Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Titul svetového šampióna v kategórii U23 získal Talian Baroncini, zo Slovákov najlepším Štoček na 25. mieste

pi 24.9. zvlnena etapa 13:25 Antverpy > Leuven 163 km Baroncini
profil pretekov (© flanders2021.com)
Piatok poobede vo Flámsku o titul majstra sveta bojovali ešte cyklisti do 23 rokov. Oni už štartovali v Antverpách a najskôr museli prejsť 61 kilometrov, pokým sa dostali do cieľovej destinácie. V nej urobili jeden a pol kola na „mestskom“ okruhu, potom sa objavili na „flámskom“ okruhu a následne urobili ďalšie dve a pol kolá v meste. Celkovo preteky mužov do 23 rokov merali 163 kilometrov po zvlnenom profile. Na rozdiel od juniorov doobeda, cyklisti do 23 rokov museli prejsť nielen Keizersberg, Decouxlaan, Wijnpers a Sint Antoniusberg, ale aj Smeysberg, Moskesstraat, Taymansstraat, Bekestraat, Veweidestraat a znovu Smeysberg. Jeden z týchto brdkov mal rozhodnúť o titule.

Rovnako ako medzi juniormi, tak aj medzi mužmi do 23 rokov mali tie najvyššie ambície všetky cyklistické veľmoci, teda domáce Belgicko, Holandsko, Francúzsko, Nórsko, Dánsko, Taliansko alebo Nemecko z európskych krajín, Spojené štáty Americké alebo Austrália. Pozíciu najlepšieho Európana z pred dvoch týždňov obhajoval Thibau Nys z Belgicka, aj dnes jeden z top favoritov na zisk dúhového dresu. Slovenských fanúšikov zaujímali aj výkony slovenských borcov. Na štart sa postavili piati, a to Matúš Štoček, Lukáš Kubiš, Adam Foltán, Filip Lohinský a Tobias Vančo.
- reklama -
- reklama -

Samotný začiatok pretekov musel byť odložený, pretože ešte pred ostrým štartom sa v pelotóne dvakrát padalo. Na zemi skončil aj Foltán (Slovensko), ktorý na začiatku operoval v čele balíka, pretože mal záujem skočiť do celodenného úniku. Jeden z pádov bol práve v úvodnej časti balíka. Adam sa zdvihol a pokračoval na ostrý štart. Problémy pred začiatkom, ale technického rázu, mal aj Štoček (Slovensko), mal spadnuté riadidlá. Ostrý štart tak bol odložený o niekoľko kilometrov neskôr, pretože rozhodcovia čakali na všetkých jazdcov, ktorí spadli alebo mali iné problémy. 

Pár kilometrov po ostrom štarte sa vpredu sformuloval aj celodenný únik. Dostalo sa do neho trio cyklistov, a to Gleb Karpenko z reprezentácie Estónska, Logan Currie z výberu Nového Zélandu a Adam Ward, ktorý v úniku ukazoval farby reprezentácie Írska. Snahu dostať sa do úniku prejavil aj Tobias Vančo, lenže v tom čase už elitné reprezentácie nemali záujem nikoho ďalšieho pustiť dopredu, situácia na ceste sa im pozdávala. Veľmi aktívni boli najmä Američania, ktorí sa poskladali na čelo balíka a chytali každý ďalší nástup. Odradili tak ďalších záujemcov a únik postupne získal cez dve minúty k dobru.  
Karpenko (Estónsko), Currie (Nový Zéland) a Ward (Írsko) stále získavali cenné sekundy na svoju stranu a zväčšovali medzeru medzi sebou a hlavným poľom. Presne 120 kilometrov od cieľa utečenci zvierali v rukách celé štyri minúty. V tom čase už boli niektoré reprezentácie poskladané v čele pelotónu, napríklad výbery Kolumbie a Talianska, ktoré určovali tempo v balíku. V rovnakom momente hlásil poblémy ďalší slovenský zástupca. U svojho mechanického auta sa zastavil Kubiš (Slovensko), pretože mal technické problémy so svojim bicyklom. Súper mu vyplietol koleso.
Medzičasom sa situácia na ceste úplne upokojila. Náskok vedúceho tria podrástol skoro až na päť minút, trojička utečencov naďalej spolupracovali a ako prví preťali cieľovú pásku a vstúpili do "mestského" okruhu. Tiež situácia v pelotóne sa ustálila. Vpredu ťahali zástupcovia francúzskej školy, britskej alebo talianskej. Napriek tomu sa v balíku padalo. Najhoršie pády absolovali Nehari (Alžírsko), ktorý sa držal za rameno a až po skoro dvoch minútach sa rozhodol pokračovať, a aj Van Tricht (Belgicko), ktorému sa na bicykel nechcelo ešte o pár sekúnd dlhšie. Tiež on si skontroloval rameno.  
Potom sa už pretekári objavili na "mestskom" okruhu, kde urobili jeden a pol kola. Karpenko (Estónsko), Currie (Nový Zéland) a Ward (Írsko) pokračovali vo svojom tempe a pomaly odkrajovali z celkového počtu kilometrov, ktoré museli prejsť. Za nimi sa začali diať veci. Nájazd do prvého stúpania využili Briti, Španieli a Nemci, ktorí sa začali naháňať v určovaní tempa a pelotón sa začal selektovať. Za balíkom v kolóne áut sa objavil aj Foltán (Slovensko), snažil sa doskočiť naspäť. Niektorí cyklisti už ukončili pôsobenie v pretekoch. Prvým z nich bol Kvist (Švédsko). 
Slovenskí cyklisti počas úvodnej polovice dňa však robili výbornú reklamu slovenskej cyklistike. Napriek viacerým technickým problém stále jazdili v prednej časti pelotónu. Dokonca na méte 81 kilometrov pred páskou sa ocitli v úplnom čele hlavného poľa, na pár sekúnd diktovali jeho tempo. Lenže v tom čase sa už v čele zoskupovali viaceré silné reprezentácie a každú chvíľu tam bola poskladaná iná zostava. Aj preto sa náskok vedúcej skupiny raketovo zmenšil na dve minúty. 
Celodenný únik sa rozpadol na méte 70 kilometrov od cieľa. Karpenko (Estónsko) už nemal sily, aby vydržal po boku Warda (Írsko) a Currieho (Nový Zéland). O štyri kilometre neskôr v stúpaní Moskesstraat (0,5 km - 8.0 %) odletel už aj Ward. Pelotón začal stúpať na tento brdok o minútu a pol neskôr a v balíku sa začalo pretekať. Najrýchlejšie do kopca naletel britský reprezentant, na čo reagovali jeho súperi a hlavné pole sa začalo masívne selektovať. Zostalo v ňom do 50 cyklistov.  
Chýbal v ňom De Lie (Belgicko), ktorý ešte pred Moskesstraatom spadol a z pádu si odniesol veľké šrámy. Zastavil sa pri ňom aj lekár pretekov, ale Belgičan už na bicykel nevysadol. Jeho účasť v pretekoch skončila v slzách. Spadli aj dvaja favoriti, a to Baroncini (Taliansko) a Quinn (Amerika), Talian letel cez Američana. V tom čase už Karpenko (Estónsko) a Ward (Írsko) boli dávno za balíkom pripravení odstúpiť z podujatia. Currie (Nový Zéland) stále pokračoval v úniku o pol minútu pre pred balíkom.  
Veľkú športovú tragédiu prežil Currie (Nový Zéland), pretože v nájazde na brdok Bekestraat (0,3 km - 7.6 %) netrafil správnu cestu a musel sa vracať. V úplnom čele tak bol Page (Francúzsko), ktorý pár kilometrov predtým nastúpil z balíka. Ďalším cyklistom, ktorý sa predviedol mohutným útokom bol Askey (Veľká Británia), ktorý spojil sily so smoliarom z Nového Zélandu a snažili sa dostať do čela. Nepodarilo sa im to, zozadu ich dobehol pelotón. Rovnaký osud čakal aj Francúza. 
Ďalšie minúty sa neustále nastupovalo, všetky ataky boli neúspešné. Až pokým sa zo sedla nezdvihol Kopecký (Česko), za ním vyrazili Colnaghi (Taliansko), Hoole (Holandsko), Vermaerke (USA), Fisher-Black (Nový Zéland), Costa (Portugalsko), Drizners (Austrália) a Schmid (Švajčiarsko). Vpredu tak figurovalo deväť cyklistov a niekoľko hlavných kandidátov na zisk dúhového dresu. V balíku už nemalo veľa reprezentácii motiváciu ťahať, všetku ťarchu na svoje plecia prevzali domáci Belgičania.
Situácia na ceste bola znovu chaotická, slovenskí cyklisti boli jej súčasťou. Adam Foltán vypadol z hlavného poľa ešte pred nájazdom na "mestský" okruch. Splnil svoju úlohu, odrobil, čo bolo treba. Filip Lohinský spadol a pred kockami aj on opustil pelotón. Pri veľkej selekcii pelotónu prežil iba Matúš Štoček, ktorý zostal vpredu. Lukáš Kubiš a Tobias Vančo sa nachádzali v druhej skupine. Tá však doskočila do balíka, takže sme v ňom mali opäť troch jazdcov. Ale iba na chvíľku, Vančovi došli sily a objavil sa za balíkom. 
Spolupráca vo vedúcej skupine začala viaznúť a túto skutočnosť využili Fedorov (Kazachstán) a Vauquelin (Francúzsko), obaja sa na méte 27 kilometrov od cieľa dotiahli do čela. Vpredu tak bolo jedenásť jazdcov. Pelotón sa ku nim trošku priblížil, pretože okrem domácich borcov sa do stíhacej jazdy začali zapájať aj Dáni. Bolo to prekvapujúce rozhodnutie, lebo im sa podarilo vyslať do úniku pretekára. Prácu im kazili Francúzi. Pelotón strácal pol minútu. 
Pri predposlednom výstupe na Wijnpers (0,3 km - 6.2%) sa čelná skupina zmenšila. Fisher-Black (Nový Zéland) už nestačil tempu, ktoré diktoval predovšetkým Schmid (Švajčiarsko). Vpredu tak zostalo desať jazdcov, ale vôbec nespolupracovali. Slova sa ujal Colnaghi (Taliansko), ktorý všetkých členov úniku okríkol. Pomohlo to, ale iba na chvíľu. Talian väčšiu časť ťahal sám, a to až pokým nezaútočil Schmid. Švajčiar s minimálnym náskokom vstúpil do posledného kola na prvom mieste.  
Zvyšní členovia úniku sa postupne stali súčasťou pelotónu. Na jeho čele už boli štyria Holanďania. Napriek tomu ušiel Arthur Kluckers z Luxemburska a pri poslednom výšľape na Wijnpers dohnal Maura Schmida zo Švajčiarska a zbavil sa ho. Lenže v takmer rovnakom momente okolo neho ako raketa preletel Filippo Baroncini z Talianska a na vrchole mal náskok okolo desiatich sekúnd. Síce viacerí cyklisti sa ho snažili dobehnúť, Baroncini prvú pozíciu udržal až do pásky. Druhý skončil Biniam Girmay z Eritrei, ktorý vyhral šprint v balíku. Tretí bol Olav Kooij z Holandska. 
majster sveta Baroncini (© Ján Melicher)
Počas pretekov sa nestratili ani slovenskí cyklisti. Najlepším z nich bol Matúš Štoček, ktorý počas dňa riešil nepríjemnosti s riadidlami, no napriek tomu sa udržal v poriadne oklieštenom pelotóne až do úplného konca a nakoniec finišoval na 25. mieste. Problémy technického rázu mal aj Lukáš Kubiš, v pretekoch do 23 rokov obsadil 70. miesto. Do cieľa prišiel ešte Tobias Vančo na 107. mieste, ktorý nebol ďaleko k tomu, aby sa dostal do celodenného úniku. Lenže proti boli silné reprezentácie. Zvyšní dvaja Slováci, Adam Foltán a Filip Lohinský, sa ocitli v pádoch a nakoniec do cieľa neprišli. Obaja však splnili misie, s ktorými dnes vstupovali do pretekov. 
Matúš Štoček v cieli (© Ján Melicher)
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Matúša Štočka (25. miesto)
"Vedeli sme, že dnešné preteky budú veľmi pozičné. Na začiatku odišli traja ľudia, takže sa zvolnilo a netrebalo sa úplne tlačiť dopredu, ale už na 60-tom km sme vchádzali do Leuvenu, takže už odtiaľ bolo potrebné ísť čo najviac dopredu.
Začiatok sa mi šiel dosť zle, ale postupne ako sme už prišli na dolné okruhy cez kocky tak som sa rozbehol a držal som sa vpredu. Bolo dosť pádov, ale našťastie všetky sa mi vyhli tak to bolo super.
Na cieľových okruhoch sa už išlo čo to šlo, lebo bol vpredu únik, ale došlo sa to. Do poslednej zákruty som trošku viac zabrzdil ako bolo treba a posledných 500 metrov som sa snažil ísť cez čé najviac ľudí. Nakoniec z toho bolo 25. miesto, čo beriem ako celkom fajn výsledok i keď samozrejme úplne spokojný nie som, ale vyšlo to takto..."
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Jakuba Vanča (DS U23)
"Foltána sme mali na prvú polovicu trate. Buď únik, alebo držať tím v čele. Únik sa takmer podaril Vančovi, chýbal kúsok, neskoro. Ale držali sa vpredu čo celý tím držalo ďaleko od množstva pádov.
Od prvého prejazdu Leuvenom sa to začalo triediť. Na výkon aj pozičnú jazdu. Už prejazdy cez bergy načrtli, kto dnes nemá svoj deň. Pri návrate do Leuvenu ešte skúšal Kubiš doplniť čelnú osmičku, čo sa mu nepodarilo. V závere sa v čelnej skupine udržal iba Štoček, ktorý sa už plnohodnotne nevedel zapojiť do špurtu, ale 25. miestom vylepšil svoje maximum z Yorkshiru.
Do pretekov sme vstupovali s jasnými úlohami a taktikou pre dvoch lídrov, medzi ktorými sa počas pretekov rozhodne, ktorý má lepšie nohy. Matúš bol na tom dnes lepšie, takže Lukáš skúšal útočiť ďalej pred cieľom. Samozrejme, do pretekov sme vstupovali s tým, že chceme viac, ale v konečnom dôsledku je to veľmi pekný výsledok. Stále máme čo vylepšovať do budúcna."
Výsledky
1. BARONCINI Filippo Taliansko 3:37:36 200
2. GIRMAY Biniam Eritrea 00:02 150
3. KOOIJ Olav Holandsko 00:02 125
4. GAZZOLI Michele Taliansko 00:02 100
5. ASKEY Lewis Veľká Británia 00:02 85
6. NYS Thibau Belgicko 00:02 70
7. COLNAGHI Luca Taliansko 00:02 60
8. PENHOET Paul Francúzsko 00:02 50
9. RANGEL Vinicius Brazília 00:02 40
10. LAMPERTI Luke USA 00:02 35
25. ŠTOČEK Matúš Slovensko 00:02 5
70. KUBIŠ Lukáš Slovensko 04:28
107. VANČO Tobias Slovensko 11:39
DNF FOLTÁN Adam Slovensko odstúpil
DNF LOHINSKÝ Filip Slovensko odstúpil
Zobraziť kompletné poradie
 
Náš eshop