V našom seriáli o histórii pretekárskej techniky Vám predstavíme sériu piatich bicyklov, ktoré prešli rukami veľkého fanúšika, zberateľa a reštaurátora historických bicyklov, Jureho Kocjana.
 
Každému, kto sleduje pretekársku cyklistiku je meno slovinského cyklistu dobre známe. Počas svojej kariéry, ktorú začínal v Radenska Rog, prešiel viacerými kontinentálnymi i prokontinentálnymi zoskupeniami, sezónu 2013 stávil vo World Tour formácii Euskatel. Je víťazom GP Cerami, troch etáp na Tour de Qinghai Lake, či etapy na Tour of Utah. Slovenským fanúšikom sa predstavil na našom najväčšom etapáku Okolo Slovenska pekným 11. miestom v roku 2007. Práve Jure sa počas roku 2011, keď bol stále profesionálnym cyklistom, zúčastnil podujatia L'Eroica v Toskánsku, určeného pre historické bicykle a práve história a pretekárska technika minulosti mu okamžite učarovala. Doslova ostal obarený neuveriteľnou charizmou a ideou podujatia, ktorá v sebe nesie neopísateľný nádych histórie.
 
Začal neustále rozširovať svoju zbierku pretekárskych historických bicyklov a neskôr založil  firmu Premium cycling, ktorá sa venuje reštaurovaniu a predaju historických pretekárskych bicyklov do súkromných zbierok, či pre podujatia typu L´Eroica, a okrem online predaja má i vlastný showroom v Ľubľane. Práve Premium cycling je najľahšou cestou pre začiatočníka, ako získať špičkový, často i veľmi exkluzívny historický bicykel v špičkovom, reštaurovanom, či dokonale renovovanom stave. V Premium cycling sa to permanentne hemží nádhernými historickými pretekárskymi bicyklami v predaji. Práve Juremu by som chcel veľmi poďakovať za sprístupnenie krásnych fotografií, ktoré sú, rovnako ako jeho práca, špičkové.
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
V prvom dieli poskytnutých bicyklov od Premium cycling budeme predstavovať ten najstarší, Girardengo Campionissimo by Maino z roku 1930 a postupne budeme smerovať ku kúskom z konca druhého tisícročia.
 
Firma Maino bola založená v roku 1896 v talianskej Alessandrii Giovannim Mainom. Práve Cicli Maino je jedna z najstarších talianskych značiek, veľkým kúskom zberateľov pretekárskych historických bicyklov. Práve bicykle Maino preslávil napr. majster sveta z roku 1931 Learco Gerra alebo víťaz Gira 1919 a 1921 Constante Girardengo. Práve Constante Girardengo bol veľmi slávnym talianskym cyklistom v dvadsiatych rokoch minulého storočia, keď mu dávali prívlastok Campionissimo (šampión šampiónov) a označovali za najslávnejšieho Taliana tej doby, populárnejšieho ako Mussolini. Všetky vlaky, ktoré prechádzali cez jeho rodné mesto Novi Ligure, zastali na chvíľu na jeho počesť, čo bolo vtedy zvyčajné len pri obľúbenom talianskom vodcovi Mussolinim. Girardengo okrem dvoch celkových víťazstiev na Gire ovládol na tomto podujatí celkovo 30 etáp, 8x sa radoval z talianskeho titulu a 6x z víťazstva na Miláno – San Remo. Po skončení svojej kariéry sa venoval vývoju bicyklov vo fabrike Maino a manažovaniu rovnomenného cyklistického profesionálneho tímu jazdiaceho na bicykloch Maino.
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 12
 
 
Nami predstavený bicykel Girardengo Campionissimo vyrobený v tridsiatych rokoch firmou Maino je v špičkovom renovovanom stave osadený nádhernými priekopníckymi komponentami.
 
O tom, že bicykel bol vyrobený vo firme Maino svedčí výrobné číslo na spodku hlavovej trubky, rovnako tak plechová originálna vignetka v strede hlavovej trubky, čím sa v tých dobách označovali výrobcovia.  Rám Maino, vyrobený pre tím Girardengo prešiel kompletnou renováciou a novým lakom podľa pôvodnej predlohy.
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 12
 
 
Medzi nádherné detaily patrí ručne maľované zelené linky okolo mufien rámu, či nádherný znak Girardengo na sedlovej trubke. Zaujímavosťou, no na vtedajšiu dobu štandardom, bolo umiestnenie mazacej koncovky tesne nad stredové zloženie na sedlovú trubku. Maznica bola naplnená olejom a pri strastiplných prašných bielych cestách a dlhých etapách slúžila na primazanie. Jednoducho pretekár pootočil maznicu, ktorá olejovala reťaz zo zásobníka umiestneného v sedlovej trubke.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Veľmi dômyselný a funkčný detail, nakoľko v danej dobe nebola možná pomoc z mechanického auta a všetky veci si musel pretekár vyriešiť sám. Krásnou súčiastkou je jeden z prvých meničov prevodov povolený na preteky Tour de France a Giro d´Italia, Vittoria Margherita, ktorý sme opisovali v úvodnom dieli nášho seriálu. Práve tento prehadzovač, ktorý cyklista ovládal posunutím páky nad stredom, ktorá zároveň napínala reťaz použil ako prvý pri svojom víťazstve na Gire v roku 1935 Gino Bartali. Systém bol na danú dobu veľmi spoľahlivý, jedným posunutím páky zároveň došlo k prehodeniu i zmene napnutia reťaze. Práve systém bratov Nieduovcov ako prvý vôbec použil päťstupňový pastorok v roku 1938 a bol dôležitým míľnikom vo vývoji pretekárskych systémov prehadzovania.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 12
 
 
Bicykel obsahuje veľa špičkových detailov. Najlepšie pretekárske kľuky danej doby Magistroni v nádhernom špičkovo zrenovovanom chrómovom šate s klinkovým upevnením na osku rovnakého výrobcu. Na bicykli je založená kombinácia 4 koliečka Regina s 50 zubovým prevodníkom Magistroni.
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Pedále sú v špičkovom nádhernom stave a pochádzajú z francúzskej dielne Lyotard. Práve použitie hliníkových zliatín u Francúzov pred obdobím éry Tulia Campagnola v tej dobe často nútilo i talianskych pretekárov používať ľahšie francúzske hliníkové pedále ako domácu produkciu.
 
Veľmi zaujímavým a pôvodným komponentom v nádhernom stave je kombinácia oceľového predstavca a riadítok v typickom tvare doby odetých to bavlnenej omotávky.    
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 18
 
 
Medzi fantastické komponenty patrí aj kombinácia brzdových pák a bŕzd z dielne talianskeho Universalu, konkrétne model 36166. Realitu doby umocňuje jednoduchý košík na riadítka s použitím dobovej hliníkovej fľaše. Na dobovej oceľovej sedlovke sa vyníma líder doby, kožené sedlo Brooks.
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
 
 
Súčasťou nádherne zrenovovaného rámu je i pumpa Silca, i použitie zeleného bowdenu, ktorý umocňuje nádherné dizajnové zladenie. Medzi nové komponenty patria drevené ráfiky CBI, ktoré sa však v rovnakom prevedení vyrábali i v tej dobe, no stále je možné ich v malej rodinnej firme CBI, založenej v roku 1948, zakúpiť. Firma funguje dodnes a ich nákupom si každý vie dobovo upraviť svoj bicykel. Rovnako tak použité galusky Continental sú z novodobej produkcie. Pri týchto komponentoch, ktoré by neodolali zubu času, zvolili v Premium cycling novodobú náhradu s jednoznačným cieľom, aby pretekárska mašina z tridsiatych rokov minulého storočia bola plne pojazdná a pripravená na nádherné stretnutia cyklistických veteránistov, ktoré sú čoraz populárnejšie po celom svete a ktorým kraľuje jednoznačne matka historických jázd, L´Eroica v Gaiole in Chianti. Práve v srdci Toskánska sa každoročne zíde takmer 10 tisíc priaznivcov historických bicyklov a pretekania na nich. O pripravenosti na L´Eroicu svedčí i nálepka dokumentujúca akreditáciu na dané podujatie. (zaujímavé čítanie z podujatia Eroica v našich článkoch článok 1, článok 2)
 
 
GIRARDENGO by Maino 1930s Eroica bike 1
Za nádherné ateliérové krásky tohto špičkovo zrenovovaného pretekárskeho tátoša, ktorý je veľmi ceneným artiklom v cenovej kubatúre súčasných najlepších pretekárskych strojoch, chcem opäť poďakovať slovinskému priateľovi a historickému nadšencovi Juremu Kocjanovi. V nasledujúcom dieli si predstavíme ďalšiu mašinku z jeho ponuky, taliansky Frejus Torino z roku 1938 a porovnáme tieto dva špičkové kúsky z rovnakej doby.
 
 
fotogaleria ikonkaGirardengo Campionissimo by Maino 1930 (© Jure Kocjan)