2. etapa Okolo Turecka 2019 (World Tour), streda 17. apríla
2. | 17.4. | ![]() |
![]() |
Tekirdag > Eceabat | 183 km | Bennett |
Vlaňajší ročník | Úvod k pretekom | Štartová listina | ![]() |
profil etapy, 2063 nastúpaných metrov (© tourofturkey.org.tr) |
Druhá etapa nemala jasného favorita na víťazstvo. Záverečné krátke stúpanie obsahovalo aj nepríjemné sklony, preto sme boli zvedaví, ktorí z rýchlych jazdcov vydržia po tomto momente na čele pelotónu. V minulosti už zvládol podobné náročné koncovky Ewan a vo finále mohli zaujať aj Gibbons s Consonnim.
Na čele pretekov sa usadilo sedem cyklistov a podobne ako včera únik jazdil s náskokom v okolí troch minút. Mauricio Moreira (Caja Rural), Lucas De Rossi (Delko Marseille), Liam Bertazzo (Neri Sottoli), Emerson Oronte (Rally UHC), Thimo Willems (Sport Vlaanderen), Ricardo Mestre (W52) a Halil Dogan (Turecká reprezentácia) si trúfali potrápiť hlavnú skupinu až do samého konca. Prvú rýchlostnú prémiu ukoristil Thimo Willems a belgický pretekár si podmanil aj obidve horské prémie.
Od prvých kilometrov pracoval v pelotóne tím Bora - hansgrohe a nemecký celok nedostával podporu od ďalších tímov. Na čelo balíka poslal iba jedného zástupcu a sám bol zvedavý, ako sa vyvinie dnešné finále, či bude vhodné aj pre Sama Bennetta. Medzitým vypadol z brejku Dogan a na zemi sa ocitli Juan Molano (UAE Emirates) a Caleb Ewan. Šprintér tímu Lotto - Soudal si poranil ľavé zápästie šesťdesiat kilometrov pred cieľom a pokračoval ďalej. Pre austrálskeho jazdca ladiaceho formu na Giro to bola nešťastná situácia.
Potom prekvapujúco začala sťahovať náskok vedúcej skupiny turecká reprezentácia a tento moment zahral do kariet Erikovi Baškovi, ktorý na chvíľu vystriedal svojho kolegu na čele pelotónu. Tureckí pretekári nasadili silné tempo a väčšinu úniku chytili už 35 kilometrov pred páskou. Vpredu zostali iba Bertazzo a Moreira. Onedlho to však vzdali, lebo balík im dýchal na chrbát. Tureckú reprezentáciu pri tejto aktivite motivovala prémia tureckých pamiatok. O prémiu mali záujem najmä Samli (Turecká repre) a De Vylder (Tosport Vlaanderen), ktorí bojovali o tento honor aj vo včerajšom brejku, ale rybník im vypálil Michael Schwarzmann z Bory, ktorý celý deň sledoval únik a ktorý bol na čiare najrýchlejší. Pred záverečným stúpaním už nikto nezaútočil a všetci pretekári v balíku sa sústredili na záverečnú prekážku.
Náročný finiš videl niekoľko menších pokusov, ale tie mali za následok len to, že balík sa okresal a o výhru mohlo bojovať iba okolo dvadsať jazdcov. Koncovku perfektne zvládla Bora, keď výborný útok Lukasa Pöstlbergera dostal súperov pod tlak, čo parádne využil Sam Bennett, aby vybojoval druhý triumf v rade. Za ním preťal pásku ďalší zástupca nemeckej zostavy Felix Grossschartner.
Neznáma koncovka druhej etapy spôsobovala napätie v balíku, ale vo finále vyriešil všetky nezrovnalosti tím Bora - hansgrohe. Približne 1200 metrov pred páskou predviedol jediný úspešný útočný pokus Pöstlberger, ktorému chýbalo skutočne málo, aby sa objavil v cieli ako prvý, ale rakúsky jazdec mal za sebou vynikajúce tímové krytie, keď mu došla energia. Sam Bennett predviedol kvalitnú formu, keď ho nezlomili ani svižné stúpajúce pasáže, a potom ešte dokázal vytiahnuť silný šprint. Deviatu výhru na tomto podujatí tak dosiahol vo veľkom štýle.
Spokojný musí byť aj Felix Grossschartner, ktorý získal dôležité sekundy z pohľadu klasifikácie. Na tretej priečke finišoval Jhonatan Restrepo, ktorý po troch rokoch v Kaťuši prestúpil do Manzana Postobon. Z favoritov na titul dosiahli rovnaký čas ako víťaz etapy len Jan Polanc a Valerio Conti, borci ako Kudus alebo Evenepoel finišovali o niekoľko sekúnd neskôr. Na čele poradia zostal Sam Bennett a írsky jazdec môže pokračovať v spanilej jazde aj v zajtrajšej etape, ktorá ponúka ďalšiu šprintérsku koncovku. Erik Baška prišiel do cieľa s mankom 3:39.
![]() |
"Bolo to ťažšie, ako som očakával. Som prekvapený, že som to dokázal. Mal som motiváciu, ale nevedel som, ako to zvládnem. Vo finále bolo najdôležitejšie udržať nervy na uzde. Kľúčové bolo, že tím odviedol výbornú prácu pred záverečným výstupom, čo mi veľmi pomohlo. Na konci som mal dobré nohy a vyhovuje mi, keď môžem urobiť niekoľko prudkých zrýchlení v krátkom čase. Presne takto vyzeral dojazd a ja som to využil." |
Výsledky etapy | ||||||||
1. | ![]() |
BENNETT Sam | BORA - hansgrohe ![]() |
4:41:48 | 40 | |||
2. | ![]() |
GROßSCHARTNER Felix | BORA - hansgrohe ![]() |
00:00 | 15 | |||
3. | ![]() |
RESTREPO Jhonatan | Manzana Postobon | 00:00 | 6 | |||
4. | ![]() |
SERRANO Gonzalo | Caja Rural - Seguros RGA | 00:00 | ||||
5. | ![]() |
POLANČ Jan | UAE Team Emirates ![]() |
00:00 | ||||
6. | ![]() |
FINETTO Mauro | Delko Marseille Provence | 00:00 | ||||
7. | ![]() |
CONTI Valerio | UAE Team Emirates ![]() |
00:00 | ||||
8. | ![]() |
PINTO Edgar | W52 / FC Porto | 00:03 | ||||
9. | ![]() |
SCHÖNBERGER Sebastian | Neri Sottoli - Selle Italia - KTM | 00:04 | ||||
10. | ![]() |
BARTHE Cyril | Euskadi Basque Country - Murias | 00:04 |
90. | ![]() |
BAŠKA Erik ![]() |
BORA - hansgrohe ![]() |
03:39 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | ![]() |
BENNETT Sam | BORA - hansgrohe ![]() |
8:14:02 | 6 | |||
2. | ![]() |
GROßSCHARTNER Felix | BORA - hansgrohe ![]() |
00:14 | ||||
3. | ![]() |
RESTREPO Jhonatan | Manzana Postobon | 00:16 | ||||
4. | ![]() |
POLANČ Jan | UAE Team Emirates ![]() |
00:20 | ||||
5. | ![]() |
CONTI Valerio | UAE Team Emirates ![]() |
00:20 | ||||
6. | ![]() |
FINETTO Mauro | Delko Marseille Provence | 00:20 | ||||
7. | ![]() |
SERRANO Gonzalo | Caja Rural - Seguros RGA | 00:20 | ||||
8. | ![]() |
PINTO Edgar | W52 / FC Porto | 00:23 | ||||
9. | ![]() |
NOPPE Christophe | Sport Vlaanderen - Baloise | 00:24 | ||||
10. | ![]() |
BARTHE Cyril | Euskadi Basque Country - Murias | 00:24 |
106. | ![]() |
BAŠKA Erik ![]() |
BORA - hansgrohe ![]() |
04:37 |
Kopce na trase etapy:


Krátke preview etapy:
Druhý deň si vychutnajú pretekári s výbušnou koncovkou. Odštartuje sa krátkym stúpaním s priemerom do štyroch percent a prvá časť etapy sa uskutoční na zvlnenom teréne, kde budú vyčnievať dve horské prémie s hodnotami v okolí štyroch – piatich percent. Potom sa nabehne na jednoduchý terén a bude sa čakať až na finále v meste Eceabat. Posledných tritisíc metrov vyskočí na necelé štyri percentá, ale rozhodujúca pasáž sa bude skladať z troch častí. Najskôr sa objavia na trati aj 9-percentné sklony, následne sa cesta vyrovná a záverečný kilometer dosiahne prevýšenie šesť percent, pričom najťažšie momenty prídu až na cieľovej čiare. Pripravený šprint do kopca môže rozohrať bitku o sekundy aj medzi favoritmi na titul.