Sumár mesiaca: Astana a Quick-Step valcujú ďalej, v kopcoch sa ide nesmierne rýchlo

2.4.2019, 13:00 | Magazín C-I.sk | Tomáš Šandor
Rozbehla sa klasikárska kampaň a vlčia svorka z Deuceninck - Quick-Step si opäť privlastňuje väčšinu koristi. Historické obdobie prežíva Astana a na začiatku ročníka sa nenechali zahanbiť ani niektorí vrchári, ktorí už teraz ponúkajú výkony hodné Grand Tour. Dobré správy zastihli tím Sky, v ktorom sa usadí ďalšia bohatá spoločnosť.   
 
 
Quick-Step a Astana stále nemajú dosť
 
Obidve zostavy v novej sezóne nekompromisne zbierajú ďalšie a ďalšie víťazstvá. Inak tomu nebolo ani v marci, pričom belgický celok sa vytiahol najmä na klasikách. Na Omloope sa vytiahol Štybar a vyzerá to tak, že český cyklista sa dostal do životnej formy, keď dominoval aj na E3 Harelbeke. Nie je však jediným borcom, ktorý aktuálne preteká na vrchole svojich síl. Preteky K-B-K si podmanil Jungels, na La Samyn uderila mladá garda zoskupenia a titul získal Sénéchal.
 
Najvýraznejším spomedzi všetkých bol Julian Alaphilippe. Pretekár neobmedzených možností, ako ho nazval jeho boss Patrick Lefevere, sa najskôr pohral so súpermi na Strade Bianche, predovšetkým s Fuglsangom, potom vybojoval dva etapové triumfy na Tirrene a následne zaklincoval najsilnejších cyklistov na Miláno - San Remo. Na prvom monumente ročníka jasne ukázal, v čom je jeho najväčšia sila. Na Poggio predviedol brutálny nástup a pri tom všetkom mu zostala energia aj na skvelý šprint.
 
A teraz spomínaný Lefevere: "Vždy sme vedeli, že je to silný jazdec, ale na celej záležitosti je najlepšie to, že sa dokáže každý rok zlepšovať. Julian je všestranný pretekár a je ťažké vybrať mu profil, ktorý mu sedí najviac. Vyhral šprint v San Reme, hodí sa na ardenské klasiky a získal vrchárske tričko na TdF. Myslím si, že jedine Paríž - Roubaix nie je pre neho, lebo je ľahký, ale v jeho prípade ani to nemôžem povedať s určitosťou." Uvidíme, kam to až dotiahne Alaphilippe v tomto ročníku, no minimálne do ardenských klasík by mala vydržať jeho  terajšia fazóna.
 
 
video v clanku ikonka ciernaWolfpack v cieli MSR 2019
   
 
Rozprávkový štart sezóny prebieha aj v Astane. Doteraz získala už 21 triumfov a vo svojej histórii sa k takému číslu ani nepriblížila. V ročníku 2016 disponovala na konci marca dvanástimi výhrami, v minulom roku to bolo osem triumfov a v sezóne 2017 dokonca iba jeden. A k tomu všetkému si podmanila za tri mesiace až osem etapových pretekov. Pre zaujímavosť, na predošlých osem úspechov v klasifikácii potrebovala približne dva a pol roka...  
 
V marci sa ukázali jej jazdci na celkové poradie. Jakob Fuglsang predvádza formu, akú sme u neho ešte nevideli, a tento silný motor na dlhé stúpania dokázal zbierať výhry aj na výbušnom teréne. Na SB ho pokoril iba Alaphilippe a na Tirrene patril k najsilnejším na krátkych, prudkých kopcoch, čo mu zaručilo jednu etapu a tretie miesto v GC. Na talianskych cestách ukoristil jeden triumf aj Alexej Lutsenko a rovnakým spôsobom sa presadil v Katalánsku Miguel López. Ten navyše ovládol aj celkové poradie na španielskom podujatí. O kolumbijskom pretekárovi bude ešte reč nižšie, ale celá Astana je jedným z dôvodov, prečo môžeme sledovať "veľké" výkony, ktoré sa zvyčajne vytiahnu na GT, už v prvej časti ročníka.        
 
 
fuglsang 2017 dauphine astf
Triumf Jakoba Fuglsanga (© Courtesy Astana Pro Team / @BettiniPhoto)
 
 
Rýchlosť v kopcoch naberá na obrátkach
 
V marcových horách platili slová Romaina Bardeta: "Musíte vidieť, že úroveň na podujatiach je veľmi, veľmi vysoká. Každý deň je náročný a tempo je extrémne vysoké. Keď sa pozriem do svojich archívov, každý rok sa ide rýchlejšie a rýchlejšie a už teraz, v marci, sa dosahuje mimoriadna úroveň," a doplnil, že v tomto čase vyčnieva nad ostatnými malá skupinka vrchárov. Francúzsky cyklista momentálne jazdí na približne rovnakej úrovni ako na minuloročnej TdF, kde bral šieste miesto v GC, a nechýba mu veľa, aby sa vyrovnal svojej výkonnosti zo sezóny 2017 a svojmu pódiu na Starej dáme. Z toho je zrejmé, že cesta na najbližšie stupne víťazov na GT bude viesť cez ohromné vrchárske výkony.
 
Jedným zo strojcov neuveriteľne rýchlych výkonov je Miguel López. Jeho atak na La Molina zniesol už takto skoro v sezóne tie najvyššie kritériá. Frédéric Portoleau vypočítal, že kolumbijský jazdec absolvoval najťažšiu časť tohto kopca (4,9 km; 7,3 %) za dvanásť minút a dosiahol pri tom ohromný výkon cca 6,75 W/kg. López potom pokračoval vo vysokom tempe až do cieľa a La Molina (8,5 km; 6,5 %) prekonal za 19:40 s výkonom približne 6,5 W/kg. Tieto parametre sú zaujímavé z toho dôvodu, lebo pripomínajú prípravu Lanca Armstronga na Tour de France. Americký cyklista vedel, že ak dokáže dosiahnuť výkon 6,7 W/kg na 20-minútovom kopci, na Starej dáme mu nebude nikto stačiť. A teraz vidíme podobné predstavenia už v marcových pretekoch.
 
 
video v clanku ikonka ciernaLópezov atak na La Molina
 
 
Francúzsky odborník sa pozrel aj na Egana Bernala s Nairom Quintanom. Obidvaja prekonali Col de Turini (15,2 km; 7,3 %) na Paríž - Nice najrýchlejšie zo všetkých a dosiahli čas 40:45 s výkonom 6,1 W/kg. Priemerný výkon činil 413 wattov. Na takomto dlhom stúpaní to boli vysoké parametre a zdalo sa, že mohli ísť aj rýchlejšie, keďže tri kilometre pred vrcholom ešte dokázali zrýchliť a zvýšiť svoj výkon na 6,6 W/kg po dobu takmer osem minút.
 
Kolumbijská dvojica bola veľmi silná aj na Vallter 2000 v Katalánsku. Bernal zaútočil ďaleko pred vrcholom a na jeho akceleráciu dokázal reagovať len Quintana. Spoločne prekonali ťažký úsek (3,4 km; 8,4 %) za necelých desať minút a opäť dosiahli vysoký výkon 6,45 W/kg. Nikto iný sa im nevyrovnal a len váhanie zo strany Quintanu umožnilo, aby sa k nim vrátili ďalší traja jazdci. Jazdec tímu Movistar musí byť veľmi spokojný so svojimi doterajšími predstaveniami, lebo to, čo aktuálne predvádza, nadväzuje na jeho veľké triumfy na Monte Terminillo na Tirrene v sezóne 2017 a minuloročný úspech na TdF na Col du Portet. Lenže teraz dokáže takto jazdiť aj Egan Bernal, od ktorého môžeme čakať na Gire veľké veci.
 
 
Ďalší bohatý sponzor, prízrak krvnej transfúzie a trápenie dvoch elitných jazdcov
   
Tím Sky je zachránený, od  mája prevezme kontrolu nad zostavou petrochemický gigant Ineos. Novým sponzorom sa stane najbohatší muž Veľkej Británie Jim Ratcliffe, ktorého majetok sa odhaduje na 21 miliárd libier. Neistota v tíme Sky je zažehnaná, preto môžu nerušene pokračovať vo svojom vysokom štandarde, bez nejakých finančných škrtov. Spoločnosť Ineos je pripravená investovať do zostavy približne štyridsať miliónov libier ročne a partia okolo Davida Brailsforda si aj naďalej udrží rozpočtovú exkluzivitu, ku ktorej sa žiadny iný celok ani nepriblíži.
 
 
froome 19 v skupine skyf
Tím Sky (© Russ Ellis / Team Sky)
 
 
Spojenie Ineosu s cyklistikou neprinieslo len priaznivé reakcie. Najmä ekologickí aktivisti obviňujú petrochemický gigant, že týmto sponzorstvom si chce zlepšiť svoj imidž v celosvetovom meradle, pretože patrí k najväčším výrobcom chemikálii a ropných produktov na svete, vrátane plastov a syntetických olejov. Výčitka smeruje aj do samotného tímu. Kým v minulom roku na TdF propagoval akciu "Ocean Rescue" a poukazoval na znečistenie oceánu plastovými výrobkami, teraz bude zostava financované jedným z najväčších znečisťovateľov životného prostredia.
 
Do cyklistického povedomia sa vrátili krvné transfúzie. Rakúski pretekári Georg Preidler a Stefan Denifl boli usvedčení alebo sa priznali ku krvnému dopingu, prehrešku, ktorý bol vyhlásený za dávno prekonaný. Tieto praktiky vyšli na povrch počas lyžiarskeho svetového šampionátu uskutočneného v Rakúsku a kauza sa rozšírila aj do Nemecka, kde je stíhaný lekár Mark Schmidt, ktorý mal poskytovať krvné transfúzie pre rôzne typy športovcov. A jedným z nich mali byť aj cyklisti. Ešte je skoro povedať, či táto kauza bude opäť legitimizovať rozpravu o krvnom dopingu, no z minulosti nevanú dobré príklady, keď pomocníci lídrov museli využívať nepovolené prostriedky. A môže to podkopať aj dôveru v biologický pas, jeden zo symbolov o čistej cyklistike.  
 
Úplne iné problémy museli riešiť Fabio Aru a Mark Cavendish. Taliansky jazdec spoznal príčinu svojich slabých výkonov. Lekári zistili, že v panvovej oblasti má zúženú ľavú tepnu, ktorá tak nedostatočne pumpovala krv do nohy, a kvôli tomu nedokázal vyvinúť potrebnú silu v ľavej nohe. Aru už podstúpil operáciu (rozšírenie poškodenej tepny) a jeho trápenie sa môže v blízkej dobe skončiť. "Boli dni, keď som sa cítil mŕtvy na bicykli. Bol som zničený a najhoršie bolo, že som nevedel prečo. Napriek totálnej obetavosti som sa nedokázal dostať na svoju najlepšiu úroveň. Ešte teraz mám z toho zimomriavky, keď mi konečne povedali moju diagnózu. Vtedy som sa rozplakal," povedal pretekár tímu UAE Emirates, ktorý sa chystá na návrat v druhej časti ročníka.         
 
V zlej perióde svojej kariéry sa nachádza aj ďalšie veľké meno. Mark Cavendish stále nesie následky ochorenia na Epstein-Barr vírus, ktoré bolo u neho diagnostikované ešte v roku 2017. Odvtedy sa úplne nezotavil zo svojich problémov a za vyše dva roky získal len dve výhry. Ani v tomto období sa mu nedarí. Paríž - Nice zabalil hneď v druhej etape, na MSR ani necestoval. Britský pretekár sa však nevzdáva a stále verí, že môže vyrovnať rekord Eddyho Merckxa na TdF v počte triumfov. Chýbajú mu ešte štyri výhry, čo sa nemusí zdať veľa, ale rekord je práve preto rekordom, že je nesmierne ťažké ho pokoriť.
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop