Giro naplno využíva ťažké kopce a láka vrchárov, ale nebojí sa ani časoviek

31.10.2018, 18:30 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
V nasledujúcej sezóne uvidíme na Giro d'Italia hneď tri časovky jednotlivcov, ktoré budú pekne vyvážené údernými horskými etapami. Aj keď budúcoročná edícia neobsahuje ani jedno prudké cieľové stúpanie, selekcia medzi favoritmi bude aj tak zaručená.
 
Talianska Grand Tour si našla zaľúbenie v časovkách a tentoraz vytvorila až tri jazdy proti chronometru. Nebudú to však lahôdky pre špecialistov, každá z nich obsahuje zaujímavé stúpanie, čo zvýši atraktivitu súboja o celkový titul, lebo o ružový dres bude súperiť väčší počet jazdcov. Skutočné kopce sa objavia len v druhej časti pretekov, ale oplatí sa čakať. Lago Serrú, Gavia, Mortirolo, Manghen a etapy vedúce do Courmayeur či Croce d’Aune strašia už teraz aj najlepších vrchárov. Šprintéri boli naučení na štedrejšiu ponuku. V prvom týždni môžu bojovať o etapu maximálne v troch prípadoch, v druhom nájdu dve možnosti a v jednom prípade by sa mali ukázať aj v poslednom súťažnom bloku.
 
 
froome 18 giro predstavenie
Chris Froome na prezentácii (© Gian Mattia D'Alberto/LaPresse)
 
 
Na začiatku len dve časovky
 
Preteky sa otvoria v severnej časti krajiny v regióne Emilia-Romagna a najdôležitejšie mesto tohto kraja pripraví atraktívnu časovku. Jazda proti chronometru síce presahuje len osem kilometrov, ale na konci sa vybehne na ťažký kopec San Luca (2 km; 6,8 %), kde vyskočia maximá na úrovni šestnásť percent. A takýto výbušný dojazd určite vytvorí pekné rozdiely aj medzi kandidátmi na titul. 
 
Následne sa vydá pelotón smerom na juh a presunie sa do Toskánska. V druhej etape to budú mať šprintéri náročné, lebo vo finále sa objavia dve stúpania a to druhé z nich, San Baronto (3,9 km; 7,1 %), bude vrcholiť len 22 kilometrov pred cieľom. Počas tohto dňa si pripomenie Giro päťsté výročie smrti Leonarda da Vinciho a bude sa štartovať v jeho rodnom meste. Jednoduchá trasa pre šprintérov bude pripravená v tretej etape, na brehu Tyrrhenského mora v dovolenkovej destinácii Orbetello sa konečne predstavia najrýchlejší jazdci v balíku. Zmena nastane na konci štvrtého dňa, nenáročný profil vyvrcholí na stúpaní vhodnom pre puncheurov. O víťazovi etapy rozhodne v Castelli Romani - Frascati kopec s dĺžkou štyri kilometre a priemerom necelých päť percent. Určite stojí za povšimnutie, že tieto tri etapy presahujú dvesto kilometrov.
 
Šprintéri si prídu opäť na svoje v meste Terracina, nenáročný profil v blízkosti pobrežia je ako stvorený pre bitku najrýchlejších jazdcov. Potom sa pretekári presunú z regiónu Lazio zo západnej časti krajiny do východnej a v šiestej etape sa dostanú do najjužnejšieho bodu celých pretekov. Finále v San Giovanni Rotondo bude znovu výzvou pre odolných jazdcov s rýchlou koncovkou, pretože tesne pred páskou stojí stúpanie San Marco (15,6 km; 4,1 %) a po jeho prekonaní čaká na cyklistov ešte jedno kratšie stúpanie. Tento dojazd si určite vyhliadnu špecialisti na úniky, alebo na konci uvidíme súboj výbušných pretekárov.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTrasa Giro 2019
 
 
Potom sa pelotón objaví v členitom regióne Abruzzo, čo sa využije na konci siedmeho dňa. Zaujímavý zvlnený terén a v meste L'Aquila dve výbušné stúpania budú svedčať výbušným cyklistom. V závere úvodného týždňa sa dostane balík do Pesara a po monotónnych dvoch tretinách etapy sa postaví pred jazdcov séria krátkych stúpaní, ktorá nepoľaví až do samého konca, a na tejto trase môžeme uvidieť vo finále nejaké ataky. Do výsledkov môže opäť prehovoriť aj značná dĺžka etapy, šancu bude mať aj šprintér v dobrej forme.
 
Jedným z vrcholov prvého súťažného bloku bude časovka jednotlivcov vedúca do San Marina. Kľúčová previerka z hľadiska klasifikácie meria necelých 35 kilometrov, zväčša rovinatých, ale rýchle pasáže budú kompenzované náročným finišom. Na konci sa bude liezť na kopec dlhý päť kilometrov s priemerom cez šesť percent, potom sa nabehne na zvlnený terén a do cieľa privedie pretekárov ďalšie stúpanie, tentoraz s dĺžkou 2600 metrov a prevýšením šesť percent. Časovka zložená z dvoch rozdielnych častí bude nesmierne zaujímavá.
 
 
Druhý týždeň si vyžiada maximálnu vrchársku formu
 
Pelotón sa vrátil do svojho východiskového bodu, regiónu Emilia-Romagna, a prvá etapa druhého týždňa končiaca v meste Modena nebude obsahovať žiadne prekážky, ktoré by ohrozili hromadný dojazd pelotónu. Jedenásta etapa smerujúca do Novi Ligure zaujme iba dĺžkou dvesto kilometrov a opäť sa môžeme tešiť na hromadný dojazd pelotónu. Toto bude prvý z troch dní v regióne Piemonte a zo všetkých najľahší, no dvanásta a trinásta etapa už ponúknu smerodajné kopce, na ktoré sa už musia pripraviť favoriti na titul.
 
Najskôr uvidíme peknú príležitosť na útok na kopci Montosso (8,9 km; 9,4 %), z ktorého vrcholu zostáva do cieľa v Pinerolo ešte tridsať kilometrov. Je to ťažké stúpanie a vrchári budú musieť preukázať odvahu, aby z neho niečo vyťažili. Tesne pred páskou sa ešte vynorí 500-metrový úsek s prevýšením jedenásť percent. Prvý skutočný finiš na stúpaní sa objaví až na konci trinásteho dňa, ale bude to poriadna zaberačka. Stúpanie Lago Serrú (20,3 km; 5,9 %) ponúkne vyčerpávajúce kilometre, prudké sklony a aj vysokú nadmorskú výšku. Približne v polovici tohto kopca sa cesta úplne vyrovná, ale o malú chvíľu sa dostanú pretekári na ťažký 5-kilometrový úsek, kde neklesne sklon pod deväť percent, a finálne pasáže sa budú pohybovať v okolí sedem - osem percent. Lago Serrú je tvrdý kopec, ktorý bude vyžadovať špičkovú vrchársku výkonnosť. Vrchári sa predtým rozcvičia na Pian del Lupo (9,4 km; 8,7 %).
 
Organizátori využili na jeden deň aj kopcovitý región Valle d’Aosta a situovali doň atraktívnu horskú etapu. Bude to krátka previerka, ktorá bude viesť cez štyri stúpania a bude končiť v malom mestečku Courmayeur na úpätí Mont Blancu. Pelotón pôjde Verrayes (6 km; 8,9 %), Verrogne (13,8 km; 7,1 %);  Col de Combes (8,1 km; 7,2 %); Colle San Carlo (10,5 km; 9,8 %), čo je veľmi ťažký kopec s dlhými úsekmi v okolí desiatich percent. Jeho vrchol sa nachádza len pätnásť kilometrov pred cieľom, nepochybujeme, že to bude miesto, kde zaútočia aj favoriti na titul. Do kopca bude aj záverečných osem kilometrov, ale len na začiatku sa tu objavia pasáže presahujúce päť percent.
 
Finále druhého týždňa oslávi monument pre vrchárov Il Lombardia, presne na jeho známom profile sa bude súperiť v pätnástej etape. Na trati nebudú chýbať Madonna del Ghisallo (8,9 km; 5,4 %), Colma di Sormano (9,6 km; 6,4 %), Civiglio (4,2 km; 9,7 %) a San Fermo (3 km; 6,6 %), čo bude priam nabádať k útočnej jazde. Budeme zvedaví, ktorí z jazdcov na celkové poradie budú mať chuť útočiť po predchádzajúcich horských etapách. Pre mnohých z nich bude určite vykúpením, že v itinerári sa neobjaví najťažší bod posledného monumentu sezóny - Muro di Sormano.
 
 
giro 19 velka mapa
Celková mapa Giro d'Italia 2019 (© giroditalia.it)
 
 
Veľké stúpania môžu miešať poradím každú chvíľu
 
Cyklisti sa musia pripraviť na drsný vstup do posledného súťažného bloku. V šestnástej etape sa vyštverajú na najvyšší bod podujatia Passo di Gavia (16,6 km; 8 %) a potom po dlhom klesaní absolvujú brutálny výstup na Passo del Mortirolo (12,8 km; 10,1 %). Na tomto stúpaní sa bezpečne rozbije aj skupina favoritov a nebude ani prekážať, že jeho vrchol sa nachádza 28 kilometrov pred cieľom. Záverečných pätnásť kilometrov etapy prebehne v miernom stúpaní, ale pred páskou ešte vyskočí dvetisíc metrov na deväť percent.
 
Po dvoch legendárnych kopcoch pôjde pelotón do biatlonového strediska Anterselva, ale nebude to taká ťažká horská etapa. V rozhodujúcich momentoch bude hrať prím iba stúpanie Terento (6,3 km; 7,7 %), ktoré sa však nachádza v dostatočnej vzdialenosti pred cieľom, preto najväčšia ťarcha bude ležať na ceste do samotnej Anterselvy (9,6 km; 5,5 %) a rozhodovať sa bude iba pred vrcholom, kde je cieľový kopec najťažší. Následne si odskočia cyklisti na chvíľu do regiónu Veneto a v meste Santa Maria di Salla sa prihlásia k slovu šprintéri. A bude to ich posledná šichta na podujatí.
 
Vrchárske predstavenia uzatvoria Dolomity a v devätnástej etape bude celá pozornosť smerovať len na výstup San Martino (13,6 km; 5 %). Cieľový kopec nevystraší cyklistov prudkými sklonmi, ale možnou únavou a vysokou nadmorskou výškou. Lepšiu príležitosť zmeniť pomery v klasifikácii dostaneme na druhý deň. Dlhé a nepríjemné kopce Cima Campo (18 km; 6 %), Passo Manghen (18,9 km; 7,6 %) a Passo Rolle (20,6 km; 4,7 %) dotlačia nielen favoritov na hranicu fyzických síl a vyberú si len tých najodolnejších a najsviežejších. Po poslednom kopci bude nasledovať dlhý zjazd a do cieľovej destinácie Croce d’Aune bude viesť kopec Monte Avena (13,5 km; 6,3 %). Je to nepravidelné stúpanie a posledných šesť kilometrov vyskočí až na deväť percent. 
 
V záverečnej etape sa nebude šprintovať, ale ešte skutočne bojovať v poradí. Verona pripravila časovku jednotlivcov s dĺžkou necelých šestnásť kilometrov a atraktivitu posledného dňa ešte umocní stúpanie Toricelle (5,2 km; 4,3 %), ktoré sa postaví cyklistom do cesty presne v polovici časovky. Takáto ITT na konci vyčerpávajúcich pretekov určite dokáže otriasť pozíciou v poradí.
 
 
giro 19 celkovy profil
Celkový profil Giro d'Italia 2019 (© giroditalia.it)
 
 
Kľúčové momenty sa sústredia do druhej časti pretekov
 
Jazdci na celkové poradie si nepotrebujú priniesť do prvého týždňa najlepšiu vrchársku formu, lebo smerodajné kopce nenájdeme počas úvodných dní. Musia však jazdiť veľmi obozretne, pretože koncovky niekoľkých etáp môžu pri nepozornosti spôsobiť neželané straty. V konečnom dôsledku ich môže tešiť, že kľúčové stúpania sú zaradené len v druhej časti podujatia za sebou. Na začiatku tak musia zvládnuť dve jazdy proti chronometru a pre menej odolných časovkárov bude výhodné, že po tej druhej ITT budú presne vedieť, ako majú jazdiť v kopcoch.
 
Budeme si musieť počkať až na trinástu etapu, aby sme odhalili skutočnú vrchársku formu favoritov. A kopec Lago Serrú môže pre nejedného z nich znamenať až príliš ťažký test, pre tých najsilnejších však bude ideálnym miestom na útok. Hneď potom sa bude meniť poradie aj v krátkej etape smerujúcej do Courmayer a favoritov dostane do pohotovosti aj mesto Como, preto tieto tri dni budú mať dôležitý význam pre klasifikáciu.
 
Najlepšiu formu však bude treba udržať pre posledný týždeň. Okamžite skraja pôjdu po cyklistoch Gavia a Mortirolo, smrtiaca kombinácia, počas ktorej sa negatívne prejaví akákoľvek slabosť. Výškové prevýšenie cez päťtisíc metrov sa určite neukáže len v cieli, ale aj v nasledujúcich etapách. Anterselva a San Martino si vyžiadajú pozornosť len vo finále, no taká koncovka dvadsiatej etapy bude striehnuť na akékoľvek zaváhanie v priebehu celého dňa a Passo Manghen môže všetko doterajšie zmeniť. Ako v tomto roku Finestre. Posledné slovo bude mať opäť ITT a nechajme sa prekvapiť, ako udrie na vyčerpaných pretekárov. Časovky budú veľmi dôležité pre úspech v GC, ale kopce a veľké horské etapy predstavujú veľkú silu a neustále budú tlačiť favoritov do ich výkonnostného limitu. Nezlomný výkon v horách a sviežosť v treťom týždni budú najlepšou cestou za stupňami víťazov.
 
Najrýchlejší jazdci na podujatí sa predstavia maximálne v šiestich hromadných šprintoch a druhá časť pretekov bude pre nich poriadne krutá. V prvom týždni objavia niekoľko zaujímavých príležitostí klasikári, odolní šprintéri či puncheuri. Koncovky druhej, štvrtej, šiestej, siedmej a možno aj ôsmej etapy budú nad možnosti klasických šprintérov.       
 
 
Program  pretekov:
1. etapa (11. mája) Bologna - San Luca, 8,2 km (ITT)
2. etapa  (12. mája) Bologna - Funecchio, 200 km
3. etapa (13. mája) Vinci - Orbetello, 219 km
4. etapa (14. mája) Orbetello - Frascati,  228 km
5. etapa (15. mája) Frascati - Terracina, 140 km
6. etapa (16. mája) Cassino - San Giovanni Rotondo,  233 km
7. etapa (17. mája) Vasto - L´Aquila, 180 km
8. etapa (18. mája) Tortoredo Lido - Pesaro,  235 km
9. etapa (19. mája) Riccione - San Marino,  34,7 km (ITT)
Voľný deň (20. mája)
10. etapa (21. mája) Ravenna - Modena, 147 km
11. etapa (22. mája) Carpi - Novi Ligure, 220 km
12. etapa (23. mája) Cuneo - Pinerolo, 146 km
13. etapa (24. mája) Pinerolo - Ceresole Reale, 188 km
14. etapa (25. mája) Saint Vincent - Courmayer, 135 km
15. etapa (26. mája) Ivrea - Como, 237 km
Voľný deň (27. mája)
16. etapa (28. mája) Lovere - Ponte di Legno, 226 km
17. etapa (29. mája) Val di Sole - Anterselva, 180 km
18. etapa (30. mája) Valdaora - Santa Maria di Sala, 220 km
19. etapa (31. mája) Treviso - San Martino di Castrozza, 151 km
20. etapa (1. júna) Feltre - Croce D´Aune, 193 km
21. etapa (2. júna) Verona - Verona, 15,6 km(ITT)
 
         

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop