trek-logoSpoločnosť Trek Bicycles založili v roku 1975 americkí podnikatelia Richard BurkeBevel Hogg. V začiatkoch bola dcérskou spoločnosťou firmy Roth Corporation. O rok neskôr začal Trek s produkciou turistických oceľových rámov vo Waterloo, pričom sa zamerala na výrobu vyššej rady ako kolegovia z Japonska a Talianska. Rok 1976 priniesol Treku už samostatnosť na trhu a začal aj s predajom komponentov, ktorý do troch rokov priniesol spoločnosti dva milióny dolárov.

V osemdesiatych rokoch spoločnosť rozšírila výrobu do ďalších tovární a začala sponzorovať prvý cyklistický tím. V roku 1986 spoločnosť predstavuje prvý karbónový cestný bicykel. O dva roky neskôr otvára dcérske spoločnosti aj vo Veľkej Británii a v Nemecku. Koncom osemdesiatych rokov už Trek vyrába cestné, horské a hybridné bicykle ale napríklad aj bicykle pre deti.

V roku 1992 spoločnosť predstavila karbónové rámy OCLV (Optimum Compaction, Low Void). O rok neskôr uviedla horský karbónový OCLV rám 9900, ktorý váži len 1,3 kilogramu. V roku 1995 začal Trek sponzorovať Grega Lemonda, trojnásobného víťaza Tour de France. Obrovskú slávu Treku priniesol aj Lance Armstrong, ktorý vstúpil do tímu US Postal Service a vyhral sedemkrát za sebou Tour de France. Neskôr na jeho počesť nazvali kompletnú sériu cestných bicyklov. Trek Madone je pomenovaný po francúzskom vrchu Col de la Madone, na ktorom trénoval Lance pred Tour de France. O pár rokov neskôr to bol práve Alberto Contador, ktorý na bicykloch Trek vyhral okrem Tour de France aj Vueltu a Giro. V súčasnosti sú najväčšími hviezdami jazdiacimi na Treku bratia Schelckovci a Fabian Cancellara.

V súčasnosti vyrába Trek horské bicykle od inovátora horských bicyklov Garyho Fishera. Produkuje aj bicykle do mesta, na cyklokros a samozrejme cestné a triatlonové bicykle. Spoločnosť vyrába rôzne kolekcie ako Livestrong, alebo bicykle pre ženy a deti, ale aj elektrické bicykle, ktoré sú v jeho portfóliu novinkou. Spoločnosť má tiež „Project one", čo je vlastný dizajn bicykla, podľa ktorého si ho môžete dať vyrobiť na objednávku. Bohužiaľ "Project one" sa dá využiť len na Speed Concept (triatlonové bicykle) a cestné bicykle šiestej série, ktorá je najvyššia.

Cestné bicykle Trek rozdelil do šiestich kategórií. Prvá a druhá majú hliníkové rámy a sú vybavené najnižšou alebo strednou radou. Základom ostatných kategórií, teda od tretej až po šiestu, ktorá je pre profesionálov, je karbónový rám. Samozrejme čím vyššia séria, tým viac technológií a vyššia kvalita rámu a karbónu.

Trek v súčasnosti sponzoruje svojimi cestnými bicyklami RadioShack-Nissan. Jazdci tímu využívajú bicykle Trek Madone 6.9 SSL a Trek Speed concept 9 series.

 

Technológie

Geometria (obrázok č.1)

H1 - navrhnutá pre atlétov s výnimočnou flexibilitou v bokoch, vynikajúcou stabilitou a s túžbou ísť nízko a aerodynamicky. H1 využívajú profesionáli pre aerodynamiku posedu a samozrejme prenosu sily.

H2 - geometria, ktorá sedí väčšine cyklistov. Udržiava si rovnakú ovládateľnosť a rovnaké jazdné vlastnosti ako H1, pričom disponuje trochu vyššou hlavovou trubkou, aby sa znížila námaha chrbta a krku. Je vhodná pre cyklistov s nižšou flexibilitou.

H3 - má trochu vyššiu hlavovú rúrku ako H2 a takisto došlo k jemným úpravám geometrie zvyšnej časti bicykla na zvýšenie stability bicykla. Je perfektná pre tých, ktorí potrebujú vzpriamenejšiu pozíciu, ale stále požadujú výkonnosť a vzhľad profesionálneho bicykla.

BB90 (obrázok č.2)

je najširšia stredová oska dostupná na cestnom bicykli. Táto technológia (iba v Treku) eliminuje potrebu prídavných vložiek a častí stredovej osky. Vďaka tomu sú bicykle Madone ľahšie a lepšie prenášajú silu.

E2 ASYMETRICKÝ KRK VIDLICE (obrázok č.3)

Vidlica má spĺňať dva protichodné účely. Na jednej strane má zabezpečiť horizontálnu tuhosť a precíznosť v zákrutách, na druhej strane vertikálnu elasticitu, aby sa absorbovali nerovnosti na ceste. Krk má oválny tvar. Zľava doprava je širší, čo zvyšuje tuhosť prednej časti bicykla pri zatáčaní. Spredu dozadu je užší a zaručuje väčšiu flexibilitu. Všetko to ústi vo vynikajúcej ovládateľnosti bicykla.

DUOTRAP SENZOR (obrázok č.4)

DuoTrap integruje počítačový senzor na meranie rýchlosti, vzdialenosti a kadencie priamo do rámu pri zachovaní aerodynamiky. Všetky rámy Madone majú v dolnej vzpere vyformovaný úchyt na rýchlu inštaláciu ANT+ bezdrôtového senzora.

LOAD PATH DESIGN

Každá časť bicykla je navrhnutá tak, aby zvládla rôzne druhy záťaží a plnila rôzne funkcie. Trek umiestňuje do svojich rámov špeciálne meracie zariadenia, aby konštruktéri mohli otestovať zaťaženie jednotlivých partií a neskôr využiť poznatky pri výrobe.

Di2 OPTIMALIZÁCIA (obrázok č.5)

Trek kladie dôraz na možnosť uchytenia baterky pod stredovú osku pre elektronické radenie. Tým pádom nie je nutné pri použití radenia použiť čo i len kúsok pásky alebo suchého zipsu.

Trek Madone 6.9 SSL (obrázok č.6,7)

Trek Madone 6.9 SSL je špičkou cestných bicyklov od spoločnosti Trek. Rám je vyrobený z vlákien OCLV series 700, ktoré sú najkvalitnejšie v portfóliu výrobcu. Samotný rám je o 100 gramov ľahší ako pôvodná verzia. Jeho hmotnosť je 815 gramov pri veľkosti 56 cm. Bicykel je vybavený komponentmi Bontrager (predstavec, riaditká, kolesá...). Tento model využíva všetky spomínané technológie, ako sú vidlica E2, Duo trap a samozrejme Di2 optimalizáciu. Väčšinou je vyrábaný vo verzii H1 pre profesionálov, ale je dostupný aj vo verzii H2. Bicykel je vybavený najvyššou elektronickou radou Shimano Dura-Ace Di2 (obrázok č.8). Lanká sú vedené vnútrom rámu pre lepšiu aerodynamiku.