Súhrn týždňa: Giro straší horskými etapami a chce Sagana, Quintana sa nevzdáva

4.11.2018, 19:00 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
Poznáme už aj trasu Gira. Talianski organizátori si mimoriadne obľúbili majestátne vysokohorské priesmyky a pri prezentácii sa spomínala aj účasť Petra Sagana. Nairo Quintana nestráca vieru vo svoje sily po nevydarenom ročníku a Geraint Thomas priznal slabšiu chvíľku na TdF pred tímovou časovkou.
 
 
Giro ponúka moderný pohľad na Grand Tour
 
Riaditeľ pretekov Mauro Vegni je spokojný s tým, akým smerom sa bude uberať talianska GT, a podľa jeho mienky by sa mal stať z takejto trasy trend pre budúcnosť na Grand Tour. "Mnohí tvrdia, že prvý týždeň je jednoduchý a obsahuje málo lezenia, ale podľa mňa sme vytvorili modernú trasu. Chceme byť moderní a tomu sme prispôsobili náš prístup k pretekom. Máme síce tri časovky, ale nie sú stavané pre špecialistov, takže o titul bude bojovať viac favoritov. Prvý súťažný blok neobsahuje horský dojazd, ale objavia sa v ňom dve ITT a v niektorých vyzývavých koncovkách sa môžu prejaviť aj jazdci na celkové poradie. A preteky potom perfektne vyvrcholia v kopcoch na konci tretieho týždňa. Podľa mňa je to najťažšia trasa za posledných dvadsať rokov. Celkove sa nastúpa okolo 46-tisíc výškových metrov a vyše polovica z toho bude obsiahnutá len v piatich etapách, čo bude veľkolepé," povedal Vegni, ktorý má veľkú zásluhu na tom, že veľké preteky sa vracajú do veľkých kopcov. Otázkou len zostáva, ako bude organizátorom priať počasie, či toľko prejazdov vo výške cez dvetisíc metrov umožnia aj poveternostné podmienky, ktoré bývajú v májovom Taliansku nevyspytateľné.
 
 
vegni 18 giro prezentacia rcsf
Mauro Vegni (© LaPresse/Gian Mattia D'Alberto)
 
 
Po prezentácii trasy sa vyjadril riaditeľ podujatia aj k prípadnej účasti hlavných hviezd v budúcoročnej edícii a okrem najväčších domácich ťahákov ako Vincenzo Nibali a Fabio Aru spomenul aj meno Petra Sagana. Podľa všetkého sa blíži účasť slovenského šampióna na talianskom podujatí. "Budem v siedmom nebi, ak sa Peter Sagan rozhodne prísť na Giro. Myslím si, že jazdec jeho rangu, podobne ako tomu bolo s Chrisom Froomom, by mal aspoň raz v kariére štartovať na našej Grand Tour. Teraz je to na ňom, ako sa rozhodne, on sa vyjadril prvý, že príde. Ale je to komplikovaná otázka, ktorá závisí aj od sponzorov. Chceme, aby prišiel, a budeme hľadať cestu, aby sa to podarilo." Podľa Vegniho ovplyvňuje Saganovu prítomnosť na Gire najmä podujatie Okolo Kalifornie a americkí sponzori, ktorí majú eminentný záujem na tom, aby sa jeden z najsledovanejších jazdcov súčasnosti ukázal aj v Severnej Amerike.
 
Po nevydarenej sezóne sa chce Fabio Aru vrátiť späť v plnej forme na domácej GT a jeho prvý pohľad na trasu sprevádzajú sympatie, ale aj mierne obavy. "Giro bude od prvého dňa veľmi ťažké, v časovke v Bologni môžete stratiť aj jednu minútu. Páči sa mi, že od začiatku to bude dramatické, ale na druhej strane ďalšie etapy nemajú taký náročný profil, takže sa núka taktika, aby sa človek len postupne dostával do formy. Ale v tom prípade bude výkonnostne trpieť počas úvodných dní. Etapa, ktorá obsahuje Gaviu a Mortirolo, môže všetko zmeniť. Obrovské výškové prevýšenie, okolo 5700 metrov, bude po voľnom dni brutálne. Ja som išiel najviac v jeden deň 5200 výškových metrov a tých ďalších päťsto metrov bude pekelným prídavkom," sa nechal počuť jazdec tímu UAE Emirates a len potvrdil, že posledný týždeň bude poriadnou hrozbou pre klasifikáciu.
 
Taliansku ponuku zhodnotil aj športový riaditeľ Mitchelton - Scott Matt White. Páčia sa mu cesty do vysokej nadmorskej výšky, čo len vyhovuje jeho talentovaným jazdcom, a okrem toho si pochvaľuje aj profily časoviek, v ktorých podľa neho nebudú toľko strácať klasickí vrchári. "Úvodný týždeň je netradične jednoduchý, neobsahuje kopce, ale toto je Giro a v niektorých z týchto etáp sa môžeme dočkať nejakého prekvapenia. Ale druhá polovica pretekov si všetko vynahradí a bude nás čakať niekoľko brutálnych profilov s vysokým výškovým prevýšením. Mnohé etapy sú náročnejšie ako na Tour. Časovky síce ponúkajú takmer šesťdesiat kilometrov, ale každá jedna obsahuje stúpanie, preto budú vyhovovať viacerým jazdcom na celkové poradie."
 
 
yates 18 giro stupanie atak rcsf
Simon Yates na Gire (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Víťaz TdF bojoval o svoju pozíciu v tíme Sky
 
Po triumfe na Tour de France si užíva Geraint Thomas najlepšie momenty kariéry, ale welšský jazdec sa priznal, že počas francúzskeho podujatia musel bojovať o najvyššiu pozíciu v tímovej hierarchii. Pred tímovou časovkou ho veľmi nahnevalo, že v prípade defektu by na neho kolegovia nečakali, a počkali by iba na Frooma, hoci jeho kamarát pred TTT strácal v poradí necelú minútu. "Bol som v tom momente frustrovaný, pretože som si myslel, že aj ja som chránený jazdec. Ale nebolo to jednoduché rozhodnutie, dlho sa o tom diskutovalo v našom tíme. Protestoval som proti tomu na porade pred etapou, no rázne sa vyjadrili, že ma v prípade núdze nebudú čakať. Trošku ma to zasiahlo, ale preniesol som sa cez to," hovorí s odstupom času Thomas, ktorý napokon na TdF všetko vyriešil vo svoj prospech po výkonnostnej stránke. 
 
V priebehu Starej dámy sa nijako nenaštrbil jeho vzťah s Chrisom Froomom, zdieľané líderstvo rezonovalo skôr na verejnosti, ako v samotnom tíme Sky. Froome dokonca v dvoch etapách povedal Thomasovi, že na cieľovom kopci sa asi pokúsi zaútočiť, čo podľa čerstvého víťaza Tour nehovorí o nezdravej rivalite medzi nimi dvomi. A podľa Thomasa môžu spolu jazdiť na Grand Tour aj v budúcom ročníku. "Teraz som v úplne inej pozícii, môj zamestnávateľ vie, že dokážem vyhrať GT. Preto si myslím, že ak sa postavím s Chrisom na štart trojtýždňového podujatia, budeme si užívať rovnaký status. Verím tomu, že obaja dokážeme ísť spoločne za jedným cieľom. Ja by som proti nemu nechcel súperiť o výhru na GT. Skôr by som mu pomáhal, ak by sa ukázal silnejší počas úvodných etáp a mal by lepšiu pozíciu pred horskými etapami."
 
 
thomas froome 18 v pelotone rcsf
Thomas a Froome v pelotóne (© LaPresse/Fabio Ferrari)
 
 
Quintanu nezlomil tohtoročný neúspech
 
Do skupiny pretekárov, ktorým sa nedarilo v tomto ročníku, patril Nairo Quintana a razom si musel vypočuť reči, že už nie je tým cyklistom spred niekoľkých rokov, ktorý vyhral Giro a Vueltu, a že je vyhorený. Kolumbijský jazdec všetko razantne odmietol. "Nevyhorel som. Stále som tu a naďalej budem bojovať. V tejto sezóne som nedosiahol ciele, v ktoré som dúfal, čo je frustrujúce. Vyskúšali sme nejaké nové veci v tréningu, no nefungovalo to. Na pretekoch mi chýbala tá extra sila v kľúčových etapách, aby som mohol bojovať o pódium. Neviem prečo, ale jednoducho som nemal na Grand Tour svoju najlepšiu formu. Je však zaujímavé, že počas niekoľkých testov v priebehu sezóny som dosiahol najlepšie čísla v kariére," povedal pretekár, ktorý má stále iba 28 rokov a ako jazdec na celkové poradie má pred sebou tie najlepšie roky.
 
Pri pohľade na skončenú sezónu vyjadril aj svoj názor, ako sa jazdí v súčasnosti na GT, že všetko je nesmierne kontrolované. "Som útočiaci jazdec. Momentálne je však cyklistika ovládaná a ten, kto zaútočí ako prvý, zvyčajne dostane v cieli stratu. Každý z favoritov vie, ako dlho dokáže udržať svoj najvyšší štandard, preto sa v kopcoch čaká až do finále. Je veľmi ťažké prelomiť takúto kontrolu a na to potrebujete mať najlepšiu formu." Quintana ponúkol svoje najlepšie výkony v siedmej etape na Okolo Švajčiarska a v sedemnástej etape na Tour, keď predviedol kvalitné dlhé útoky. V obidvoch prípadoch bolo vidno, že jazdec tímu Movistar stále disponuje obrovským ťahom v kopcoch, ale tieto úspechy vybojoval len vtedy, keď už mal stratu v poradí a bezprostredne neohrozoval vedúcich jazdcov. V ostatných prípadoch sa potvrdilo, že nemal potrebnú energiu, aby odišiel zo skupiny koncentrovaných favoritov.
 
 
quintana 18 tour ilustrak movfb
Nairo Quintana na Tour de France (© SprintCycling / Movistar Team)
 
 
Inteligentní cyklisti, nie bábky v rukách športových riaditeľov
 
Svoj názor na aktuálnu cyklistiku poskytol aj Jean-René Bernaudeau. Generálny manažér tímu Direct Energie v rozhovore pre Ouest-France.fr sa rozhovoril o tom, že na pretekoch chýba bojovný duch a z cyklistov sa stávajú hračky v rukách jednotlivých tímov. A takisto cyklistike škodia aj "globalizačné tendencie. Prostredníctvom nej prichádzajú do nášho športu finančné skupiny alebo krajiny, ktoré nemajú kultúru cyklistiky. Je to pre ne výhodná forma prezentácie a nie veľmi drahá. Keď ponúknete astronomický rozpočet, získate najlepších jazdcov, ktorých talentom je dosiahnuť vysoké watty, a dáte im powermetre a do uší slúchadlá, nemôžete nič stratiť. O víťazovi tak býva niekedy rozhodnuté ešte predtým, ako sa odštartujú preteky. Podľa mňa sú najväčšou zlobou vysielačky, lebo robia z cyklistov idiotov a potláčajú ich inteligenciu."
 
Vo Francúzsku prebieha diskusia, ako udržať tradičného ducha cyklistiky a zabrániť monotónnemu a kontrolovanému priebehu pretekov. Romain Bardet je naklonený všetkým myšlienkam, ktoré nalomia hegemóniu najsilnejších tímov, a riaditeľ Tour de France hovorí o zákaze powermetrov. Jean-René Bernaudeau si myslí, "že je dôležité zvýrazniť talent a posilniť inteligenciu pretekárov. Thomas Voeckler bol toho dobrým príkladom. Aj keď mnohokrát prišiel o výhru, vďaka svojej bojovnosti a jazdeckej vyspelosti sa mu darilo prekaziť plány veľkých tímov a ukradnúť im víťazstvo. Na záchranu cyklistiky je potrebné zvýšiť atraktivitu a dôveryhodnosť a sústrediť sa na vychovávanie talentov, akým je teraz Remco Evenepoel. Je to vzrušujúcejšia cesta, ako si najať armádu dobre zaplatených hotových cyklistov." Zároveň dodal, že v tíme Direct Energie kladú veľký dôraz na rozhodnutia samotných cyklistov, ktorí dostávajú značný priestor, aby sa počas pretekov orientovali podľa svojich pocitov. V nasledujúcej sezóne to budú chcieť využiť v maximálnej miere najmä Lilian Calmejane a už aj Niki Terpstra.       
 
 
bardet 18 na podiu rcsf
Romain Bardet (© LaPresse/Massimo Paolone)
 
 
Mont Ventoux bude mať vlastné preteky
 
Legendárne stúpanie sa stane regulárnou súčasťou cyklistického kalendára. Od budúceho ročníka bude hrať hlavnú úlohu na novovzniknutej jednorazovke Mont Ventoux Dénivelé Challenge, ktorá bola špeciálne vytvorená a vystavaná okolo provensálskeho obra. Postarala sa o to miestna organizácia Mont Ventoux International Cycling Club. Táto partia vytvára v Provensálsku niekoľko podujatí pre amatérov, teraz sa rozhodli vstúpiť na profesionálne územie a ponúknuť to najlepšie, čo majú k dispozícii.
 
Trasa novovzniknutých pretekov bude merať 185 kilometrov a bude zakončená stúpaním Mont Ventoux, teda to bude čistá príležitosť pre vrchárov. Náročnosť cieľového stúpania a celého dňa ešte umocní absolvovaných štyritisíc výškových metrov. Okrem pekného profilu sa postarali organizátori aj o to, aby sem dorazila silná konkurencia, pretože určili termín na sedemnásteho júna, týždeň po skončení Critérium du Dauphiné a tesne pred TdF. Pre mnohých jazdcov na celkové poradie to môže byť perfektná príprava pred francúzskou GT. 
 
     

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop