Jarnú kampaň uzatvára monument pre vrchárov, ktorý je jedným z najťažších pretekov v celej sezóne. Liége - Bastogne - Liége patrí medzi legendárne podujatia, na ktorom sa odohrali slávne súboje, a ten terajší bude prebiehať medzi Alejandrom Valverdem a výberom sveta.
Populárna, ale veľmi ťažká La Doyenne je najstaršou spomedzi klasík, prvá edícia sa uskutočnila už v roku 1892. Odvtedy brázdili po jej cestách najväčšie cyklistické mená a ich krásne vzájomné súperenie vytvorilo z pretekov kultovú záležitosť. Preto právom patrí medzi päť najväčších a najprestížnejších klasík v ročníku.
Ťažký profil vyhovuje kvalitným vrchárom s agresívnym štýlom, pretože sa bude prechádzať po najťažších kopcoch tohto regiónu. Pripravené stúpania sú síce relatívne krátke, ale v mnohých prípadoch dosahujú sklony cez desať percent. Náročnosť pretekov odráža skutočnosť, že na jazdcov čaká vyše 4000 výškových metrov, a to už je zaujímavá porcia, ktorá sama o sebe zaručí prirodzenú selekciu a vytvorí skupinu najsilnejších jazdcov. Na úspech je potrebná lezecká vytrvalosť, bez ktorej sa nikto neudrží vpredu v náročnom finále, a aj majstrovsky zvládnutá koncovka, pretože v závere už budú všetci jazdiť na hranici svojich fyzických možností.
Dojazd v roku 2015 (© Lampre-Merida / BettiniPhoto) |
Finále prebehne v tradičnom formáte
Charakter pretekov zostáva dlhú dobu nezmenený, ale v porovnaní s minulým rokom urobili organizátori jednu výraznú zmenu. Inovácia v podobe záverečného kockového stúpania Côte de la Rue Naniot nenašla ďalšie uplatnenie, hoci sa tam v ostatnom ročníku odtrhla víťazná skupina. Cyklisti tak majú pred sebou osvedčený finiš, ktorí všetci dobre poznajú, a vedia, čo môžu od neho čakať.
Po štarte v meste Liége sa vydá pelotón smerom na juh a na prvý kopec si bude musieť počkať sedemdesiat kilometrov. Côte de La Roche en Ardenne len osvieži prvú polovicu pretekov a cyklisti prebehnú pokojne aj cez Côte de Saint-Roch, hoci sa tu nachádzajú sklony jedenásť percent. Zvýšenú pozornosť si ale zaslúži zvyšných osem stúpaní, ktoré budú natlačené do záverečných deväťdesiatich kilometrov.
Pozičná bitka najsilnejších tímov odštartuje na Côte de Pont (1 km; 10,5 %), po ktorom nasledujú v rýchlom slede Côte de Bellevaux (1,1 km; 6,8 %) a Côte de la Ferme Libert (1,2 km; 12,1 %). Kandidáti na titul potrebujú prebehnúť cez tieto stúpania bez komplikácii, čo bude úloha pre ich spolujazdcov. Nasledujúcich štyridsať kilometrov bude miernejších, kde sa im postavia do cesty nie veľmi náročné kopce Col du Rosier (4,4 km; 5,9 %) a Col du Maquisard (2,5 km; 5 %). Ak bude chcieť niektorý celok rozohrať strategickú hru ešte pred samotným finále, tieto dve stúpania poskytnú dobrú príležitosť.
Scenéria Liége - Bastogne - Liége (© Courtesy Slipstream Sports) |
Najslávnejší moment pretekov La Redoute (2 km; 8,9 %) príde na rad 35 kilometrov pred páskou. Aj keď neplní takú rozhodujúcu úlohu ako v minulosti, jeho strmé úseky na úzkej ceste môžu využiť niektorí favoriti na útok zdiaľky, aby dostali konkurentov pod tlak. Všetko ale ovplyvní zloženie hlavnej skupiny, pretože na nasledujúci kopec si budú musieť počkať až sedemnásť kilometrov, a uvidíme, či niektorí z kandidátov dostane chuť míňať energiu takto ďaleko pred cieľom.
Ďalšou zložitou previerkou bude Côte de La Roche-aux-Faucons (1,3 km; 11 %), ktorý je pripravený devätnásť kilometrov pred páskou. Je strmý a nachádza sa v prijateľnej vzdialenosti od cieľa, preto bude kľúčovým momentom pretekov, ale nemusí sa tu odohrať rozhodujúci pohyb, keďže favoriti dostanú ešte jednu príležitosť.
Tesne pred páskou stojí Côte de Saint-Nicolas (1,2 km; 8,6 %), ktorý bude motivovať k mnohým atakom na čele pretekov, a práve tu uvidíme aktivitu zo strany tých borcov, ktorí sa nebudú chcieť spoliehať na záverečný špurt. Ten nebýva jednoduchou záležitosťou, pretože posledných 1500 metrov sa zdvihne na necelých päť percent, a na konci náročných pretekov to bude pre každého veľmi ťažký a nekonečný finiš.
profil pretekov (© letour.fr) |
Nikto nebude chcieť šprintovať s Valverdem
Po triumfe na Valónskom šípe a uplynulých výsledkoch sa dostal do pozície najväčšieho favorita Alejandro Valverde. Španielsky jazdec tu trikrát zvíťazil a v aktuálnej forme môže myslieť na ďalší titul. V dlhých a náročných jednorazovkách je veľmi silný, súperi budú mať veľké problémy, aby sa ho striasli na pripravených stúpaniach. Ale jeho najväčšou zbraňou je perfektný finiš, čo ukázal aj na Mur de Huy, takže na štvrtom monumente sezóny bude jeho prvoradou úlohou, aby sa dostal do cieľa vo vedúcej skupine.
V minulom roku doplatil na nové stúpanie pred cieľom, ale to mu tentoraz neskríži cestu, takže jeho kolegovia budú mať o čosi ľahšiu úlohu, aby mu pripravili pozíciu pre finále. A Movistar bude veľmi silný na trati. Moreno a Betancur ukázali veľmi dobrý výkon na Valónskom šípe, Soler predviedol svoje kvality v predchádzajúcich pretekoch, preto môžu byť motivovaní, že v závere dokážu pokryť čo najviac útokov. Ale veľmi silný bude aj samotný Valverde, ktorý presne vie, ako sa má na konci správať, aby bol opäť úspešný.
Alejandro Valverde takto v stredu vyhral Valónsky šíp (© Movistar Team) |
Ak ostatné zoskupenia nechcú špurtovať o titul proti Valverdemu, musia v závere útočiť a vyhodiť z rytmu Movistar, aby hlavný favorit zostal izolovaný. V tomto smere utrpel veľkú stratu tím Quick-Step Floors. Belgický tím prišiel o Alaphilippa s Gilbertom, ktorí mohli dostať pod tlak španielsku zostavu, a pri tom si stále nechávať v zálohe Daniela Martina. Írsky jazdec tak bude jediným lídrom a uvidíme, akú taktiku zvolí, aby v tejto sezóne konečne pokoril Valverdeho, ktorý ho dvakrát porazil v bezprostrednom súboji.
Aj Daniel Martin je odolný klasikár so silným finišom, ale ak ho dokáže niekto na konci ťažkých pretekov poraziť, tak je to práve Valverde. Potvrdilo sa to v Katalánsku na La Molina a následne na Mur de Huy. Írsky borec už dlho naháňa druhý triumf na tomto podujatí, ale nie vždy mu prialo šťastie. Teraz mu môže zahrať do kariet, že bude stáť pri ňom celá zostava, ktorá ho bezpečne prevedie cez kritické momenty. Jedným z kolegov bude aj Petr Vakoč, ktorý na tomto podujatí štartoval dvakrát, pričom v minulom roku nedokončil.
Posledný kilometer minuloročnej edície |
Vo finále môže hrať viacerými kartami tím Sky. Sergio Henao a Michal Kwiatkowski dosiahli v tejto sezóne niekoľko veľmi dobrých výsledkov. Obaja jazdia vo vynikajúcej forme a ich spolupráca môže viesť k úspechu, ako to predviedli na Amstli. Poľský jazdec má lepší finiš, ale Henao je výbušnejší, aby mohol zaútočiť na záverečných, prudkých kopcoch, takže na konci môžu rozohrať partiu, ktorá im bude vyhovovať. Britská zostava bude veľmi odhodlaná aj z toho dôvodu, že na L-B-L obhajujú titul, hoci minuloročný víťaz Wout Poels neštartuje kvôli zraneniu kolena.
Túto klasiku veľmi obľubuje Romain Bardet, ktorý bude mať záujem, aby sa v závere nešpurtovalo. Pri doterajších štyroch účastiach vždy patril medzi najlepších jazdcov. So stúpajúcou výkonnosťou a väčšími skúsenosťami si verí, že raz sa môže dostať na najvyšší stupienok. A po agresívnej jazde sa mu to môže podariť už čoskoro. Francúzske nádeje rozširuje Warren Barguil, ktorý sa predviedol výborným výkonom na Mur de Huy, a ani on nebude chcieť vo finále špurtovať.
Na ardenský týždeň sa výborne pripravil Michael Albasini. Už 36-ročný cyklista v ostatnej edícii obsadil druhú priečku, keď ho na páske zaskočil Poels, a jeho nedávne výkony na Amstli a Valónskom šípe ukazujú, že je pripravený znovu bojovať o svoju šancu na prichádzajúcom monumente. Do kariet mu zahrá špurt menšej skupiny, ale Orica sa nebude spoliehať len na túto alternatívu, pretože L-B-L má veľmi rád aj Roman Kreuziger. Český jazdec tu v posledných troch ročníkoch finišoval v Top 10, eliminačná ardenská jazda mu vyhovuje, preto bude chcieť v tejto bilancii pokračovať aj vo farbách austrálskej zostavy.
Roman Kreuziger už bol štyrikrát blízko pódia na L-B-L (© LaPresse/GM D'Alberto) |
Medzi minuloročných hrdinov patril Rui Costa, ktorý sa typologicky hodí na takéto ťažké jednorazovky, ale portugalský pretekár šteluje formu na Giro, takže momentálne sa nemusí predstaviť v stopercentnej forme. V drese Astany chce využiť svoju príležitosť Jakob Fuglsang, ktorý v tomto roku dostáva šancu jazdiť ako kapitán, preto bude mať na trati veľkú motiváciu. Po prestupe do Bahrajn - Merida si užíva líderskú pozíciu Ion Izagirre, ktorý sa za to odmeňuje peknými výsledkami. A španielsky jazdec sa dobre nachystal aj na ardenský týždeň, siedme miesto na AGR ho muselo správne navnadiť na La Doyenne.
V celku BMC budú sledovať výkon Dylana Teunsa, ktorý sa parádne predviedol na Mur de Huy, a 25-ročný belgický cyklista môže priamo na trati čerpať zo skúseností Samuela Sáncheza, ktorý po zranení ešte nejazdí v plnej forme. Nebezpečenstvo bude hroziť zo strany Rigoberta Urána, ktorému v tomto roku cyklista chutí, a kolumbijský borec si bude veriť aj na záverečný špurt. Eliminačné preteky môže prežiť na čele pretekov Rafal Majka a budeme zvedaví, či sa dostane do svojej tradičnej útočnej akcie Tim Wellens.
Posledné ročníky Liége - Bastogne - Liége | |||||||||
2016 | víťaz: | Poels | 2. | Albasini | 3. | Costa | |||
2015 | víťaz: | Valverde | 2. | Alaphilippe | 3. | Rodríguez | |||
2014 | víťaz: | Gerrans | 2. | Valverde | 3. | Kwiatkowski | |||
2013 | víťaz: | D. Martin |
2. | Rodríguez | 3. | Valverde | |||
2012 | víťaz: | Iglinskij | 2. | Nibali | 3. | Gasparotto |