Omloop Het Nieuwsblad zrežírovalo Jumbo. Van Baarle si prišiel pre sólový triumf, Sagan zaostal

25.2.2023, 13:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
Omloop Het Nieuwsblad zrežírovalo Jumbo. Van Baarle si prišiel pre sólový triumf, Sagan zaostal
Dylan Van Baarle (© Bram Berkien / Jumbo-Visma)

so 25.2. zvlnena etapa ciel rovina Gent > Ninove 207 km Van Baarle
profil pretekov, 1600 nastúpaných metrov (© omloophetnieuwsblad.be)
Množstvo cyklistických fanúšikov na tento deň dlho čakalo, no dočkali sa. Rozbehla sa nám jarná klasikárska kampaň v Belgicku. Omloop Het Nieuwsblad je prvou z významných flámskych klasík a každý rok sa tu už bijú o triumf veľké hviezdy, ktoré o päť týždňov hrajú najvyššiu hru aj na Ronde. 12-krát sa prechádza cez krátke kopce, ktoré prajú únikom menších skupín.
Z posledných desiatich edícií iba jediná skončila špurtom väčšej skupiny, a to tá v roku 2021, keď triumfoval Davide Ballerini. Tento rok by sme asi špurtu 40-50 ľudí nehnevali, pretože existovala veľká šanca, že tam bude Peter Sagan, ktorý aj túto klasiku absolvuje posledný raz. Nikdy tu nevyhral, no dvakrát bol druhý, keď ušiel spolu s Gregom van Avermaetom. V aktuálnej forme mu už aktívny záver nevyhovoval, no iste mal šancu udržať sa v nejakej početnejšej partii. Do karát mu hralo aj to, že na štarte chýbali typickí atakeri na hellingenoch - Mathieu van der Poel a Wout van Aert.
Veľkým favoritom bol Christophe Laporte (Jumbo), ktorého problémom bolo, že tento rok ešte nesúťažil, no videli sme tento týždeň na Gran Camiňo u jeho kolegu Vingegaarda, že mu to vôbec nevadilo a vyhral okamžite prvý súťažný deň. Francúzovi vyhovovalo všetko - únik i špurt. Preto ho na najvyššom stupienku videlo viac ľudí ako Toma Pidcocka (Ineos), ktorý by potreboval samostatný únik, či Arnauda De Lieho (Lotto), ktorý sa chcel spoľahnúť na dojazd skupiny. Veľmi teoreticky sa mohol do boja o triumf dostať aj Jasper Philipsen (Alpecin), no to by musela prísť do cieľa naozaj veľká skupina, kde by sa udržal. Prečítajte si naše preview či debatu v podcaste.
Začiatok bol, klasicky, o úniku pretekárov zo slabších tímov, ktorí dostali maximálne osem minút výhody. Boli tam Gilles de Wilde a Alex Colman (2x Flanders - Baloise), Mathias Norsgaard (Movistar), Jelle Wallays (Cofidis), Mathis Le Berre (Arkéa Samsic), Louis Blouwe (Bingoal WB) a Adam de Vos (Human Powered Health).
V pelotóne sa prvé dve hodiny nič zásadnejšie nestalo, pádov bolo málo, každý sa snažil šetriť a vpredu ťahali najmä pretekári Jumba s Borou. Drvivá väčšina kopcov aj kockových úsekov bola v druhej časti pretekov (rozpis môžete vidieť nižšie). No a na Kattenbergu presne 99 km pred páskou sa začali diať veci. Poriadne to nakopli pretekári Jumbo-Visma a podarilo sa im rozdeliť pelotón. Bol tam aj menší pád a už to šlo.
Podarilo sa im odísť až v šestici a vzali so sebou aj pár jednotlivcov ako Magnus Sheffield a Connor Swift (2x Ineos), Alfred Wright (Bahrain-Victorious), Marco Haller (Bora), Kelland O'Brien (Jayco), Daan Hoole (Trek), no najmä zaujímavá dvojka Arnaud de Lie (Lotto) a Pascal Ackermann (UAE). No táto partia dobre nespolupracovala s Jumbom, ktoré logicky nechali ťahať, a to sa žltým nepáčilo. Na ďalšom kopci Lebergu sa aj táto skupina rozbila a vpredu ostali Wright, Haller, Swift, O'Brien a z Jumba Tratnik s Van Hooydonckom. Šesť pretekárov. Zvyšok zvesil nohy a bol dobehnutý balíkom.
V pelotóne sa silné tímy ešte nechceli nechať zatiahnuť do vysokej hry takto skoro a skupine nechali priestor. Získala minútu a pol náskoku. Dve a pol pred nimi bol ešte pôvodný únik. Medzitým prichádzali správy z cieľa, že tam dosť fúka. Pretekári ale ešte jazdili v zamotanej časti, kde sa stále točili po kopcoch často v dedinkách. Vyzeralo to tak, že ak zasiahne do pretekov vietor, bude to až v záverečnej polhodine smerom do cieľa.
V kopcoch, na kockách či úzkych cestách sa balík stále veľmi naťahoval a delil i spájal. Peter Sagan nejazdil príliš vpredu, skôr viac vzadu. No 60 km pred páskou bol súčasťou pelotónu, ktorý už dobehol šesticu prenasledovateľov a mierne sa zvoľnilo tempo. Konečne bol čas trochu sa občerstviť. Vpredu ešte stále bol pôvodný únik. No keďže nesledoval už úsek za úsekom v rýchlom slede, balík neustále zrýchľoval, viedli ho napríklad jazdci Bahrainu-Victorious a 50 km pred cieľom mal pelotón už iba asi 80 ľudí. Pôvodný únik už len pol minúty náskoku.
Problémy riešiel Arnaud de Lie, ktorému sa podarilo v jednej zo zákrut spadnúť a potom ešte musel riešiť výmenu bicykla. Dlhšie nemal pri sebe žiadneho kolegu. Bola to veľmi nepríjemná situácia pre jedného z favoritov. V nasledujúcich desiatich kilometroch to vyzeralo tak, že balík postupne dobiehal ľudí z úniku a vinou pádov aj slabších nôh postupne pretekár po pretekárovi ľudia odpadávali z hlavného poľa. Peter Sagan jazdil na jeho chvoste. Následne ho kamera našla vzadu za balíkom, keď potreboval niečo riešiť s mechaničákom, čo vyzeralo na seriózny problém na to, aby sa ešte vrátil do hry. Videli sme ho posledný raz.
Na Molenbergu (7 %; 463 m) 42 km pred páskou sa Nathan Van Hooydonck z Jumba rozhodol zvýšiť tempo a sledovali sme, čo sa bude diať. Balík sa veľmi natiahol, úplne vpredu jazdili ľudia ako Tim Wellens (UAE), Christophe Laporte (Jumbo), jeho kolega Dylan Van Baarle, Victor Campenaerts (Lotto), Stefan Küng (Groupama) či Tom Pidcock (Ineos). Otázkou bolo, či a kde sa to rozdelí.
Totalu sa to rozbíjalo, pretože spadol Anthony Turgis a v balíku už ostával len jeden pretekár týchto farieb. Vyzeralo to tak, že sa hlavná skupina skresala zhruba na 60 ľudí. 35 km pred páskou jej unikalo kvarteto Dylan Van Baarle (Jumbo-Visma), Jonathan Milan (Bahrain-Victorious), Florian Vermeersch (Lotto Dstny) a Mathis Le Berre (Arkéa Samsic). Podarilo sa im získať niekoľko slušných desiatok sekúnd. Za nimi sa ešte spojilo šesť prenasledovateľov, ktorí ale boli zlikvidovaní v kopci Berendries.
Jumbo vyzeralo ako tím, ktorý má všetko pod kontrolou. Dylan Van Baarle je predsa vlaňajším víťazom Roubaix, takže bol mimoriadne silnou kartou. Rovnako Vermeersch, ktorého Lotto potrebovalo hrať na viac frontov, keďže v balíku stále bol De Lie. V hlavnej skupine sa to stále mlelo, všetci vedeli, že Jumbo je teraz vo výhode, ale žiadny z atakov nebol zásadný, stenšovalo sa to najmä tým, že ľudia vypadávali zozadu.
20 km pred páskou bola situácia nasledovná: vpredu to ťahal Van Baarle, ktorému Le Berre nestriedal, Milan s Vermeerschom nestačili tempu Holanďana a jazdili medzi. Balík strácal 40 sekúnd. Snažili sa tam útočiť rôzne tímy, ale postupne sa vyčerpávali a Jumbo vždy jazdilo umne druhú/tretiu/štvrtú figúru, čím ich deptali. Početným tímom tam bol Bahrain - Victorious, ktorý nevedel, čo robiť, pretože Milan bol stále vpredu, hoci nie už úplne na čele. Napokon sa rozhodli oni ťahať.
Nasledoval mýtický Muur Kapelmuur (9,3 %; 475 m), kde sa Van Baarle už zbavil príťaže v podobe veľkého prekvapenia Mathisa La Berreho, ktorý vlani ešte nejazdil ani za kontinentálny tím. Milan s Vermeerschom boli tiež zlikvidovaní a prišiel masívny atak Tima Wellensa (UAE Team Emirates). Už nebolo na čo čakať. Chytil sa ho len Matej Mohorič (Bahrain - Victorious) a napokon sa k obom podarilo už za kopcom dostať aj duu Christophe Laporte (Jumbo-Visma) - Arnaud de Lie (Lotto Dstny). La Berre sa trochu smolne prepadol dozadu, mal smolu, že neodpadol o dve minúty neskôr.
12 km pred páskou (pred posledným kopcom) mal Van Baarle náskok 15 sekúnd na kvarteto za ním, kde, samozrejme, Laporte nestriedal a bol tak veľkým favoritom. Úžasný výkon ukazoval aj mladý De Lie, na ktorého sa Belgičania tak spoliehali. Vlak zmeškal Stefan Küng (Groupama - FDJ), ktorý bojoval s osudom sám za nimi, no na záverečnom kopci, Bosbergu, ho došla asi 15-členná skupina. Tá už strácala vyše 40 sekúnd, takže sa zdalo byť vybavené...
Posledných 15 kilometrov sa už situácia nemenila a Dylan Van Baarle zavŕšil profesorskú jazdu Jumbo-Visma na týchto pretekoch. Boli úplne všade, ani v jednej chvíli neprehrávali a 30-ročný borec si po 40 kilometroch v úniku ešte aj do cieľa doviezol dva bidony v košíkoch akoby sa nechumelilo. Svoje klasikárske palmarés po Paríž - Roubaix a Dwars door Vlaanderen zveľadil o Omloop Het Nieuwsblad. A to bol tiež druhý na vlaňajšom Ronde.
Skupina za ním bola dobehnutá asi dvesto metrov pred páskou, pretože príliš taktizovala, ale Arnaud de Lie práve vo chvíli dostihnutia zahájil špurt a z rovnakej úrovne ako súperi ešte dokázal byť narýchlejší, teda veľmi zaslúžene si prísť po druhú pozíciu. Tretí bol napokon Christophe Laporte, ktorý z toho ešte vyťažil a dotiahol sa na pásku na zadnom kolese de Lieho. Štvrtý finišoval Alexander Kristoff (Uno-X) ako prvý z väčšej skupiny. Za ním špurtovali Pidcock a Ballerini.
Jumbo totálne predčilo konkurenciu, čo sme na flámskych klasikách sledovali prvý raz. Uvidíme, či to bude pravidlo. Pôsobili ako Quick-Step pred troma-štyrmi rokmi. Najprv ťahali Affini s Van Dijkem, potom to prevzali útokmi Tratnik s Van Hooydonckom a napokon sa na pódium postavili Van Baarle s Laportem. Zaujímavosťou je, že pre oboch to bol dnes iba prvý štart v roku. Brutálna jazda z ich strany... A to im ešte chýbal Wout van Aert.
Najsilnejším pretekárom zvyšku sveta sa ukázal byť stále iba 20-ročný Arnad de Lie, ktorý spadol a v jednej chvíli zaostával hádam aj 30/40 sekúnd, no vrátil sa späť a už o desať minút na to bol v úniku. Ako sa napokon ukázalo, aj si nepekne zranil koleno. Do cieľa prišiel s celou krvavou nohou. Napriek tomu všetkému bral druhú pozíciu. Jednoznačne potvrdil, že má aj na obrovské víťazstvá, nie len tie malé, ktorých má už dvanásť, desať z minulého roka.
Peter Sagan prišiel do cieľa v skupine s mankom 12:22. Vzhľadom na zajtrajší deň dnes nemalo veľký zmysel po vypadnutí z pelotónu ešte niečo riešiť. Zaujímavé je, že prišiel do cieľa. Na Kuurne - Brusel - Kuurne by mal mať papierovo väčšiu šancu. Tam sa to zvykne končiť špurtom väčšej skupiny. Snáď sa mu vyhnú problémy a vydrží v nej.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Dylana Van Baarleho v TV prenose (víťaz)
"Ani neviem čo takto narýchlo povedať. Mali sme výborné tréningové sústredenie. Bola to dlhá zima s množstvom tréningu a vyplatilo sa to... Kolegovia to dnes zvládli úžasne, veľmi im ďakujem. Bol to náš plán - urobiť preteky veľmi ťažké. Ja som jazdil rôzne, raz úplne vpredu, potom som aj niekde zaostal. Je to tak v klasikách. No dohodli sme sa, že máme sa riadiť inštinktívne a v momente toho ataku 40 km pred cieľom som si povedal, že toto je ten dôležitý moment a pôjdem na to. Mám skvelé nohy, tak dúfam, že to využijem ešte aj v ďalších týždňoch."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Arnauda de Lieho pre Wielerflits (2. miesto)
"Dnes som urobil, čo som mohol. Chcem okrem kolegov poďakovať aj Timovi Wellensovi, ktorý veľa odťahal v tej skupine a nebol by som bez toho druhý. Bol to veľmi nervózny deň aj s pádom. Šiel som cez tú zákrutu príliš rýchlo, ale sú to len odreniny, zajtra budem opäť pripravený.
Mal som super deň, cítil som sa výborne. V rozhodujúcich kopcoch som mal dobrú pozíciu a som určite veľmi spokojný. Pred troma rokmi som sledoval tieto preteky v televízii a teraz som na Muure útočil. Je to neuveriteľné. Byť druhý na Omloope ako 20-ročný nie je zlé, čo myslíte?"
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Tima Wellensa v TV prenose (v úniku)
"Mal som dnes veľmi dobré nohy. Ale Dylan Van Baarle bol skrátka najlepší, chvíľu som si myslel, že ho dobehneme, ale nešlo to. Potom som si zasa myslel, že budem v Top 5, no ale nanešťastie nás dobehli dvesto metrov pred páskou."
Výsledky
1. VAN BAARLE Dylan Jumbo-Visma 04:54:49 300
2. DE LIE Arnaud Lotto Dstny 00:20 250
3. LAPORTE Christophe Jumbo-Visma 00:20 215
4. KRISTOFF Alexander Uno-X Pro Cycling Team 00:20 175
5. PIDCOCK Tom INEOS Grenadiers 00:20 120
6. BALLERINI Davide Soudal Quick-Step 00:20 115
7. POLITT Nils BORA-hansgrohe 00:20 95
8. PASQUALON Andrea Bahrain Victorious 00:20 75
9. OLIVEIRA Rui UAE Team Emirates 00:20 60
10. VANMARCKE Sep Israel - Premier Tech 00:20 50
117. SAGAN Peter TotalEnergies 12:22
Zobraziť kompletné poradie
Stúpania: (km do cieľa: Názov, sklon; dĺžka)
1. 158 km: Leberg 4,2 %; 950 m
2. 99 km: Kattenberg 5 % 1000 m
3. 89 km: Leberg  4,2 %; 950 m
4. 74 km: Rekelberg 2,9 %; 900 m
5. 66 km: Valkenberg 8,1 %; 540 m
6. 55 km: Wolvenberg 7,9 %; 645 m
7. 42 km: Molenberg 7 %; 463 m (kocky)
8. 35 km: Leberg 4,2 %; 950 m
9. 31 km: Berendries 7 %; 940 m
10. 28 km: Elverenberg 5,6 %; 750 m
11. 17 km: Muur Kapelmuur 9,3 %; 475 m
12. 12 km: Bosberg 5,8 %; 980 m (kocky)
 
Úseky na mačacích hlavách: (km do cieľa; Názov; dĺžka)
1. 161 km; Haaghoek; 2000 m
2. 130 km; Huisepontweg; 1800 m
3. 98 km; Holleweg; 2000 m
4. 92 km; Haaghoek; 2000 m
5. 83 km; Paddestraat; 2300 m
6. 55 km; Holleweg; 800 m
7. 51 km; Kerkgate; 1000 m
8. 49 km; Jagerij; 800 m
9. 38 km; Haaghoek; 2000 m
 
Náš eshop