Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.

Tour de France vsádza na všestrannosť. Ponúkne pavé, dve ITT a opäť stúpania Alpe d’Huez alebo Hautacam

28.6.2022, 14:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Francúzska Grand Tour preverí univerzálnosť jazdcov na celkové poradie. Preteky obsahujú päť cieľových stúpaní, dokopy 53 časovkárskych kilometrov a v piatej etape aj dvadsať kilometrov vedúcich po dlažobných kockách.  
video v clanku ikonka ciernaVideo predstavenia trasy
Už v prvom týždni medzi favoritmi vytvorí rozdiely kratšia časovka, jazda po  mačacích hlavách alebo často využívaný finiš na La Planche des Belles Filles. Druhý týždeň bude patriť najmä Alpám a dlhým cieľovým stúpaniam Alpe d’Huez a Col du Granon. V poslednom súťažnom bloku sa bude rozhodovať na ťažkých kopcoch Peyragudes, Hautacam a v dvadsiatej etape znovu uvidíme súboje najsilnejších cyklistov v dlhej ITT.  Organizátori vytvorili v každom týždni etapy, v ktorých sa musia prejaviť kandidáti na víťazstvo, čo by malo ponúknuť atraktívnu bitku o žltý dres.    
Mapa Tour de France 2022 (© A.S.O. / letour.fr)
Všestranný úvod pretekov
Preteky odštartujú v Dánsku, kde sa odohrajú tri etapy. Ešte predtým sa uskutoční tímová prezentácia v zábavnom parku Tivoli. Prvého majiteľa žltého dresu určí 13-kilometrová časovka v Kodani, ktorá obsahuje niekoľko technických pasáží. Druhý deň končiaci v meste Nyborg je určený pre šprintérov. Aj keď ITT vytvorí rozdiely v klasifikácii, pelotón bude na rovinatej trase nervózny, lebo sa bude pohybovať v blízkosti pobrežia, kde môže fúkať vietor, a na konci prejdú cyklisti po 18-kilometrovom moste. To isté platí aj pre tretiu etapu. Zvlnený profil vyhovuje najrýchlejším jazdcom v balíku, no v úvode pretekov sa musia všetci pripraviť v meste Sønderborg na hektickú koncovku, do ktorej môže prehovoriť aj vietor.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -

Po príchode na francúzske územie sa pelotón dostane na sever krajiny do prístavného mesta Calais, kde znovu bude hroziť silný vietor a možné delenie pelotónu, kde sa môžu popri šprintéroch presadiť aj klasikári. Piata etapa patrí k najviac očakávaným previerkam tohtoročnej edície. Trasa medzi Lille a Arenbergom obsahuje v druhej časti jedenásť úsekov na mačacích hlavách v celkovej dĺžke necelých dvadsať kilometrov. Šiesta etapa obsahuje identickú koncovku, na ktorej v roku 2017 triumfoval Peter Sagan. Tesne pred cieľom sa nachádza krátky, prudký kopec (800 m; 12,3 %) a do cieľa v meste Longwy vedie 1600-metrové stúpanie s priemerom necelých šesť percent.
Siedmy deň bude končiť na vrchole ťažkého stúpania La Super Planche des Belles Filles (7 km; 8,7 %). Pelotón bude vo Vogézach prechádzať po kopcovitom profile a na konci sa odohrá vrchársky súboj na strmých úsekoch. Podobne ako v roku 2019 sa posledný kilometer odohrá na štrkovej ceste, ktorá obsahuje pred páskou vyše 20-percentné prevýšenie. Takáto koncovka má potenciál vytvoriť rozdiely aj medzi favoritmi. Potom sa pelotón presunie do Švajčiarska a v meste Lausanne sa presadia výbušní cyklisti. Posledných päť kilometrov dosahuje priemer päť percent, ale finále je rozdelené na dva prudké kopce. Tesne pred cieľom sa objaví kilometrový úsek s prevýšením cez deväť percent.
video v clanku ikonka ciernaLa Planche v roku 2019
Deviata etapa odštartuje v Aigle, švajčiarskom sídle UCI, a v druhej polovici ponúkne tri kopce. Finále prebehne na Pas de Morgins (15,4 km; 6,1 %), po ktorom už nasleduje krátky zjazd na francúzskej strane a posledné štyri kilometre s priemerom cez štyri percentá. Pas de Morgins je pravidelným stúpaním, kde sa neútočí ľahko medzi favoritmi, ale po deviatich náročných dňoch môže vytvoriť nejaké prekvapenie.
V druhom týždni dominujú alpské kopce
Na začiatku druhého týždňa sa dostane pelotón do lyžiarskeho strediska Megève a na vrchol ťahavého stúpania zavedie pretekárov 21 kilometrov s priemerom cez štyri percentá. Bez prudkých úsekov na záverečnom stúpaní to bude vhodná príležitosť pre útočníkov do kopcov presadiť sa v úniku. V jedenástej etape je pripravená náročná alpská previerka, ktorá prevedie jazdcov cez Col du Télégraphe, Col du Galibier a bude končiť na kopci Col du Granon (11,3 km; 9,2%). Cieľový kopec je ťažký a zavedie jazdcov do vysokej nadmorskej výšky, kde sa dajú vytvoriť veľké rozdiely  medzi favoritmi. Hneď na druhý deň si pretekári vyskúšajú Galibier a Télégraphe z opačnej strany, nasledovať bude Col de la Croix Fer a známe finále na Alpe d’Huez (13,8 km; 8,1%). Dva dni po sebe obsahujú nepríjemné cieľové kopce, čo bude zaujímavá výzva aj pre jazdcov na celkové poradie.
- reklama -
- reklama -
Nasledovať bude jednoduchá etapa, ktorá zavedie pelotón do Saint-Étienne, kde opäť dostanú šancu šprintéri. Štrnásty deň prebehne na kopcovitom profile a na jeho konci v meste Mende striehne kopec Côte de la Croix Neuve (3 km; 10,2 %), na ktorom sa môžu vytiahnuť aj kandidáti na titul. Potom je v meste Carcassonne ďalšia príležitosť pre šprintérov, ale nielen šprintérske celky si musia dať pozor na obávaný silný bočný vietor, ktorý na juhu krajiny zvykne fúkať.
Pyreneje s časovkou môžu zmeniť pomery v GC
Tretí súťažný blok odštartuje kopcovitou etapou určenou pre utečencov. V druhej časti sa objavia náročné stúpania Port de Lersa a Mur de Péguère (9,3 km; 7,9 %), ale to posledné z nich sa nachádza takmer tridsať kilometrov pred cieľom. Sedemnásta etapa obsahuje štyri pyrenejské kopce Col d'Aspin, Hourquette d'Ancizan, Col de Val Louron-Azet a Peyragudes (8 km; 7,8 %), na ktorom sa očakávajú útoky najsilnejších vrchárov. Cieľové stúpanie je pravidelnou záležitosťou bez tvrdých sklonov.
video v clanku ikonka ciernaHautacam v sezóne 2014
Posledná horská etapa ponúkne kopce Col d'Aubisque, Col de Spandalles a záverečný vrchársky súboj sa odohrá na kopci Hautacam (13,6; 7,8 km). Devätnásta etapa je pripravená pre šprintérov, ktorí sa predstavia aj počas posledného dňa v Paríži. Dvadsiata etapa bude kľúčovou z hľadiska  GC. 40-kilometrová časovka sadne na konci pretekov len vybraným jazdcom, ktorých na konci preveria aj dve krátke stúpania.
fotogaleria ikonkaFotogaléria profilov etáp (© A.S.O.)
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
Fotografia 1 z 21
 
Náš eshop