Medzinárodná cyklistická únia v novej sezóne tvrdo úraduje. Cyklisti v tomto roku prvý raz prichádzajú o UCI body, a to aj za menej závažnejšie priestupky. Oproti minulému roku sa neoplatí napríklad meškať na štartové procedúry či jazdiť za vozidlom. Rovnako vzrástli jednotlivé sumy za pokuty.
 
Medzinárodná cyklistická únia sa snaží urobiť z cyklistiky bezpečnejší a objektívnejší šport. Pred začiatkom sezóny pripravila dvanásť zmien v pravidlách a zaviedla tiež prísnejšie tresty za ich porušovanie. Tímy a samotní cyklisti už neplatia len finančné pokuty, jazdci najnovšie prichádzajú aj o UCI body. Úpravám pravidiel sa už venoval kolega Tomáš Šandor, ktorý priblížil napríklad to, kde po novom si môžu pretekári prísť po občerstvenie.
 
Výška trestov závisí od kategórie, do ktorej patria jednotlivé preteky. Na podujatiach z kategórie World Tour sú pokuty najvyššie. Cyklisti na nich môžu prísť dokonca až o 100 bodov, na pretekoch z tried HC a 1. kategórie o 50 a na ostatných podujatiach o 25 punktov. Zvýšili sa tiež finančné pokuty. Pokým vlani na Tour de France Pierre Latour za odstrkávania sa od vozidla zaplatil pokutu 50 švajčiarskych frankov, tento rok by na rovnakom podujatí za totožný priestupok vysolil štyrikrát viac.
 
 
Strata bodov za podpis
 
Pred každými pretekmi, či jednotlivými etapami musia cyklisti podpisovať tzv. štartovné hárky. Pokým ešte do minulej sezóny sa z tejto „povinnosti“ dalo uliať za pár drobných, či podpísať ho pár minút pred štartom, teraz si už každý jazdec veľmi dobre premyslí, či svoj podpis na štartovnú tabuľu dá, alebo nie, a kedy tak učiní. UCI sprísnila procedúry týkajúce sa štartu, upravila aj čas, kedy sa musia pretekári dostaviť k štartovnému hárku. Aktuálne tak musia urobiť sedemdesiat až desať minút pred štartom, a vo vopred danom poradí, ak to určí organizátor.
 
Síce sa už pomaly blíži koniec jarnej časti sezóny, stále si niektoré tímy ešte nezvykli na novú úpravu pravidiel týkajúcich sa štartu. Len v tomto týždni na podujatí Tour of the Alps na ňu doplatili až piati jazdci tímu Arkéa - Samsic. Menovite Romain Le Roux, Brice Feillu, Elie Gesbert, Jérémy Maison a Amael Moinard nedodržali čas podpisu štartovného hárku pred druhou etapou. Prišli neskôr, ako mali, a všetci piati jazdci museli zaplatiť 200 švajčiarskych frankov a prišli aj o 10 bodov z UCI rebríčka. Ak by niečo podobné urobili opäť, mohli ich rozhodcovia z podujatia diskvalifikovať.
 
 
podpisuje 19 academy rcsfg
Podpisový hárok (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
Tvrdé pokuty za maličkosti
 
Veľmi bežne sa stáva, že počas etapy sa niektorému pretekárovi odopne a stratí číslo, alebo ho nie je celkom dobre vidieť. Medzinárodná cyklistická únia sprísnila tiež pravidlá ohľadom oblečenia a označovania jednotlivých jazdcov. Ak niektorému cyklistovi identifikačné číslo chýba, nie je viditeľné, je nesprávne upravené alebo nesprávne umiestnené, pretekár na podujatí v najvyššej kategórii zaplatí pokutu od 200 do 1000 švajčiarskych frankov, na podujatí HC a 1. kategórie 100 až 500.
 
Aj túto úpravu pravidla rozhodcovia striktne dodržiavajú. Vedel by o tom rozprávať Gordian Banzer z celku Vorarlberg Santic, ktorého komisári nevedeli identifikovať počas druhej etapy na alpskom etapáku. Aj keď Tour of the Alps nepatrí do najvyššej kategórie, Švajčiar musel uhradiť pokutu 200 švajčiarskych frankov. Len pre porovnanie, Romain Bardet a Thomas Boudat minulý rok na TdF za túto maličkosť uhradili 100 švajčiarskych frankov, a to bolo podujatie z najvyššej kategórie. Teraz im hrozí 1000 CHF.
 
 
V ohrození sú aj športoví riaditelia
 
Veľmi veľa sťažností fanúšikov, ale aj samotných cyklistov, sme evidovali ohľadom ťahania sa za vozidlom, alebo dokonca držania sa tímového auta či iného motorizovaného objektu, najmä v dlhých stúpaniach. Rozhodcovia už v minulosti podobné správanie prísne trestali, používali aj dovtedy najväčší možný trest, a to diskvalifikáciu z podujatia. Lenže ani to niektorých pretekárov neodradilo, skúšali sa držať áut, a preto sa UCI rozhodla, že od novej sezóny za takéto chovanie cyklistov nielenže diskvalifikuje, ale siahne im aj na body. Na pretekoch z kategórie World Tour stratia až 100 UCI bodov, na podujatiach HC a 1. kategórie 50 a na ostatných 20.
 
Do ohrozenia sa dostali aj samotní vodiči áut či motocyklov, a dokonca športoví riaditelia, ktorí sú zodpovední za inkriminované vozy. Podľa nových úprav sú všetci, ktorí napomáhajú takémuto podvádzaniu, z pretekov vylúčení. Dokonca samotné auto je organizátormi podujatia zabavené, takže príslušný tím príde o jednu mechanizovanú podporu. Incident, ktorého súčasťou bol Rafal Majka v roku 2014, by teraz Poliaka prišiel oveľa drahšie, a aj jeho tím. Majka pred piatimi rokmi vyfasoval len pokutu 50 švajčiarskych frankov a penalizáciu desiatich sekúnd.
 
Od nového roka sa tvrdšie trestá tiež jazda za vozidlom, ktorá bola vlani najčastejším porušením pravidiel. Aj mená ako Tom Dumoulin alebo Jens Keukeleire využili túto nedovolenú pomoc, a to na Starej dáme, za čo sa obaja mierne buchli po vrecku, z ktorého im vypadlo 50 švajčiarskych frankov a v celkovom hodnotení inkasovali 20 sekúnd. Ak by to isté zopakovali v tomto roku, museli by uhradiť pokutu vo výške 200 švajčiarskych frankov a mohli by stratiť aj päť minút. Znova si len vezmeme ako príklad tohtotýždňové preteky v Alpách, kde sa o niečo podobné pokúsil Francesco Gavazzi z Androni Giocattoli - Sidermec, ktorý bol po tretej etape ľahší o 100 švajčiarskych frankov, jeho riaditeľ o 200.
 
 
kwiatkowski 18 flasa ilustrak skyf
Pokutuje sa aj za "lepkavý bidon" (© Cycling Images / Team Sky)
 
 
Už ani močiť na verejnosti sa nevyplatí
 
Veľké problémy mali napríklad pretekári na podujatí Banja Luka, kde štartovala aj Dukla Banská Bystrica. Rozhodcovia totiž prísne posudzovali akékoľvek nebezpečné spravenie a jazdci vo veľkom prichádzali o UCI body za poškodzovanie životného prostredia či dobrého mena športu. Každý deň bolo za močenie na nepovolených miestach potrestaných niekoľko cyklistov, ktorí tak stratili 10 UCI bodov, čo je markantné množstvo pre kontinentálne celky za niečo tak banálne. Spomenúť treba aspoň Leonarda Bonifazia alebo Benjamina Hilla. Na pretekoch kategórie World Tour môžu jazdci prísť o 100 bodov.
 
Vlani na Tour de France rozhodcovia nachytali veľmi veľa jazdcov pri neslušnom správaní na verejnosti. Bauke Mollema močil na verejnosti v desiatej etape, Lilian Calmejane už v prvej, v obci alebo meste sa vyprázdnili aj Primož Roglič a John Degenkolb, no nestratili za to body v UCI rebríčku. Všetci štyria zaplatili pokutu 100 švajčiarskych frankov. Teraz by za podobný skutok mohli platiť aj o 20-krát viac, pretože podľa pravidiel za močenie na verejnosti na pretekoch s najvyššou licenciou má jednotlivý jazdec okrem straty bodov inkasovať trest vo výške 2000 švajčiarskych frankov.
 
Medzi najčastejšie prečiny proti pravidlám, za ktoré cyklisti v tomto roku strácajú body, patria používanie chodníkov, kedy na WT pretekoch strácajú 25 bodov, na pretekoch HC a 1. kategórie 15 bodov, a na ostatných podujatiach 5 bodov. Prísnejšie sa posudzuje aj prechod cez zavreté železničné priecestie, za ktoré jazdci prichádzajú o 50 bodov na WT pretekoch, 25 bodov na pretekoch HC a 1. kategórie a 10 bodov na ostatných podujatiach.