TdF ponúka v roku 2018 divadlo na pavé, ktoré kompezuje veľkými horskými etapami

17.10.2017, 12:45 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
Tour de France pri prezentácii trasy na nasledujúci ročník potvrdila svoju všestrannosť, v budúcej sezóne nájdeme na Starej dáme doslova všetko. Hlavnú úlohu budú hrať krásne horské etapy v Alpách a Pyrenejách, ale dôležitú úlohu dostali aj mačacie hlavy a dve časovky.
 
Organizátorom francúzskej Grand Tour sa podarilo vytvoriť silnú trasu. Rozhodujúce bitky o parížske pódium sa odohrajú na veľkom javisku. Alpy a Pyreneje ponúknu svoje najkrajšie kopce, do hry sa vracajú mačacie hlavy, ktoré budú nemilosrdné ku každému jazdcovi na celkové poradie a dôležitú úlohu zohrajú aj TTT či ťažká, kopcovitá časovka jednotlivcov. Okrem toho uvidíme tri výbušné koncovky pre puncheurov, na svoje si prídu aj útočníci do kopcov, keďže niektoré etapy finišujú v klesaní, a spokojní môžu byť aj šprintéri, ktorých v ideálnom prípade čaká osem hromadných špurtov.      
 
 
2018 tdf celkova mapa
Celková mapa Tour de France 2018 (© letour.fr)
 
 
Úvod bez stúpaní, ale veľmi nervózny s mačacími hlavami
 
Veľký začiatok Starej dámy bol známy už dávnejšie. Organizátori vsadili na domáce prostredie, no nebude sa štartovať v kontinentálnej časti Francúzska, ale na prílivovom ostrove Noirmoutier-en-l'Île, ktorý sa nachádza v Atlantickom oceáne. Tento ostrov je síce spojený s kontinentom mostom, ale pelotón čaká prechod cez plážový chodník Passage du Gois, ktorý je počas dňa dvakrát zaliaty. Spektakulárny začiatok pretekov vyvrcholí v mestečku Fontenay-le-Comte, kde budú bojovať o žltý dres šprintéri. Vzhľadom na neustálu blízkosť pobrežia a bočného vetra čaká na jazdcov veľmi nervózna úvodná previerka.
 
Aj druhý deň zostane pelotón v západnej časti krajiny a na trase medzi Mouilleron-Saint-Germain a La Roche-sur-Yon je pripravených niekoľko menších stúpaní, ktoré by však nemali vystrašiť najrýchlejších jazdcov v pelotóne. Pobyt v tomto regióne zakončí seriózna skúška z hľadiska celkovej klasifikácie, pretože do programu sa vracia tímová časovka. V okolí mesta Cholet preverí jednotlivé formácie 35 kilometrov na zvlnenom teréne, ale bez výrazných technických úsekov, takže to bude etapa pre najsilnejšie časovkárske zostavy. Už počas tretieho dňa uvidíme, v akej forme prišli pomocníci kandidátov na titul a aj samotní favoriti budú v cieli netrpezlivo rátať časové rozostupy.
 
Potom je opäť pripravená šprintérska etapa na pobreží Atlantického oceánu a je zaujímavé, že pretekárov zavedie do mesta Sarzeau, kde je starostom nový šéf UCI David Lappartient. Predpokladaný hromadný špurt sa odohrá na dlhej, 1500-metrovej cieľovej rovinke. V piatej etape sa pozrieme do mestečka Quimper a bude to ideálna šanca pre puncheurov. Trasa je poskladaná z krátkych ardénskych kopcov a finišovať sa bude na Cote de Menez (3 km; 6,2 %), pričom tesne pred cieľom je aj 11-percentný úsek.
 
Aj v šiestej etape obstarajú bitku o etapový triumf výbušní jazdci, lebo si prezrieme hlavnú cyklistickú atrakciu Bretónska, kopec Mur-de-Bretagne (2 km; 6,9 %). Toto stúpanie sa objaví v programe TdF po tretíkrát a opäť vytvorí podmienky pre kvalitný špurt do kopca. Organizátori sa rozhodli urobiť šiestu previerku ešte zaujímavejšou, takže cez Mur-de-Bretagne sa prebehne vo finále dvakrát, čo zvýši intenzitu etapy. Po tejto výbušnej koncovke prídu na rad ďalšie dve šprintérske etapy, mestá Chartres a Amiens poskytnú komfort pre najrýchlejších borcov.
 
 
video v clanku ikonka ciernaMur de Bretagne v roku 2015
 
 
Po ročnej prestávke si cyklisti opäť vyskúšajú bitku na mačacích hlavách a tentoraz bude kocková ponuka deviatej etapy znamenitá. Pelotón musí zvládnuť až pätnásť úsekov v celkovej dĺžke 22 kilometrov, čo sľubuje zaručenú bitku nielen o etapový triumf, ale aj o celkový titul. Etapa bude merať len 150 kilometrov a jej druhá časť bude výrazne posiata kockami, čo bude obrovskou prekážkou pre jazdcov na celkové poradie, ale na druhej strane poteší najlepších klasikárov na svete.  
 
 
Kopce nechajú na seba čakať, ale prídu v silnej podobe
 
Alpy sa dostanú do hry už v desiatej etape. Prvá horská previerka sa uskutoční medzi medzi mestami Annecy a Le Grand-Bornand a okamžite vyskúša vrchársku pripravenosť favoritov na titul. Ponuku otvorí Col de Croix-Fry, potom sa jazdci predvedú na prudkom stúpaní Plateau des Glières (6 km; 11%), ktoré okrem tvrdých sklonov obsahuje aj dva kilometre na nespevnených cestách, šotovine, a finále zaručia Col de Romme (9,3 km; 9 %) a Col de la Colombiére (7,5 km; 8,6 %), po ktorom sa bude zjazdovať do cieľa.
 
Aj jedenásty deň bude poriadne vrchársky. Na dĺžke 108 kilometrov sú pripravené štyri stúpania a celá bitka bude finišovať na dlhom kopci La Rosiére (18,7 km; 5,6 %). A aby toho nebolo málo, v dvanástej etape sa bude končiť na Alpe d’Huez (13,8 km; 8,1 %), pričom pred týmto legendárnym stúpaním sa nachádzajú v ponuke takí obri ako Col de la Madelaine a Col de la Croix de Fer. Táto previerka bude mať prevýšenie okolo 5000 výškových metrov a aj kvôli tomu môžeme v polovici Tour de France očakávať veľké rozdiely v poradí.
 
Po vypätých troch etapách dostanú ďalšiu šancu šprintéri, bolo by prekvapením, ak by sme vo Valence neuvideli hromadný špurt pelotónu. Potom nás bude čakať oveľa zaujímavejšia koncovka, v meste Mende striehne tesne pred páskou stúpanie Cote de la Croix Neuve (3 km; 10 %), po ktorom zostanú v popredí len veľmi silní vrchári. Poslednú etapu druhého týždňa obstará jazda po kopcovitom teréne a príchod do Carcassone, kde sa strávi druhý voľný deň, a tento profil bude lákadlom pre útočníkov.
 
 
Na konci úraduje veľmi krátka horská etapa a kopcovitá ITT
     
Aj tretí súťažný blok odštartuje poriadne zostra. V Pyrenajách. Tradičná koncovka v Bagnères-de-Luchon príde na rad po zjazde z Col de Portillon (8,3 km; 7,1) a ešte predtým si vyskúšajú pretekári svoje lezecké nohy na Col de Portet d'Aspet a Col de Mendé. Druhý pyrenejský deň bude patriť k vrcholom celého ročníka. Krátka, 65-kilometrová previerka obsahuje len tri kopce. Col de Peyresourde a Col de Val Louron-Azet môžu rozprúdiť divokú jazdu, ale všetci cyklisti budú mať rešpekt pred cieľovým kopcom Col de Portet (17 km; 8,3 %), ktorý je dlhý, veľmi ťažký a pelotón zavedie do výšky 2200 metrov nad morom.  
 
Aj osemnásta etapa prebehne v pyrenejských končinách, ale k slovu sa dostanú šprintéri, ktorí v meste Pau nadviažu na svoju rýchlostnú bitku z edície v roku 2017. Potom obstarajú Pyreneje poslednú horskú previerku, ktorá dostane pretekárov na Aspin, Tourmalet a o všetko dôležitom sa rozhodne na stúpaniach Col des Borderes (8 km; 5,4 %), Col de Soulor (6,6 km; 8,3 %), Col d'Aubisque (4,4 km; 6 %) a v následnom zjazde do cieľa v Laruns. Bude to záverečná šanca pre vrchárov, aby niečo urobili s klasifikáciou, ale ak chcú byť úspešní, budú musieť útočiť.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTrasa TdF 2018 v 3D podobe
 
 
Po tejto vytrvalostnej lezeckej previerke príde ďalšia veľká zaťaž v podobe časovky jednotlivcov, ktorá definitívne rozhodne o pozícii v celkovom poradí. Nebude to však klasická jazda proti chronometru pre špecialistov, pretože sa odohrá v kopcovitej časti na hranici s Baskickom. A to znamená, že na dĺžke 31 kilometrov budú pripravené štyri prudké stúpania, čo bude výborná ponuka pre jazdcov na celkové poradie a parádne vyvrcholenie celých pretekov. Podujatie tradične vyvrcholí šprintérskou previerkou v Paríži.
 
 
Favoriti na titul musia prežiť prvý týždeň, aby ukázali svoju formu
 
Súboj o žltý dres bude rozdelený na dve časti. V prvom týždni nečaká na favoritov žiadna výrazná lezecká prekážka, výnimku tvorí len Mur de Bretagne, ale aj tak na nich striehne deväť nepríjemných etáp. Šprintérske profily môžu byť často poznačené bočným vetrom, významnú úlohu bude mať tímová časovka, no najväčšia hrozba pôjde z dlažobných kociek, ktoré majú potenciál, aby vytvorili poriadne rozdiely v klasifikácii. V nevýhode budú najmä klasickí vrchári, ktorí môžu výrazne doplatiť na drsný povrch, a to až v takom merítku, že sa z toho nespamätajú až do Paríža.      
 
Druhá polovica pretekov však bude úplne o niečom inom,  po tri horské etapy v Alpách a Pyrenejách vytvoria výborný priestor lezeckým bitkám. Alpské etapy budú veľmi úderné, horské dojazdy na La Risére a Alpe d’Huez môžu v klasifikácii všetko zmeniť. Pyrenejské previerky zase ponúkajú ideálny priestor na útočnú jazdu, ale v tejto časti vyčnieva mimoriadne krátka etapa s obávaným finále na Col de Portet, ktorej sa budú všetci obávať a na ktorú bude smerovať maximálna pozornosť. A nesmieme zabúdať ani na záverečnú časovku, ktorá nebude favorizovať len špecialistov, ale aj jazdcov na celkové poradie či vrchárov, takže aj tieto typy pretekárov môžu vyťažiť z profilu dvadsiatej etapy.
 
Pre kandidátov na titul tak bude veľmi dôležité, aby úvodný týždeň prežili bez komplikácii, ale s mačacími hlavami to asi nie je možné, a svoje majstrovstvo naplno rozbalili v druhej časti podujatia. Množstvo pekných horských etáp s vyzývavými stúpaniami budú pre nich odmenou za utrpenie na pavé. O žltom drese tak budú rozhodovať nielen lezecké kvality, ale aj jazdecké zručnosti a všestrannosť na rôznych profiloch či prispôsobenie sa rôznym vypätím situáciám.
 
Šprintérom sa ušlo osem etáp, z toho päťkrát by sme ich mali uvidieť v úvodnom týždni. V druhom súťažnom bloku na nich čaká len jeden prijateľný profil a v záverečnom týždni sa môžu vytiahnuť dva razy, proti čomu asi nebudú protestovať. Atraktívne koncovky sú pripravené v mestách Quimper a Mende, kde sa postavia proti sebe výbušní jazdci. Podobné špurty do kopca sú čoraz populárnejšie na Grand Tour. A na rovnaké finále sa môžeme tešiť aj na Mur de Bretagne.    
 
 
Program Tour de France 2018:
1. etapa, sobota 7. júla: Noirmoutier-en-l’Ile – Fontenay-le-Comte, 189 km
2. etapa, nedeľa 8. júla Mouilleron-Saint-Germain – La Roche-sur-Yon, 183 km
3. etapa, pondelok 9. júla: Cholet – Cholet (TTT), 35 km
4. etapa, utorok 10. júla: La Baule – Sarzeau, 192 km
5. etapa, streda 11. júla: Lorient – Quimper, 203 km
6. etapa, štvrtok 12. júla: Brest – Mur de Bretagne Guerlédan, 181 km
7. etapa, piatok 13. júla: Fougères – Chartres, 231 km
8. etapa, sobota 14. júla: Dreux – Amiens Métropole, 181 km
9. etapa, nedeľa 15. júla: Arras Citadelle – Roubaix, 154 km
Voľný deň, pondelok 16. júla: Annecy
10. etapa, utorok 17. júla: Annecy – Le Grand Bornand, 159 km
11. etapa, streda 18. júla: Albertville – La Rosiére, 108 km
12. etapa, štvrtok 19. júla: Bourg-Saint-Maurice Les Arcs – Alpe d’Huez, 175 km
13. etapa, piatok 20. júla: Bourg d’Oisans – Valence, 169 km
14. etapa, sobota 21. júla: Saint-Paul-Trois-Châteaux – Mende, 187km
15. etapa, nedeľa 22. júla: Millau – Carcassonne, 181 km
Voľný deň, pondelok 23. júla: Carcassonne
16. etapa, utorok 24. júla: Carcassonne – Bagnères-de-Luchon, 218 km
17. etapa, streda 25. júla: Bagnères-de-Luchon – Saint-Lary-Soulan, 65 km
18. etapa, štvrtok 26. júla: Trie-sur-Baïse – Pau, 172 km
19. etapa, piatok 27. júla: Lourdes – Laruns, 200 km
20. etapa, sobota 28. júla: Saint-Pée-sur-Nivelle – Espelette (ITT), 31 km
21. etapa, nedeľa 29. júla: Houilles – Paríž (Champs-Elysées), 115 km
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria z profilov známych etáp: 5., 9., 10., 11., 12., 16. a 17.
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
Fotografia 1 z 8
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop