Tento rok to organizátorom z rôznych dôvodov trvalo dlhšie ako zvyčajne, ale 105 dní pred štartom 63. ročníka Okolo Slovenska sa už fanúšikovia dozvedajú najzákladnejšie informácie o trase i pelotóne našich najvýznamnejších pretekov. Od 18. do 21. septembra prejdú cyklisti 714 kilometrov od východu až po západnú hranicu a menoslov tímov bude opäť najprestížnejší v histórii.
 
Už pred pár mesiacmi sme medializovali, že kvôli posunutiu Tour of Britain a kanadských jednorazoviek World Tour na vlaňajší termín organizátori požiadali o posun pretekov tak, aby sa konali od stredy 18. do nedele 22. septembra 2019. Cestná komisia UCI však tento termín zamietla kvôli obavám z konkurencie novej disciplíny na MS v Yorkshire, ktorá sa ide 22. septembra ako pomerne riskantný projekt a pre UCI je pochopiteľne dôležité, aby tam mali čo najbohatšie štartové pole. Napokon sa po dlhých debatách SZC a UCI dohodli na konci v sobotu 21. septembra.
 
 
audio ikonkaAudiovyjadrenie riaditeľa pretekov
 
 
audio ikonkaAudiovyjadrenie prezidenta SOŠV
 
 
itinerar jun
 
 
Jednoduchšia trasa ale až cez päť samosprávnych krajov
 
Z tohto dôvodu sa organizátori rozhodli zaradiť do itinerára dve poletapy, a to hneď v prvý deň, keďže Bardejov mal eminentný záujem hostiť štart pretekov a organizátori sa s ním i prešovským VÚC dohodli na ideálnych podmienkach. Pôvodne vedenie pretekov premýšľalo o plnšom poslednom dni, ale keďže záverečné etapové mesto sa dlhšie hľadalo, dohodli sa s Bardejovom. Tímy tak logicky musia pricestovať do lokality Svetového dedičstva UNESCO už v utorok, preto sa netradične dočkáme slávnostnej prezentácie tímov už v utorok večer po vzore iných prestížnych pretekov. Nie je vylúčená ani tlačová konferencia najväčších favoritov.
 
V stredu 18. septembra už o 9:30 odštartujú preteky zahrievacou rovinatou etapou v okolí Bardejova. Na 138 kilometroch cyklisti nenastúpajú ani tisíc výškových metrov a pred samotným finišom okolo 12:40 absolvujú tri prejazdy cieľovou páskou na Radničnom námestí. Druhý bude zároveň rýchlostou prémiou. Za jednú miniatúrnu vrchársku prémiu sa rozdelia aj vrchárske body, aby sa mohli odovzdať všetky líderské dresy. Po obede už v nich tí najlepší nastúpia na štart časovky. Prvý pretekár by mal odísť zo štartovej rampy o 15:30. Boj proti chronometru bude mať 6 800 metrov s vyše desiatkou zákrut. Trasa je stredne technická. Určite sa výkonnostné rozdiely ukážu a budú odskakovať časovkársky silní profesionáli z World Tour. Obe etapy pravdepodobne naživo uvidíme na obrazovkách RTVS.
 
Po dvoch nociach v Bardejove a okolí sa konvoj vo štvrtok presunie do Ružomberka. Druhá etapa má obrovitánskych 226,6 kilometra a s neutrálnou zónou po Bardejovských uliciach presne 230. Pôjde sa od pravého poludnia známou trasou cez Zamagurie a Vysoké Tatry podobne ako vlani. Bude tam Magurské sedlo, Starý Smokovec i Štrbské Pleso, a potom na Liptov cez Liptovský Hrádok i Mikuláš po starej ceste I/18 do Ružomberka. Pelotón sa v cieli pri Mestskom úrade očakáva okolo 17:20. V tejto etape bude až päť vrchárskych prémií. Či sa im podarí vyselektovať štartové pole nevedno, zo Štrbského Plesa ostane do cieľa 78 kilometrov.
 
 
profil etapa 2
profil najťažšej druhej etapy (© okoloslovenska.com)
 
 
V piatok 20. septembra príde na rad ďalšia maratónska etapa z Námestia Andreja Hlinku v Ružomberku do Hlohovca. Bude mať dvesto kilometrov, no už bez významnejších kopcov. Z Liptova sa pôjde od 12:30 smerom na Turčianske Teplice a Hornú Nitru. Bojnice mali záujem o rýchlostnú prémiu. Pôjde sa aj cez mestá ako Partizánske či Topoľčany smerom do Hlohovca. Tesne pred ním je menší trojkilometrový kopec so sklonom do troch percent, no to zrejme pelotón nevyruší. Ak niekto nebude mať eminentný záujem štartové pole roztrhať. Cieľ bude okolo 17:10 na Hlohoveckom zámku, teda špurtovať sa bude do mierneho kopca.
 
Posledný deň v sobotu bude mať klasický rovinatý a krátky charakter. Organizátori sa držia aj tradície skoršieho štartu, aby mohla byť väčšina pretekárov večer doma. V Hlohovci sa bude štartovať už o 10:30 a po úvodnom putovaní na severovýchod v opačnom smere ako deň predtým sa pelotón odkloní smerom na Piešťany a odtiaľ ďalej na západ a Kopanice. Po dvoch hodinách sa pelotón prvý raz dostane do Senice, kde potom odkrúži dva 24-kilometrové okruhy a po 142 kilometroch na námestí vyvrcholí nie len štvrtá etapa, ale aj celý 63. ročník. Malo by sa tak stať okolo 13:45.
 
63. ročník síce nebude chudobný na počet vrchárskych prémií (14), ale až na stúpania v druhej etape sú to zvyčajne len jednoduché kopčeky, ktoré by nemali ovplyvniť chystané šprintérske koncovky. Pravdepodobne uvidíme až štyri hromadné dojazdy a bude to jeden z najjednoduchších ročníkov v histórii. Na svedomí to má profilovo zvlnený šampionát v Yorkshire aj skladba miest na trase v prvých dňoch. Nachádzajú sa tak ďaleko od seba, že sa nedalo nič zásadnejšie vymyslieť. O zápletku sa však starajú pretekári, vietor či nešťastná náhoda, takže či to bude bojovaný alebo nudný ročník sa pri pohľade na mapy či profily povedať nedá. Dôležité bude, aké rozdiely vytvorí krátka časovka, teda či sa šprintérom podarí ostať v hre a zabojovať o GC prostredníctvom bonifikácií.
 
 
audio ikonkaAudiovyjadrenie zostavovateľa trate
 
 
celkova mapa jun
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria máp a profilov etáp (© okoloslovenska.com)
 
Zo siedmich tímov WT a PCT sa počet rozrástol až na trinásť
 
Kvalita štartovej listiny rástie kontinuálne, tak ako aj samotné preteky po organizačnej stránke. Ich rozpočet sa postupne navyšuje a pod skúseným vedením pracuje rozrastajúci sa mladý organizačný tím stále lepšie a lepšie. Spolu s vynikajúcou zostavou Quick-Stepu to všetko dohromady pomohlo pretekom vybudovať si veľmi dobré meno už aj v profesionálnej cyklistickej komunite.
 
Spolu s termínovými problémami malo vedenie pretekov mierne obavy, či sa podarí zachovať toľko omieľaný trend evolúcie, pretože vlani sem ešte tímy z najvyššej ligy bez slovenskej stopy prísť nechceli a z piatich prokontinentálnych celkov zmizlo CCC, pozvanie odmietol vlani problematický Cofidis a vedenie sa nedohodlo ani s Bardiani, ktoré už neplánuje dvojitý program v septembri. Postupne to však vyzeralo stále pozitívnejšie a pozitívnejšie. Vyustilo to opäť do jasne najkvalitnejšieho zloženia tímov v histórii pretekov.
 
Prakticky už v Galante, cieli vlaňajšieho ročníka, ústne prisľúbili účasť tímy Bora - hansgrohe a Deceuninck - Quick-Step. Oba už pozvanie prijali aj oficiálne. Bora hneď v zime a Quick-Step na jar. Pre zaujímavosť dodáme, že vlani to Lefeverovci oficiálne potvrdili až v júli. V oboch celkoch je prítomná slovenská pečať. Nemci majú na výplatnej páske šesť Slovákov, Belgičania slovenského sponzora. Quick-Step bude znova o zostave rozhodovať až v lete, Bora už tú svoju predbežnú poslala. Po vlaňajšom C-tíme to už zlepšili a zdá sa, že k nám okrem Juraja Sagana a Erika Bašku pošľú dvoch domestikov Oscara Gatta a Andreasa Schillingera, pre časovku bude jedným z favoritov Maciej Bodnar. Na celkové poradie zamýšľali silnú dvojku Emanuel Buchmann - Lukas Pöstlberger. Bora však posielala túto súpisku tak ako jazdcov zadelili v úvode sezóny, teda bez znalosti profilov etáp. Nie je preto vylúčené, že niekoho z vrchárov nahradí šprintér. Ak by sa tak nestalo, bola by to výborná správa pre Erika, ktorý by sa mohol dostať do špurtov.
 
 
bodnar 19 taha balik bohfb
Maciej Bodnar v pelotóne (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)

 
Okrem nich sa ale športovému riaditeľovi Ľudovítovi Lučaničovi podarilo dohodnúť s ďalšími troma celkami WT. Príde k nám CCC Team, ktorý síce má poľskú licenciu, ale pod americkým vedením Jima Ochowicza vôbec nejazdí v tomto regióne a okrem Tour de Pologne a domáceho šampionátu ich neuvidia ani v Poľsku. Ani o štarte ich tímu u nás nerokovali žiadni Poliaci. Zostavu zatiaľ neposlali, no ústne športovému riaditeľovi povedali, že k nám pošľú pretekárov pripravujúcich sa na MS a nepôjdu súbežné belgické jednorazovky, o ktorých uvažovali. Ťažko povedať, čo tieto slová znamenajú, uvidíme podľa vyplneného enrolmentu o pár týždňov. Od Piotra Wadeckého by ale mohli mať dobrú referenciu a okrem Poliakov s Josefom Černým (v časovke by bol jedným z favoritov) by sem snáď mohli poslať aj niektoré zvučnejšie meno. Na šprinty by sa iste núkal Jakub Mareczko.
 
Ako štvrtý tím z rodiny World Tour si naše preteky do kalendára zapísal UAE Team Emirates. Pritiahnuť ich sem nebolo jednoduché, ale po dvojmesačnom rokovaní účasť v marci potvrdili. Tesne pred štartom Gira poslali aj svoju zostavu, ktorá je bez hviezd, ale skvelé meno si opäť raz na Gire urobil Jan Polanc. Mať v pelotóne nositeľa maglia rosa z tohtoročného Gira bude pre naše preteky určite veľkou cťou. Zaujímavosťou ale je, že na pozíciu prvého náhradníka napísali Alexandra Kristoffa. Dúfajme, že po prijatí emailu s profilmi etáp a prípadným letným avízom slušného šprintérskeho mena z Quick-Stepu naozaj pouvažujú nad vicemajstrom sveta. Fernando Gaviria by bol asi príliš optimistickou predstavou. Simone Consoni sa zrejme bude núkať na súbežné talianske klasiky.
 
 
polanc 19 giro ruzovy kopec 2 rcsfa
Jan Polanc (© LaPresse/Marco Alpozzi)

 
Najdlhšie úspešné rokovanie prebiehalo s Groupamou - FDJ. Francúzi dlhšie váhali a finálne rozhodnutie odkladali. Keď sa im dostalo do uší, že sem prídu viaceré WT celky, chceli diskutovať o zvýšenom štartovnom pre niektorú z hviezd, no vedenie pretekov už na to nepristúpilo, pretože rozpočet aj tak bude mať čo robiť s toľkými celkami z dvoch najvyšších líg. Aprílové stanovisko napokon bolo, že ak im organizátori dajú čas, rozhodnú sa až na konci bloku sezóny pred Tour de France, teda na konci júna. Čas, samozrejme dostali, no medzitým sa už sfinalizovala súpiska na 21 tímoch. Z FDJ sa ale na konci mája sami ozvali, že sa teda už rozhodli a prídu na Slovensko. Zatiaľ poslali prázdny enrolment, ťažko povedať, čo vykúzlia. Keďže na svojej webovej stránke nemajú kalendár pretekov a súbežné podujatia ešte ich tímy nepublikovali, nevieme či budú v danom termíne aj niekde inde.
 
Prokontinentálnych celkov bolo vlani päť, ale už vyššie sme písali, že tri si naše preteky museli škrtnúť. Otázne bolo, kto všetko sa pridá. Napokon sa podarilo dohodnúť až s ôsmimi tímami. Gazprom - RusVelo je štandardom, vlani boli veľmi spokojní aj v Roompote - Charles, preto neváhali. Rovnako ako Dáni z Riwal Readynez Team, ktorí tu vlani boli ešte ako konti tím, ale posunuli sa už do prokonti levelu. Ďalšie silné dva celky sa k nám rozhodli vrátiť po premiérovej účasti v kategórii 2.1 v roku 2017. Oba štartovali na Gire a ide o Androni Giocattoli - Sidermec a Israel Cycling Academy. Šprintérsku konkurenciu by tak mohli vystužiť Mateo Pelucchi s Davide Cimolaiom. Premiéru si u nás odkrúžia dva celky, ktoré do tejto časti Európy vôbec nejazdia a miestni fanúšikovia ich poznajú iba z televízie. Bude to Delko Marseille Provence, ktorý jazdí najmä francúzske WT podujatia a hoci s nižším rozpočtom, ale veľmi sa snažia získavať prestížne pozvánky a bojovať. Siedmym celkom je Wallonie - Bruxelles, ktorý sa špecializuje hlavne na belgické klasiky a aj keď sa to nemusí zdať, v rebríčku UCI má obrovitánskych 3351 bodov. Akýmsi medzičlánkom medzi druhou a treťou ligou sú roky cukrovkári z Novo Nordisku, ktorí pretekajú iba na jednu partiu a majú riedší program. Jazdia najmä etapové preteky od WT po 2.1, kam dostanú pozvánku. Pravidelne jazdia Tour de Pologne, vlani boli v Maďarsku, teraz vyskúšajú Slovensko.
 
 
israel 19 na podiu rcsff
Israel Cycling Academy (© LaPresse/Fabio Ferrari)

 
Keďže organizátori logicky rátajú aj s domácou reprezentáciou, priestor ostal už iba pre osem kontinentálnych celkov, ak by sa FDJ rozhodlo skôr, iba pre sedem. Logicky miesto získala Dukla Banská Bystrica, český Elkov - Author a v rámci družby s Okolo Slovinska tím za tím bez pochýb aj Adria Mobil. Počas rokovaní o štarte WT tímov prebiehala komunikácia aj so Sunwebom. Lučanič sa pochopiteľne snažil presvedčiť Dumoulinovcov a spol, ale napokon sa dohodli tak, že k nám pošlú identicky vyzerajúci Development Team Sunweb s juniorským majstrom sveta Felixom Gallom a možno o rok príde aj ich materský celok. Logickou voľbou bol aj výborne vyzerajúci tím Uno-X Norwegian Development Kurta-Asleho Arvesena, ktorý roky pôsobil ako manažér v Sky a takí ľudia sa neodmietajú. Opäť tlačili Maďari, že aj oni majú napredujúce preteky 2.1, kde tiež chcú Slováci jazdiť, tak sa opäť u nás objaví aj Pannon Cycling Team so Slovákom Miklosom Szabóm. Ostali tak už iba dve miesta, o ktoré bola veľká bitka desiatok a desiatok tímov. Organizátori sa rozhodli dať zostávajúci priestor susedným krajinám, odkiaľ sa hlásili všetky kontinentálne tímy. Z Rakúska si vybrali Felbermayr Simplon Wels a z Poľska Voster ATS.
 
Zoznam tímov je suverénne najlepší v histórii a zavŕšuje úžasnú evolúciu. Ešte pred troma rokmi tu nebol žiaden tím z vyšších líg, teraz už predstavujú 59 % štartovej listiny. Pre jednoduché porovnanie sme si vzali štartovku spred šiestich rokov. Okrem Dukly a Elkovu by sa už dnes nedostal na štart ani jeden z dvadsiatich tímov, ktoré tu vtedy boli. Vlani ešte mali organizátori problémy s tým, že viaceré pozvané kontinentálne tímy počas roka skrachovali a na poslednú chvíľu sa na štart dostali aj veľmi slabé celky ako Kobánya, Novak či Apple, ktoré v konkurencii Alaphilippa a spol. boli veľmi chudobnými príbuznými. Tento rok to už hroziť nebude a konvoj by mal byť veľmi prestížny. Ak prídu všetky tímy kompletné, pelotón bude mať až 154 cyklistov (22 x 7), čo je na úrovni týždňových etapákov World Tour.
 
 
audio ikonkaAudiovyjadrenie športového riaditeľa pretekov
 
 
kvalita startovky 560px
 
 
Samozrejme, aké svetové mená sem napokon dorazia rozhodnú tímy a v niektorých prípadoch to oznámia až v septembri. Asi bude problémom udržať kvalitu Quick-Stepu. Vlani sme písali, že slovenský sponzor Ján Miškovský na čo najhviezdnejší tím netlačil, nechal to čisto na rozhodnutie Patricka Lefevera s Tomom Steelsom. Je pravdepodobné, že to tak bude aj tentoraz. Otázkou tiež je, či sem prídu časovkári, ktorí sa budú pripravovať na mix štafetu alebo individuálnu časovku na MS. Pretekom by určite pomohlo, ak by sem znova prišli niektoré hviezdy a zostavu opäť oznámili už dva mesiace dopredu, čo by mohlo ostatné prestížne celky motivovať k zvýšeniu konkurencie. Koniec-koncov, to badáme na avizovanej zostave Bory.
 
Pretekom Okolo Slovenska sa podarilo dospieť do štádia, že budú zrejme najkvalitnejšími pretekmi v danom termíne, čo je vzhľadom na hustý kalendár UCI úžasné. Rovnako sa zaradia medzi úplnú špičku podujatí kategórie 2.1 a prekonajú aj viaceré HC ako napríklad tohtotýždňové Okolo Luxemburska či dostanú sa až na roveň Okolo Belgicka alebo Okolo Slovinska, ktoré si po posune do HC vybavilo tiež päť WT a osem PCT zoskupení. Na mieste teda zrejme bude otázka, či sa neposunúť do kategórie HC. Okrem výrazného zvýšenia prize money a viacerých ďalších drobností by však organizátori prišli o možnosť dopĺňať štartovú listinu kontinentálnymi tímami a zo zahraničia by mohli prísť iba dva. Riskovali by tak problémy, ak by ich veľké tímy odmietli.
 
 
TDSvyberfotografa105 sta
Vlaňajšie pódium (© Igor Stančík, Cycling-Info.sk)
 
 
TÍMY NA OKOLO SLOVENSKA 2019
 
World Tour tímy
vlajka BORA - HANSGROHE
vlajka CCC TEAM
albansko DECEUNINCK - QUICK-STEP
vlajka GROUPAMA - FDJ
vlajka UAE TEAM EMIRATES
 
Prokontinentálne tímy
vlajka ANDRONI GIOCATTOLI - SIDERMEC
vlajka DELKO MARSEILLE PROVENCE
vlajka GAZPROM - RUSVELO
vlajka ISRAEL CYCLING ACADEMY
vlajka RIWAL READYNEZ TEAM
vlajka ROOMPOT - CHARLES
vlajka TEAM NOVO NORDISK
albansko WALLONIE - BRUXELLES
 
Kontinentálne tímy
vlajka ADRIA MOBIL
vlajka DEVELOPMENT TEAM SUNWEB
vlajka DUKLA BANSKÁ BYSTRICA
vlajka ELKOV - AUTHOR
vlajka FELBERMAYR SIMPLON WELS
vlajka PANNON CYCLING TEAM
vlajka UNO-X NORWEGIAN DEVELOPMENT TEAM
vlajka VOSTER ATS TEAM
 
Národný výber
vlajka SLOVENSKÁ REPREZENTÁCIA