logo top
 
 

Preteky MUŽOV U23 na Majstrovstvách Európy 2019 (sobota 10. augusta, 09:00)

so 10.8. rovinata etapa 09:00 Alkmaar > Alkmaar 138 km Dainese
 
 
Sobotu doobeda 152 pretekárov do 23 rokov z 33 európskych krajín bojovalo o titul v tejto vekovej kategórii v klasických cestných pretekoch. Ich trasa merala 138 kilometrov, teda okruh v Alkmaare pretekári absolvovali dvanásťkrát. Pozornosť budili predovšetkým výbery Holandska, Belgicka, Švajčiarska, Nemecka a Talianska, ktoré reprezentovala šestica jazdcov. Rovnaký počet cyklistov malo v hre aj Slovensko. Boli nimi Samuel Oros, Martin Vlčák, Matúš Štoček, Adam Foltán, Lukáš Kubiš a Andrej Líška.
 
Hneď v úvodnom kole sa vytvorilo niekoľko skupín, rozostupy medzi nimi boli zatiaľ minimálne. Na konci prvého okruhu sa vpredu pohybovalo 50 cyklistov, ku ktorým sa v druhom kole pripojilo ďalších 32 jazdcov. Skoro polovica jazdcov sa márne snažila dostať naspäť do hry, lopotili sa za vedúcou skupinou o celú pol minútu. Situácia na ceste sa však neustále menila, aj kvôli silnému vetru. Už v ďalšom kole sa v čele vyselektovalo dvadsať mužov, ale ešte stále sa nejednalo o finálnu selekciu. Na konci šiesteho kola bolo vpredu opäť 50 mužov.
 
Ani v kategórii U23 nechýbalo veľké množstvo pádov. Doplatili na ne viaceré reprezentácie, ale najviac Španielsko. Na zemi sa ocitli dvaja ich pretekári, Francisco Galván ešte dokázal pokračovať, ale José Daniel Viejo musel odstúpiť. Medzitým sa uniknúť podarilo dvom cyklistom. Boli nimi Alexander Konychev z Talianska a Jonas Iversby Hvideberg z Nórska. Ich nástup spočiatku nevyzeral nádejne, ale keďže za nimi sa prestalo ísť, dokázali sa odlepiť. Až keď zvierali v rukách dvadsať sekúnd sa prebudili Mathias Jorgensen z Dánska a Petr Kelemen z Česka, ktorí sa rozhodli vedúce duo stíhať.
 
Konychev a Hvideberg na konci siedmeho kola viedli takmer o minútu, a nezdalo sa, že by sa niečo malo zmeniť. V pelotóne sa totiž vôbec nešlo a neexistovala v ňom žiadna spolupráca. Vymyslieť niečo sa snažili Belgičania, ale keďže ani jeden ich jazdec sa nedokázal odlepiť, rozhodli sa, že potiahnu špicu, aby im uniknuté kvarteto neušlo ešte viac. Okamžite sa medzera medzi nimi a dvoma skupinami pred nimi začala zmenšovať. Tiež z balíka začali vypadávať jazdci jeden po druhom. Problémy mali aj Puppio (Taliansko) a Papierski (Poľsko).
 
Kelemen a Jorgensen sa snažili doskočiť do úplného čela, lenže ani na začiatku deviateho okruhu sa im to stále nepodarilo. Ich manko na Konycheva a Hvideberga bolo v tomto okamihu dvadsaťdva sekundové, takže za celý čas sa vôbec nedokázali priblížiť. To pelotón sa ku vedúcej dvojičke každým metrom približoval, práca Belgičanov sa tak začala vyplácať, pretože rázom balík strácal iba tridsať sekúnd. Istý čas im mohla pomáhať aj motorka, čo rozčúlilo jedného Dána, ktorí sa všemocne snažil odohnať ju. Dosť, že pri tom nespadol. 
 
Skupina prenasledovateľov sa stala minulosťou 36 kilometrov pred páskou, kedy už pomocnú ruku Belgičanom podali aj Briti a Holanďania. Prví dvaja pretekári si stále viedli výborne, v technickej pasáži v uličkách Alkmaaru dokonca vedeli získať zopár sekúnd na svoju stranu, lenže vo veternej časti sa nemohli sile za nimi vyrovnať. Pri deviatom priechode cez cieľ mali náskok 22 sekúnd. Rýchlosť pelotónu sa poznačila aj pod jeho veľkosť. Tri kolá do konca pretekov sa v ňom nachádzalo už len 35 mužov.
 
Potom sa ale vyššie uvedené reprezentácie zo špice vytratili a trápiť sa musela dánska trojica, ktorá sa všemožne snažila držať dvoch utečencov na dostrel, lenže Konychev a Jorgensen naďalej ukážkovo spolupracovali a zas čo-to na hlavnú skupinu získali. Do predposledného kola vstupovali o takmer trištvrte minútu skôr a mohli reálne pomýšľať na výhru. Túto skutočnosť akoby si uvedomili opäť Holanďania a Švajčiari, boli to oni, ktorí vymenili Dánov na čele pelotónu. Naopak, Belgičania zatiaľ iba situáciu pozorovali.
 
Trinásť kilometrov pred koncom sa nachádzal úsek po kockách a na silnom vetre. Konychev v ňom predviedol svoju silu, urval z háku svojho súpera. Vpredu tak krúžil úplne osamote. Do posledného okruhu vchádzal s náskokom dvadsaťpäť sekúnd. To Hvideberg už pri cenganí zvonca bol súčasťou pelotónu a jeho sen o medaile sa definitívne rozplynul. Snívať však mohli začať iní, na začiatku posledného kola sme sledovali niekoľko nástupov, ale talianski jazdci ich výborne chytali. Preto balík zostal pokope. 
 
Už sa zdalo, že Alexander Konychev a jeho púť sa skončí neslávne, hlavná skupina bola za ním desať sekúnd a Talian to cítil. Neustále sa obzeral. Prišli však uličky v meste, kde sa znovu vzdialil a o víťazstvo bojoval až do posledného úseku na kockách. Tam ho predbehli jazdci z pelotónu, ktorých ťahali chlapci z Poľska. Do šprintu priviedli balík dánski reprezentanti, lenže Alberto Dainese z Talianska bol v závere suverénne najrýchlejší a v špurte vyhral o parník. Druhý finišoval Niklas Larsen z Dánska, tretí bol Rait Ärm z Estónska.
 
Slovenské dresy nebolo vidieť. Zo šestice slovenských reprezentantov neprišiel do cieľa ani jeden. Osudným sa im stal už pád v prvej zákrute, za ktorým Slováci zostali trčať a potom sa už len horko-ťažko vracali naspäť. Do pelotónu sa dokázali dostať Adam Foltán, Lukáš Kubiš a Matúš Štoček, ktorý neskôr aj spadol. Ostatní traja jazdilli od úvodného pádu v grupette, pokým ich rozhodcovia nestiahli z trate. 
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Michala Clementisa (reprezentačný tréner U23)
"Absolútna katastrofa. Som vytočený, frustrovaný, sklamaný. Chalani si vyjazdili štartovú pozíciu ako vyjazdili - od 110. miesta horšie. Tak ako v juniorskej kategórii, hneď v prvej zákrute pád, mokrá vozovka, totálne sa to nadelilo. Chalani všetci vzadu, ako-tak sa s vypätím síl dostali vôbec len do pelotónu Štoček, Foltán a Kubiš. Ostatní zostali vzadu, v grupette.
Tí traja jazdili v balíku, ale keď mala skupina ešte sto ľudí, začali odlietať. Štoček ešte aj spadol. Sám. Všetci postupne vycúvali, boli bez šance na návrat. Ešte ich dobehlo grupetto, kde boli Oros s Vlčákom, takže sme mali piatich ľudí v grupette a slovenský mechaničák jazdil jediný za touto skupinou, pripadal som si ako tréner San Marína. Skupinu v polovici pretekov rozhodcovia odstavili a preteky sme mohli dopozerať maximálne ako fanúšikovia.
Je to celé zle, nemám jediný pozitívny moment, ktorý by som odniekiaľ vytiahol. Tragédia. Takmer každý víkend jazdíme po pretekoch, v živote toľko reprezentačných výjazdov žiadna generácia pred nimi nemala a všade sme poslední. Estónci, s ktorými sa stretávame na pretekoch a poznám sa s ich trénerom, majú ešte menší rozpočet ako my, maličká krajina a jeden od nich tretí, druhý čo cestu skoro ani nejazdí bez problémov v balíku. Chalani nechcú / nemajú na to. Neviem, čo ďalej, neviem. Musí mi hlava vychladnúť, ale toľko frustrácie čo som ja tento rok zažil sa nedá porovnať s ničím čo som doteraz zažil."
 
 
Výsledky
1. DAINESE Alberto Taliansko 3:08:53 70
2. LARSEN Niklas Dánsko 00:00 55
3. ÄRM Rait Estónsko 00:00 40
4. ANIOLKOWSKI Stanislaw Poľsko 00:00 30
5. EEKHOFF Nils Holandsko 00:00 25
6. THIJSSEN Gerben Belgicko 00:00 20
7. BISSEGGER Stefan Švajčiarsko 00:00 15
8. FROIDEVAUX Robin Švajčiarsko 00:00 10
9. GAZZOLI Michele Taliansko 00:00 5
10. WALLS Matthew Veľká Británia 00:00 3
DNF KUBIŠ Lukáš Slovensko odstúpil  
DNF LÍŠKA Andrej Slovensko odstúpil  
DNF OROS Samuel Slovensko odstúpil  
DNF VLČÁK Martin Slovensko odstúpil  
DNF FOLTÁN Adam Slovensko odstúpil  
DNF ŠTOČEK Matúš Slovensko odstúpil  
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
Slováci na štarte:
Samuel Oros (1998, Dukla Banská Bystrica)
Martin Vlčák (1998, Dukla Banská Bystrica)
Matúš Štoček (1999, Petroli Firenze - Hopplá)
Adam Foltán (2000, Topforex - Lapierre)
Lukáš Kubiš (2000, Dukla Banská Bystrica)
Andrej Líška (2000, TJ Slávia ŠG Trenčín)
 
 

Preteky ŽIEN ELITE na Majstrovstvách Európy 2019 (sobota 10. augusta, 13:00)

so 10.8. rovinata etapa 13:00 Alkmaar > Alkmaar 115 km Pieters
 
 
Poobede svoje preteky absolvovali elitné ženy v Európe, ktoré čakalo desať okruhov. Tradične veľkou silou oplývali holandský a taliansky výber, v ktorom nechýbali Marianne Vosová a Marta Bastianelliová, teda dve ženy, ktoré už vedia aké je nosiť dres pre európsku kráľovnú. Na štart sa postavili aj tri Slovenky. Boli nimi Mariana Findrová, Alžbeta Bačíková a Tereza Medveďová, ktoré sa museli popasovať okrem súperiek aj so silným vetrom.
 
Ženské preteky začali poriadne z ostra a už na konci druhého kola boli vpredu dve silné skupiny. V tej prvej sa nachádzalo 25 pretekárov a muziku v nej tvrdili samozrejme domáce reprezentantky. Boli tam až v pätici, no bola pri nich aj Longo Borghiniová (Taliansko). Druhá bola o niečo početnejšia a ťahali ju Španielky a Belgičanky. Ich manko na konci druhého okruhu bolo viac ako pol minúty. Ostatné pretekárky už tvorili tretiu skupinu, ktorej strata bola už väčšia, bez desiatich sekúnd rovné dve minúty.
 
Vpredu nebola ani Vosová, ani Bastianelliová. Možno aj preto sa v treťom kole v skupine prenasledovateliek ujali slova Talianky, lenže na ich aktivitu doplatila jedna zo súperiek, ktorú tak nechtiac vytlačili na bariéru. Bola ňou jedna z možných favoritiek Kopecka (Belgicko), ktorá síce ďalej pokračovala, ale hneď po páde opäť ležala na zemi a tentokrát so sebou zobrala aj Wilkosovú (Poľsko). Obe tak boli viac-menej bez šance, pretože ich strata bola už okolo minúty a pol. 
 
Na konci tretieho kola sa obe vedúce skupiny spojili, lenže potom sa spomalilo. Ani jedna reprezentácia nemala záujem pracovať v čele. Dlhšie sa preto išlo výletným tempom, až kým sa neobetovali ženy z Nemecka. Ani ony však sa nešli pretrhnúť. Preto netrvalo dlho a začalo sa útočiť. Dopredu sa vybrali Kleinová (Nemecko), Pietersová (Holandsko) a Cecchiniová (Taliansko). Keďže išlo o zástupkyne troch silných výberov, v skupine za nimi nemal kto ťahať. Skoro okamžite tak trio vpredu malo minútu k dobru.
 
Rovnaká situácia naďalej pokračovala, tri ženy v čele spolupracovali a už v nájazde do piateho kola mali náskok cez dve minúty. Za nimi sa stále taktizovalo, všetky cyklistky sa na seba pozerali. Lenže holandská reprezentácia nebola celkom spokojná, preto ich ženy začali nastupovať. Najskôr to skúsila Volleringová, po nej Brandová, ale vytúžený úspech im to nepriniesol. Skupina zostávala pokope. Nádejnejšie vyzeral útok francúzskej pretekárky, ale po chvíľke bola skupina opäť scelená.
 
Vosová (Holandsko) sa po prvýkrát poriadne zviditeľnila presne 60 kilometrov pred cieľom. Aj ona skúsila odpárať slabšie ženy zo skupiny a rozohrať vlastnú partiu, ale stále to bola tá istá rozprávka. Tieto nevydarené ataky nahrávali do kariet vedúcim dámam, ktoré stále krúžili na okruhu o dve minúty skôr ako súperky za nimi a pomaly sa blížili k cieľu. K nemu im chýbalo absolvovať ešte päť okruhov, teda mali za sebou presnú polovicu pretekov.
 
Šieste kolo bolo veľmi pokojné, v celom priebehu pretekov zatiaľ najpokojnejšie. Kleinová (Nemecko), a po nej aj Pietersová (Holandsko), si v ňom zašli do auta po pokyny, a aj po občerstvenie. Tiež v skupine hlavných favoritiek sa konečne situácia upokojila. Na špicu sa posadili Britky, ktoré začali pomaly sťahovať náskok žien vpredu. Na desiatich kilometroch odkrojili okolo dvadsať sekúnd, takže nešlo o žiadnu dramatickú zmenu, kvôli ktorej by muselo trio v čele panikáriť. 
 
Nič sa nezmenilo ani v ďalšom okruhu, iba to, že utečenky stratili zo svojho náskoku desať sekúnd. Stále to pre ne vyzeralo viac ako výborne. Menšie starosti im mohla urobiť správa, že do skupiny za nimi sa dokázala vrátiť Kopecka (Belgicko) a jej kolegyne okamžite začali pre ňu pracovať. Rýchlosť hlavnej skupiny tak diktovali už dve reprezentácie, tá papierovo najsilnejšia, teda domáca, sa nachádzala na samom konci balíku.  
 
Tesne pred nájazdom do predposledného kola, na kockovom úseku, sa zmenili farby na čele hlavného poľa. Britky sa z neho stiahli a za lano začali ťahať domáce ženy. Tie síce mali svoju krajanku v úniku, no napriek tomu až vo štvorici začali diktovať tempo. Aktívna bola Vosová, ktorá za päť kilometrov zmenšila medzeru o celú pol minútu. Pietersová na to reagovala a prestala striedať, ale iba na chvíľu. Potom znovu pridávala ruku k dielu.
 
Trio vpredu si do posledného kola prinieslo 44 sekúnd, s ich šancami to pomaly začínalo vyzerať bledo. Lenže v poslednom kole sa skupina za nimi zastavila, a kým sa opäť začalo ísť aké-také tempo, už mali náskok celú minútu. Bolo v podstate jasné, že nová držiteľka dresu pre európsku šampiónku sa nachádza medzi utečenkami, pretože tie ponúknutú šancu využili a naďalej ukážkovo spolupracovali. Nič na to nezmenil ani pokus Hendersonovej (Británia), ktorá ešte chcela niečo vymyslieť.  
 
O víťazke musel rozhodnúť záverečný šprint žien z úniku. Fyzicky najsilnejšia vyzerala byť Lisa Kleinová, ale takticky sa najlepšie na posledných dvoch kilometroch správala Elena Cecchiniová. Talianka celý čas uzatvárala skupinu a šetrila sily. Bola to však Amy Pietersová, ktorá začala špurtovať ako prvá a odvážny ťah jej vyšiel na výbornú. Hnaná domácimi fanúšikmi nedala svojim súperkám žiadnu šancu a zvíťazila. Druhá skončila Cecchiniová, Kleinová bola tretia. Holandskú dominanciu podčiarkla Lorena Wiebesová, ktorá vyhrala šprint v druhej skupine. 
 
Zo slovenského pohľadu ženské preteky veľa radostí nepriniesli. Podobne ako doobeda v pretekoch mužov do 23 rokov, ani poobede sa žiadnej Slovenke nepodarilo zviditeľniť národné farby. Už na začiatku sa dostali dozadu a ich osud bol svojim spôsobom spečatený.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Jakuba Vanča (reprezentačný tréner žien)
"Ženy mali ako prvá kategória štart aj celé preteky za sucha. O to viac sa však podujal úradovať vietor, pre ktorý sa aj posúval štart o pol hodinu. Findrová sa 10 minút pred štartom rozhodla meniť kolesá za nižšie čo som jej nemal dovoliť, a beriem to za vlastnú chybu, nakoľko druhé koleso jej neradilo správne. Keď sa presýpala konvojom ku svojmu mechanickému vozidlu začala hlásiť technické problémy Bačíková. Najbližších 5 minút sa podarilo preskočiť 3 mechanické vozidlá po úzkych cestách v centre mesta. Alžbeta tak radšej riešila vypletené koleso z neutrálu, ale zaradiť sa jej po výmene podarilo už iba do utrhnutej skupiny.
Medveďová medzitým krúžila vo veľkej skupine od 33. miesta. V 8. okruhu si zavolala mechaničák a hlásila žalúdočné problémy a pri predbiehaní auta späť do balíka ju vietor doslova odhodil po čom sa už nedokázala vrátiť späť. A nebola dnes jediná. Na úsekoch s bočným nárazovým vetrom viaceré skončili mimo cesty alebo na zemi. Opakoval sa tak scenár z pretekov mladších žien, kde sme mali taktiež ako prví technické problémy, pred preukázaním reálnej výkonnosti. Tereza bola zaradená v skupine do ktorej reálne patrila a je veľká škoda, že ani jej sa nepodarilo preteky dokončiť."
 
 
 
Slovenky na štarte:
Mariana Findrová (1985, CK Banská Bystrica)
Alžbeta Bačíková (1990, CK DUKLA Bratislava)
Tereza Medveďová (1996, BePink)

 
me 19 mapa
mapa pretekov, profil je absolútne rovinatý (© uec.ch)