Roubaix: Van Baarle bravúrne zvládol kocky a sólo si prišiel po triumf, aktívny Mohorič ostal bez pódia

17.4.2022, 13:00 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
Roubaix: Van Baarle bravúrne zvládol kocky a sólo si prišiel po triumf, aktívny Mohorič ostal bez pódia
Dylan Van Baarle (© A.S.O. / Pauline Ballet)

ne 17.4. rovinata etapa ciel rovina
Compiegne > Roubaix
258 km Van Baarle
profil pretekov, 30 pavé usekov (© letour.fr)
Paríž - Roubaix sa konečne vrátilo do svojho starého termínu, hoci aj to nie na sto percent, pretože bolo vymenené s Amstlom pre francúzske prezidentské voľby. Rovnako ako v roku 2019, ale aj dvadsať rokov predtým sa aj tentoraz šlo v príjemnom počasí, teda blato a trojciferný počet pádov sa už nečakal. Neubralo to ale dramatickosti mýtickej klasiky. Náš úvod k pretekom nájdete tu...
Aj keď by sa za bežných okolností čakalo, že o triumf zabojujú Van der Poel s Van Aertom, ktorí tu ešte nevyhrali, a do širšieho okruhu favoritov bude patriť aj Peter Sagan, zdravotné problémy vyradili nie len Slováka, ale takmer ja Belgičana, ktorý síce nastúpil, ale nemal veľké ambície a od úvodných kilometrov jazdil absolútne opatrným spôsobom na konci pelotónu. Reakcie hlavných aktérov pred štartom nájdete tu...
Začiatok bol tradične bez kociek a v znamení tvorby úniku, no dosť fúkalo a stále nie a nie sa nejaký vytvoriť. Všetko sa schádzalo a tímy boli pozorné. Na 48. kilometri, teda ešte vyše 200 pred cieľom, sa zrazu prišlo na totálne otvorený úsek medzi poliami a fúkol bočný vietor. Ineos bol v tej chvíli na čele, a tak to prirodzene vyplynulo na maximalizovanie tempa.
Zrazu sa balík rozdelil na dve časti, mierne menšiu vpredu a väčšiu vzadu. Veľmi rýchlo medzi nimi bolo 20, 30 sekúnd rozostupu a kým sa vzadu zorientovali, Ineos s Quick-Stepom šli takú podlahu, že tam zrazu bolo 75 sekúnd. Vzadu ostal aj najväčší favorit Mathieu Van der Poel (Alpecin-Fenix), ktorý zjavne nečakal túto situáciu a nikoho neprekvapilo, že aj Wout Van Aert (Jumbo-Visma). Hoci mal vpredu Quick-Step šesť ľudí, práve nie lídra Kaspera Asgreena, ktorý ostal vzadu. Najmä Ineos mal veľkú motiváciu ťahať a hodinu sa náskok pohyboval medzi 1:10 a 1:20.
Moment delenia (© A.S.O. / Pauline Ballet)
Postupne prichádzali ďalšie informácie o tom, že vzadu ostali aj ďalší favoriti ako Christophe Laporte (Jumbo), Stefan Küng (Groupama) alebo Mads Pedersen (Trek). A práve Pedersen sa spolu s Asgreenom zaplietli do pádu pri nervozite pred nájazdom do prvého úseku pavé Troivilles á Inchy. Na zemi sa ocitlo asi šesť ľudí, zbierali sa len ťažko.
Na samotnom úseku spadol aj superdomestik Van der Poela Silvain Dillier (Alpecin). 160 km pred páskou to teda pre druhú časť pelotónu vyzeralo otrasne. V prvej skupine sa nič zásadné nestalo. Už tam ale nemali pretekári svoje mechanické vozidlá, rozhodcovia sa ich rozhodli z tejto malej diery odvolať, pretože očakávali, že sa to veľmi natiahne a ak by autá zablokovali nejaký pavé úsek, bolo by to mimoriadne nebezpečné. Pretekári na čele teda jazdili pod hrozbou, že im tím nepomôže tak, aby sa neprepadli dozadu.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Dominoval tam Ineos so siedmimi pretekármi, šesť tam mal Quick-Step aj TotalEnergies. Napríklad Jumbo len troch. Ineos bol tým tímom, ktorý riadil celé preteky a prechádzal každým úsekom pavé na čele. Po prejazde druhého úseku tam dostal defekt Filippo Ganna, a to bol problém. Vymenil mu to neutrál a s vypätím síl sa vrátil nazad. Rozostup medzi skupinami sa ale pozvoľne znižoval. Bolo to spôsobené iba tým, že Ineos čakal Gannu, potom opäť zabrali.
Nasledujúci úsek priniesol pád ďalšieho Ineosáka Van Baarleho, no rýchlo mohol pokračovať ďalej. Čelo sa rozdelilo na viacero skupín. V tej prvej bolo 17 ľudí. Zo známych ľudí Ganna, Van Baarle, Ballerini, Steimle, Lampaert, Sénechal, Terpstra, Bodnar, Oss či Bisseger. Ale nadohľad ich mala ďalšia asi 25-členná partia a blížila sa. Druhá časť balíka zaostávala o minútu a pol. Viedla ju Groupama a Alpecin a pre ďalší pád sa tam prepadli aj Kwiatkowski a Wurf z Ineosu, teda sila tohto tímu vpredu sa zmenšila.
Vzadu im to ale nešlo vôbec lepšie, pomaličky prestávali veriť a dochádzali im sily, aj tam sa padalo a defektovalo, odstup sa dostal prvý raz až ku hranici 1:45 a vpredu veľmi dúfali, že rozhodcovia už konečne povolia mechanickým autám pretlačiť sa dopredu. No nedialo sa tak a ďalší problém mal Ganna, tentoraz mu padla reťaz, ale dokázal si ju nahodiť nazad sám a pokračovať. Bolo to však ako na gume a 120 km pred cieľom strácala druhá a početnejšia časť balíka už iba minútu. Napríklad Quick-Step sa tam pre rôzne problémy dosť preosial a dokonca začal ťahať, hoci hlavne na kockových úsekoch.
Medzitým ušiel vpredu Jens Reynders zo Sport Vlaanderen, chcel zrejme nejaký ten TV time a vyhýbať sa problémom, ktoré vznikajú v skupinách, pretože nasledovali viaceré úseky za sebou. No mal smolu a dostal defekt, a tak sa prepadol späť do prvej veľkej skupiny. Následne ho frustrovaného odtrhli aj odtiaľ. 113 km pred páskou sa ocitli obe skupiny na takom pomedzí. Desať kilometrov ich nečakal kockový úsek, teda mohli sa najesť, doplniť energiu. Ak si niečo vzali od ich ľudí popri trati. No napokon v tomto dlhom úseku pustili rozhocovia dopredu aj nejaké autá, hoci odstup bol už pod minútou.
Príliš veľké "orazenie" sa nepáčilo Matejovi Mohoričovi (Bahrain Victorious), ktorý sa spolu s ďalšími pretekármi vydal do úniku. Šli s ním Davide Ballerini (Quick-Step Alpha Vinyl), Tom Devriendt (Intermarché - Wanty Gobert), Laurent Pichon (Arkéa  - Samsic) a Casper Pedersen (DSM). V tej chvíli nebolo jasné, či ten atak vyšiel alebo nie, pretože ich aktivita znamenala koniec koncepčnej práce na čele prvého balíka a motivovaní pretekári vzadu keď už začali vidieť pred sebou súperov, dodalo im to ešte viac síl a 100 km pred páskou boli skupiny spojené. Bojovalo sa teda vyše sto kilometrov, ale úspešne pre tých, ktorí zaostali na vetre. Najmä Van der Poel teda bol späť v hre.
Balík si uvedomoval, že ešte je ďaleko do cieľa a potreboval doplniť sily, a tak im čelné kvintento ušlo na masívnych 1:40. Ešte pred zhruba 60-členným pelotónom bola dvojička Nils Politt (Bora - Hasngrohe) - Connor Swift (Arkéa - Samsic), ktorá nestihla moment nástupu Mohoričovcov, no strácali veľa. No a prišiel päťhviezdičkový Arenberg. V ňom Mohorič nasadil také tempo, že balík doplnil pol minúty odstupu na 2:10 a Ballerini odtiaľ vypadol.
Arenberg rozdelil veľký balík, hoci žiadny zásadný pád sa tam neudial. Bolo to celé potrhané, a to hralo do karát Mohoričovcom. Van Aert jazdil vzadu a menil aj bicykel, nevyzeral na to, že by mohol útočiť na víťazstvo. Hoci mohla to byť len taktika absolútneho šetrenia síl na hranici risku. To druhé sa aj ukázalo ako pravdivé. Desať kilometrov po Arenbergu sa balík naspäť pospájal tak, že tam mal každý tím ešte niekoľko domestikov. Skupiny sa počkali.
Vpredu boli už len Mohorič, Devriendt a Pichon. Mimo Mohoriča nepredstavovali obrovskú hrozbu, do cieľa bolo veľmi ďaleko. Dalo sa čakať, že domestici zhltnú veľkú časť ich náskoku. No isto dúfali, že sa topfavoriti k nim v závere pretekov dostanú už len ako jednotlivci a po tvrdej snahe, aby sa ešte udržali vpredu s nimi. Domestici ale prekvapujúco vôbec nesťahovali náskok a na jednom z úsekov odišiel z balíka Stefan Bisseger (EF Education), ktorý sa spojil s trojičkou Pedersen, Ballerini a Swift, ktorí boli ešte medzi skupinami. No nevydržalo im to už dlho.
Dnes sa jazdila aj juniorská verzia pretekov na štarte so slovenskou reprezentáciou. Pre našich je vždy úspechom ak niekto príde do cieľa v tvrdom limite. Tento rok sa to podarilo Christiánovi Haasovi na 60. priečke. Martinovi Juríkovi a Jurajovi Vrbíkovi sa to napokon nepodarilo. Všetci mali v priebehu technické problémy a Vrbík aj spadol. Vlaňajšie šieste miesto Svrčka bolo, samozrejme, vzdialené. Náš najznámejší junior Tomáš Sivok na preteky necestoval. Zvíťazil Luxemburčan Niels Michotte, ktorý jazdí za development tímu Ag2r.
Pelotón opäť viedli pretekári Ineosu, ktorí tam mali väčšinu svojich pretekárov. Už sa dopredu presunul aj Van Aert. Van der Poel bol celý deň (190 km) úplne neviditeľný. Favoriti ešte čakali na svoju šancu. Hoci na viacerých flámskych klasikách útočili už 60 km pred páskou, dnes nie, a to bol proti nim vpredu o dve minúty víťaz Miláno - San Remo a brutálny tempár Mohorič, ktorému je úplne jedno, či sa ide 150 alebo 300 kilometrov. 
Nasledovala dvojkombinácia štvor a päťhviezdičkových úsekov, kde sa už chceli ukázať favoriti a vytiahli sa dopredu Van Aert, Van Baarle, Küng, Van der Poel, Lampaert, Stuyven, Van den Hoorn, Sénéchal, Van Keirsbulck, Turner či Trentin. Nasadili také tempo, že sa oddelili od balíka ešte pred samotnými kockami. 53 km pred páskou mali stratu na Mohoriča už len 1:10 a vyzeralo to tak, že pelotón melie z posledného a odtiaľ si to už nikto nedolepí.
Napriek tomu, že skupina s topfavoritmi celkom rýchlo sťahovala vedúcu trojicu, to tempo sa aj tak nezdalo dostatočné Dylanovi Van Baarlemu (Ineos) a nastúpil jej na úseku pred trojkilometrovým päťhviezdičkovým Mons-en-Pévèle. V ňom nestačil tempu Mohoriča Pichon. Ako to už býva, po tomto úseku na klasickej asfaltovej ceste odišli ostatným súperom Mathieu Van der Poel (Alpecin - Fenix), Wout Van Aert (Jumbo - Visma) a Stefan Küng (Groupama - FDJ). Zakrátko nabrali Van Baarleho s Pichonom a strácali už iba 35 sekúnd na Mohoriča s Devriendtom.
40 km pred cieľom napokon ešte skupinu favoritov dotiahla štvorica Yves Lampaert (Quick-Step), Jasper Stuyven (Trek), Ben Turner (Ineos) a Adrien Petit (Intermarché). Potom prišli dva defekty. Kým ten pre Van Aerta veľa neznamenal, v týchto chvíľach sa nešla podlaha a dokázal sa rýchlo vrátiť späť, pre Mohoriča to už bolo horšie. Prišiel o pol minúty náskoku a na čele nechal osamoteného Toma Devriendta.
V desaťčlennej skupine topfavortiov boli mená, ktoré nechceli špurt, pretože v ňom nemali šancu. Boli to silní borci ako Küng či Mohorič, hoci u neho bolo otázne, koľko má síl. Preto sa snažili trochu nastupovať v úsekoch mimo pavé, ale súperi boli pozorní. Nešlo sa tu ešte úplne naplno, dlhšie si Devriendt držal svojich 20 sekúnd náskoku.
- ponuka z nášho ehopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
28 km pred páskou predsa len ušla skupine dvojička Mohorič - Lampaert a neskôr znova aj Van Baarle. Prví dvaja sa pridali k Devriendtovi, Holanďan zostával za nimi, ale napokon sa pridal. Ostatných sedem kohútov ich ale na dlhších rovinách videlo pred sebou. Ostávalo ešte šesť úsekov. Mohorič to ale poriadne šrotoval, náskok čelného kvarteto stúpol dokonca na 40 sekúnd, čo už bolo tak blízko pred cieľom strašne veľa. To už musel riešiť Wout Van Aert nástupom. Samozrejme, Küng sa ho chytil, Stuyven tam bol, ale smoliar dostal defekt. No nezareagoval Van der Poel.
Nadišla chvíľa pre často rozhodujúcu kombináciu Camphin-en-Pévèle (4*) a Carrefour de l'Arbre (5*). Tam už každý do toho dal totálnu hranu a bolo jasné, že po ich skončení bude situácia v pretekoch iná. Najsilnejší vpredu sa ukázal byť Dylan Van Baarle, ktorý sa osamostatnil na čele, za ním šla drojička Mohorič - Lampaert, následne sa spojila trojka Van Aert, Küng a Devriendt.
Sedem kilometrov pred cieľom bola dokonaná tragédia Quick-Stepu Alpha Vinyl na jarných klasikách. Lampaerta stiahol na zem fanúšik a bolo po šanciach na pódium pre dlhodobo najlepší klasikársky tím. Spadol priamo na dlažobné kocky a do cieľa už mal na bicykli veľké bolesti.
Dylan Van Baarle šiel neuveriteľne. Akoby sme sa vrátili do dôb Cancellaru s Boonenom. Absolútne nedal šancu súperom a zdalo sa, že keď sa bude radovať z triumfu, jeho súperi ešte ani nebudú na velodróme, náskok zvýšil na 1:20. Víťazstvo získal najsilnejší pretekár z tímu, ktorý toho najviac odpracoval. Ineos vyhral Roubaix prvý raz.
Za ním sa spojili Mohorič, Van Aert, Küng a Devriendt v boji o druhú priečku. Küng nedokázal odísť, špurtovalo sa. Wout Van Aert bral druhé miesto, tretie získal vďaka skorému nástupu Stefan Küng. Devriendt došiel štvrtý a nešpurtoval unavený Mohorič. Špurt o šiestu priečku ešte vyhral menej nápadný Adrien Petit z Intermarché. Sklamaná dvojka Van der Poel - Lampaert brala iba deviate a desiate miesto.
Bol to ročník, v ktorom len krátko mali najväčšie šance na triumf tí najväčší favoriti, ktorí sa skloňovali v médiách. Veľmi dlho sa vetral vpredu Mohorič, ktorý bol zrejme podobne silný ako Van Baarle, ale dostal defekt v čase, keď sa už nemohol udržať na čele, potom sa tam musel znova dostať. Za to, koľko si odkrútil na čele, si zaslúži veľkú pochvalu. Že sa nedostal na pódium je pre neho určite smolné.
Van Baarleho triumf (© A.S.O. / Pauline Ballet)
Samotný víťaz znova ukázal, že s ním treba na klasikách počítať. Aj on mal viaceré problémy, ale jeho sila bola v závere ohromná. Po druhom mieste na Ronde zavŕšil skvelú jar. Rovnako pre Ineos, ktorý vyhral posledné tri klasiky v rade a akoby chcel zastúpiť Quick-Step na pozícii najlepšieho klasikárskeho celku.
Po najväčšom kariérnom výsledku poškuľoval Stefan Küng, ktorý akoby dozrel na tento typ klasík, napokon môže byť za tretie miesto rád, sám vie, že musel by byť silnejší ako všetci ostatní a prísť sólo, aby vyhral. Domáci tím môže večer otvoriť šampanské. Rovnako ako Intermarché, ktoré túto sezónu jazdí úžasne. Tím s malým rozpočtom dokázal aj dnes hrať prvé husle správnymi taktickými rozhodnutiami, ale rozhodne aj silnými nohami ich pretekárov. Na pódium nedosiahli, ale štvrté a šieste miesto, a to neboli Kristoff, Girmay či Van den Hoorn? Kto by to bol povedal...
Pripravujeme súhrn reakcií hlavných aktérov...
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Dylana Van Baarleho (víťaz)
"Je to úžasné. Nemohol som toho uveriť až kým som nebol na velodróme. Aj tam som sa pozeral okolo seba, že kde sú súperi, ale bol som sám. Až potom som uveril. Šialené. Je to svojím spôsobom splnený sen. Je to monument.
Nebol to, samozrejme, plán, že budeme deliť pelotón už tak skoro. Ale pointa bola nič nepodceniť a byť totálne sústredení celý čas. No a došlo k situácii, keď zafúkalo a my sme boli tam, kde sme mali byť. Nikdy nechcete niečo sťahovať, ale radšej byť vpredu. Určite vynaložili súperi viac síl ako my.
Mali sme potom aj problémy, asi každý si niečo prežil - pád, defekt, iné problémy. Dôležité bolo ostať pokojný a tím mi neskutočne pomohol. Cítil som aj vďaka ich podpore veľkú sebadôveru. Celú klasikárku jar máme úžasnú. V minulých rokoch sme mali dosť smoly, ale už sa to obrátilo."
video v clanku ikonka ciernaVideosumár pretekov
Výsledky
1. VAN BAARLE Dylan INEOS Grenadiers 5:37:00 500
2. VAN AERT Wout Jumbo-Visma 01:47 400
3. KÜNG Stefan Groupama-FDJ 01:47 325
4. DEVRIENDT Tom Intermarché-Wanty-Gobert 01:47 275
5. MOHORIČ Matej Bahrain Victorious 01:47 225
6. PETIT Adrien Intermarché-Wanty-Gobert 02:27 175
7. STUYVEN Jasper Trek-Segafredo 02:27 150
8. PICHON Laurent Team Arkéa-Samsic 02:27 125
9. VAN DER POEL Mathieu Alpecin-Fenix 02:34 100
10. LAMPAERT Yves Quick-Step Alpha Vinyl 02:59 85
Zobraziť kompletné poradie
 
výpis úsekov pavé v roku 2022
 
Náš eshop