skoda okolo slovenska 560x100 top
 
Aj keď už roky cestujeme na naše preteky a o množstve chystaných záležitostí vieme dopredu, Okolo Slovenska nás každý rok pozitívne prekvapí. Odchádzame s čoraz väčšou hrdosťou. Ako sme pred tromi rokmi prerastali kategóriu 2.2, teraz už 2.1. Tento progres už musí udivovať aj najväčších optimistov. Komentár vyjadruje názory autora, nemusí byť objektívny.
 
Dobre si pamätáme rok 2012, keď všetko nasvedčovalo tomu, že sa preteky neuskutočnia. Kvalita klesala. Dostali sa na chvost záujmu. Nechceli sem prichádzať ani kontinentálne tímy. Dokonca ešte v roku 2013 na štarte nebol jediný poľský kontinentálny tím, a to už Peter Sagan druhý rok víťazil na Tour de France. Nové vedenie Slovenského zväzu cyklistiky ale preteky za pár rokov dostalo z prachu až na svetovú úroveň. Rozpočet sa každým rokom znásoboval a minulú sobotu v Senici tento úžasný príbeh úspechu vyvrcholil pódiom etapy, kam sa dostali Viviani, Démare a Kristoff, teda Top 3, za ktorú by sa nehanbili ani na Tour de France. Koniec-koncov, všetci traja už na Tour vyhrali.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideoklip k Okolo Slovenska 2019
 
 
O kvalite štartovej listiny sa už popísalo veľa. Dodáme snáď len to, že preteky si nemohli priať viac, veď vyhrali takmer všetky hviezdy. Päť etáp malo piatich rôznych víťazov. Každý sa na triumf poriadne nadrel, pretože proti sebe mal súperov svetovej špičky. Yves Lampaert to mal ako víťaz pretekov veľmi ťažké a tento žltý dres si bude iste vážiť. Dovolíme si povedať, že je to pre neho najcennejší žltý dres kariéry. Veď predtým celkovo vyhral iba vo Valónsku, kde to ale boli kratšie a menej obsadené preteky. Získal ho iba o sekundu pred Démarom a tri pred Küngom. Práve dramatická vyrovnanosť s najtesnejšími rozdielmi v histórii iste prispela k atraktivite.
 
Keďže UCI zamietla našim pretekom nedeľu a na Slovensko majú tímy ďalekú cestu, teda začínať sa nedá v utorok na obed, podľa nás sa jednoznačne osvedčil model večernej prezentácie tímov (to už pri takejto konkurencii musí byť) a štyroch súťažných dní s jedným, ktorý obsahuje poletapu a kratšiu časovku. Aj vďaka nej tu boli skvelé časovkárske mená a vedeli tak miešať karty v celkovom poradí. Organizátori nám aj potvrdili, že tento model bude určite pokračovať.  Tento dvojitý deň sa ale môže presunúť i na záver pretekov. To už bude na rokovaniach s mestami a sponzormi. Skorý finiš v sobotu ale mal za následok to, že Viviani stihol nedeľňajšiu TTT na MS, teda asi by to malo ostať tak ako tento rok.
 
 
- inzercia -
okolo slovenska janom 560x300
- inzercia -
 
 
Najväčším prekvapením štartovej listiny bol tím Groumapa - FDJ, ktorý v tejto časti Európy nemá žiadne marketingové aktivity a ako takmer výlučne francúzsky celok môže mať ku Slovensku nejaké predsudky. Dlho váhali, no pri pohľade na vlaňajšiu zostavu Quick-Stepu sa športový riaditeľ Sebastien Joly dohodol s Marcom Madiotom, že k nám prídu a dokonca pošlú silný tím v príprave na MS. Z ich pohľadu riskovali, ale vyplatilo sa im to. Vyhrali dve etapy, takmer aj celkové poradie a na webovej stránke tímu, ktorá je len vo francúzštine, teda čisto pre domáce publikum, Joly povedal toto: "Máme dvoch cyklistov na pódiu, čo je fajn na pretekoch, kde sme objavili dobrú organizáciu, krásne cesty, veľmi málo presunov a dobré hotely. Hodnotíme to pozitívne, chceli sme tu akoby narušiť rutinu a monotónnosť prípravy Arnaudovej skupiny v pretekoch šitých naňho. Organizátor nás veľmi milo privítal. Naši dvaja lídri odišli spokojní." (odkaz na článok). Ešte raz pripomíname, že nejde o nejaké vyjadrenie pre slovenské médiá, ale web tímu, na ktorý chodievajú iba Francúzi. Úžasné... Športovému riaditeľovi povedali, že si ich môžeme písať aj pre rok 2020. Quick-Step a Bora by mali byť taktiež blízko k potvrdeniu účasti, teda štartovacia pozícia je skvelá. Ale napríklad aj Tom Bohli z UAE Team Emirates písal o "Great race!" Jeho kolega Matt Beers písal, že to boli "štyri neskutočné dni na niektorých úžasných miestach."
 
Kuvičie hlasy pred štartom hovorili o veľmi jednoduchom ročníku, ktorý bude nudný a celý vyvrcholí iba obyčajnými špurtami. Špičkové tímy si však kontrolujú všetky etapy a logicky sú nudnejšie ako v časoch boja kontinentálnych celkov. Aj keby bola etapa s dojazdom na vrchole stúpania, vyvíjala by sa rovnakým spôsobom ako všetky tohtoročné. Neboli kopce, Quick-Step s Borou to skúšali na vetre. V piatok sa im to nepodarilo, sobota čiastočne vyšla. Vzhľadom na technickosť anglického svetového šampionátu bola trasa ideálna a aj vďaka tomu sem prišli také hviezdy, aké prišli. A presadili sa. Závery etáp boli perfektne vymyslené. Vo všetkých etapách došlo k niekoľkosekundovým rozdielom. Vyžadovali si okrem výkonu aj veľkú dávku zručnosti a taktickej vyspelosti. Záverečný deň bol už klasický na rovnej širokej ceste. Výborné. Navyše, počas celých pretekov sa vôbec nepadalo. Nikomu sa nič nestalo. Niečo také sme nikdy nezažili. V Radio Tour sme ani raz nepočuli slovo "crash". Spadli iba traja prokontinentálni pretekári v závere prvej poletapy a Kristoff v časovke. To je na 714 kilometrov totálne zanedbateľné.
 
 
Najväčšie hviezdy podujatia (© Ján Melicher)
 
 
Novinkou bola slávnostná prezentácia tímov večer pred štartom. Jej myšlienka bola skvelá, jednoznačne oživila kolorit pretekov. Bolo ale cítiť, že je to jej premiéra. Moderátori úplne nevyužili potenciál tímov a sprevádzali ju veľké prestoje. Trochu kostrbato vyzeralo aj jej zahájenie, keď sa prišlo ukázať fanúšikom šesť najväčších hviezd. Tento nápad spoločnosti ŠKODA je ale skvelý a rozhodne v tom odporúčame pokračovať aj v budúcich rokoch. Len sa trochu dotiahnu technické detaily. Je to ale ďalší plusový bod pretekov. Neťahať hviezdy na tlačovku, stačí, ak prídu takto na prezentáciu. Pri tomto treba povedať, že nápad s prezentáciou hviezd prišiel až na poslednú chvíľu a nebol v špecifickom rozpise pretekov, s ktorým zúčastnené tímy podľa pravidiel UCI povinne súhlasia. Teda Quick-Step, Bora, FDJ aj UAE mohli veľmi ľahko odmietnuť túto maškarádu, ale ani jeden tím to neurobil. Bol to ďalší signál o úcte a rešpekte k organizátorom zo strany svetových tímov.
 
Trasa bola zvolená dobre. Šlo sa po osvedčených aj nových trasách. Na niektorých úsekoch bola cesta v rekonštrukcii, ale to je tradičným koloritom. Dokonca aj veľmi zle vyzerajúci úsek výstabvy kanalizácie v Nedožeroch-Brezanoch sa podarilo na poslednú chvíľu slušne pripraviť tak, aby sa nič zásadné neudialo. Máme taký pocit, že po tomto úseku nebol hlásený ani jeden defekt. Nie prvý raz píšeme, že fantazmagória neprajníkov o rozbitých cestách sa vôbec nezakladá na pravde. Už lepší dôkaz ako slová športového riaditeľa Groupamy - FDJ pre ich tímový web (nie pre slovenské médiá) neexistujú. Polícia je už tradične veľmi silnou stránkou podujatia. Stovky policajtov sa starajú o bezpečný priebeh a aj tento rok to zvládli bez jediného auta v protismere. Doprovod tímov na štart do Ružomberka bol úžasným bonusom, ktorý si tímy veľmi vážili a nedostanú ani na najväčších pretekoch.
 
 
- inzercia -
os 19 Skoda 560x300
- inzercia -
 
 
Počasie sa nedalo ovplvyniť. Prvé dni bola zima, po dvoch rokoch bez kvapky prišiel aj dážď. V tomto ročnom období sa to už stáva. MS je ale na ostrovoch, kde teplejšie nebude. Rovnako budúce roky v Alpách a Flámsku žiadne leto panovať nebude, takže to by nemalo byť problémom.
 
Tímy adresovali organizátorom minimum výčitiek, no z tých, ktoré vôbec stoja za reč, kolovali tri. Prvou bola veľakrát spomínaná absencia medzinárodných priamych televíznych prenosov, ktoré by marketingovo zatraktívnili podujatie a aj pre tímy by znamenali veľké plus. Ak by boli tieto etapy na Eurosporte, mohli by ich sledovať a vidieť triumfy svojich aj všetci fanúšikovia i sponzori UAE, FDJ a Quick-Stepu. Organizátori však dobre vedia, že toto vôbec nie je v ich moci. Šesťsto až sedemsto tisíc eur iba na TV prenos jednoducho od sponzorov na malom slovenskom trhu nezoženú. Iba vláda sa o to môže postarať. Vie o tom. Druhou výčitkou bola dĺžka tretej, no najmä druhej etapy na hranici pravidiel UCI. Organizátori o tom dobre vedeli a škrabali sa za uchom, no Bardejov a Ružomberok veľmi chceli hostiť preteky a nič iné sa nedalo vymyslieť. Treťou výčitkou bola tá, že tímy sa na hotely dostávali už za tmy. Streda, štvrtok a čiastočne aj piatok boli veľmi dlhé. Etapy sa teda mohli začínať skôr. Ľudovít Lučanič argumentoval pendolínom, ktoré sa nedalo zastaviť. Druhá s treťou výčitkou sa dajú odstrániť veľmi ľahko, ak budú na to lepšie okolnosti. Niektorí členovia tímov sa sťažovali na to, že ich hoteliéri nechceli čakať s večerou do neskorších hodín. To organizátor ťažko ovplvyvňuje. Hotely o to žiadal. Je to najmä o ochote hoteliérov.
 
 
Scenéria Okolo Slovenska (© Ján Melicher)
 
 
Po veľkej premiére reklamnej karavány v minulom roku sa už táto súčasť pretekov výraznejšie nerozšírila. Na Slovensku na to nie sú ideálne podmienky, no nebol to ani žiaden trapas. Suvenírov boli tisíce. Opäť dominoval Cofidis. Detskí diváci popri trati si prišli na svoje. Tak ako každý rok vyháňal do ulíc ľudí originálnym spôsobom Roman Barényi, ktorý vykonáva nezastupiteľnú úlohu. V cieľových mestách nás ale prekvapilo, že moderátori zjavne nečítali detailný priebeh etáp či už na Cycling-Info.sk, alebo okoloslovenska.com, čo považujeme za nepochopiteľné. Tam mali všetko ako na podnose mimoriadne rýchlo a aktuálne. Sme vďační za reklamu, že o nás neraz hovorili, ale len pre ich dobro z toho mohli čerpať aj v záverečných minútach pretekov. Keď sme pri pódiu - produkcia v cieľových mestách bola veľmi slušná. Vedenie má za čo ďakovať aj Ivanovi Lučaničovi, ktorý po dojazde dokázal pracovať aj za troch ľudí naraz.
 
Novinkou 63. ročníka bol eshop, ktorý nám neprislúcha hodnotiť, keďže v ňom máme prsty. Rovnako v mediálnom pokrytí pretekov cez tento portál i niektoré kanály pretekov. Bol to aj pre nás najnáročnejší rok. Snažili sme sa zúžitkovať všetky skúsenosti, ktoré sme v predchádzajúcich rokoch nadobudli a aj na svoju prácu sme hrdí. Chcem sa ako vedúci tímu poďakovať kolegom za ich veľkú obetu, pracovitosť, originálne nápady i ochotu pomôcť projektu. Ďakujem (v abecednom poradí) Igor, Jano, Ďuro, Maťo, Mišo, Paľo, dvaja Peťovia, Rasťo, Tomáš i Veronika. Aj vďaka Vám mohol cyklistický svet sledovať skvelé preteky. Naši dvaja fotografi nafotili materiál za vyše 400 gigabajtov. Natočili sme viac ako tisíc minút záberov, napísali cez tisíce a tisíce slov.
 
 
banner kolekciaOS v3

 
Na záver v krátkosti zhrnieme zaujímavé devízy pretekov, o ktorých sa často nehovorí. Tímy sa počas pretekov minimálne presúvajú. Všetci sú radi za to, že cieľ aj štart sú vždy na tom istom mieste. Rovnako, že sa začína dvoma nocami na rovnakom mieste. Aj tie najväčšie tímy oceňujú stickity na predstavce či profesionálne fotografie, ktoré im poskytujeme zdarma a veľmi promptne. Veľkým hitom internetu je maskot Tatrík, ktorý sa na pódiu správa veľmi neortodoxne. Quick-Step ho nazval: "The one and only Tatrik." Výborná práca, Lukáš! Tímy potešil aj rezbár, ktorý v Ružomberku rozdal všetkým celkom originálny suvenír. Veď posúďte sami.
 
Profesionálnu robotu predvádzali aj rozhodcovia. Síce mali hneď v úvode kontroverziu s pádom, kde bolo rozhodnutie 50 na 50, no najmä vinou iránskeho hlavného rozhodcu sa to veľmi predĺžilo a spôsobilo hlúpy chaos. Napokon to stálo šieste miesto Bašku v celkovom poradí, hoci prinieslo Lampaertov triumf. Prvý raz sa stalo, že motorozhodcovia rešpektovali moju prosbu (už som takmer kľačal na kolenách), aby nezavadzali televíznym kamerám a objektívom fotoaparátov pri dojazdoch. Juraj, Jozef, Zdeno a Vlasto, ďakujeme! Taktiež pozitívne reagovali na ďalšiu moju prosbu, aby hlásili čo najviac čísel pretekárov pri problémoch či delení skupín. Za tie roky to bolo teraz z vašej strany najlepšie. Verte, že to ľudia ocenili. Rovnako skvelú robotu predvádzal aj Matúš Radosa ako Radio Tour. Zvládli to aj ostatní rozhodcovia na čele s Pavlom Miazdrom. Chapi, len tak ďalej. Už aj toto vieme na Slovensku robiť tak, že sa môžeme smelo rovnať najlepším pretekom.
 
 
Ukrajinský rozhodca Valerij Sevruk (© Ján Melicher)

 
Do budúcna by mali organizátori ďalej pracovať na doladení detailov. Či už väčšieho pódia pre podpisovanie pred etapami, kde to bol veľký chaos. Rovnako viac oddeľovať zóny, kam kto patrí, aby sa fanúšikovia nenachádzali tam, kde nemajú a mohli sme aj my lepšie pracovať. V špecifickom rozpise by bodlo do máp aj zaznačenie pódia, pretože cyklisti sa aj nás pýtali, kam majú ísť na pódium a sami sme raz šli úplne opačným smerom. Nažehľovanie lôg tímov na dresy do etáp prebieha v poriadku, ale nálepky slúžiace na pódiové účely nedržia. Tu by sa malo niečo zmeniť. Vlani sa po našich dlhoročných výzvach trochu posunulo značenie trate, ale tento rok už nie a v tom máme stále veľké rezervy. V prípade televízneho progresu je nutný aj tento, lebo označenia prémií by naozaj na takom Eurosporte vyzerali trápne. Slabú pozornosť našim pretekom venujú popredné svetové médiá. Portály národného typu ako je ten náš naprieč krajinami informujú dobre. Sú zvyknutí na prácu s textovými zdrojmi webu pretekov či twitterom i fotografiami od organizátora, ale svetové médiá pracujú tak, že na jednotlivé preteky posielajú svojich ľudí, no tu nikto nebol. Organizátorom už druhý rok hovoríme, že by sa mali vážne zamyslieť nad preplatením cestovného a poskytnutím ubytovania novinárom medzinárodného významu. Inak sem asi neprídu.
 
Okolo Slovenska sa stalo jedným z najväčších kultúrno-športovo-spoločenských podujatí v našej krajine a za ich úspechom sa nedajú hľadať jednotlivci, ale je to o poctivej tímovej práci od generálneho riaditeľa po posledného dvestého člena konvoja. Je až neuveriteľné, že preteky ešte ani v roku 2019 nezamestnávali jediného človeka. Všetci organizátori na nich pracovali popri svojej práci, často vo voľnom čase či ako dobrovoľníci. Za všetkým stoja sponzori, ktorí sú ochotní navyšovať budgety. Na záver chceme vedeniu pretekov poďakovať, že nám vychádzajú v ústrety, naozaj berú naše pripomienky i návrhy vážne a spoločne môžeme všetci posúvať naše preteky dopredu. Sme hrdí a ďakujeme, že môžeme byť súčasťou tohto úspešného projektu. Chceme mu ďalej pomáhať v napredovaní. Niečo nám hovorí, že 64. ročník bude ešte lepší. Vidíme sa na Okolo Slovenska 2020!
 
 
fotogaleria ikonkaVýber najlepších záberov (© Ján Melicher)
 
 
kratka sprava ikonkaNaše spravodajstvo z Okolo Slovenska 2019