História vývoja pretekárskej techniky: Colnago cyclocross made by Alan - Oscar Camenzind

2.1.2023, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
Po čase sa opäť vraciame v predstavovaní špičkových bicyklov cyklistickej histórie. Značku Colnago sme už predstavili niekoľkokrát v našom seriáli, no tentokrát sa jedná o zvláštny kúsok tejto ikonickej značky. Nielenže sa jedná o cyklokrosový špeciál, ktorý je v čase vrcholenia cyklokrosovej sezóny aktuálny, no je vyrobený inou značkou pre Colnaga a sedlaný cestárom Oscarom Camenzindom, nielen víťazom Lombardie a Liege-Bastogne-Liege, no predovšetkým majstrom sveta na ceste z roku 1998. 
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Ako to už býva, množstvo cestárskych hviezd dopĺňa svoju kariéru viac-či menej úspešne cyklokrosom, a výnimkou nebola ani švajčiarska hviezda konca minulého storočia. Bicykel pochádza z jeho pôsobenia v tíme Panaria z roku 1996. Spoločnosť Alan vznikla len v roku 1972, no bola pionierom vo vývoji hliníkových aj karbónových rámov, lepených do spojok a koncom minulého storočia sa stala v dobe ocele dominantnou v cyklokrose. Jej históriu a najväčší boom sme predstavili v jednom z predchádzajúcich dielov seriálu.  Väčšina veľkých cyklokrosových šampiónov sedlala Alana, a preto sa aj sám veľký Ernesto Colnago rozhodol nechať vyrobiť cyklokrosový špeciál pre svoju cestársku hviezdu v tejto firme s brandovaním Colnago namiesto vlastnej produkcie. Podobne reagovali aj iné značky a u Alana si nechali vyrábať niektoré svoje modely. Bolo to dané najmä tým, že firma Alan mala špičkovo zvládnutú technológiu lepenia hliníkových trubiek do hliníkových spojok.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Najmä v cyklokrose sa táto technológia presadzovala výrazne. Práve pre veľkú pohodlnosť týchto rámov v teréne boli veľmi obľúbené. Boli veľmi ľahké a pružné, v danej dobe mali veľmi unikátne vlastnosti a boli veľmi populárne. Sedlala ich aj takmer celá reprezentácia Československa, či neskôr samostatné České i Slovenská národné družstvo. Aj to viedlo firmu Colnago skloniť sa pred technológiou inej talianskej firmy a objednať si u nej cyklokrosové rámy.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Bicykel bol osadený sadou Shimano Dura-Ace 7401. Prvou sadou na svete, ktorá obsahovala integrované radiace páky. Shimano touto sadou a jej uvedením preklopilo jazýček váh a definitívne zlomilo dovtedy absolutistickú dominanciu firmy Campagnolo. Práve táto sada bola pre Japoncov zlomom a ustanovila nového svetového lídra na poli cyklistických súčiastok. Nielenže bola sada Shimana nabitá dovtedy nevídanými novinkami, bola i veľmi esteticky vydarená. Použitie špičkových zliatín s kvalitnou povrchovou úpravou jej prinieslo veľkú popularitu.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Medzi novinky patrilo i uvedenie voľnobežného orechu, na ktorý sa uchytávali jednotlivé pastorky, ktoré prakticky okamžite vytlačili dovtedy používané voľnobežné skrutkovacie osemkolieska.  Aj uvedenie dvojčapových bŕzd, používaných na ceste, bola bombastická zmena. Samozrejme na cyklokrosovom špeciále sú používané klasické kantileverové brzdy v odľahčenom cyklokrosovom prevedení. Brzdy boli veľmi ľahké, no nebrzdili úplne optimálne, na druhej strane výrazne zabraňovali upchávaniu blata a ľahko sa čistili. Práve to boli výhody, pre ktoré boli v cyklokrose až do uvedenia diskových bŕzd výhradne používané.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Takéto brzdy firma Shimano nemala k dispozícii, na bicykli sú použité brzdové cyklokrosové čeľuste Gipiemme cross. Na prvý pohľad akoby z oka vypadli brzdám Weinmann, pravdepodobne touto firmou boli i vyrobené. Ako prvý však s týmto typom bŕzd prišiel francúzsky Mafac, ktorý ich vyrábal niekoľko desaťročí a paradoxne montoval aj na tandemové turistické bicykle napriek tomu, že ich brzdný účinok nebol výnimočný. Zlepšenie brzdenia sa dalo výrazne ovplyvniť použitím brzdových gumičiek z ultramäkkej zmesi, čo využívali cyklokrosári v blatistých podmienkach.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Cestársky šampión na svojom „krosáku“ použil dvojprevodník s kombináciou 46/39 a pedále Shimano XTR, obojstranne nakopávacie pedále najvyššej MTB sady firmy Shimano. Práve uvedenie tohto typu pedálov výrazne zrýchlil a zlepšil cyklokrosové preteky, kde sa zoskakovanie a naskakovanie na bicykel podstatne uľahčilo a urýchlilo. Do nábojov Dura-Ace boli zapletené talianske ráfiky Ambrosio Durex a taliansku črtu doplnili cyklokrosové galusky Vittoria. Medzi ďalšie talianske doplnky patril predstavec 3TTT a riadítka firmy ITM. V ráme bola použitá i talianska sedlovka Campagnolo, pravdepodobne pre nutnosť originálneho priemeru 25mm. Práve tento neštandardný priemer sedlovky rámy Alan vyžadovali a Shimano ho ešte nemala k dispozícii.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Hlavové zloženie, prešmykovač, prehadzovač, kľuky, stredové zloženie, reťaz, kazetu a samozrejme integrované brzdové a radiacie páky už zabezpečilo Shimano, všetko v prevedení svojej vlajkovej sady Dura-Ace, sponzora tímu Panaria. Zaujímavosťou je i použitie legendárneho sedla San Marco Concor, ktoré medzi cyklokrosármi nebolo veľmi obľúbené. Na druhej strane cestári ho milovali, preslávil ho najmä Lance Armstrong, ktorý ho používal drvivú väčšinu svojej kariéry. Keďže na ceste bolo jednoznačnou voľbou aj pre Oscara Camenzinda, nechýbalo ani na jeho krosáku.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Oscar Camenzind patri medzi najväčšie hviezdy vo švajčiarskej cestnej cyklistike  v histórii, v roku 1998, keď získal titul svetového šampióna získal aj ocenenie pre najlepšieho športovca Švajčiarska. V cyklokrose medzi najväčšie hviezdy nepatril, no pravidelne sa zúčastňoval po cestárskej sezóne domáceho seriálu v cyklokrose, čoho dôkazom je dnes predstavený unikátny bicykel. Tak ako i mnohé predchádzajúce články, mohol i tento vzniknúť vďaka môjmu priateľovi, Juremu Kocjanovi a jeho Premium cycling, svetovej jednotke na poli sprostredkovania predaja exkluzívnych cyklistických špeciálov z histórie, ktorý povolil sprístupnenie jedinečných fotografií pre našich čitateľov. Podobne ako iné unikátne bicykle, aj Colnago made by Alan Oscara Camenzinda prešiel Jureho rukami v showroome v Ľubľane a dnes je na čestnom mieste v zbierke súkromného zberateľa.
fotogaleria ikonkaFotogaléria Colnago cyclocross - Oscar Camenzind (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24
Fotografia 1 z 24