Posledná ponuka pre šprintérov na podujatí motivovala mnohých pretekárov, ktorým sa ešte nepodarilo vyhrať etapu. Ewan, Viviani, Bouhanni alebo Bol museli podať na konci koncentrovaný výkon, aby ich nevystrašila posledná zákruta nachádzajúca sa osemsto metrov pred cieľom. Medzi favoritov patril aj vo forme jazdiaci Nizzolo.
V celku Bora - hansgrohe v priebehu etapy odstúpil Pascal Ackermann, takže do šprintérskej koncovky bol maximálne nachystaný Peter Sagan. Na pretekoch jeho výkonnosť stúpala a vo finále mohol zaskočiť aj rýchlejších konkurentov. Do úniku sa dostali Ryan Mullen (Trek-Segafredo), Alexis Gougeard (Ag2r), Jan Tratnik (Bahrajn-McLaren) a Anthony Turgis (Direct Energie), ktorí si vybudovali aj 7-minútový náskok. Počas dňa zosadli z bicykla aj Naesen, Rosa, Backaert a na štarte sa vôbec neobjavil Van Garderen.
Na čele pretekov sa pohyboval všetko kvalitní tempári a na začiatku jazdil mimoriadne aktívne najmä Anthony Turgis, ktorý ukoristil obe horské prémie a najrýchlejší bol aj na tej rýchlostnej. Vedúca štvorica dobre spolupracovala a bola schopná udržiavať dlhú dobu pomerne vysoký náskok. V pelotóne však bola veľká motivácia zariadiť hromadný dojazd a pri kontrole utečencov sa striedali viaceré celky. Najskôr jazdil na čele balíka aj Juraj Sagan za Boru, pomáhali mu farby Lotto -Soudal, a potom sa posunuli dopredu Cofidis, NTT alebo Sunweb. Preto náskok brejku klesol na prijateľnú úroveň pre šprintérov.
Aj na predposlednej horskej prémii bol úspešný Turgis a pelotón strácal v tom momente tri minúty. Tempo sa viditeľne zdvihlo a pretekári sa dostali do najťažšej časti etapy. Štvorica utečencov nebola úplne jednoduchým sústom pre pelotón a vďaka svojim časovkárskym schopnostiam prinútila jazdiť šprintérske zoskupenia naplno už pred záverečnou horskou prémiou. Tesne pred ňou spadol v klesaní Michael Woods a vyzeralo to tak, že si vážne poranil nohu a odstúpil z pretekov. Posledný hodnotený kopec bol prudkou záležitosťou a znovu tam získal maximum bodov Anthony Turgis.
Potom sa dostal pelotón na jednoduchší úsek a mieril na rýchlostnú prémiu, ktorá striehla na menšom stúpaní pätnásť kilometrov pred cieľom. Lotto - Soudal, Cofidis, NTT a Sunweb stále naháňali utečencov v plnej rýchlosti. Pred šprintérskou prémiou sa rozbila vedúca skupina a vpredu zostali iba Gougeard a Tratnik, ktorý získal maximum bodov, a ich náskok klesol pod jednu minútu. O zvyšnú bonusovú sekundu zviedli súboj Higuita s Teunsom a úspešnejší bol belgický jazdec. Potom sa objavili nástupy v pelotóne, keď to skúšal najmä Alaphilippe.
- v našom eshope ponúkame špičkové a štýlové kolesá v akcii -
- v našom eshope ponúkame špičkové a štýlové kolesá v akcii -
Napokon predviedli úspešný pokus Asgreen, Jungels, Bilbao, Stuyven, Arndt a to bola veľmi nepríjemná správa pre šprintérske celky, ktoré už boli unavené po predchádzajúcej stíhačke pôvodného brejku. Balík zvládol aj túto hrozbu, ale ešte musel chytiť Jana Tratnika, ktorý zostával osamote na čele pretekov.
Slovinský jazdec pôsobil veľmi odhodlane aj po celodennom úniku v najdlhšej etape na podujatí a stále živil nádej na etapový triumf. Jan Tratnik v sólovom súboji proti šprintérskym celkom napokon kapituloval len približne sto metrov pred páskou a víťazstvo uchmatol Niccoló Bonifazio. Druhý skončil Iván Cortina a Peter Sagan obsadil tretie miesto.
Posledný kilometer etapy
Na konci piateho dňa sa odohral strhujúci záver. Jan Tratnik z pôvodného úniku takmer nachytal všetky šprintérske celky a chýbalo mu približne sto metrov, aby dosiahol fantastický úspech. Pred páskou ho však prevalcovali najrýchlejší jazdci v balíku a proti ich koncovke nemal šancu. Do tohto súboja sa však nezapojil Caleb Ewan, ktorému na konci spadla reťaz, a pred cieľovou čiarou sme videli živelný šprint, v ktorom absentoval tradičný lead-out.
Popri zábranách sa pretlačil dopredu Niccoló Bonifazio, vyrazil ako prvý a nikto sa nechytil na jeho nečakaný, ale zato mimoriadne silný šprint. Po štyroch rokoch sa presadil vo WT a podarilo sa mu to vo veľmi silnom štartovom poli. Na páske nemal konkurenciu a predviedol skutočne šikovné zrýchlenie. Za ním začali šprintovať Iván Cortina a Peter Sagan, ktorí si museli hľadať pozíciu a nemohli poriadne naštartovať. Španielsky cyklista sa prezentuje vo výbornom svetle na francúzskych cestách. Prítomnosť Jana Tratnika na čele pretekov až do samého konca výrazne ovplyvnila šprintérsky dojazd.
Peter Sagan vo finále kľučkoval a hľadal to správne koleso, aby vyrazil dopredu z čo najlepšej pozície, ale v hektickom dojazde to nebolo jednoduché a napokon tesne prehral súboj o druhú priečku. Potrebnú pozíciu nezískali ani Bouhanni či Viviani. Juraj Sagan stratil vyše dvanásť minút a vyše polovicu etapy strávil na čele pelotónu pri svojej tradičnej práci. V celkovom poradí sa nič nezmenilo a v nasledujúcich troch etapách sa už bude súperiť v kopcoch, ktoré rozhodnú o víťazovi pretekov.
Vyjadrenie Niccola Bonifazia (víťaz)
"Pre náš tím je to veľký deň, lebo Paríž - Nice sú veľmi dôležité preteky. Mám za sebou dobrú zimnú prípravu, ale doteraz som absolvoval málo súťažných dní, tak som sa počas úvodných etáp necítil veľmi dobre. Dnes to už bolo iné, a keď som sa dostal do pozície pred páskou, mohol som šprintovať o víťazstvo. Toto je môj malý darček pre ľudí v Taliansku, ktorí prežívajú ťažké momenty."
Vyjadrenie Jana Tratnika (Bahrajn - McLaren)
"Som sklamaný, lebo v tak dlhej etape mi chýbalo len pár metrov. Boli sme dobrá skupina, spolupracovali sme a mne už na konci chýbala potrebná sila. Som spokojný s výkonom, ale vyhrať etapu by bolo lepšie."
Vyjadrenie Petra Sagana (3. miesto)
"Keď balík už mal Tratnika na dohľad pred páskou, ocitol som sa zavretý v pelotóne. Bonifazio mal priestor, dobre načasoval šprint a vyhral. Rád by som zvíťazil, ale urobil som, čo bolo v mojich silách. Na druhej strane sme boli aj úspešní, lebo Max a Felix nestratili žiadny čas, čo je vždy dôležité."
Vyjadrenie Steffena Radochlu (DS Bora)
"V dlhej a ťažkej etape sa dostala do úniku silná skupina. Peter nedokázal rozbehnúť svoj šprint najlepším spôsobom, lebo bol zavretý a nemohol sa zavesiť za správne zadné koleso. Bonifazio vyhral presvedčivo, ale Petrove tretie miesto je solídny výsledok. V celkovej klasifikácii sa nič nezmenilo, ubránili sme žltý dres a to isté chceme urobiť aj zajtra."
203,5 km - Côte de Busset: dĺžka 3,4 km; sklon 5,9 %
188 km - Côte de Cheval Rigon: dĺžka 5,7 km; sklon 3,9 %
60 km - Côte de Tréves: dĺžka 3 km; sklon 5,2 %
44 km - Côte de Saint-Prim: dĺžka 1,4 km; sklon 8,3 %
Krátke preview etapy:
Po časovke sa podujatie prehupne do svojej druhej polovice, ktorá bude tradične náročnejšia ako prvá polovica. Cyklisti už nebudú jazdiť iba po rovine, ale budú zdolávať aj dlhšie a náročnejšie kopce. Už počas piateho dňa prejdú takmer tritisíc výškových metrov a štyri horské prémie. Ani jedno zo stúpaní však nie je dlhé a ani tvrdé, plus ich vrcholy sú ďaleko pred cieľom, takže medzi favoritov na zisk etapy budú patriť hlavne šprintéri. Samotné finále bude trochu komplikované, na posledných kilometroch cyklisti budú musieť párkrát odbočiť. Posledné technické úskalie príde presne pod bránou označujúcu posledný kilometer. Vtedy budú musieť prudko zatočiť, posledný kilometer však už budú bez zákrut. Vo štvrtok by tak mali úradovať šprintéri, a to poslednýkrát v 78. ročníku podujatia. Práve preto je veľmi pravdepodobné, že šprintérske tímy si koncovku postrážia.