Najsledovanejšie cyklistické podujatie sezóny vždy pripraví demokratickú trasu, aby na nej mohli zažiariť všetky typy cyklistov. S vytvorenými profilmi sú určite spokojní šprintéri, ktorí dostali viacero pekných príležitostí, ale na druhej strane ubudol počet horských finišov, takže favoriti na titul musia hľadať iné možnosti na tvorenie rozdielov.

Na pretekárov čaká 3540 kilometrov, čo je v podstate rovnaká dĺžka ako v minulom roku. V úvodnom týždni sa bude pelotón pohybovať v smere hodinových ručičiek, v ostatnej edícii to bolo naopak, ale po prvom voľnom dni sa všetky zvyšné etapy odohrajú v južnej časti Francúzska. Tentoraz sa cyklisti nepredstavia ani na chvíľu v severozápadnej časti krajiny.  

Čoraz častejšie využívaný Grand Départ podporí nemeckú cyklistiku a využije miestny kapitál, ktorého je dostatok v okolí výstavného mesta Düsseldorf. Okrem toho sa pretekári dostanú aj do Belgicka a Luxemburska, ale od štvrtej etapy už neopustia krajinu galského kohúta. Organizátori sa tešia z toho, že pelotón bude jazdiť vo všetkých hlavných pohoriach Francúzska. Vogézy, Jura, Pyreneje, Centrálny masív a Alpy sa ocitli naposledy v spoločnej ponuke v roku 1992. Zaujímavosťou je, že až osem etáp bude dlhších ako dvesto kilometrov (v minulej sezóne ich bolo päť) a až šesť z nich bude zakončená jednoduchým finišom, čo bude klásť veľký energetický dôraz najmä na šprintérske zoskupenia.
 
 
fotogaleria ikonkaCelková mapa Tour de France 2017 (© letour.fr)
tour trasa 2017 mala
 
 
Klasifikácia môže byť otvorenejšia ako v minulých ročníkoch

Hlavnú myšlienku trasy prezradil riaditeľ pretekov Christian Prudhomme už pri minuloročnej prezentácii: „Chceme uprednostniť útoky na dlhú vzdialenosť, chceme prelomiť catenaccio na pretekoch. Dúfame, že niektorí favoriti na titul s agresívnou povahou dokážu zaútočiť na prudkých kopcoch, ktoré sa nachádzajú ďaleko pred cieľom. A potom budú niektoré etapy veľmi ťažko kontrolovateľné.“

V ostatných ročníkoch viaceré ťažké horské etapy nenaplnili očakávania organizátorov, preto v tejto sezóne okresali počet cieľových stúpaní na tri. La Planche des Belles Filles je však krátkou previerkou, Peyragudes len prídavkom na konci dvanástej etapy a skutočný horský dojazd obstará až Izoard, aj to štvrtý deň pred príchodom do Paríža. Toto rozhodnutie zostavovateľov itinerára má prinútiť favoritov, aby útočili, hľadali svoje príležitosti a vytvorili nepredvídateľné divadlo s otvoreným koncom. Ak sa to podarí, uvidíme vzrušujúce predstavenie, ale zároveň to môže vyústiť do veľmi vyrovnaného priebehu, kde budú rozhodovať maličkosti.  
            
Jazdci na celkové poradie musia prísť na preteky v poctivej forme, pretože úvodná časovka a La Planche v piatej etape dostanú nepripraveného favorita do defenzívnej pozície. Düsseldorfská jazda proti chronometru je rýchla a kvalitní časovkári medzi kandidátmi na titul dostanú peknú šancu, ako zakríknuť niektorých svojich súperov. Na druhej strane 17-minútový prudký kopec La Planche nemusí vyhovovať všetkým vrchárom, strmé úseky pred cieľom zahrajú do kariet tým, ktorí disponujú silným zrýchlením. Časovka jednotlivcov spolu s krátkym a dynamickým kopcom môžu vytvoriť aj polminútovú medzeru medzi hlavnými favoritmi, a to by bol slušný benefit po piatich súťažných dňoch.
 
 
video v clanku ikonka ciernaLa Planche v sezóne 2012
 

V ôsmej etape sa znovu rozprúdi akcia na stúpaní Côte de la Combe. Na tomto kopci sa nenachádzajú tvrdé gradienty a ani sa nebude finišovať na jeho vrchole, takže prípadná aktivita zo strany jazdcov na GC musí byť dobre naplánovaná. Intenzívna činnosť sa očakáva nasledujúci deň, ktorý obsahuje až tri kopce HC kategórie. Col de la Binche, Grand Colombier a predovšetkým Mont du Chat disponujú dvojcifernými sklonmi, kde sa zapotia aj najlepší vrchári, a najmä na poslednom kopci sa očakávajú dôsledné útoky zo strany kandidátov na titul. Nedávna generálka na Dauphiné ukázala, že na Mont du Chat sa dá vytvoriť veľká selekcia, ale dôležitou súčasťou finále bude aj dravý zjazd, kde sa ukáže viditeľný rozdiel medzi zdravou agresivitou a opatrnou jazdou.

V druhom týždni sa zatrasie klasifikácia v dvoch pyrenejských etapách. Tradičná horská vytrvalostná previerka prevedie jazdcov cez Port de Balés a Col de Peyresourde. Obidve stúpania sú známe, cyklisti budú na tento súboj pripravení, preto budeme zvedaví, či sa vykoná selekcia len smerom dozadu, alebo sa vytvorí priestor na aktívnu jazdu. Oveľa väčšie napätie bude sprevádzať trinástu etapu, kde sa rozhodli organizátori experimentovať. Sto kilometrov s tromi prudkými kopcami dostalo za úlohu rozbiť pelotón a inscenovať bojisko pre vzájomný súboj favoritov.  Col d’Agnes a Mur de Péguére majú potenciál, aby vytvorili dramatickú zápletku, ale všetko bude záležať od samotných cyklistov. A od silných tímov, ktoré tu môžu zabetónovať cestu.

Tour de France vyvrcholí v Alpách. Ak niekomu doteraz chýbali poriadne kopce na konci etáp, vrchári a aj fanúšikovia si prídu na dvoje v sedemnásty a osemnásty deň. Najskôr sa môžeme tešiť na veľkú bitku končiacu na mohutnom Galibieri, ktorá obsahuje aj výstupy na Col de la Croix de Fer a Col du Télégraphe. Jedinečný Col du Galibier bude patriť medzi hlavné motívy tohtoročnej edície, aj keď sa nebude finišovať na jeho vrchole. Lezci takúto príležitosť jednoducho musia využiť, taktická bitka nič nevyrieši a iba uchová status quo.
 
 
peloton sceneria hory 04
Pelotón v Alpách (© Slipstream Sports)


Najlepší vrchári zostanú v pohotovosti aj na druhý deň, pretože prvýkrát v histórii podujatia si vyskúšajú horský dojazd na  Col d’Izoard. Aj v tomto prípade platí, že na cieľovom kopci sa bude musieť jazdiť aktívne, bez toho sa poradie v GC len ťažko zmení na tých najvyšších priečkach. A to bude zárukou dramatickej cyklistiky, ale je pravda, že už sa dlho nestalo, aby sa menil žltý dres v záverečných etapách.      
 
Naposledy sa to udialo v roku 2011 v časovke jednotlivcov, keď Cadel Evans pokoril Schleckovcov, a jazda proti chronometru uzatvorí pomery v klasifikácii aj v tomto ročníku. V Marseille môže fúkať vietor, čo bude problém pre útlejších jazdcov na celkové poradie, a budeme zvedaví, či toto svoje manko dokážu kompenzovať na nachystanom krátkom kopci. V každom prípade ITT na konci pretekov bude výhodou len pre niektorých favoritov, na čo sa bude a musí myslieť už v predchádzajúcich etapách. Pre kvalitných vrchárov bude druhá ITT motivačným mementom.

Aj keď trasa TdF neponúka toľko cieľových stúpaní ako Giro či Vuelta, môže to mať pozitívny vplyv na priebeh pretekov. Útočné horské etapy ponúkajú niekoľko scenárov, takže favoriti musia byť pripravení aj na improvizáciu, čo nemusí každému sedieť. Aj zdanlivo nenápadný profil môže zaskočiť niektorého z najsilnejších cyklistov, čo môže rozvíriť živelnú cyklistiku.  
 
Na druhej strane stále tu máme 36 časovkárskych kilometrov a horské etapy, ktoré obsahujú Mont du Chat, Peyresourde, Galibier a Izoard, kam bude smerovať pozornosť najlepších celkov, a tie budú mať dostatok jazdeckej kvality, aby ostatné previerky zablokovali. Nechajme sa teda prekvapiť, či klasifikácia bude prebiehať v zabehnutých koľajach z minulých ročníkov, alebo tohtoročná trasa skutočne rozprúdi vytúženú akciu.     
 
peloton sceneria hory 10
Pyrenejská scenéria (© Slipstream Sports)
 

Viacero ponúk pre šprintérov, nezabudlo sa ani na puncheurov
 
Spokojní s pripravenými profilmi musia byť predovšetkým najrýchlejší jazdci v pelotóne. Ak všetko dopadne pre nich ideálne, môžeme uvidieť až deväť hromadných šprintov, pričom niekoľko vhodných dojazdov nájdu v každom týždni. Úvodná časovka takmer vynulovala ich šance na žltý dres, ale nepochybujeme, že v druhej etape končiacej v Liége budú všetci stopercentne motivovaní, aby predviedli perfektný rýchlostný súboj. Ďalšiu príležitosť dostanú v štvrtej etape a  v prvom súťažnom bloku im bude dopriate aj na konci šiesteho a siedmeho dňa. Zaujímavosťou je, že každé z týchto predstavení presahuje dvesto kilometrov, takže šprintérske celky strávia na čele balíka dlhé hodiny. A na to sa musia patrične pripraviť.

V druhom týždni je pripravené pódium pre dve šprintérske predstavenia, koncovky v Bergeracu a Pau by mali byť jednoduchou korisťou pre ambicióznych rýchlikov. V tomto smere to vyzerá byť oveľa dramatickejšie v záverečnom týždni. Asi len málokto pochybuje o tom, že na Champs-Élysées dokážu útočníci prekaziť hromadný špurt, ale v šestnástej a devätnástej etape to bude iná pesnička. Obidve previerky nie sú úplne jednoduché, aby si boli šprintéri stopercentne istí, že ich kolegovia dokážu chytiť všetkých utečencov. Na konci pretekov už budú najrýchlejší pretekári a ich spolujazdci unavení, takže v týchto etapách sa otvorí opona pre napínavý súboj medzi brejkom a pelotónom.
 
 
video v clanku ikonka ciernaDojazd v Rodez v roku 2015
 
 
Dve príležitosti sa ušli aj pre výbušných jazdcov. Hneď v tretej etape sa môžeme tešiť na pekný špurt do kopca a niektorí z kandidátov na etapový triumf budú dúfať, že v tejto koncovke dostanú šancu zabojovať o žltý dres. Podobnú možnosť dostanú aj v štrnástej etape v meste Rodez, kde okrem potrebnej výbušnosti bude rozhodovať aj schopnosť udržať únik na uzde. Organizátori mysleli aj na útočníkov do kopcov, ktorí môžu vyraziť do boja za víťazstvom v ôsmej a pätnástej etape.