2. 13.8. rovinata etapa ciel rovina Vienne > Col de Porte 135 km Roglič
Etapy tohto ročníka pretekov:
12345
 
etapa 2
profil etapy, 2876 nastúpaných metrov (© criterium-du-dauphine.fr)
 
 
Druhý deň bol na najprestížnejšom teste pred Tour de France najkratší. Nachystaných bolo len 135 kilometrov, a to sa ešte čakalo, že prvých 90 nebude nijako zaujímavých ani náročných. Až následné dva kopce mali spôsobiť delenie pelotónu a v samom závere aj favoritov. Po peknom finále úvodnej etapy sa opäť čakalo Jumbo-Visma na úplnom čele. Najmä Primož Roglič vyzeral byť veľmi hladný za úspechom a asi sme ho mohli označiť za favorita číslo jeden.
 
Záverečný kopec Col de Porte mnohí nepoznali. Alpské stúpanie bolo naposledy v itinerári prestížnych pretekov v roku 1998, keď tu prechádzala Tour de France. Mal 17,5 km pri sklone 6,2 %. Romain Bardet pred štartom vravel o tomto stúpaní, že je nepravidelné a sám je zvedavý ako sa tu budú správať "pozoruhodné armády", akými označil zostavy Jumba a Ineosu.
 
 
ineos 20 dauphine vlak asofab
Armáda Jumba (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Aj dnes sa do úniku vydal Michael Schär (CCC Team). Asi si povedal, že po včerajších dvesto kilometroch bude dnešných 130 malinou. Možno si chcel upevniť vedenie vo vrchárskej súťaži, hoci nemohol počas etapy získať toľko bodov, aby prekonal muža, ktorý zvíťazí v etape. Aj ako druhý by však modrý dres zajtra obliekal. Tiež určite dúfal, že sa mu únik nerozpadne tak skoro ako včera. Dnes mu spoločnosť robili Jérôme Cousin a Geoffrey Soupe (2x Direct Energie), Bruno Armirail (Groupama-FDJ), Kasper Asgreen (Deceuninck), Jasha Sütterlin (Sunweb), Ben O’Connor (NTT Pro Cycling), a Fabien Doubey (Wanty Gobert). Bolo ich tam až osem, takže nebolo to až také veľké vetranie ako vo väčšine únikov. 
 
Sústredené Jumbo-Visma čelnej skupine nechcelo dopriať želaný náskok aj napriek tomu, že nepredstavovala reálne nebezpečenstvo. Skôr šlo o to, aby ukázali, kto to tu šéfuje a že sa pôjde rýchlo. Organizátori avizovali aj možnosť bočného vetra v predposlednej hodine etapy vo zvlnenej pasáži pod predposledným kopcom. Ale či to bude už vtedy niekto chcieť trhať bolo veľmi otázne.
 
 
ineos 20 dauphine vlak asofab
Únik a Michael Schär (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Vedúci muž vrchárskej súťaže mal záujem o prvé tri body z malých kopčekov, ale Fabien Doubey ho na prvej prvémii ošpurtoval. Na druhej si už Michael Schär dal pozor. Získal tak dva body. Stále ich mal ale len šesť. Tieto kopčeky v polovici etapy ešte pelotón šiel veľmi kľudne, a tak sa náskok čela kozmeticky zvýšil na tri a pol minúty. Potom ale trochu prekvapili jazdci tímu Bahrain - McLaren, ktorí chceli pripomenúť svoju prítomnosť a nasáčkovali sa s pretekárom k Tonymu Martinovi na čelo balíka. Opäť tak naťahovačka s únikom klesla pod tri minúty. Vietor ale nič zásadné nespôsobil. Šlo sa na širokých kvalitných cestách. Tímy sa chystali na záverečné kopce.
 
42 km pred páskou sa prišlo pod prudký kopec Côte Maillet (6,2 km; 8 %). Každý pod ním chcel mať dobrú pozíciu. Zároveň sa už začalo odpadať. Celé stúpanie odtiahol žltý muž Wout Van Aert. Veľmi vysoko jazdil Nairo Quintana. Arkéa šla na úrovni Jumba. Peter Sagan si vystúpil štyri kilometre pod vrcholom kopca. Ale testoval svoje nohy, snažil sa chvíľu ešte udržať, nevzdával to hneď. Paradoxne sa tam ocitol s Nilsom Polittom, ktorý príde do Bory po sezóne.
 
 
- ponuka z nášho eshopu -
bidony update2020
- ponuka z nášho eshopu -
 
 
V polovici kopca sa rozdelil únik a vyzeralo to tak, že najviac síl majú Michael Schär (CCC) a Bruno Armirail (Groupama-FDJ). Pre Švajčiara to bol jasný útok na vrchársky dres, tých desať bodov z vrcholu veľmi potreboval. Armirail mu ich doprial, nerobil mu problémy. Pelotón vrchol zdolal o minútu a pol neskôr. Ešte to bolo stále ticho pred búrkou. Zjazd bol pokojný, nešlo sa ešte naplno. Gesink ale zhruba 70-členný pozostatok pelotónu poriadne natiahol. Blížilo sa finále, ktoré bolo zaujímavé aj preto, lebo sme tu mali vidieť spoluprácu hviezd v Jumbe aj Ineose. A s viacerými aktérmi v jednom tíme zákonite mali prísť rôzne pokusy o ataky.
 
Na veľmi hlúpom mieste prišla maličká nepozornosť Sergia Higuitu z EF, ktorý si nedal pozor na ostrovčeku a stala sa z neho bowlingová guľa, ktorá odrovnala asi dvanásť ľudí. Viacerí sa pozbierali a pokračovali ďalej, vrátane zodratého vinníka. No najhoršie dopadol známy nešťastník Daniel Martin (Israel), ktorý ležal na ceste a musel ho ratovať lekár pretekov. O niečo lepšie vyzeral Luis Leon Sánchez (Astana), no obaja asi mali po pretekoch.
 
 
 
 
Pod Col de Porte prišla hlavná skupina minútu za dvojičkou vpredu. Ešte raz pripomíname parametre cieľového kopca: 17,5 km; 6,2 %. Vzhľadom na konkurenciu to bol prvý super vrchársky dojazd v sejto sezóne. Na jeho začiatku sa Jumbo trošku rozpadlo. Martin mal odpracované už dávnejšie a odpadli aj Gesink s Van Aertom. Chvíľu tak prišlo akési bezvládie a ťahal Daniel Oss (Bora). Už pätnásť kilometrov pred vrcholom sa úplne na čele balíka ocitli favoriti a napokon poslal na čelo Mitchelton Jacka Haiga. Bol tam aj Sep Kuss (Jumbo), ale žeby vyslovene udával tempo, to sa nedalo povedať. Rozpad Jumba pôsobil zvláštne. Ineosu sa to v takejto miere nedialo. Ale Briti nemali záujem to dnes riešiť.
 
Napokon sa na to už Ineos nemohol pozerať a vytiahli sa dopredu ako ich poznáme. Dylan Van Baarle viedol skupinu, za ním už šli Thomas s Bernalom. Froome sa po včerajšom výbuchu skrýval v pelotóne. Bolo tam vidieť aj Richieho Porta (Trek) a "internety" si robili srandu, že na "jeho" kopci Col de Porte by predsa mal vyhrať on. Nešlo sa ale naplno, pretože v úniku sa celkom darilo Brunovi Armirailovi, ktorý tam ostal sám, Schär už mal vybavené.
 
 
ineos 20 dauphine vlak asofab
Armáda Ineosu (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Práca Ineosu sa ukázala veľmi rýchlo, začali odpadať ľudia a Armirail zrazu prišiel o celý svoj 40-sekundový náskok. Navyše, pretekári prišli na mokrú cestu, keďže tu tesne predtým pršalo. O prvý náznak nepríjemnosti sa pokúsil Victor de la Parte (CCC), ktorý chcel upozorniť na seba. Možno ešte nemá zmluvu na budúci rok. Určite zatiaľ nebolo nič medializované. Netrvalo to ale dlho a Castroviejo ho zlikvidoval. Nasledoval Kwiatkowski a jeho práca. Nikto zaujímavý zatiaľ neútočil. Už sa napríklad veľmi trápil Julian Alaphilippe (Deceuninck). Ale Chris Froome sa stále s mučiacou grimasou držal. So včerajšími nohami by tam už určite nebol. Padol 4,5 km pred páskou spolu s Adamom Yatesom a Alejandrom Valverdem. Stále šiel podlahu Kwiatkowski.
 
Následne ho vystriedal Geraint Thomas. Za ním stále ostávali Pavel Sivakov a Egan Bernal. No a asi pätnásť súperov. Dosť zle vyzeral Tom Dumoulin (Jumbo), ktorý už len plápolal na konci. Za to Primož Roglič bol stále za zadným kolesom Egana Bernala. Boli sme zvedaví, že či sa Thomas naozaj tak vyčerpá, že si vystúpi. Bolo to tak. Necelé tri kilometre pred páskou opustil skupinu. Nasledoval Sivakov. No dlho nevydržal. Zaútočil Emanuel Buchmann (Bora) s Thibautom Pinotom (FDJ). Kontroloval si to Sep Kuss (Jumbo).  Bernal pozeral do zeme, nevšimol si to a zrazu mal dieru. No dolepil si to. Ostávali tam ešte aj Miguel López, Nairo Quintana, Mikel Landa, Guilaume Martin, Daniel Martínez a Richie Porte. Romain Bardet aj Tom Dumoulin a prekvapujúco i Tadej Pogačar už boli mimo.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo posledného kilometra
 
 
Neuveriteľný Sep Kuss priviedol jedenásťčlennú skupinu pod bránu posledného kilometra. Tak to už bolo na favoritoch, kto to skúsi, alebo sa bude špurtovať. Napokon to nevydržal s nervami Primož Roglič a odišiel. Egan Bernal na neho nedokázal zareagovať. Chvíľu tam mal desaťmetrovú dieru a držal to, ale zlomil sa. Za pár sekúnd slovinský fenomén získal osem sekúnd a zapísal si veľmi pozoruhodný triumf. Druhý dorazil Thibaut Pinot (Groupama), tretí Emanuel Buchmann (Bora). Vynikajúci výkon predviedol aj Guillaume Martin, ktorý prišiel na vrchol s Nemcom. Bernal bol v závere sklamaný, prepadol sa na koniec skupiny.
 
Sledovali sme výborné cyklistické divadlo, kde Jumbo-Visma prekvapujúco ustúpilo z pozície "najväčších mačov" a do štandardnej pozície dostali Ineos, ktorý neváhal obetovať všetko pre Egana Bernala, no ukázalo sa, že to nebola najšťastnejšia voľba a taký menší chyták Jumba. V kľúčovom momente totiž ostal sám a Roglič si ho vychutnal. Ostatní v tom vysokom tempe nedokázali nastúpiť aj so zreteľom ďalších dní pred sebou.
 
 
roglic 20 dauphine triumf asofab
Rogličov triumf (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Veľké mená sa rozdelili do dvoch skupín. Tí, ktorí mali parádne nohy až do konca a tí, ktorých tento ťažký kopec vyšťavil viac ako chceli. Samozrejme, vzhľadom na to, že šlo o prvý ťažší dojazd v tejto konkurencii v celej sezóne, nedajú sa z toho robiť závery. No Bardet, Dumoulin, Pogačar, Kruijswijk, Mas, Pozzovivo, Urán, Valverde či A. Yates určite chceli viac. Samostatnou kapitolou boli Ineosáci. Škoda, že Thomas ťahal, určite by sme ho radšej videli v súboji.
 
Naopak, veľmi sympaticky v závere pôsobil Guillaume Martin, ktorý vysoko finišoval aj včera. Cofidis v ňom má naozaj skvelú posilu do kopcov na ich domácej Grand Tour. Pozitívne prekvapil i Porte. Čakali sa silné nohy od Pinota aj Quintanu. Krátke etapáky zvláda Martínez. Toto ale ešte nie je Tour. Opäť si pochvalu zaslúžia aj topdomestici Kuss a Reichenbach. Dnes to vydržali dlhšie ako oveľa lepšie platení Ineosáci. Určite budú pri svojich kolegoch v Alpách aj o mesiac.
 
Peter Sagan prišiel do cieľa so stratou takmer 25 minút. Napokon nikto kvôli pádu neodstúpil, doudieraní Martin, Higuita aj Sánchez prišli do cieľa s veľkými stratami. Prekvapila aj 15-minútová strata inak silného Latoura.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Primoža Rogliča (víťaz)
"Toto je veľmi dobrý výsledok. Tím šiel skvele a ja som šťastný z ďalšieho víťazstva. Od začiatku sme mysleli na to, že záverečné stúpanie bude ťažké a preto sme aj kontrolovali preteky. Kolegovia boli veľmi silní. Spomedzi mojich súperov je Egan ten najväčší, je úradujúcim víťazom Tour de France a stále jedným z nasilnejších jazdcov. Aj na ostatných vidno, že majú dobrú prípravu. Táto sezóna je čudná, ale som rád za každé preteky."
 
 
Výsledky etapy
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 3:39:40 60
2. PINOT Thibaut link ikonka Groupama - FDJ link ikonka 00:08 25
3. BUCHMANN Emanuel BORA - hansgrohe link ikonka 00:08 10
4. MARTIN Guillaume Cofidis, Solutions Crédits 00:08  
5. QUINTANA Nairo link ikonka Team Arkéa Samsic 00:10  
6. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 00:10  
7. MARTÍNEZ Daniel Felipe EF Pro Cycling 00:10  
8. LANDA Mikel link ikonka Bahrain - McLaren 00:10  
9. PORTE Richie link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 00:10  
10. BERNAL Egan Team Ineos link ikonka 00:10  
125. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 24:41  
 
Zobraziť kompletné výsledky etapy


Priebežné poradie pretekov po etape
1. ROGLIČ Primož link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 9:07:12 10
2. PINOT Thibaut link ikonka Groupama - FDJ link ikonka 00:12  
3. BUCHMANN Emanuel BORA - hansgrohe link ikonka 00:14  
4. BERNAL Egan Team Ineos link ikonka 00:16  
5. MARTIN Guillaume Cofidis, Solutions Crédits 00:18  
6. QUINTANA Nairo link ikonka Team Arkéa Samsic 00:20  
7. PORTE Richie link ikonka Trek - Segafredo link ikonka 00:20  
8. LANDA Mikel link ikonka Bahrain - McLaren 00:20  
9. LÓPEZ Miguel Ángel Astana Pro Team link ikonka 00:20  
10. MARTÍNEZ Daniel Felipe EF Pro Cycling 00:20  
111. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 32:14  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie pretekov po etape
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideosumár etapy
 
 

 
 
Kopce na trase etapy:
3 20 85 km - Côte de Viriville: dĺžka 4,1 km; sklon 5,5 %
4-20 78,5 km - Côte de Roybon: dĺžka 1,5 km; sklon 7,1 %
1 20 36,5 km - Côte Maillet: dĺžka 6,2 km; sklon 8 %
cielhc 20 Cieľ - Col de Porte: dĺžka 17,5 km; sklon 6,2 %
 
 
Krátke preview etapy:
Krátka etapa s dlhým cieľovým stúpaním už odhalí, kto bude bojovať o celkový titul. Budeme sledovať intenzívnu jazdu a v balíku prebehne selekcia už na Côte Maillet, kde sú úseky aj s dvojciferným prevýšením. Môžeme tu uvidieť nástup niektorého zo silných vrchárov, lebo na záverečný kopec sa nebude čakať dlho. Col de Porte začne ťažkými tromi kilometrami, po ktorých sa objaví krátke klesanie, a posledných jedenásť kilometrov bude len do kopca. Najnáročnejšie momenty nastanú v polovici stúpania so sklonmi až jedenásť percent a práve tu musia zaútočiť favoriti, ktorí dostanú k dispozícii naozaj dlhé pasáže, aby nastúpili konkurentom. Posledné štyri kilometre už nebudú také náročné, ale stále sa tam nachádzajú 7-percentné pasáže, kde sa dá významne zrýchliť.