skoda okolo slovenska 560x100 top
 
Na slovenských cestách sa bude súťažiť štyri dni, ale pretekári absolvujú päť previerok. V programe podujatia nebudú chýbať jednoduchšie etapy, ale tiež previerky s náročnou koncovkou, či časovka. Celkovo v itenerári nájdeme sedemnásť horských prémií, chýbať nebude ani výstup na Štrbské Pleso alebo Košariská, a desať šprintérskych, v boji o najcennejší dres zohrajú kľúčovú úlohu druhá a tretia etapa.
 
Preteky Okolo Slovenska už tento týždeň napíšu svoje ďalšie pokračovanie, odštartujú o týždeň neskôr ako vlani. V poradí už 63. ročník trápili viaceré komplikácie, s ktorými sa museli organizátori popasovať a urobili preto zopár zmien oproti minulému roku. Najprestížnejšie cyklistické podujatie na Slovensku sa muselo zmestiť do nabitého cyklistického kalendára, do štvordňového okna, pretože víkend pred nimi končila španielska Grand Tour a prebehli aj dve kanadské jednorazovky. No najmä UCI im nechela povoliť záverečnú etapu v deň prvého dňa MS. Kvôli tomu bol program podujatia skrátený z piatich dní na štyri, preteky tak odštartujú v stredu, končiť budú v sobotu, deň pred začiatkom svetového šampionátu v Yorkshire.
 
 
061
Rudiger Selig vlani vyhral etapu v Dubnici (© Ján Melicher)
 
 
Druhá komplikácia sa týkala samotnej trasy. Niektoré úseky na Slovensku nespĺňajú podmienky na organizovanie prestížnych cyklistických pretekov. Organizátori preto hľadali cesty s dobrým stavom vozovky, ale do itenerára sa dostalo aj zopár rizikových pasáži, napríklad úsek v okolí obce Brezany, v tretej etape. Ďalšou nepríjemnosťou, ktorú museli organizátori vyriešiť, boli uzávierky ciest, hlavne v mestách. Preto, aby v Bardejove nedošlo k paralyzovaniu dopravy usporiadatelia upravili trasu časovky, ktorá sa oproti pôvodným výpočtom predĺžila skoro o kilometer, presnejšie o sedemsto metrov. Celkovo podujatie bude merať 714 kilometrov, čo je o osemtisíc metrov viac ako vlani. 
 
Náročnosť 63. ročníka bude porovnateľná s minuloročnou, aj keď kráľovská etapa bude v tomto roku o niečo jednoduchšia. Vlani bola najťažšou previerkou druhá, ktorá končila na Štrbskom Plese. Cyklisti v nej absolvovali viac ako tritisíc výškových metrov. Ani v tejto edícii nebude v itinerári podujatia chýbať vyššie spomenuté stúpanie, bude vôbec najvyšším bodom na trase celých pretekov, ale nebude pôsobiť ako cieľový kopec a nebude pod neho viesť tak náročná cesta. Druhý deň, kedy cyklisti budú liezť na jeho vrchol a následne budú klesať do Ružomberka, bude najťažším v rámci 63. ročníka, ale na programe bude dvetisícosemsto výškových metrov, čo je menej ako mala kráľovská etapa vlani. Celkovo v tejto edícii pretekári absolvujú 8150 výškových metrov, o 45 metrov menej ako minulý rok. Teda aj keď sa to zdá ako ľahký ročník, dáta hovoria o veľmi podobnom ako vlani.
 
 
Úvod obstará Bardejov a jeho okolie
 
Na samom začiatku podujatia cyklisti budú spoznávať krasy Bardejova a jeho okolia. V utorok podvečer je na programe slávnostná prezentácia tímov, ktorú budeme taktiež prinášať v našom foto-textovom live spravodajstve. Na rozdiel od vlaňajška pretekári už v prvom dni absolvujú poriadnu nálož kilometrov. V stredu doobeda ich bude čakať prvá etapa, ktorá bude štartovať o deviatej hodine ráno a finišovať by sa malo okolo dvanástej hodiny. Úvodná etapa meria 138 kilometrov a je zložená z dvoch okruhov. Jej začiatok a koniec je situovaný na Radničnom námestí. Z neho cyklisti prejdú najskôr väčší okruh, ktorý meria 40 kilometrov, a potom trikrát absolvujú menší, ten zas meria 32 kilometrov. Profil úvodnej previerky je zvlnený, najnáročnejším bodom bude iba stúpanie v dedine Vaníškovce (0,7 km – 10,7 %), kde sa rozhodne o držiteľovi bodkovaného dresu po prvom dni. Koncovka bude v réžií šprintérskych tímov.
 
V stredu poobede bude na programe aj druhý diel pretekov, individuálna časovka. Súboje s chronometrom zohrali v posledných troch edíciách kľúčovú úlohu, zakaždým celé podujatie otvárali. Aj tentokrát je časovka súčasťou itinerára a opäť sa pôjde v prvý deň, lenže jej bude predchádzať doobedňajšia skúška, čo môže ovplyvniť výkony viacerých jazdcov a už budú rozdané dresy. Aj dejiskom časovky bude Bardejov a jeho centrum. Jej trasa bude dlhšia ako trasa prológu v Poprade pred rokom, tiež bude technicky náročnejšia, hlavne vo svojej záverečnej časti, v ktorej sa budú nachádzať ostré zákruty a pretekári v nich budú musieť predviesť veľa zo svojho umenia. Profil bude čisto rovinatý, na skoro siedmich kilometroch sa cyklistom nepostaví do cesty ani jeden brdok. O víťazstvo sa pobijú špecialisti na túto disciplínu.
 
 
- inzercia -
Skoda OS 560x300
- inzercia -
 
 
Športoví riaditelia tímov World Tour sa na takúto časovku zvyknú detailne pripravovať a skúmajú ju dopredu aj prostredníctvom Google mapy. My sme si ju prešli tiež a perličkou je, že presne v strede časovky čaká pretekárov prejazd Chyzerovou ulicou, ktorú Google fotil iba v roku 2012 a betónové panely na nej vyzerajú dosť zle. Pri výjazde na ulicu Pod papierňou je navyše odfotený konský povoz. Pozrite sa sami. Zaujímavá reklama pre našu krajinu... Našťastie, realita je iná a v súčasnosti je na tom mieste už nový privádzač z obchvatu.
 
 
Do Ružomberka cez najvyšší bod
 
Počas druhého dňa pelotón zavíta do slovenských veľhôr, a to v rámci kráľovskej etapy. Štartovať bude v Bardejove, v dejisku prvých dvoch testov. Z neho sa pretekári vydajú na západ a cez Vysoké Tatry si to namieria až do Ružomberka, do hlavného mesta Liptova. Počas druhej etapy cyklisti vylezú na najvyšší bod celých pretekov, na Štrbské Pleso (9,5 km – 3,2 %), ktoré bude posledné v programe druhého dňa. Predchádzať mu budú ďalšie štyri stúpania, konkrétne Obručné (2,8 km – 5,4 %), Stráňanské sedlo (6,5 km – 2,4 %), Magurské sedlo (3,9 km – 5,2 %), ďalšia prémia prvej kategórie, a Starý Smokovec (4,5 km – 3,0 %). Celkovo tak bude v hre až 38 bodov do vrchárskej súťaže, teda kvantum bodov. Jazdec, ktorý bude chcieť priniesť bodkovaný dres do Senice by mal stráviť deň v celodennom úniku.
 
 
TDSvyberfotografa042
Vlaňajšie stúpanie na Štrbské Pleso (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Druhá etapa môže výraznou mierou prehovoriť do celkového poradia, veď pretekári budú musieť absolvovať 2850 výškových metrov. Zvýšenú aktivitu môžeme vidieť práve na Štrbskom Plese, na najvyššom bode podujatia, ktoré meria skoro desať kilometrov a ponúkne veľa priestoru na útoky. Veľkou nevýhodou pre vrchárov a aj klasikárov môže byť fakt, že zo Štrbského Plesa do cieľa vedie ešte kus cesty a viac-menej po rovine, teda šprintéri a ich tímy budú mať možnosť vrátiť sa naspäť do hry. Scenárov, ako bude vyzerať druhá etapa, je niekoľko. Do cieľa môže prísť osamotený jazdec, malá skupina zložená predovšetkým z vrchárov a klasikárov, ale aj celý pelotón, ktorý pred Mestským úradom v Ružomberku zohrá veľkú bitku o víťazstvo. Samotná koncovka však bude technicky náročná a bude viesť cez malý, ale prudký brdok po kockách, takže je pravdepodobné, že sa v ňom udejú zaujímavé veci, aj z pohľadu celkovej klasifikácie.
 
 
Hlohovec by mal definitívne rozhodnúť
 
Tretia etapa ponúkne ďalšiu zaujímavú koncovku, v ktorej šprintéri nebudú mať na ružiach ustlané. Z Ružomberka sa pelotón vydá na juhozápad po zvlnenom profile, na ktorom sú umiestnené aj dve vrchárske prémie. Ide o dve dvojky, čiže o dvanásť bodov, takže z tohto pohľadu bude tretia etapa menej zaujímavou. Po Bojnickom vrchu (2,4 km – 6,1 %) sa terén vyrovná a to takmer až do úplného konca. Pri vstupe do cieľovej destinácie pretekárom do cesty vstúpi stúpanie Hlohovec (2,7 km – 2,7 %), kde pomalší jazdci ešte nebudú musieť podniknúť akciu, aby sa striasli najrýchlejších mužov v pelotóne. Z vrcholu posledného kopčeka vedie do cieľa ešte sedem kilometrov, z toho tri budú v zjazde. Po ďalších troch kilometroch po rovine sa cesta opäť zdvihne a stúpať sa bude až do konca. Výjazd na Hlohovecký zámok má 500 metrov pri sklone piatich percent. Uvidíme tu teda ďalšiu rozhodujúcu bitku v celkovej klasifikácii, a pravdepodobne tu sa dozvieme meno víťaza 63. ročníka. Mohli by mu pomôcť bonifikácie či menšie rozdiely na zámku.
 
 
TDSvyberfotografa042
Fanúšikovia čakajúci v cieli (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Posledná etapa totiž už nie je taká náročná. Meria 142 kilometrov, teda iba o štyri kilometre viac ako prvá poletapa. Napriek tomu sa na nej nachádza ďalších päť horských prémií, v hre bude 30 bodov. Najdlhším stúpaním bude kopec Havran (3,5 km – 3,4 %), ale najprudšie maximá zdolajú cyklisti na kopci Košariská (2,5 km – 3,4 %), tesne pod vrcholom. Potom ich čakajú ešte dva výstupy na Brestovú (1,5 km – 5,3 %), poslednýkrát na jej vrchol vylezú 19 kilometrov pred cieľom. Je to pomerne ďaleko od Senice, takže na samom konci by slovo mali dostať šprintéri.
 
Svedčí o tom aj počet bodov, ktorý získa víťaz etapy. Len v Senici a v Bardejove si víťaz etapy pripíše na konto 20 bodov, v Ružomberku a v Hlohovci 14 bodov. Z tohto hľadiska budú práve koncovky v prvej a poslednej etape dôležitejšie v boji o zelený dres. Netreba však zabudnúť ani na desať šprintérskych prémií v programe Okolo Slovenska, teda na ďalších 80 bodov. Práve to je zaujímavosť našich pretekov. Od vlaňajšieho ročníka sa uplatňuje náš progresívny návrh udeľovať v bodovacej aj vrchárskej súťaži množstvo bodov a dokonca víťaz troch prémií v etape vie získať viac bodov ako víťaz. Ak sa však v pretekoch presadí kvalitný šprintér, triumf v bodovacej súťaži mu neunikne. Dôležitým faktorom pre úvodné dni bude, že v cieli stredajšej prvej poletapy sa nebudú uplatňovať štandardné bonifikácie 10-6-4, ale poletapové, teda 6-4-2. Aj tento rok je oficiálnym autom pretekov ŠKODA, ktorá zapožičala na Okolo Slovenska rekordných 19 vozidiel, takže budú dominovať konvoju.
 
 
OkoloSlovenska209
Ilustračný záber z vlaňajšieho ročníka (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
Po veľkých zmenách pred vlaňajším ročníkom ostávajú pravidlá rovnaké. Iba sa mierne menili sponzori dresov. Tiposu ostal žltý, Škode biely s modrými bodkami a ministerstvu školstva biely, no Dubnická spoločnosť MSM vystriedala janom pri vrchárskom drese a janom sa presunul k dresu pre najlepšieho Slováka. UCI však pred touto sezónou zakázala pretekom 1. kategórie používať viac ako štyri dresy v pretekoch, teda bielo-modro-červená klasifikácia bude existovať, vyhlasovať sa, vyplácať prize money, ale jej líder nebude mať tento dres na sebe počas etapy. Najbojovnejší pretekár bude mať červené číslo. Spolu organizátori prerozdelia 32 975 eur ako prize money. Ich detailné rozdelenie nájdete v špecifickom rozpise, kde je množstvo podrobností napríklad aj o rozhodcoch, ktorých bude ako hlavný viesť Iránec Majid Khorram Nasseri. My ich budeme už pred štartom upenlivo prosiť, aby do cieľa neprichádzali desať metrov pred cyklistami, aby ste zo špurtov aj niečo videli.
 
Vlani mala premiéru reklamná karavána. Jej najvýraznejším prvkom bol alegorický voz Cofidisu, ktorý táto spoločnosť používa na Tour de France. Po odrieknutí štartu tohto tímu však k jej oslabeniu nedôjde, pretože Cofidis mal naďalej záujem ostať sponzorom pretekov a tento rok príde s vynoveným vozidlom (fotografia nižšie). Opäť by mali voziť maskota kamzíka Tatríka. Súčasťou kolóny budú aj ďalšie autá, a to janom, Aqua Trade, Pierre Baguette, auto organizátorov, teda SZC, vojenské auto VŠC Dukla a samozrejme, chýbať nebude dlhoročný speaker pretekov Roman Barényi. Karavána bude jazdiť 20-30 minút pred prejazdom cyklistov.
 
 
cofidis alegoricke 2019
 
 
RTVS bude na Dvojke vysielať naživo druhú poletapu, teda stredajšiu časovku, a to v slušnom TV time od 15:20 do 17:30. Okrem toho sa ešte chystajú vysielať aj záverečnú etapu v Senici, a to od 13:00 do 14:00, kde by diváci mali vidieť záverečné dva okruhy a vyhlasovanie najlepších. Prenosy budú sprevádzané štúdiami Samuela Brečku. Komentovať bude Vladimír Genda. Okrem toho bude Brečka pripravovať aj denné zostrihy, ktoré budú odvysielané každý večer. Sumáre etáp aj s komentárom bude publikovať tiež oficiálny Youtube kanál pretekov.
 
 

 
 
1a 18.9. rovinata etapa ciel rovina Bardejov > Bardejov 138 km cieľ: 12:10
1b 18.9. rovinata etapa ciel rovina Bardejov > Bardejov 7,4 km cieľ: 17:50
2. 19.9. rovinata etapa ciel rovina Bardejov > Ružomberok 227 km cieľ: 17:55
3. 20.9. zvlnena etapa ciel rovina Ružomberok > Hlohovec 201 km cieľ: 17:10
4. 21.9. rovinata etapa ciel rovina Hlohovec > Senica 142 km cieľ: 13:40
Etapy tohto 63. ročníka Okolo Slovenska:
1a1b234
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideopozvánka na Okolo Slovenska 2019
 
 
kratka sprava ikonkaNaše spravodajstvo z Okolo Slovenska 2019