V budúcom roku pôjde Vuelta cez štyri krajiny, lahôdky obstarajú Tourmalet a Angliru

17.12.2019, 20:43 | Aktuality zo sveta | Tomáš Šandor
Španielska Grand Tour naďalej sústredí všetku pozornosť do kopcov. Na vrchole stúpania bude končiť až sedem etáp a prudký kopec obsahuje aj jediná časovka jednotlivcov. Pre vrchárov budú hlavnými lákadlami najmä ikonické stúpania Tourmalet a Angliru.
 
V nasledujúcej edícii budú ťažké horské previerky rovnomerne rozložené počas celého podujatia, ale záverečný týždeň nebude mimoriadne náročný, ako tomu bolo v niektorých predchádzajúcich edíciách. Organizátorom sa podaril zaujímavý kúsok, keď sa pretekári postupne predstavia na holandských, španielskych, francúzskych a aj portugalských cestách. Na druhej strane väčšine etáp je výsostne sústredená do severných častí krajiny a len v jednom prípade sa prekročí dvesto kilometrov.
 
Rozhodujúce súboje sa očakávajú na Tourmalete, klasifikácia sa bude lámať počas náročného víkendu v Astúrii so stúpaniami La Farrapona a Angliru a počas predposledného dňa sa bude možno dať čosi vymyslieť aj na La Covatilla. Jazdci na celkové poradie musia zvládnuť len jednu ITT, aj tá bude zakončená strmým výstupom Mirador de Ézaro, ale tridsať rovinatých kilometrov bude veľkým sústom pre klasických vrchárov. Napriek jasnému kopcovitému zameraniu čaká dostatok príležitostí aj na šprintérov a tí dostali na Vuelte skutočne zaujímavé profily. Až osemkrát sa môže šprintovať a z toho štyri hromadné dojazdy môžeme uvidieť v záverečnom týždni.
 
 
Musia prísť útoky, aby sa nečakalo len na Tourmalet
 
Druhýkrát v histórii bude štartovať španielska GT na holandskom území, predtým v sezóne 2009, a v krajine veterných mlynov sa odohrajú tri etapy. Najskôr bude prebiehať bitka o červený dres v tímovej časovke v Utrechte. Vyše 23 kilometrov pôjde miestami po technických pasážach, ale pre cyklistov to bude predstavovať vítaný vstup do pretekov. Aj nasledujúci deň sa bude krúžiť okolo mesta Utrecht a na cieľovej páske sa môžu prvýkrát vytiahnuť šprintéri. Komplikovaný profil sa neobjaví ani počas tretieho dňa a je veľmi pravdepodobné, že v meste Breda budeme sledovať ďalší hromadný dojazd pelotónu.
 
Potom dostanú pretekári deň voľna na presun do Španielska a po krátkej prestávke sa bude pokračovať na vyzývavom baskickom území, kde sa objaví prvý súboj na vrchole stúpania. Kopec Alto Arrate (6,5 km; 6 %) je všetkým dôverne známy a aj keď obsahuje strmé úseky, nie je dostatočne dlhý, aby mal vytvoriť smerodajné rozdiely medzi favoritmi. Najmä ak sa nachádza pred vrcholom mierna pasáž. Dynamiku etapy môže rozprúdiť kopec Alto de Karabieta, ktorý sa nachádza tesne pred cieľovým výstupom a dosahuje rovnaké parametre.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTrasa Vuelty 2020
 
 
Aj ďalší deň sa pôjde po nepríjemnom teréne. Šestnásť kilometrov pred cieľom v meste Lekunberri bude vrcholiť stúpanie San Miguel de Aralar (10 km; 7,8 %) a po celej jeho dĺžke nájdeme ťažké sklony v okolí desiatich percent. Bude to náročná previerka pre každého nepripraveného cyklistu. V šiestej etape sa dostanú jazdci na vrchol stúpania Laguna Negra (8,7 km; 6,3 %), kde posledných päť kilometrov bude oscilovať pod úrovňou desiatich percent. Uvedený triptych bude patriť k najťažším momentom celých pretekov a od favoritov bude vyžadovať okamžitú formu.   
 
Nasledovať budú dva dni v regióne Aragónsko a finále v meste Ejea de los Caballeros bude vyhovovať najrýchlejším jazdcom v balíku. Nasledujúci deň bude náročnejší, kopcovitejší a tesne pred cieľom sa vynorí stúpanie Alto de Petralba (9 km; 5 %), ktoré by malo lahodiť najmä pretekárom v úniku. V meste Sabiñánigo sa tak môžu presadiť utečenci. Hlavné menu prvého týždňa obstará typická alpská previerka, kvôli ktorej sa presunie pelotón na francúzske územie. Hneď po štarte sa pôjde na Alto de Portalet (20 km; 3,4 %), potom rozprúdi situáciu Col d'Aubisque (16,4 km; 7,1%) a všetko zakončí majestátny finiš na Col du Tourmalet (19 km; 7,4 %), kde sa očakávajú mimoriadne dôležité rozdiely medzi favoritmi. Dlhý a ťažký výstup vo vysokej nadmorskej výške bude jedným z najkrajších testov celej edície.
 
 
Tri cieľové kopce a Astúria opäť nesklamala
 
V druhom súťažnom bloku sa objavia cyklisti znovu v Baskicku a v desiatej etape ich čaká dvojnásobný prejazd cez Puerto de Orduña (9,4 km; 6,6 %). Na kopci sa nachádzajú dlhé pasáže v priemere osem až desať percent a bude to zaujímavé najmä na konci, keďže z jeho vrcholu zostáva do cieľa iba osemnásť kilometrov. Nasledovať bude ďalší horský dojazd a postará sa o to menej známy kopec Moncalvillo (8 km; 8,9 %). Aj na jeho sklonoch však zaujmú dlhé a náročné úseky a spolu s predchádzajúcou previerkou poskytuje zo strany organizátorov priestor na útoky. Potom bude pripravený jednoduchý profil vedúci do mesta Aguilar de Campoo a šprintéri tak budú musieť využiť svoju jedinú možnosť druhého týždňa. Balík sa následne zastaví na jeden deň v Kantábrii a v meste Suances sa bude končiť na výbušnom teréne, ktorý si vyhliadnu odolní šprintéri alebo puncheuri. 
 
Na konci druhého týždňa nemôžu chýbať v ponuke astúrske kopce. Najskôr sa pôjde na dlhý výstup La Farrapona (18,6 km; 5,8%), ktorý je sám o sebe ťažký a jeho záverečných sedem kilometrov dosiahne priemer deväť percent, ale náročný bude celý deň. V pláne sa nachádzajú až štyri prémie prvej kategórie a medzi nimi nepríjemnosti ako Alto de la Cobertoria (10 km; 8,6 %) a San Lorenzo (11,2 km; 8 %). Na vrchole tohto kopca sa určite rozbije pelotón, lebo ponúkne dlhé momenty s dvojciferným prevýšením.
 
 
video v clanku ikonka ciernaContador vyhráva na Angliru v roku 2017
 
 
Potom bude nasledovať Alto de l'Angliru (12,5 km; 9,8%). Tento kopec na značnej dĺžke atakuje priemerný sklon desať percent, ale táto hodnota by bola vyššia, ak by sa v polovici nenachádzala krátka plochá pasáž. Po nej zostáva do  cieľa šesť kilometrov, tých najobávanejších, ktoré majú priemerný sklon trinásť percent a do nôh sa zarežú nemilosrdné úseky v okolí dvadsiatich percent. Pred týmto výstupom nemôže chýbať ani Alto del Cordal (5,5 km; 8,9) a budeme s napätím sledovať, ako si s týmito brutálnymi dvomi dňami poradia samotní favoriti.
 
 
Ľahké sústo na konci pretekov
 
Záverečný blok odštartuje v Galícii jedinou časovkou jednotlivcov. Na dĺžke 33 kilometrov vyťažia z tejto disciplíny jazdci na celkové poradie s univerzálnymi schopnosťami. Vo finále bude síce striehnuť mimoriadny kopec Mirador de Ézaro (1,8 km; 14 %) s maximami takmer tridsať percent, kde môžu vrchári minimalizovať svoje straty, ale očakáva sa, že predchádzajúcich tridsať kilometrov po úplnej rovine vytvorí väčšie rozdiely medzi najlepšími. V sedemnástej etape pôjde do mesta Ourense zvlnená cesta, na ktorej budú favoritmi utečenci, ale motiváciu môžu ukázať aj šprintéri.
 
Najrýchlejší jazdci v pelotóne sa určite ukážu v portugalskom meste Porto, kde pre nich nebudú pripravené žiadne prekážky. Aj devätnásta etapa ešte začne v Portugalsku a po návrate na španielske územie budeme znovu očakávať hromadný dojazd. Posledné cieľové stúpanie obstará La Covatilla (9,3 km; 7,4 %), kde budú čakať na jazdcov 10-percentné úseky v prvej časti. Celý deň bude kopcovitý, ale bez náročných vrchárskych prekážok, preto nebude ľahké vytvoriť značné rozdiely na pomerne krátkom La Covatilla či zaútočiť z väčšej diaľky. Záverečný deň sa bude v Madride už len šprintovať.
 
 
Presne stanovené miesta na rozdiely
 
Budúcoročná bitka o červený dres sa bude točiť okolo niekoľkých rozhodujúcich bodov. V prvom týždni sa bude útočiť na Alto Arrate, ale jeho obmedzené možnosti by nemali rozdeliť najsilnejších jazdcov. Pre vrchárov sa naskytne lepšia príležitosť na Lagunas Neilla a uvidíme, aký potenciál ukáže toto stúpanie pri svojej premiére na podujatí, keďže ani v tomto prípade nebudú strašiakom príliš strmé gradienty. Jazdci na celkové poradie si tak môžu trpezlivo počkať až na Tourmalet a tam vytiahnuť svoje najväčšie majstrovstvo. Je zaručené, že najneskôr na tejto francúzskej legende spoznáme formu kandidátov na titul.
 
V druhom týždni už nemôže nikto taktizovať na stúpaní Moncalvillo a na 9-percentných sklonoch bude treba atakovať, v prípade dobrej formy. Najťažšie momenty na podujatí obstarajú cieľové kopce La Farrapona a Angliru, ktoré budú nasledovať hneď za sebou. Náročná kombinácia tempárskeho a vyčerpávajúce kopca s brutálnym prevýšením čakajúcim na Anglíru môže vytvoriť zaujímavé prekvapenia. Časovka jednotlivcov môže uzatvoriť klasifikáciu, ale v dvadsiatej etape pripravená La Covatilla, čo môže ešte zamiešať kartami, ale tento kopec bude mať len obmedzené možnosti.
 
Tentoraz absentujú v programe prudké steny, ktoré nahlodávali cyklistov počas celého trvania podujatia, a favoriti tak musia vytiahnuť svoje hlavné zbrane predovšetkým na Tourmalete, La Farrapona, Angliru a v časovke jednotlivcov. Tretí týždeň vyzerá byť až príliš jednoduchý a po ITT sa toho veľa neudeje v poradí. Organizátori preto veria, že najmä v prvej časti pretekov sa bude atakovať a okrem cieľových kopcov sa zapoja favoriti do akcie aj na San Miguel de Aralar alebo Puerto de Orduña. Na nič sa nemôžu sťažovať šprintéri a v prípade ideálneho vývoja môžu bojovať o etapový triumf siedmich či ôsmich etapách.
 
 
Program pretekov:
1. etapa: 14. augusta, Utrecht - Utrecht (TTT, 23 km)
2. etapa: 15. augusta, Hertogenbosch - Utrecht (181 km)
3. etapa: 16. augusta, Breda - Breda (193 km)
Voľný deň: 17. augusta
4. etapa: 18. augusta, Irún - Arrate (169 km)
5. etapa: 19. augusta, Pamplona - Lekunberri (151 km)
6. etapa: 20. augusta, Lodosa - Laguna Negra (163 km)
7. etapa: 21. augusta, Soria - Ejea de los Caballeros (190 km)
8. etapa: 22. augusta, Huesca - Sabiñánigo (185 km)
9. etapa: 23. augusta, Biescas - Tourmalet (135 km)
Voľný deň: 24. augusta
10. etapa: 25.  augusta, Vitoria - Valdegobia (160 km)
11. etapa: 26. augusta,  Logroño - Moncalvillo (164 km)
12. etapa: 27. augusta, Castrillo del Val- Aguilar de Campoo (163 km)
13. etapa: 28. augusta, Castro Urdiales - Suances (187 km)
14. etapa: 29.  augusta, Villaviciosa - La Farrapona (170 km)
15. etapa: 30. augusta, Pola Laviana - Angliru (109 km)
Voľný deň: 31. augusta
16. etapa: 1. septembra, Muros - Ézaro (ITT, 33 km)
17. etapa: 2. septembra, Lugo - Ourense (205 km)
18. etapa: 3. septembra, Mos - Porto (178 km)
19. etapa: 4. septembra, Viseu - Ciudad Rodrigo (177 km)
20. etapa: 5. septembra, Sequero - La Covatilla (175 km)
21. etapa: 6. septembra, Madrid - Madrid (125 km)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop