom rekorde v hodinovke Eddy Merckx. Neskôr takmer každá seriózna značka skúšala titánové top modely, no vhupnutie karbónových vlákien vystavilo titanu na poli stavby cyklistických rámov stopku. Karbónové rámy sa dokázali cenou,spracovaním i váhou dostať pod vlastnosti titánu, no i v dnešnej dobe je stále niekoľko, najmä amerických výrobcov, ktorí ponúkajú titánový rám. Väčšinou sa jedná o malé garážové firmy, no stále má podobný kúsok z cennej zliatiny svoju nie malú hodnotu a zachováva si punc dlhej výdrže a pohodlnosti nielen na poli cestnej cyklistiky, no i v MTB.
Za poskytnutie extraordinárnych fotografií opäť ďakujem Juremu Kocjanovi a jeho Premium cycling, ktorý sprostredkoval predaj tohto bicykla do súkromnej zbierky.
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria Moser Titanio (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
Fotografia 1 z 22
 
Náš eshop