Štart Gira v Izraeli. Keď sa do športu mieša politika?

4.5.2018, 22:00 | Magazín C-I.sk | Rastislav Boris
História cyklistických Grand Tours sa píše desiatky rokov, v prípade Giro d'Italia a Tour de France vyše sto. Obsahuje mnohé škandály, tragédie, kontroverzné postavy, prepojenia s politikou i návštevy v iných krajinách, ale až teraz odštartovala niektorá z Grand Tours prvýkrát mimo európskeho kontinentu. V Izraeli, ktorý oslavuje 70 rokov od vzniku. Zisťovali sme, čo to znamená, prečo a ako k tomu došlo, kto za tým stojí.
 
 
giro 18 prezentacia izrael rcsf
Prezentácia Gira vo štvrtok (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
V posledných rokoch sa špekulovalo o štarte Giro d'Italia v americkom New Yorku či japonskom Tokiu. Pre organizátorov to bola v globalizovanom svete zaujímavá ekonomicko-marketingová šanca ako dosiahnuť "mimoeurópsku métu" a predbehnúť konkurenčné Grand Tours. Napokon sa ale krajinou, ktorú vďaka boju o ružový dres sleduje miliarda televíznych divákov, stal Izrael. Ide o najväčšiu a najprestížnejšiu športovú udalosť v histórii krajiny.
 
Organizátori zostavili trojetapovú trasu v rámci medzinárodne uznávaných hraníc v spolupráci s talianskym ministerstvom zahraničných vecí. Vyhli sa najkontroverznejším územiam izraelsko-palestínskeho konfliktu, vrátane jeruzalemského Starého Mesta, ktoré je posvätné pre kresťanov, židov i moslimov. Izrael si nárokuje celý Jeruzalem ako svoje hlavné mesto, zatiaľ čo Palestína sa snaží, aby svet uznal východný Jeruzalem ako jej  budúce hlavné mesto. 
 
Už menej ako 24 hodín po zverejnení trasy v novembri 2017 šport zatienila politika. Izraelská vláda pohrozila, že stopne podporu podujatiu, ak organizátori z RCS Sport nezmenia v tlačovom vyhlásení slovné spojenie "v západnom Jeruzaleme" na "v Jeruzaleme". Riaditeľ Gira Mauro Vegni rýchlo zariadil opravu tejto "chyby" a vyjadril nádej, že šport v Izraeli je "o robení športu, nie politiky". Táto zmena zase pobúrila Palestínčanov, podľa ktorých ide o zneužitie cyklistiky na legitimizáciu anexie východného Jeruzalema Izraelom z roku 1967. Protestovali aj proti propagácii Gira fotografiami a videami z východného Jeruzalema. 
 
 
vegni 18 giro prezentacia rcsf
Riaditeľ Gira Mauro Vegni (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)

 
Palestínsky minister športu Jibril Rajoub nazval fotografie "nedorozumením" a povedal, že dúfa, že budú odstránené. "Najdôležitejšou vecou pre nás je, že trasa neprekročí hranice spred roku 1967, vrátane východného Jeruzalema," povedal podľa agentúry AP. Politické otázky spojené s cyklistickou Grand Tour viseli od začiatku vo vzduchu.
 
 
OBRAZ IZRAELA A JEHO MALIAR
 
"Izrael je krajina staviteľov. Za 70 rokov od vzniku vybudovali na pobreží Stredozemného mora mrakodrapy siahajúce až do neba... Izraelčania teraz obracajú pozornosť na nový druh konštrukcie - imidž. Napriek okupácii a odsúdeniu zo strany medzinárodného spoločenstva je Izrael pripravený sa pýšiť tým, čo vybudoval a namaľoval na plátne konfliktu. Štetec drží Sylvan Adams," opísal metaforicky situáciu web TheGuardian.com.
 
Kľúčovým človekom za mimoriadnym cyklistickým projektom je práve dvojnásobný majster sveta v kategórii masters, 59-ročný realitný magnát, miliardár Sylvan Adams, ktorý pred dvomi rokmi emigroval z Kanady do Izraela. Jeho otec pochádzajúci z Rumunska prežil holokaust v nacistických táboroch, po druhej svetovej vojne bojoval za nezávislosť Izraela. 
 
Sylvan Adams prvýkrát predstavil veľkolepý nápad riaditeľovi Gira Maurovi Vegnimu v roku 2016. Talian bol najprv zdržanlivý, ale presvedčili ho, keď v roku 2017 navštívil Izrael osobne. "Videl, že krajina je bezpečná, otvorená, demokratická. Bez ohľadu na jeho dovtedajšie myšlienky, veľmi sa pre ideu zapálil," uviedol miliardár Adams podľa Telegraph.uk.  
 
"Osobná skúsenosť, ktorú som si odniesol z Izraela, bola pre mňa veľmi emotívna. Je to krajina plná histórie a kultúry, je to skutočne fascinujúce. Filozofia Gira bola vždy o rozprávaní príbehov," povedal šéf talianskej Grand Tour Mauro Vegni podľa Velonews.com a dodal: "Videl som to ako veľkú príležitosť. Boli sme si vedomí niektorých ťažkostí z hľadiska logistiky, ale existovalo viac výhod ako prekážok." 
 
Adams potom definitívne presvedčil aj izraelskú vládu na čele s premiérom Benjaminom Netanjahuom. Premiér pozval na štart i pápeža Františka, ten sa však do politicky citlivej udalosti nezaplietol.
 
 
DVA CIELE
 
V súvislosti s návštevou Gira v Izraeli zdôrazňoval miliardár dva ciele: 1. Podporiť cyklistický šport v Izraeli. 2. Prezentovať svetu "normálny Izrael" ako športovú, otvorenú, slobodnú a bezpečnú krajinu. Podľa Adamsa je krajina v správach typicky spájaná najmä s konfliktami a terorizmom, čo je ale iba veľmi malá časť každodenného života. Rozpočet na celý projekt je podľa jeho slov cca 20 miliónov eur. Približne desať miliónov eur bol iba vstupný poplatok pre RCS Sport za právo na hostenie štartu. Ďalšie milióny sa určite nahromadia pri spočítaní nákladov na bezpečnostné opatrenia a podobne. 
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo prezentácia Izraela ako štartu Gira
 
 
Výraznou podporou cyklistiky v Izraeli je tiež účasť domáceho tímu Israel Cycling Academy, ktorý spoluvlastní Adams a ktorý dostal divokú kartu na Giro. Pozitívne je, že prví dvaja izraelskí cyklisti zažívajú teraz premiéru na Grand Tours. Pôvodne to vyzeralo, že na štart by sa mohli postaviť spolu s moslimom, Turkom Ahmetom Örkenom. Ich spoločná "mierová fotografia" by zrejme obletela celý svet. Örken ale po pár mesiacoch v decembri 2017 požiadal o odchod z tímu pre zhoršenú politickú situáciu na Blízkom Východe aj v súvislosti s tým, že americký prezident Donald Trump oznámil presťahovanie amerického veľvyslanectva z Tel Avivu do Jeruzalema.
 
Negatívne je, že účasť izraelského celku, ktorý výkonnostne patrí k priemeru až podpriemeru, je skôr o peniazoch, politike, príbehu, ako o cyklistickej kvalite. Udeľovanie divokých kariet je ale právom organizátorov. Čo sa týka podpory cyklistiky v Izraeli, magnát Adams tiež v Tel Avive postavil prvý moderný olympijský velodróm na Blízkom Východe, ktorý má byť podobne dôležitým centrom rozvoja cyklistov ako pre Britov dráha v Manchesteri.   
 
 
SPOLITIZOVANÉ GIRO?
 
Adams teda posledné dva roky médiám opakoval dva hlavné ciele a odmietal politizovanie veľkolepého športového projektu. "Niektorí ľudia to riešia. Ale chce to poriadnu predstavivosť nazývať tento projekt inak ako čisto pozitívnym príbehom... Toto je slobodný svet. Pozrite sa na Formulu 1 alebo futbalové šampionáty v Katare a Rusku. To je ale naozaj nad mojou platovou triedou... Poviem vám, ako to vnímam. Keď premýšľate o divákoch, viac ako miliarda ich uvidí, že Izrael je krásna krajina. To je obrovská výhoda pre tunajší turizmus," povedal.
 
Podobnými vyhláseniami ho dopĺňal Ran Margaliot, spolutvorca a generálny manažér tímu Israel Cycling Academy, ktorý sa približuje k cieľu dostať Izraelčana alebo aj izraelský tím na Tour de France, čo sa jemu počas pretekárskej kariéry nepodarilo: "Izrael je ideálny pre cykloturistiku. Máme dobré cesty, skvelé počasie desať mesiacov v roku a sme len dve hodiny od Európy. Giro tu má zmysel."
 
Mimochodom, izraelskému tímu v úvode marketingovo výrazne pomohol Peter Sagan a pôsobili v ňom Slováci Ján Valach, Ľuboš Malovec a Mário Daško. Dres mimoriadne medzinárodne zloženého celku si stále oblieka Čech Daniel Turek.
 
 
malovec 2015 v4 profilovka jm
Ľuboš Malovec v drese Cycling Academy Team (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
V inom vyhlásení Adams podľa webu Bloomberg.com o Grande Partenza v Izraeli uviedol: "Je to športová udalosť, nechcem sa miešať do politiky. Je to o budovaní mostov prostredníctvom športu." Problematické však boli spomínané požiadavky predstaviteľov izraelskej vlády na opravu tlačového vyhlásenia RCS Sport, a tiež niektoré ich vyjadrenia v médiách. "Chápeme, že nie všetci s nami súhlasia. Príchod Gira je veľkým úspechom, ktorý posilňuje izraelskú legitimitu" vyhlásil minister pre strategické záležitosti Gilad Erdan, čo sa už dá považovať za politizovanie športového podujatia.
 
 
Z POHĽADU PALESTÍNY 
 
Protestujúci Palestínčania vyzývali v posledných mesiacoch organizátorov, UCI či pápeža, aby nepodporovali štart Gira v Izraeli. Presunutie štartu žiadalo približne 120 ľudskoprávnych organizácií a protestných združení, tiež 29 poslancov Európskeho parlamentu, na internete bežala kampaň #RelocateTheRace. Organizátori podujatia mali dokonca pripravený plán B (štart v Taliansku), ak by sa politická situácia zdramatizovala. 
 
Riaditeľka britskej Amnesty International Kate Allenová pre Telegraph.uk povedala, že nechcú organizátorom hovoriť, kde má alebo nemá byť štart, ale je pochopiteľné, že ľudskoprávne otázky v tomto regióne sa teraz opäť dostanú do centra pozornosti. "Jazdci začnú preteky len niekoľko týždňov po tom, čo izraelské bezpečnostné zložky rozpútali neprimerané, až smrteľné zásahy proti palestínskym protestujúcim v Gaze, aj proti deťom. Začne sa hneď vedľa východného Jeruzalema, kde Palestínčania čelia demoláciám a zhabaniam domov, mnohým obmedzeniam pohybu." 
 
Zúčastnené tímy by mali podľa Allenovej využiť svoj vplyv, aby preteky neboli spojené s porušovaním ľudských práv. Citlivý je najmä štart vládami podporovaných tímov Bahrain Merida a UAE Team Emirates. Bahrajn a Spojené Arabské Emiráty majú totiž veľmi problematické vzťahy s Izraelom.
 
 
uae 18 abu pretekari rcsf
UAE Team Emirates (© LaPresse/Massimo Paolone)
 
 
"Myslí si niekto naivne, že Izrael zaplatil milióny, aby hostil Giro z lásky k bicyklovaniu? Je to propagačný prevrat," uviedla Stephanie Adamová, hovorkyňa jednej z protestných skupín PACBI. Malak Hasan, palestínsky novinár a milovník cyklistiky, žije desať kilometrov od izraelských kontrolných stanovíšť, takže na bicyklovanie má k dispozícii iba pár kilometrov. V piatok chystali protestnú jazdu po vstup do Jeruzalema. 
 
"Ľudia sú zbláznení do športu. Izraelu sa podarilo usporiadať túto úžasnú akciu a organizátori vedia, že bude použitá pre politický zisk... Postojom, že západný Jeruzalem sa nazýva Jeruzalem hovoria, že Jeruzalem, nebude nikdy palestínsky. Toto podujatie vysiela jasné politické posolstvo," vyhlásil Malak Hasan pre Mail & Guardian.
 
"Napokon rozhodnutie o príchode do Izraela bolo jednoduché. Existujú určité ťažkosti, ale sú logistické, nie politické," obhajoval svoje rozhodnutie šéf Gira Mauro Vegni. "Niektorí hovoria, že je to nemožné, a niektorí budú kritizovať tento projekt. Je nemožné, aby všetci súhlasili. Osobne to vnímam ako neuveriteľnú príležitosť, aby Giro mohlo hrať úlohu pri vývoze cyklistiky do tak rušnej a vzrušujúcej krajiny ako je Izrael.
 
Tohtoročná edícia Gira je venovaná aj pamiatke legendárneho cyklistu Gina Bartaliho, ktorý trikrát vyhral Giro a dvakrát Tour de France. Počas druhej svetovej vojny zachraňoval životy židov tým, že v rámci cyklistických tréningov pašoval ich falošné doklady cez kontrolné stanovištia fašistov a nacistov. Zaujímavé je tiež spojenie starovekých historických centier - štart v Jeruzaleme, cieľ v Ríme. 
 
 
gino bartali 2
Gino Bartali (© FirenzeToday)
 
 
Z predošlých odsekov nám vyplýva, že štart Giro d'Italia v Izraeli pomôže samotnej Grand Tour, Izraelu i cyklistike v tejto krajine, ale v konečnom dôsledku bude jednostranným politickým PR. Ak by štart zorganizovali Izrael a susedné krajiny/územia spoločne, to by bol celkom iný príbeh, ktorý ale zrejme zostane v rovine sci-fi aj v ďalších rokoch. 
 
V minulosti už boli kritizované cyklistické podujatia v Číne, Katare či Azerbajdžane v súvislosti s porušovaním ľudských práv v týchto krajinách. Giro v Izraeli a špeciálne v Jeruzaleme sa ale dotýka priamo živého izraelsko-arabského konfliktu v čase, keď krajiny celého sveta riešia, či uznajú Jeruzalem ako hlavné mesto Izraela, a v čase, keď menej ako sto kilometrov od cyklistov v pásme Gazy hladujú ľudia. Otázne teda je, či takáto cyklistická paráda pohybujúca sa na hrane medzi športom a politikou stojí za to, prípadne či sa nedala zorganizovať neutrálnejším spôsobom...
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop