10. etapa Tour de France 2016 (Grand Tour), utorok 12. júla
10. | 12.7. | Escaldes-Engordany > Revel | 197 km | Matthews |
História | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartová listina | Krátke správy |
Etapa ponúkala zaujímavé divadlo, pretože bola ohraničená dvomi stúpaniami, čo bola výhoda pre odolných šprintérov alebo útočníkov. Už na Port d’Envalira sa odohrala parádna bitka, množstvo jazdcov sa pokúšalo atakovať, ale pelotón vedený tímom Sky držal všetko pod kontrolou.
Escaldes-Engordany |
Etapa štartuje v Andorre, na predmestí hlavného mesta Andorra la Vieille - Escaldes Engordany, kde môžeme nájsť kúpeľný komplex Caldea Thermoludic Spa Centre od architekta Jean-Michel Rulosa, ktorý počas voľného dňa určite navštívilo viacero pretekárov. Futuristický sklenený dizajn budovy s 80-m vysokou stredovou vežou pripomínajúci pohorie získal viacero medzinárodných ocenení. Súčasťou kúpeľov je krytá lagúna na takmer 600 m2, v ktorej je termálna voda. Vonkajšie bazény sú naplnené údajne liečivou vodou z pyrenejských potôčikov. |
Medzi útočníkmi sa objavovali mená ako Pinot, Majka, Dumoulin, na vytvorení vedúcej skupiny pracoval aj Peter Sagan. Slovenský cyklista sa objavil v dvoch skupinách, ktoré sa dostali pred balík, ale tím Sky nikomu nedaroval veľký náskok. Približne päť kilometrov pred vrcholom úvodného kopca mal Rui Costa na čele pretekov náskok 30 sekúnd.
Tento tvrdý začiatok si vyžiadal svoju daň, kontakt s pelotónom tu stratili Kittel a Greipel a vzadu sa prekvapujúco držal aj Pierre Rolland, ktorý sa ešte poriadne nezotavil zo svojho pádu z ôsmej etapy. Peter Sagan mal však veľkú chuť dostať sa do brejku, preto osamotený vyrazil dopredu za portugalským pretekárom. Jazdec tímu Tinkoff bol potom dobehnutý menšou skupinou.
Ako prvý sa na vrchole Port d’Envalira objavil Rui Costa, za ktorým nasledovali Dumoulin, Nibali, Grmay, Ion izagirre a Cummings. Vpredu sa stále pohyboval aj Peter Sagan a práve svetový šampión sa v zjazde spoločne s Vincenzom Nibalim dostal k Ruiovi Costovi. Potom sa k nim pridal aj Michael Matthews, ale táto štvorica mala pred pelotónom náskok len 25 sekúnd.
Etapa nabrala na väčšej intenzite, keď sa do vedúcej skupiny dostali aj Landa, Gorka Izagirre, Sam Dumoulin, Caruso a Cummings, ale tento 9-členný únik jazdil pred balíkom len s veľmi malým náskokom. Nakoniec si vybudovali odstup 30 sekúnd a stále sa k nim chceli dostať viacerí jazdci ako Gallopin, Boasson Hagen, Impey a Durbridge. Aj táto štvorica sa dostala na čelo pretekov, takže Peter Sagan mal pri sebe v úniku 12 pretekárov - Sam Dumoulin, Gallopin, Durbridge, Costa, Caruso, Matthews, Landa, Cummings, Nibali, Gorka Izagirre, Hagen a Impey.
Ani potom sa situácia neupokojila, pretože Peter Sagan a Sam Dumoulin sa osamostatnili na čele pretekov a do úniku, druhej skupiny, sa dostali aj Greg van Avermaet a Sylvain Chavanel.
Bouan (118 km pred cieľom) |
Obec sa nenachádza priamo na trase 10. etapy, no sídli tu Pyrenejský park prehistorického umenia. V regióne Ariége sa nachádzajú najvýznamnejšie náleziská výtvorov pravekého človeka na území Francúzska, hlavne jaskyne ako Niaux, Bedelihac, La Vache a Lombrives majú svetový význam. Park otvorený roku 1994 na ploche 13 hektárov vystavuje sochy a maľby pračloveka a takisto expozície prehistorických zvierat. |
Sagan s Dumoulinom však nemali dôvod dlho jazdiť pred ostatnými utečencami, preto ich počkali a vpredu sa vytvorila silná 15-členná skupina. Pelotón potom spomalil. Na jeho čele sa zoradil ruský celok Kaťuša, Alexander Kristoff chcel vyhrať etapu, no jeho kolegovia mali pred sebou skutočne silný únik. Utečenci mali výborne rozohranú partiu, pretože v balíku potrebovali kontrolovať vedúcu skupinu len Kaťuša a Etixx - Quick-Step, ale ani belgický celok si nemohol byť istý, že Marcel Kittel prežije posledné stúpanie. Lotto-Soudal, Dimension Data a Direct Energie mali vpredu svojho zástupcu.
Vo vedúcej skupine boli najrýchlejší Sagan, Matthews a Hagen, ani jeden z nich by nemal mať problémy s posledným kopcom. Zloženie úniku však bolo oveľa zaujímavejšie, pretože Cummings, van Avermaet, Gallopin, Chavanel ale aj Nibali sú povestní svojimi útokmi, takže ak by pelotón ponechal utečencom možnosť bojovať o víťazstvo, o osude dnešnej etapy sa malo rozhodnúť až v samom závere. Peter Sagan to mal v prvom rade namierené za šprintérskymi bodmi na rýchlostnej prémii, ale v prípade priaznivého vývoja mal veľkú šancu aj na etapový triumf.
Priemerná rýchlosť etapy bola necelých 44 km/h a na trati začalo pršať. 90 kilometrov pred cieľom už v balíku nejazdila aktívne Kaťuša, ktorej sa nepodarilo dostať pod kontrolu vedúcu skupinu. Športový riaditeľ ruského celku José Azevedo na margo toho povedal: "Vedúcu skupinu sme chceli priviesť späť, ale bolo to ťažké, pretože sme v tom zostali sami. S nejakou pomocou by sa nám to možno podarilo, ale nie som si istý, či by sa k nám pridala ďalšie tímy. Nikdy sme netvrdili, že ideme vyhrať túto etapu, ale aspoň sme sa pokúsili."
Potom ju vystriedal tím Sky, ktorý nemal potrebu priviesť utečencov späť, pretože ani jeden jazdec v úniku neohrozoval Froomovu pozíciu. Napokon to bol celok IAM Cycling, ktorý sa rozhodol, že bude sťahovať náskok úniku. Švajčiarska zostava verila, že Sondre Holst Enger sa môže presadiť v prípadnom záverečnom špurte.
Na rýchlostnej prémii nemal Peter Sagan súpera a s prehľadom si pripísal dvadsať bodov. Vďaka tomu sa dostal na čelo bodovacej súťaže, pred Cavendishom si vytvoril náskok trinásť bodov. V balíku začal pomáhať pri kontrole utečencov aj Direct Energie, ktorý mal v pelotóne rýchleho Bryana Coquarda.
Náskok vedúcej skupiny klesol na 4:30, do cieľa zostávalo 40 km. Utečenci preto museli zvýšiť svoju aktivitu, ak chceli bojovať o etapový triumf. Vedúca skupina zobrala toto ohrozenie veľmi vážne a svoj náskok udržiavala na úrovni štyroch minút.
Revel |
Od roku 1342 bolo Revel kráľovským mestom a v priebehu 14. st. bolo výrazne opevnené. Rozmach okolo roku 1350 zabrzdila morová epidémia. Revel má krásne historické centrum so štvorcovým námestím, uprostred ktorého sa nachádza veľká tržnica a nízka zvonica. V tejto budove bolo kedysi väzenie, dnes tu sídli komunitné centrum. Za zmienku stojí i historická stavba benediktínskeho kláštora Abbaye-École de Soreze z 12. storočia. Toto miesto bolo dlho pod kráľovskou ochranou a viac ako 200 rokov tu sídlila aj kráľovská vojenská škola a kňazský seminár. V súčasnosti tu sídli hotel a múzeum tapisérií - tkaných nástenných kobercov. |
Potom sa rozdelila vedúca skupina, pretože Peter Sagan zvýšil tempo a z čela pretekov vypadli Chavanel, Gallopin, Costa, Cummings, Caruso, Landa a Nibali. Pelotón potom znížil tempo, takže o etapový triumf mali bojovať Sagan, Dumoulin, Van Avermaet, Boasson Hagen, Matthews, Durbridge a Impey.
Na záverečnom kopci vypadol z vedúcej skupiny Luke Durbridge, Peter Sagan zvládol túto výzvu s pokojom. Pred cieľom sa mu snažil nastupovať Daryl Impey, ale o víťazovi etapy rozhodol špurt malej skupiny, kde bol najrýchlejší Michael Matthews, Peter Sagan skončil na druhom mieste.
Austrálsky jazdec začal šprintovať v tom správnom momente a veľmi mu pomohlo aj to, že v celodennom úniku mal pri sebe dvoch kolegov, ktorí mu uľahčili pobyt v brejku a mohol sa oveľa viac šetriť na záverečný súboj ako Peter Sagan. Michael Matthews získal svoj premiérový triumf na TdF a môže sa pochváliť víťaznou etapou na každej Grand Tour.
Slovenský jazdec znovu predviedol bojovný výkon, za ktorý bol odmenený veľkou porciou bodov do bodovacej súťaže. Síce nezískal etapový triumf, ale v súťaži o zelený dres si vybudoval pekný náskok. V samotnom záverečnom špurte sa ocitol trošku zavretý. V cieli bol určený aj za najbojovnejšieho jazdca etapy.
V celkovom poradí sa nič nemenilo, po hektickom začiatku etapy sa situácia v balíku upokojila a všetci favoriti prišli do cieľa v rovnakom čase.
Vyjadrenie Petra Sagana |
"Počas etapy som minul veľa energie, pretože nie každý chcel v našej skupine spolupracovať. Snažil som sa, aby sa všetci utečenci zapájali do udávania tempa. Pred cieľom som rozdelil vedúcu skupinu na vetre, v samotnom závere som musel sťahovať ataky ostatných jazdcov. Som rád, že Michael vyhral etapu, a teším sa zo zisku zeleného dresu." |
Vyjadrenie Michaela Matthewsa (víťaz) |
"Po dvoch náročných účastiach na Tour sa mi podarilo vyhrať etapu. Už som si myslel, že toto podujatie nie je pre mňa, ale napokon sa mi splnil sen. Nemali sme v pláne ísť do úniku. Mysleli sme si, že uvidíme hromadný špurt po ťažkom poslednom kopci. Moji kolegovia v úniku mi veľmi pomohli, nemám slov na ich podporu." |
Výsledky | ||||||||
1. | MATTHEWS Michael | ORICA-BikeExchange | 4:22:38 | 120 | ||||
2. | SAGAN Peter | Tinkoff | 00:00 | 50 | ||||
3. | BOASSON HAGEN Edvald | Dimension Data for Qhubeka | 00:00 | 25 | ||||
4. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 00:00 | 15 | ||||
5. | DUMOULIN Samuel | Ag2r La Mondiale | 00:00 | 5 | ||||
6. | IMPEY Daryl | ORICA-BikeExchange | 00:02 | |||||
7. | DURBRIDGE Luke | ORICA-BikeExchange | 01:10 | |||||
8. | CARUSO Damiano | BMC Racing Team | 03:01 | |||||
9. | IZAGIRRE Gorka | Movistar Team | 03:10 | |||||
10. | GALLOPIN Tony | Lotto Soudal | 03:10 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | FROOME Christopher | Team Sky | 49:08:20 | 25 | ||||
2. | YATES Adam | ORICA-BikeExchange | 00:16 | |||||
3. | MARTIN Daniel | Etixx - Quick-Step | 00:19 | |||||
4. | QUINTANA Nairo | Movistar Team | 00:23 | |||||
5. | RODRÍGUEZ Joaquim | Team Katusha | 00:37 | |||||
6. | MOLLEMA Bauke | Trek - Segafredo | 00:44 | |||||
7. | BARDET Romain | Ag2r La Mondiale | 00:44 | |||||
8. | HENAO Sergio | Team Sky | 00:44 | |||||
9. | MEINTJES Louis | Lampre - Merida | 00:55 | |||||
10. | VALVERDE Alejandro | Movistar Team | 01:01 | |||||
11. | VAN GARDEREN Tejay | BMC Racing Team | 01:01 | |||||
12. | KREUZIGER Roman | Tinkoff | 01:16 | |||||
13. | ARU Fabio | Astana Pro Team | 01:23 | |||||
14. | PORTE Richie | BMC Racing Team | 02:10 | |||||
15. | BARGUIL Warren | Team Giant - Alpecin | 02:51 | |||||
16. | THOMAS Geraint | Team Sky | 03:20 | |||||
17. | ROLLAND Pierre | Cannondale-Drapac Pro Team | 04:01 | |||||
18. | REICHENBACH Sebastien | FDJ | 05:22 | |||||
19. | KELDERMAN Wilco | Team LottoNL - Jumbo | 05:28 | |||||
20. | VAN DEN BROECK Jurgen | Team Katusha | 05:33 |
83. | SAGAN Peter | Tinkoff | 1:14:22 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape | ||||||||
1. | SAGAN Peter | Tinkoff | 242 | |||||
2. | CAVENDISH Mark | Dimension Data for Qhubeka | 204 | |||||
3. | KITTEL Marcel | Etixx - Quick-Step | 182 | |||||
4. | MATTHEWS Michael |
ORICA-BikeExchange | 124 | |||||
5. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 112 | |||||
6. | COQUARD Bryan | Direct Energie | 89 |
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape | ||||||||
1. | PINOT Thibaut | FDJ | 80 | |||||
2. | MAJKA Rafal | Tinkoff | 77 | |||||
3. | DUMOULIN Tom | Team Giant - Alpecin | 58 | |||||
4. | COSTA Rui | Lampre - Merida | 50 | |||||
5. | DE GENDT Thomas | Lotto Soudal | 36 | |||||
6. | NAVARRO Daniel | Cofidis, Solutions Crédits | 36 |
32. | SAGAN Peter | Tinkoff | 2 |
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape | ||||||||
1. | YATES Adam | ORICA-BikeExchange | 49:08:36 | |||||
2. | MEINTJES Louis | Lampre - Merida | 00:39 | |||||
3. | BARGUIL Warren | Team Giant - Alpecin | 02:35 | |||||
4. | KELDERMAN Wilco | Team LottoNL - Jumbo | 05:12 | |||||
5. | BUCHMANN Emanuel | Bora-Argon 18 | 08:32 | |||||
6. | SEPÚLVEDA Eduardo | Fortuneo - Vital Concept | 16:41 |
Posledný kilometer etapy |
Horské a rýchlostné prémie:
173 km - Port d'Envalira: dĺžka 22,6 km; sklon 5,5 % (10-8-6-4-2-1) 74 km - Aigues-Vives (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
7 km - Côte de Saint-Ferréol: dĺžka 1,8 km; sklon 6,6 % (2-1) Cieľ (30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2) + bonusové sekundy 10-6-4
Krátke preview etapy:
Etapa by mala sadnúť rýchlym pretekárom, otázkou je, ktorí z nich budú po zaujímavom priebehu v závere najsviežejší. Port d’Envalira môže narobiť v pelotóne poriadnu paseku, najmä čo sa týka šprintérov. Niektorí z nich na tomto kopci pravdepodobne vypadnú z hlavného balíka, ale budú mať pred sebou dostatočne dlhú cestu, aby sa vrátili späť. Na Port d’Envalira sa zároveň vytvorí hlavný únik dňa, ale utečenci to budú mať veľmi ťažké proti odolným šprintérom, ktorí si budú veriť na etapový triumf. Tým bude hrať do kariet najmä záverečné krátke stúpanie, na ktorom ich kolegovia urobia všetko preto, aby sa zbavili klasických šprintérov. Táto etapa je výbornou šancou pre Bryana Coquarda a Michael Matthewsa, ktorí sú silní v šprinte oklieštenej skupiny. Najmä francúzsky jazdec preteká vo výbornej forme, na druhej strane Matthews sa môže spoľahnúť na lepšiu tímovú podporu v koncovke. Finiš s krátkym stúpaním pred cieľom bude vyhovovať aj Alexandrovi Kristoffovi, uvidíme, ako si s dvomi lezeckými prekážkami poradia Cavendish, Kittel a Greipel. Petrovi Saganovi vyhovujú obidve stúpania, slovenský jazdec bude dúfať, že aspoň na jednom z nich sa dostane niektorí z jeho kolegov do úzkych. Čím menej rýchlych jazdcov príde do cieľa v hlavnej skupine, tým väčšiu šancu bude mať na etapový triumf. Nielen na konci etapy by mu mali pomôcť tímoví kolegovia, aby do cieľa neprišla celá partia šprintérov pokope.
Krátky opis trasy:
Pelotón strávil prvý voľný deň v Andorre a cyklisti to pocítia na štarte desiatej etapy, keď pred sebou uvidia dlhé stúpanie Port d’Envalira, ktoré je najvyšším bodom tohtoročnej edície. Nepravidelný kopec ich veľmi rýchlo dostane do jazdeckej pohotovosti, ale potom majú pred sebou jednoduchý profil, ktorý ich vráti na francúzske územie. Na Port d’Envalira sa vytvorí hlavný únik dňa, ale utečenci to budú mať ťažké proti nabudeným šprintérom, ktorí na svoju príležitosť čakali niekoľko dní. Sedem kilometrov pred cieľom však stojí kopec Côte de Saint-Ferréol, ktorý niektorým rýchlym jazdcom vystaví stopku. Očakávame, že do cieľa v meste Revel príde oslabený balík, v ktorom sa na páske presadia odolní šprintéri. Ak sa na poslednom kopci ustriehnu útočníci.
Vysielanie na Dvojke RTVS:
online na webe tdf.rtvs.sk kompletný prenos etapy
na Dvojke od 14:30 štúdio, následne živý prenos
moderátor štúdia: Ján Hudok
komentátor RTVS: Vladimír Genda
spolukomentátor C-I.sk: Lukáš Timko
hosť - spolukomentátor: Martin Fraňo
spolukomentátor C-I.sk: Lukáš Timko
hosť - spolukomentátor: Martin Fraňo
profil etapy (© letour.fr) |