MS 2012: Gilbert sa konečne dočkal, Sagan šiel výborne

16.8.2012, 13:56 | Sprav. z pretekov - staršie | Jozef Čelestiak a Lukáš Timko

Disciplína: Preteky s hromadným štartom mužov Elite na MS v cestnej cyklistike '12
Majster sveta 2012: Philippe Gilbert (Belgicko)
Vlanajší víťaz: Mark Cavendish (Veľká Británia)
Dátum a čas: Nedeľa, 23. september 2012, od 10:45 do 17:00
Trasa a dĺžka: Maastricht > Valkenburg, 267 km (nájazd 106 km + 10 okruhov)
Slováci: Matej Jurčo (Whirlpool - Author), Maroš Kováč (Dukla Trenčín - Trek), Juraj Sagan (Liquigas-Cannondale), Peter Sagan (Liquigas-Cannondale), Martin Velits (Omega Pharma - Quick-Step), Peter Velits (Omega Pharma - Quick-Step)
Úvod/preview k tejto disciplíne: TU!
Štartová listina: TU!


Dlho očakávaný deň D MS 2012 prišiel a už od samotného úvodu tohto veľkolepého sviatku bolo cítiť veľké vzrušenie z každej strany. Nemusíme pripomínať, že zálusk na dobré umiestnenie si robila minimálne pred začiatkom pretekov aspoň polovica tímov. Časť najväčších favoritov oprávnene myslela na prvú desiatku či medailu. Medzi nimi prirodzene nechýbal ani Peter Sagan.

Slovenská reprezentácia odštartovala v strede pelotónu vedľa českého národného tímu. V neutrálnej časti hlavného balíka sa konala menšia oslava minuloročného víťaza - Marka Cavendisha. Jeho britskí kolegovia začali preteky po boku holandského tímu. Klasickým znakom prvých kilometrov takýchto jednorázových významných pretekov je fakt, že v úvodných kilometroch sa zvykne rodiť viacero atakov. A tak to bolo aj v pretekoch Elite. Atak striedal atak a každý chcel okúsiť to, aký je to pocit byť v úniku. Prvý vydarený útok sa podaril dvojici: Lammertink (Holandsko) a Roy (Francúzsko), najmä druhý menovaný je fanúšikom úvodných útokov. Boli to však persóny zo silných štátov, a tak šancu na dlhodobý pobyt vpredu nemali.

Prvý pád nastal 245 km pred cieľom. Na ľavej strane vozovky sa zo zeme zviechal trojnásobný majster sveta Óscar Freire. V nasledujúcich momentoch atakoval Čech Stanislav Kozubek. Zväčša sa jednalo o nástupy menej prestížnych tímov.

Naši pretekári jazdili rozdelení. Niektorí na čele balíka, iní až v závere. V kolóne sa dnes nachádzalo slovenské auto až na 18. mieste, s čím samozrejme neboli Slováci spokojní. Mechanické auto šoféroval Ján Valach a starali sme sa aj o srbského pretekára Jovanoviča. Žiaľ, napriek veľkej snahe mať v aute televíziu s prenosom pretekov, nepodarilo sa to, a tak sa naši museli spoliehať najmä na Radio Tour.

Najväčší úvodný únik, ktorý vydržal v začiatkoch najdlhšie mali na svedomí dvaja jazdci: Buts (Ukrajina) Smukulis (Lotyšsko). Vypracovali si približne minútový náskok. Predtým sa ale viacero jazdcov snažilo dotiahnuť dopredu, medzi nimi bol aj náš Matej Jurčo, ktorý si vtedy myslel, že by mohol zaútočiť aj Chavanel, pre neho to bolo však príliš skoro na únik. Po čase sa tak vytvorila hlavná vedúca skupina, k prvým dvom jazdcom sa podarilo doskočiť ďalším deviatim jazdcom, a tak vznikla vedúca skupina, ktorá bola dlhé kilometre spolu vpredu: Lastras (ESP), Cataldo (ITA), Duggan (USA), Howes (USA), Coppel (FRA), Anacona (COL), Mezgec (SLO), Isaičev (RUS), Buts (UKR), Ferrari (URU) a  Kangert (EST).

200 km pred cieľom bol náskok vedúcej jedenástky približne na hranici štyroch minút. V pelotóne sa situácia mierne upokojila a jazdci si dopriali aj menšiu prestávku. O niekoľko kilometrov neskôr bolo sympatické vidieť ako vyše desať kilometrov ťahal hlavný balík vlaňajší šampión Cavendish. 190 km pred páskou mali jazdci vpredu k dobru konštantný náskok štyroch minút.

Ešte pred nájazdcom na mnohými spomínané okruhy vo Valkenburgu si o minútu 11-členný únik náskok zvýšil. 170 km ostávalo vedúcej skupinke do cieľa a ich náskok opäť stúpol, tentoraz nad hranicu šiestich minút, v pelotóne sa pomaly, ale iste začínalo pracovať, veď už zostávalo v tom čase len pár kilometrov do cieľového mesta vo Valkenburgu. Fantasticky ťahal pelotón Mark Cavendish, ktorý ukázal svoju cyklistickú vyspelosť.

Pred nájazdom na záverečných desať okruhov sme mohli vidieť zaujímavý fakt, ako sa pelotón nachvíľku rozdelil na tri časti. Po prvom okruhu mal únik náskok stále prijateľný, päť minút strácal teda pelotón, v ktorom sa začali zoskupovať najväčšie a najsilnejšie tímy: Belgičania, Španieli, Holanďania či Taliani. Za dve a pol hodiny bola priemerná rýchlosť jazdcov nad hranicou 44 km/h, čo iba predznačovalo to, že sa išlo podľa očakávania nesmierne rýchlo a v posledných kolách avizovali viaceré tímy, že sa budú snažiť stupňovať tempo.

140 km pred koncom ťahal vpredu stále famózny Cavendish, ktorý neustále ukazoval to, že sa vie taktiež prispôsobiť profilu a pomôcť prípadne svojim kolegom z Veľkej Británie. V slovenskom tíme vládla od prvého kilometra pohoda a všetko išlo podľa plánu, jedine Martin Velits mal na dvadsiatom kilometri menší technický problém - defekt, keďže to však bolo na samom začiatku, žiadny veľký problém to nebol.

130 km zostávalo do cieľa pre pelotón a v ňom sa stále držal Cavendish na prvých priečkach. Medzitým náskok úniku mierne začal klesať späť k štyrom minútam. Do úniku sa z pelotónu snažil vydať skúsený Španiel Flecha, ku ktorému sa pridali ďalší piati pretekári. Medzi nimi bol napríklad aj Brit Cummings. Náskok aj vďaka ataku z pelotóna klesol na 3:20. 115 km pred cieľom sme videli kolumbijskú nádej na zemi - Quintanu, nebolo to však nič vážne. Z Flechom teda odišli - Bouet (FRA), Nocentini (ITA), Matthews (AUS), Cummings (GBR), Meersmann (BEL), Fuglsang (DEN), Schar (SWI), Beppu (JAP).

Po tomto úniku sa zoskupilo sedem Belgičanov a snažili sa kontrolovať situáciu na čele pelotónu. Flechova skupina si za desať kilometrov získala na pelotón minútu. Vtedy však ešte strácali na hlavný únik ďalšie dve minúty. Strata pelotónu nebola veľmi výrazná, približne 3:30 na hlavný únik. Bohužiaľ tesne pred métou 100 km pred cieľom sme sa dozvedeli smutnú správu, že Martin Velits odstúpil.

100 km pred cieľom už pelotón poriadne dupol do pedálov a celkovo na popredný únik strácali jazdci v hlavnom balíku už len 2:15. Na odídenú Flechovu skupinu strácal pelotón 30 sekúnd. 90 km pred cieľom nastúil na čele pelotónu Contador a snažil sa trošku zvýšiť tempo v ťažkých úsekoch Caubergu. Všetci naši boli v tých momentoch v pelotóne. Contadorovo úsilie však malo aký-taký zmysel, balík sa mierne delil.  Pelotón strácal už len 1:35.

Peter Velits stratil po treťom kole čip a jazdil po štvrtom kole v druhej polovici pelotónu spolu s Jurajom Saganom a Marošom Kováčom. Zrejme Peťo Velits pred dvadsiatimi kilometrami menil aj bicykel, stále bol však v pelotóne a tak v tom čase boli naši pretekári v pelotóne v päť-člennom zoskupení. V týchto momentoch sa mierne rozpršalo, nebol to však žiadny veľký lejak.

85 km pred koncom sa do dostali Holanďania do čela pelotónu a začali pracovať na odstránení náskoku, a tak balík strácal na vedúcu jedenástku už len 30 sekúnd a po piatom kole bol náskok takmer zneškodnený. V závere piateho okruhu zaútočil Contador, ktorý sa opäť snažil, ako už pred pretekmi vravel, čo najviac rozdeliť pelotón a vyšťaviť pretekárov. Maroš Kováč nestačil a s Wigginsom tiež  odpadol a vytvorila sa tak zaujímavá partia, v ktorej boli aj Froome a J. Sagan.

Atak Contadora spôsobil, že sa dopredu dostala silná asi 30 členná skupina jazdcov, ktorí najprv dorazili vedúcu jedenástku a niektorí pretekári stíhali tempu nastupujúcich jazdcov a zostali vpredu. Vpredu teda boli napr. títo jazdci: Porte, Contador, Gesink, Voeckler, A. Davis a mnohí iní favoriti.

Pád v pelotóne, v ktorom boli zapojení dvaja českí cyklisti, Kreuziber a Bárta, najmä ten prvý si poškodil tretry a potreboval ich vymeniť a strácal tak desiatky sekúnd. Ešte že tam je Kolumbia, konkrétne Rigoberto Uran, ktorý rozprúdil tempo v pelotóne a chytili sa ho Gilbert, Rodriguez a náš Peter Sagan!

Medzitým aj vďaka snahy Kolumbie Contadorova skupina mala k dobru už len niečo bezmála 40 sekúnd. Do konca šampionátu zostávali tri okruhy a opäť bol hromadný pád v pelotóne, síce sa mu vyhol Sagan, ktorý bol v pelotóne, no Contadorova skupina mala 46 km pred cieľom náskok na stíhajúcu hlavnú skupinu 45 sekúnd, teda naozaj ešte celkom slušný náskok.

40 km pred koncom bol náskok Contadorovej skupiny, v ktorej bolo okolo 20 pretekárov, pred prenasledujúcou skupinou (70 jazdcov) asi 35 sekúnd. Teda konštantný náskok. Na trati sme už evidovali iba dvoch jazdcov - Petra Sagana a Mateja Jurča, ktorý strácal veľa sekúnd po páde.

Práca Nemcov, Kolumbijčanov a ostatných tímov spôsobila, že náskok opäť mierne klesol na hranicu 20 sekúnd.

Následne sa skupiny spojili. V predposlednom Caubergu atakoval Nibali, jeho atak však nebol víťazný. Skupina sa znovu spojila, a tak bolo asi 45 adeptov na víťazstvo. Tesne pred záverečným Caubergom to už bolo na každom jednotlivcovi. V samotnom závere očakávane na prvých metroch zaútočil svojim Gilbertovským spôsobom sám Philippe a nedal nikomu šancu, famóznym spôsobom tak vsadil na svoju výnimočnú akceleráciu a na Caubergu mal dostatočný náskok, ktorý si v záverečných 1 700 m udržal. Druhý skončil Nór Edvald Boasson Hagen a bronz získal skúseným spôsobo Valverde zo Španielska. Zemiaková medaila zaiste nepotešila Degenkolba. Sagan v závere na prvých tesne nestačil. V cieli bol napokon evidovaný ako štrnásty. Došiel ešte aj Matej Jurčo na 91. mieste so stratou deviatich minút. Skvelý výsledok!

Ján Valach: "Na začiatku pretekov sme mali menší technický problém, keď mal Martin Velits defekt. Potom nás zase zaskočil hromadný pád, ktorý celý pelotón zastavil a tiež sme my vzadu v aute stáli. Následne sme zastavili pri bufete, kde som sa chcel informovať ohľadom našich jazdcov, no akurát čo som z auta vyšiel do mňa narazil Japonec, a tak sme chvíľku riešili čo je s ním. Maťo Velits mal technickú poruchu, keď sme ku nemu došli, už mal stratu troch minút, a tak nás v prvej polovici pretekov zdržali mnohé veci. Podobnú technickú poruchu mal aj Peter Velits, ktorý mal nefunkčnú reťaz. Čo sa týka Petra Sagana, tak bol to od neho štandardný výkon, do samého konca išiel na víťazstvo, bohužiaľ jeho snaženie  nestačilo. Vyhrať šampionát nejde len tak, vie to aj Hushovd, ktorý čakal na titul celých dvanásť rokov. O titul sa bojuje do posledných tridsiatich metrov. Okrem štastia hrá samozrejme rolu aj kolektívna podpora tímu. Čo sa týka tímu Belgicka, tak tam to bolo ihneď jasné, stačilo sa pred pretekmi pozrieť na ich zostavu. Oni sú veľmocou a im sa jednoducho taktizuje. Čo sa týka Maroša Kováča a Juraja Sagana, ich úlohy boli vopred jasné, aby tu boli prvú polovicu pretekov a pomáhali v balíku. Majstrovstvá sa rozhodli v samom závere na poslednom kopci, takže určite nám treba človeka do samotného záveru. Aj keď sa Peťo dobre pohyboval, nemôžeme byť naivní a že nám to vyjde len tak, proste Belgičanov tam bolo päť a čo sa týka Gilberta, tak aj on dosť rokov čakal na titul a zaslúžil si ho."

Peter Sagan: "Čo sa týka môjho boja o medaily, tak v samotnom závere to bolo už o špurte. Po Caubergu sa to pre mňa zavrelo, Voeckler to mierne zavrel z mojej strany. No a z môjho pohľadu začala špurtovať pravá strana jazdcov. V špurte o to miesto som mierne zaváhal, keď som si stále vravel, že je to ešte skoro začať špurtovať, takže to bola moja chyba. S mojim výsledkom nemôžem byť spokojný. Ak by som to mal porovnávať s minulým rokom, tak vtedy to bolo prakticky o špurte a dnes to bola vyložene moja chyba, ktorej som si vedomý, mal som skôr vyštartovať a špurtovať. Krízu som počas pretekov nemal, čo ma celkom prekvapilo, pretože som si myslel, že to bude o niečo horšie. Pokiaľ sa jedná o môj atak, tak počas šiesteho kola, kedy mali 29 jazdci minútu náskok, sme sa spolu s jazdcom Kolumbie pokúsili o únik na Caubergu, no neskôr sme sa vrátili do pelotónu, takže aj to stálo dosť síl. Čo ešte rozhodlo? Možno to, že sme nemali taký skúsený tím pre takéto preteky, a tak sme vôbec nemohli nejako vyskakovať. Som však rád, že každé majstrovstvá zbieram skúsenosti, som mladý a tak to budem môcť v budúcnosti zúročiť. Nemôžem povedať, že by som nemohol útočiť na medailu, aj keď boli Belgičania tak veľmi silní. V závere som jazdil vpredu, chcel som mať všetko pod kontrolou, čo ma možno stálo určité sily v závere. Takéto sú jednorázové preteky, treba sa sústrediť na jednu kartu, no a mne to dnes celkom nevyšlo. Keď odišla veľká skupina jazdcov do úniku, napadlo ma aj to, že to môže byť také, ako aj na olympiáde, pretože vpredu boli silné národy. Belgičania odviedli vynikajúcu robotu, celé preteky boli vpredu, a tak je zlato pre nich absolútne zaslúžené. Teraz by som mal mať pravdepodobne voľno až do 25. októbra.

1. albansko
GILBERT Philippe
BELGICKO
6h 10' 41''
2. vlajka
BOASSON HAGEN Edvald
NÓRSKO
+ 00' 04''
3. vlajka
VALVERDE Alejandro
ŠPANIELSKO + 00' 05''
4. vlajka
DEGENKOLB John
NEMECKO + 00' 05''
5. vlajka
BOOM Lars
HOLANDSKO
+ 00' 05''
6. albansko
DAVIS Allan
AUSTRÁLIA
+ 00' 05''
7. vlajka
VOECKLER Thomas
FRANCÚZSKO
+ 00' 05''
8.
NAVARDAUSKAS Ramun.
LITVA
+ 00' 05''
9.
HENAO Sergio
KOLUMBIA
+ 00' 05''
10. vlajka
FREIRE Óscar
ŠPANIELSKO
+ 00' 05''
14. vlajka
SAGAN Peter
SLOVENSKO
+ 00' 05''
91. vlajka
JURČO Matej
SLOVENSKO
+ 08' 55''
DNF
vlajka
SAGAN Juraj
SLOVENSKO
odstúpenie
DNF vlajka
KOVÁČ Maroš
SLOVENSKO
odstúpenie
DNF vlajka
VELITS Peter
SLOVENSKO
porucha
DNF vlajka
VELITS Martin
SLOVENSKO
porucha






Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 16
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 12
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20
Fotografia 1 z 20



trasa-preteky-elite


trasa-preteky-okruh


{jcomments on}

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop