Záverečná etapa býva na podujatí tradične rovinatou záležitosťou pre šprintérov. Včerajší hromadný špurt najlepšie zvládol tím Bora - hansgrohe, ale Quick-Step Floors a Cofidis mali takisto rýchlych cyklistov, preto sme v Galante očakávali ostrý šprintérsky súboj.
Všetky súťaže už boli rozhodnuté, ale zápletka nás ešte čakala v bodovačke, kde si držal náskok na jej čele Martin Haring. Slovenský jazdec by potreboval pre úspech v tejto klasifikácii ešte získať nejaké body, a to najlepšie na rýchlostných prémiách. Na štarte už chýbal Bob Jungels z Quick-Step Floors, ktorý sa odišiel pripravovať na tímovú časovku, ktorá sa uskutoční na svetovom šampionáte už o týždeň.
Martin Haring na nič nečakal a podarilo sa mu dostať do úniku a na čele pretekov mu robil aj ďalší slovenský jazdec Juraj Michalička z reprezentácie. V brejku sa objavili Jesper Asselman (Roompot), Andreas Stokbro (Riwal CeramicSpeed), Matej Zahálka (Elkov-Author) a Philipp Walsleben (Nemecká repre). A práve nemecký jazdec musel najviac zaujímať pelotón, pretože v poradí strácal 1:51.
V hlavnej skupine si zobrali pod patronát utečencov celky Bora - hansgrohe a Quick-Step Floors, ktoré im nechávali na trati len malý priestor na realizáciu. Mali to na svedomí Juraj Sagan a Iljo Keisse. Obidva tímy vyhrali na podujatí po dve etapy a dnes mali pred sebou posledný súboj o to, kto bude v tomto smere na pretekoch najúspešnejší. Ale v Galante sa chcel vytiahnuť aj Cofidis.
Rozdiel medzi skupinami sa pohyboval v okolí dvoch minút, situácia na trati bola stabilizovaná. Eminentný záujem na hromadnom špurte mal aj tentoraz Bora - hansgrohe a pred etapou sa Matteo Pelucchi pýtal Erika Bašku, či chce vo finále šprintovať. Prvú rýchlostnú prémiu v Galante ukoristil mladý dánsky jazdec Andreas Stokbro a Martin Haring tu vybojoval päť bodov za druhé miesto. Týmto ziskom sa odpútal v bodovacej klasifikácii od najrýchlejších jazdcov ako Selig, Pelucchi, Laporte a Jakobsen, ktorí ho v prípade etapového triumfu už nemohli v tejto súťaži prekonať.
Na čelo balíka sa vytiahol aj CCC Sprandi, ale zatiaľ to nijako neovplyvnilo osud vedúcej skupiny. V polovici pretekov si stále udržiavala 2-minútový náskok. Postupne však začal náskok utečencov smerovať dole, ale bola to len chvíľková záležitosť. Balík neplánoval chytiť vedúcu skupinu príliš skoro pred cieľom.
Na druhej rýchlostnej prémii si už nenechal vziať Martin Haring plný počet, a keďže zvýšil svoj náskok v bodovačke na devätnásť bodov, stane sa víťazom tejto klasifikácie, ak etapu nevyhrá Lampaert. Juraj Michalička sa už vrátil do balíka. Pelotón zvyšoval svoje nasadenie a pred poslednou rýchlostnou prémiou mali utečenci náskok už len jednu minútu. Poslednú prémiu na podujatí ovládol Matej Zahálka, Martin Haring si pripísal ďalšie druhé miesto. Za svoju aktivitu bol odmenený aj zo strany organizátorov, ktorí ho označili za najbojovnejšieho jazdca podujatia. V dnešnej etape získal tento honor Andreas Stokbro.
Pelotón si dobre vypočítal, ako má jazdiť, aby chytil vedúcu skupinu, v Galante sme sa dočkali druhého hromadného šprintu. Ten bol veľmi tesný a Matteo Pelucchi a Fabio Jakobsen museli čakať na foto-finiš, ktorý mal určiť víťaza etapy. Na tretej priečke finišoval Christophe Laporte. Etapový triumf napokon získal Fabio Jakobsen, ktorý vybojoval piatu výhru v ročníku. Matúš Štoček preťal pásku ako dvanásty v poradí.
Preteky sa rozlúčili klasickým hromadným špurtom, ktorý si vo vyrovnanom súboji podmanil 22-ročný Fabio Jakobsen. Holandský cyklista si musel počkať až na poslednú etapu, aby sa mohol v cieli radovať. Veľkým konkurentom mu bol Matteo Pelucchi, ktorý na slovenskom podujatí našiel dobré nohy. Všetky etapy na podujatí si tak podelili tímy Quick-Step Floors a Bora - hansgrohe, o jeden zárez, ale o to tesnejší, bola úspešnejšia belgická zostava.
Celkovým víťazom pretekov sa stal Julian Alaphilippe, ktorý v krátkom čase ovládol aj druhé etapové podujatie. Pred niekoľkými dňami sa tešil na Okolo Británie a pred svetovým šampionátom ukázal aj na našich cestách výbornú formu. Druhú najsledovanejšiu súťaž si podmanil Martin Haring, ktorý jazdil počas celých pretekov aktívne a presadzoval sa na prémiách. Aj v dnešnej etape strávil dlhé kilometre v úniku a za svoju snahu bol zaslúžene odmenený. Vyhral bodovaciu súťaž a stal sa aj najbojovnejším jazdcom celého podujatia. Je to výborný výsledok nielen pre neho, ale aj pre Duklu Banská Bystrica.
Kvalitný výkon predviedol aj Matúš Štoček, ktorý sa nestratil v mladom veku v dobrej konkurencii, a spomedzi slovenských jazdcov si počínal v klasifikácii najlepšie. Spokojní môžu byť aj v tíme Bardiani, Giulio Ciccone sa stal najlepším vrchárom podujatia. Taliansky talentovaný vrchár urobil rozhodujúci krok za bodkovaným dresom v prvých dvoch etapách. Súťaž do 23 rokov ovládol Tobias Foss a tímovú klasifikáciu získal CCC Sprandi.
Sumár pretekov budeme publikovať v stredu...
Video sumár 4. etapy z dielne organizátora
Výber z on-board záberov
Video reakcia Martina Haringa po pretekoch
Video reakcia Matúša Štočka po pretekoch
Audio vyjadrenie generálneho riaditeľa pretekov Petra Privaru
Posledný deň by mal opäť patriť šprintérom. Ten včerajší záver mal zákrutu tesne pred cieľom, no toto by už mala byť klasická metelica rýchlych mužov. Po včerajšku sa zdá, že vlak Baška - Selig - Pelucchi bol lepší ako v Quick-Stepe, kde to Jakobsenovi rozbiehal Lampaert, no čistá rovina bez zákrut môže priniesť iný výsledok. Ideálne nedopadol Laporte, ktorý so štvrtou pozíciou nemôže byť spokojný, a tak sa bude Cofidis v závere určite obracať. Slováci sa budú snažiť nepokaziť si preteky, ktoré by mohli všetci dôjsť. Očakávame ešte boj Martina Haringa o únik a prémie, aby si zaistil dres, pretože ak by sa znova radoval Pelucchi či viac bodov brali Lampaert, Alaphilippe, Selig alebo Tratnik, o veľmi cenný bodovací dres by prišiel. Do úniku by si mohli už naskočiť aj reprezentanti. Samozrejme, veľa je to o šťastí.
Krátky opis trasy etapy:
Posledné roky býva záverečná etapa rovinatá a odohráva sa v dopoludňajších nedeľných hodinách. Inak tomu nebude ani teraz. Veľký záujem o finiš 62. ročníka prejavili mestá Šaľa a Galanta. Z Nitry sa teda konvoj vydá smerom k týmto mestám na Dolnom Považí a v Šali sa prvý raz objaví už 121 kilometrov pred dojazdom. Až po sledovaní prejazdu pelotónu odštartuje v Šali podujatie pre verejnosť Energia na kolesách, ktorá pôjde za konvojom do Galanty. Tam bude pre profíkov pripravená prvá šprintérska prémia pri prejazde cieľom už 107 km pred skutočným dojazdom. Nasledovať bude veľký južný okruh, po ktorom sa pelotón vráti cez Šaľu (druhý šprint) opäť do Galanty. Nasledovať bude ďalší menší okruh okolo týchto miest, záverečná šprintérka prémia v Šali a po 157 kilometroch nedele a 708 kilometroch celých pretekov vyvrcholí 62. ročník v Galante. Mal by to byť pekný šprintérsky dojazd bez zákrut či iných komplikácií v geografickom strede mesta.