História vývoja pretekárskej techniky: Merida Scultura 2019 - Rohan Dennis

9.5.2020, 22:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V článkoch, ktoré budú nasledovať, Vám budeme predstavovať bicykle slávnych profesionálnych cyklistov z rôznej doby. Dnešok bude výnimočný v tom, že netradične predstavíme mašinu zo súčasnosti. Jedná sa o bicykel aktuálneho majstra sveta v časovke Rohana Dennisa, ktorý jazdil v roku 2019 za Bahrain Merida Pro Cycling Team. Konkrétne sa jedná o jeho rezervnú dvojku, ktorá na preňho neslávnej Tour de France trávila dlhé hodiny prichystaná na streche tímového vozidla.
 
 
dennis 19 bernal suisse stupanie tbmf
Rohan Dennis na Tour de Suisse (© Team Bahrain McLaren / @BettiniPhoto ©2020)
 
 
Merida vstúpila do World Tour kolotoča v roku 2013 a stala sa dodávateľom tímu Lampre, ktorý sa neskôr pretransformoval do tímu Bahrain a Merida fungovala ako partner tímu. V roku 2019 mal tím názov Bahrain Merida Pro Cycling Team a v jeho radoch sa nachádzal aj úradujúci majster sveta Rohan Dennis. Práve tento kontroverzný cyklista mal mnoho problémov, ktoré vyústili k jeho odstúpeniu z Tour 2019.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Pretekári wordtourového zoskupenia mali možnosť vybrať si medzi dvomi top modelmi značky Merida, ultraľahkou Sculturou alebo aero modelom Reacto. Väčšina pretekárov sedlala v minulosti práve Reacto, no v roku 2019 naopak väčšina zvolila Sculturu. Na mieste stojí otázka prečo. Aktuálny model Scultury prešiel mnohými zmenami. V našom prípade sa jedná ešte o rám s klasickými ráfikovými brzdami, už v roku 2020 prešiel celý tím Bahrain McLaren na kotúčovú verziu. Nová Scultura však po úpravách dokázala priniesť mnohé výhody. Úprava prednej časti, vidlice v kombinácii s hlavovou trubkou sa aerodynamizovala a veľmi pripomína svojho aerodynamického brata Reacto. Rám sa tak stal aerodynamickejší a o to rýchlejším.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Rám má i iné výhody. Tým, že sa jednalo o boj o váhu, kompletný bicykel je na hranici povolenej 6,8kg hodnoty a jeho ďalšie odľahčovanie teda nemá význam. Dokonca nižšie veľkosti bicyklov museli byť dovažované závažím. Oproti Aero bratovi Reacto má Scultura umiestnenú zadnú brzdu na tradičnom mieste zadného mostíka zadnej stavby. Toto riešenie je lepšie na údržbu, brzda sa tak nezanáša ako na spodnej časti pri stredovom zložení. Keďže spomínaný kúsok momentálne patrí do arzenálu kontinentálneho tímu Dukla Banská Bystrica a rezervnú úlohu vykonáva tentokrát pre Mareka Čaneckého, mal som možnosť absolvovať niekoľko sto kilometrov na tejto mašine a odskúšať ju naostro. Rám Merida Scultura je veľmi živý. Pravdepodobne to spôsobuje ultraľahká hmotnosť a o niečo kratší rázvor ako pri aero modeli Reacto. Rám je navyše neskutočne pevný. Dôležitou súčasťou pevnosti a prenosu sily je stredové zloženie BB386, ktorého stredový domček je veľmi široký, a tým je zabezpečený okamžitý a nekompromisný prenos sily cez naširoko uložené ložiská priamo v ráme a kľuky.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Na svojej jednotke Rohan Dennis používal kľuky SRM custom model, v našom prípade sú založené kľuky Rotor s meračom výkonu 2INpower. Rotor sedí na Meridu ako zadok na nočník. Kľuky s priemerom osi 30mm a najširšie možným rozložením stredových ložísk zabezpečuje neskutočnú pevnosť stredovej partie. Plné prevodníky Rotor, ktoré sú z vnútornej strany CNC odľahčené, zvyšujú pevnosť tejto časti bicykla. Mal som možnosť vyskúšať takmer všetky kľuky s meračom výkonu, SRM, Power2max, Stages, či spomínaný Rotor a práve Rotor 2INpower považujem za absolútnu špičku súčasnej ponuky pri vyhodnotení ceny, váhy, výkonu a prevádzkových nákladov. Zabudovaná silná batéria je celá zaliata v živici a k nabíjaniu dochádza pomocou magnetického prichytenia, čím sa odstránili akékoľvek problémy so zatekaním do systému. Dlhá výdrž na jedno nabitie (2000 – 3000 km), meranie ľavej a pravej nohy samostatne, nízka váha celého kompletu a neuveriteľná pevnosť kľúk Rotor 3D v kombinácii s jednou s najľahších váh, a to všetko v relatívne dobrej cene v porovnaní s konkurenciou, ich dáva na úplné čelo súčasnej ponuky. Kľuky s presnosťou a porovnateľnosťou s SRM modelmi, no s nižšou cenou a podstatne nižšími prevádzkovými nákladmi, ich favorizujú pre bežné využitie.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Radenie zabezpečuje v súčasnosti najpoužívanejšia sada v profipelotóne, elektronická sada Shimano Dura-Ace Di2. Jej funkčnosti nie je čo vytknúť. Shimano doslova vymakalo fungovanie elektroniky do detailov. Prehadzovanie je absolútne presné, čisté a veľmi rýchle. V súčasnej ponuke suverénne najrýchlejšie. Nový tvar prehadzovača s dvomi čapmi chráni viac pred poškodením, pri namotaní povolí pätka rámu, a ak nie, prvý čap. Radí špičkovo. Elektronické radenie má viaceré možnosti riadiacej jednotky, v našom prípade je zvolená na konci pravej strany riadítok, kde sa napája nabíjanie aj diagnostika celého radiaceho systému, ktorá umožňuje individuálne nastavenie systému podľa požiadaviek pretekára.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Celkovo radenie má mnoho možností na prehadzovanie. Umožňuje klasické radenie na pákach, na vrchnej časti brzdovej páky pod gumou pri úchope za páky a rovnako šprintérskymi gombíkmi pri spodnom úchope. V týchto prípadoch však samozrejme len radením zadným prehadzovačom hore a dole. Nie je divu, že toto ultrarýchle radenie je absolútnym grálom šprintérov, ktorí môžu využiť pri akomkoľvek úchope nekompromisné a rýchle prehodenie. V tomto v súčasnosti Shimano nemá konkurenciu. Di2 radiace páky sú o niečo subtílnejšie ako ich mechanická verzia a držia sa úžasne. Di2 Shimano Dura-Ace sada nemá slabiny. Dvojčapové brzdy brzdia fantasticky, niet im čo vytknúť.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Pretekári Bahrain Merida Pro Cycling Team mali možnosť si vybrať medzi dvomi druhmi použitých riadítok. Väčšina zvolila aerodynamický kokpit Vision 6D. Tento kokpit bol celokarbónový celok predstavca priamo prechádzajúceho do aero riadítok. Veľmi dobre sa drží a je naozaj aerodynamický. Jeho nevýhodou je o niekoľko gramov vyššia váha a nižšia pevnosť v krute. Tradicionalistickejší a konzervatívnejší pretekári tímu, medzi ktorých patril aj Rohan Dennis zvolili druhú alternatívu, kombináciu predstavca FSA OS99 v kombinácii s aero karbónovými riadítkami FSA K-Force. Táto kombinácia je síce menej aerodynamická, no tvrdšia a o máličko ľahšia. Po pár tréningoch na nej si však na dobrý úchop, malý drop riadítok a dobré uchopenie za vrchnú časť, rýchlo zvyknete. Ja osobne túto voľbu Rohana schvaľujem, vyhovuje mi viac ako kokpit a ponúka viaceré druhy nastavenia a je neskutočne tuhá.
   
 
de rosa 1957 49133641613 ode rosa 1957 49133641613 o
 
 
V ráme je použitá kruhová sedlovka FSA K-Force v karbónovom prevedení a sedlo Prologo s karbónovými lyžinami s váhou 139 gramov. Tým sa len umocňuje použite doplnkov FSA, ktoré v tomto prípade zabezpečujú sedlovku, riadítka, predstavec a hlavové zloženie.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 

Bahrain Merida Pro Cycling Team 2019 používal kolesá Fulcrum Speed. Táto dcérska spoločnosť Campagnola vyrába snáď najlepšie náboje na svete. Použitie Campagnolo ložiskových dráh, hliníkovej osky a v našom prípade keramických guličiek vo venčeku ložiska s označením Cult, zabezpečuje ľahučké točenie kolesom, navyše neuveriteľne trvácne. Práve top modely Fulcrum, resp. Campagnolo, sú známe využívaním kónusových guličkových tradičných systémov, ktoré sa jednoducho najlepšie točia a najdlhšie vydržia. Všetko za použitia najdrahších materiálov pri kovových súčiastkach. V našom prípade sa jedná o 55 mm vysoký ráfik.  Samozrejmosťou je použitie kazety 11-25 zubov zo sady Shimano Dura-Ace s vloženými titanovými pastorkami.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Na kolesá sú obuté galusky Continental Competition v limitovanom LTD  prevedení s latexovými dušami v šírke 25 mm. Tie sú lepené na ráfik lepidlom Continental, nakoľko Continental stále nedisponuje lepením na pásku, ako je tomu u českého Tufa.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
Ak keď sa jedná vlastne o aktuálny model, v ponuke ho nájdete v kotúčovej verzii, kde práve kotúčové brzdy vytlačili klasické ráfikové a sedlá ich už aj tím Bahrajn Mclaren 2020, mne osobne sa práve tradičná kombinácia s ráfikovými brzdami pozdávala viac. Merida Scultura team Bahrain Merida Pro Cycling Team 2019 Rohana Dennisa je parádny stroj súčasnosti. Ľahká mašinka na hrane 6,8 kg limitu má skvelé jazdné vlastnosti. Práve akési aerodynamizovanie prednej časti rámu ho favorizovalo aj medzi pretekármi, ktorí do jej uvedenia a modernizácie používali aero rám Merida Reacto.  Scultura má skrátka šmrnc. Navyše čierno-červená kombinácia je z môjho pohľadu krok vpred. Celý bicykel nesvietil, no pôsobil o to luxusnejšie. Práve tento model tímu Bahrain Merida Pro Cycling Team 2019  bude sedlať v roku 2020 kontinentálny tím Dukla Banská Bystrica a jeho jazdci po prvých kilometroch sršia pozitívnymi reakciami. Niet sa čo diviť.
 
 
de rosa 1957 49133641613 o
 
 
fotogaleria ikonkaMerida Scultura 2019 - Rohan Dennis (© Martin Fraňo)
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
Fotografia 1 z 26
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop