Budúcoročná Tour de France ponúka dramatické finále v okolí mesta Nice, v programe sú dve ITT aj šotolinové cesty

25.10.2023, 15:00 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
Prvýkrát v histórii nebude francúzska Grand Tour končiť v Paríži alebo jeho okolí. Grand Départ sa odohrá v Taliansku, čo sa doteraz tiež nikdy nestalo.
Itinerár obsahuje päť etáp, ktoré končia na vrchole stúpania, preto favoriti musia v čo najväčšej miere využiť Pla d'Adet, Plateau de Beille, Superdévoluy, Isola 2000 a Col de la Couillole. Kľúčovým momentom bude aj záverečná kopcovitá časovka, finále deviateho dňa zas obsahuje šotolinové cesty.
Galibier, časovka, šotolina
Prvá etapa odštartuje vo Florencii a na ceste do Rimini ponúkne sedem hodnotených stúpaní, ktoré charakterovo pripomínajú ardenské klasiky. Meria vyše dvesto kilometrov a hneď na začiatku podujatia preverí klasikárov, ktorí majú na páske silný finiš. Posledné stúpanie Côte de Saint-Martin (7,1 km; 4,8 %) sa nachádza 25 kilometrov pred cieľom.
Aj druhý deň bude dramatický. Šesť horských prémii bude síce kratších ako počas  úvodnej etapy, ale na konci v meste Bologna je pripravený dvojnásobný prejazd cez kopec San Luca (1,9 km; 10,6 %), ktorý bude na jazdcov klásť výbušné a aj vrchárske parametre. Druhý prechod cez San Luca je len dvanásť kilometrov pred páskou. Pobyt v Taliansku zakončí šprintérska etapa vedúca do Turína, ktorá bude najdlhšou v ročníku.
Potom sa pelotón presunie do Francúzska a hneď bude pripravená alpská etapa s tromi kopcami – Sestriére, Col de Montgenevre a Col du Galibier (23 km; 5,2 %), z ktorého sa bude klesať do cieľa v meste Valloire. Galibier príde v pretekoch veľmi skoro a bude zaujímavé sledovať, ako sa k tomu postavia favoriti na titul.
video v clanku ikonka ciernaVideoprezentácia trasy
Piata etapa vedúca do Saint Vulbas a šiesta do Dijonu sú určené pre šprintérov. Dôležitý súboj o GC bude predstavovať prvá časovka jednotlivcov, ktorá prebehne na 25-kilometrovej zvlnenej trase. Aj ôsma etapa ponúkne v meste Colombey-les-Deux-Eglises príležitosť pre šprintérov, no v jej úvodnej časti sa nachádzajú zaujímavé stúpania, ktoré môžu byť príliš silné pre najrýchlejších jazdcov. A to môže využiť únik.
Organizátori zaradili do programu aj úseky na nespevnených cestách. Na konci prvého týždňa v etape vedúcej do Troyes je pripravených 14 úsekov na šotolinových cestách v celkovej dĺžke vyše 32 kilometrov. Najmä v prvej polovici obsahujú tieto úseky aj krátke stúpania, v závere bude na trati 6 rovinatých sektorov.  
V druhom týždni náročné kopce v troch etapách
Desiata etapa, ktorá zavedie pelotón do Saint-Amand-Montrond, neobsahuje terénne prekážky, preto si na svoje prídu šprintéri. Ak sa na trati neobjaví pre tento región typický silný vietor.
Jedenásta etapa ponúkne dynamické finále, ktoré si vychutnajú vrchári. Pretekári postupne prejdú cez Col de Neronne, Pas de Peyrol, Col du Perthus a v závere aj  Col de Font de Cere. Sú to síce kratšie, ale prudké kopce, medzi ktorými nie je priestor na odpočinok. Etapa meria vyše dvesto kilometrov a jazdci prekonajú 4300 výškových metrov.
Nasledujúci deň smerujúci do mesta Villeneuve-sur-Lot sa odohrá na kopcovitom profile, ktorý bude favorizovať jazdcov v úniku, a trinásta etapa poskytne v meste Pau opäť príležitosť pre šprintérov.
video v clanku ikonka ciernaKopec Plateau de Beille na TdF v roku 2007
Záver druhého týždňa poskytne dve horské etapy v Pyrenejách. Najskôr čaká cyklistov finále na vrchole Pla d'Adet (10,5 km; 8,3 %) a ešte predtým budú stáť na trati Col du Tourmalet a Hourquette d'Ancizan. Ťažká kombinácia má predpoklady rozdeliť aj favoritov na titul, no ešte náročnejšia previerka je pripravená v 15. etape. Peyresourde, Mente, Portet d'Aspet, Col d'Agnes, Port de Lers a koncovka na vrchole Plateau de Beille (15,9; 7,8 %) preveria každého favorita. Trasa meria dvesto kilometrov, jazdci absolvujú 4850 výškových metrov a bude to jedna z najdôležitejších bitiek edície.
Vyčerpávajúci finiš pretekov
Úvodný deň záverečného súťažného bloku bude patriť šprintérom, ale na rovinách v okolí cieľového mesta Nimes môže fúkať nepríjemný bočný vietor. Sedemnásty deň ponúkne vo finále tri stúpania, ktorý sa budú hodiť najmä pre únik. Ale predposledný kopec Col du Noyer (7,5 km; 8,4 %) s úsekmi cez desať percent môže lákať aj favoritov. Cieľové stúpanie Superdévoluy (3,8 km; 5,9 %) už nie ja také náročné. Po osemnástej etape, ktorá končí v meste Barcelonnette a profil vyhovuje šprintérom alebo jazdcom v úniku, už čaká na cyklistov náročné vyvrcholenie pretekov.
Devätnásta etapa je krátka, ale obsahuje tri horské prémie. Najskôr to bude Col de Vars, potom Cime de la Bonette, ktorá privedie jazdcov do výšky 2800 metrov nad morom, a končiť sa bude v kopci Isola 2000 (16,1 km; 7,1 %).
video v clanku ikonka ciernaKopec Col de la Couillole na Paríž - Nice v roku 2023
Aj predposledná etapa je krátkou horskou previerkou, v ktorej budú pripravené štyri stúpania. Pretekári postupne prekonajú Col de Braus, Col de Turini, Col de la Colmaine a  finišovať sa bude na Col de la Couillole (15,7 km; 7,1 %). Všetko sú to dlhé kopce a aj favoriti na ich sklonoch pocítia únavu. Podujatie bude končiť prvýkrát od roku 1989 časovkou jednotlivcov. Meria 34 kilometrov a  v prostriedku obsahuje dva kopce - La Turbie (8,1 km; 5,6 %) a Col d’Éze (1,6 km; 8,1 %).
Favoriti môžu získavať čas v priebehu celých pretekov, ale rozhodne záver
Posledné dve horské etapy obsahujú 4600 výškových metrov a keď sa k tomu priráta aj záverečná časovka, o majiteľovi žltého dresu sa rozhodne len na samom konci podujatia. Na vysokých priečkach v GC tak skončia len tí jazdci, ktorí si udržia maximálnu formu až do samého konca pretekov.
V prvom týždni vytvorí rozdiely medzi favoritmi časovka a nepríjemnou bude pre nich etapa na šotolinových cestách, kde môže úradovať faktor náhody. Druhý súťažný blok im poskytne na útok nenápadnú, ale veľmi ťažkú dvanástu etapu, a ostré súboje sa očakávajú aj v cieľových kopcoch Pla d'Adet a Plateau de Beille.
Trasa Tour 2024 (© letour.fr)
Program pretekov:
1. etapa (29. júna): Florencia – Rimini (206 km)
2. etapa (30. júna): Cesenatico – Bologna (200 km)
3. etapa (1. júla): Plaisance – Turín (229 km)
4. etape (2. júla): Pinerolo – Valloire (138 km)
5. etapa (3. júla):  St-Jean-de-Maurienne – Saint Vulbas (177 km)
6. etapa (4. júla): Mâcon – Dijon (163 km)
7. etapa (5. júla): Gevrey-Chambertin – Nuits-St-Georges (25 km, ITT)
8. etapa (6. júla): Semur-Auxois – Colombey-Deux-Eglises (176 km)
9. etapa (7. júla): Colombey-les-Deux-Églises – Troyes (199 km)
voľný deň (8. júla)
10. etapa (9. júla): Orléans - Saint-Amand-Montrond  (187 km)
11. etapa (10. júla): Evaux-les-Bains – Le Lioran (211 km)
12. etapa (11. júla): Aurillac – Villeneuve-sur-Lot (204 km)
13. etapa (12. júla): Agen – Pau (171 km)
14. etapa (13. júla): Pau – Saint-Lary-Soulan Pla d'Adet (152 km)
15. etapa (14. júla): Loudenvielle – Plateau de Beille (198 km)
voľný deň (15. júla)
16. etapa (16. júla): Gruissan – Nimes (187 km)
17. etapa (17. júla): St-Paul-Trois-Châteaux – SuperDévoluy (178 km)
18. etapa (18. júla): Gap – Barcelonnette (179 km)
19. etapa (19. júla): Embrun – Isola 2000 (145 km)
20. etapa (20. júla): Nice – Col de la Couillole (133 km)
21. etapa (21. júla): Monaco – Nice (ITT) (34 km)
 
Náš eshop