Tour de France okresala počet cieľových kopcov, pripravila dve časovky a núti k útokom

2.11.2020, 07:00 | Aktuality zo sveta | Redakcia C-I.sk
Nasledujúci ročník Starej dámy bude mať rozmanitý charakter. Organizátori pripravili len tri cieľové stúpania a nasadili dve časovky jednotlivcov, čo má zvýšiť aktivitu favoritov v kopcoch. Na budúcoročnej trase vyniká dvojnásobný prejazd cez Mont Ventoux a počas celých troch týždňov príležitosti pre všetky typy cyklistov.
V poslednom čase stavila Stará dáma na výraznú horskú podobu, ale tentoraz okresala počet cieľových stúpaní a len trikrát sa bude finišovať na kopci. V tomto smere vyniká Col de Portet a zaujímavá akcia sa môže odohrať aj na Tignes alebo Luz Ardiden. Organizátori si od toho sľubujú, že favoriti nebudú čakať len na posledné stovky metrov na cieľových kopcoch, ale budú musieť útočiť v etapách, ktoré končia v klesaní po ťažkých stúpaniach ako Col de la Colombiere, Mont Ventoux a Collada de Beixalis. Jazdcov na GC majú vyprovokovať k väčšej aktivite aj dve rovinaté časovky. V celkovej dĺžke 58 kilometrov automaticky vytvoria manko niektorých vrchárov, ktorí tak musia naháňať čas v kopcoch. Na svoje si prídu klasikári alebo puncheuri s možnosťou získať žltý dres na začiatku TdF a útočníci do kopcov nájdu svoje príležitosti počas celých pretekov. Ulahodí im, že ubudlo cieľových stúpaní, ale napriek tomu profily mnohých etáp zostali náročné. Spokojní môžu byť aj šprintéri.  Prvý týždeň im poskytuje tri príležitosti, rovnako aj druhý súťažný blok a hromadný dojazd je naplánovaný aj na devätnástu a úplne poslednú etapu.         
tour 21 trasa velky
Profil Tour 2021 (klik - otvoriť v plnom rozlíšení v novej karte) (© A.S.O.)
Vietor, časovka, Alpy
Preteky odštartujú v Bretónsku, v rodisku Bernarda Hinaulta, a v najzápadnejšej časti krajiny pobudne pelotón štyri dni. Prvé dve etapy budú vyhovovať puncheurom a ďalšie dve predstavenia najrýchlejším jazdcom v balíku. Riaditeľ pretekov Christian Prudhomme si sľubuje od úvodných dní aj hrozbu silného vetra a intenzívnu jazdu po pobreží Atlantického oceánu. Úvodná etapa prebehne na zvlnenom profile a v meste Landerneau bude pripravená vyzývavá koncovka. Finišovať sa bude na kopci Côte de la Fosse (3 km; 5,7 %). Prvých 1500 metrov vybehne na osem percent, ale na začiatku sa objavia maximá štrnásť percent. Druhá polovica stúpania klesne na päť percent a bude to ideálna príležitosť pre výbušných jazdcov. Väčšinu dňa sa pôjde po pobreží a to len zvýši na trati napätie.  
tour 21 etapa 01 dojazd
Profil dojazdu 1. etapy (© A.S.O.)
Druhý deň sa dostanú pretekári na známy profil a v svojráznom regióne nemôžu obísť tradičný finiš na Mûr-de-Bretagne (2 km; 6,5 %). Krátky kopec obsahuje úvodný kilometer na úrovni desiatich percent a aj keď pred vrcholom povolí, bude to znovu prehliadka výbušných schopností v kopci so šancou opäť zaútočiť na maillot jaune. Nasledovať budú dve etapy určené pre šprintérov. Obidve budú mať prijateľnú dĺžku a počas oboch dní bude hrozbou delenie balíka na bočnom vetre. Najskôr sa očakáva hromadný šprint v meste Pontivy a potom sa pelotón presunie Fougères, kde sa cieľová páska mierne zdvihne na dva a pol percenta. Najrýchlejší jazdci v pelotóne s tým nebudú mať problém, ale o čosi stúpnu šance odolných šprintérov.
tour 21 etapa 02 dojazd
Profil dojazdu 2. etapy (© A.S.O.)
video v clanku ikonka ciernaDan Martin vyhráva na Mur de Bretagne v roku 2018
V predchádzajúcich ročníkoch boli na Tour časovky posielané do úzadia, ale v nasledujúcej edícii sa stanú mimoriadne dôležitými položkami. Hneď v piatej etape sa pôjde 27-kilometrová jazda proti chronometru, ktorá ovplyvní pomery v klasifikácii. Jazda proti chronometru prebehne na rovinatom teréne a bude jasne vyhovovať špecialistom na túto disciplínu. Po časovke čaká na pelotón takmer 200-kilometrový presun do mesta Tours, preto bude šiesta etapa relatívne krátka a opäť zaujme šprintérov. V meste Chateauroux znovu uvidíme v akcii šprintérske vláčiky. Nasledovať bude najdlhšia etapa na podujatí, ktorá zavedie pretekárov východným smerom na Alpy, a vo finále sa môžeme tešiť na parádnu klasikársku bitku s krátkymi, ale strmými kopcami. O etapovom triumfe rozhodnú také stúpania ako Signal d'Uchon (1,9 km; 12 %) alebo Côte de Lavau (2,6 km; 5,1 %), ktoré sa vynoria pred cieľom a budú určené na útoky.
Na konci úvodného súťažného bloku budú pripravené dve horské etapy. Vo finále ôsmeho dňa sa vráti na Tour de France obávaná dvojička Col de Romme (8,8 km; 8,9 %) a Col de la Colombiere (7,5 km; 8,5 %), ktorú ešte viac umocní ďalší náročný kopec Côte de mont Saxonnes (5,7 km; 8,3 %). Toto stúpanie rozbehne vrchársku bitku a hneď potom bude nasledovať naozaj ťažká kombinácia Romme - Colombier, kde obidva kopce obsahujú dlhé úseky na úrovni desať percent a  rovnaké sklony budú pripravené aj pred vrcholom Col de la Colombiere, odkiaľ zostáva do cieľa len pätnásť kilometrov v klesaní. Nasledovať bude vyčerpávajúci alpský maratón, ktorý začne na Col des Saises (9,4 km; 6,2 %). Za ním bude nasledovať Cormet de Roselend (20,2 km; 6,1 %) s ťažkou úvodnou časťou s dvojnásobným prevýšením a celá etapa bude zakončená kopcom Monteé de Tignes (21 km; 5,5 %), ktorý udrie na pelotón svojou dĺžkou a aj bez strmých úsekov bude vhodným miestom na vytvorenie rozdielov.
Profil 9. etapy (© A.S.O.)
Mont Ventoux a Andorra potrebujú útoky
                   
Po voľnom dni naberie sa vydá pelotón južným smerom a v desiatej etape v meste Valence bude všetko smerovať k hromadnému dojazdu. Počas desiateho dňa sa ocitnú cyklisti v blízkosti jedného z najslávnejších stúpaní Tour a organizátori to využijú jedinečným spôsobom. Atraktívnu vrchársku bitku obstará Mont Ventoux a keďže na jeho vrchole sa nedá finišovať kvôli prebiehajúcim cestným úpravám, bude sa finišovať po klesaní v meste Malaucene, ale pelotón prejde dvakrát cez legendárne stúpania. Prvýkrát sa pôjde po "ľahšej" strane Mont Ventoux (24 km; 5 %), potom dostanú cyklisti tridsať kilometrov na zotavenie a následne sa odohrá  jedna z najočakávanejších vrchárskych bitiek edície. Z vrcholu tradičnej strany Mont Ventoux (15, 7 km; 8,8 %) zostáva do cieľa len 22-kilometrové klesanie.
Pretekári sa budú dostávať čoraz viac na juh krajiny a bude sa pokračovať dvomi jednoduchšími etapami. Koncovka v meste Nimes sľubuje hromadný dojazd pelotónu, ale organizátori upozorňujú na možnosť silného vetra v priebehu dňa a zvlnený terén s niekoľkými menšími stúpaniami bude motivovať únik. Podobný scenár sa očakáva aj v trinástej etape. Balík sa bude nachádzať v blízkosti Lionského zálivu a aj cestu do mesta Carcassonne môže ohroziť nepríjemný vietor. Finále druhého týždňa sa odohrá na pyrenejskom území a počas štrnásteho dňa sa objavia na trati kopce, ktoré však neprehovoria do klasifikácie a etapa bude určená pre únik. Víťazstvo sa zrodí na stúpaní Col de Saint-Louis (4,7 km; 7,4 %) s maximami desať percent, ktoré sa nachádza sedemnásť kilometrov pred cieľom.
tour 21 predstavenie Clara Langlois Lablatiniere
Predstavenie Grand Depart (© A.S.O. / Clara Langlois Lablatiniere)
Ani ďalšia pyrenejská etapa nebude zakončená na stúpaní. Pelotón absolvuje jeden deň v Andorre, kde sa prebehne po kopcoch Col de Puymorens (5,9 km; 4,6 %) a Port d'Envalira (10,7 km; 6,2 %), čo je zároveň najvyšším bodom pretekov, ale na týchto kopcoch nenájdeme náročné sklony.  Po dlhšom klesaní sa dostane balík na úpätie kľúčového stúpania Collada de Beixalis (6,4 km; 8,5 %), ktorý je síce krátky, ale v prvej polovici dosahuje dvojciferné sklony na úrovni trinásť percent a celý čas vytvára priestor na útok. Z jeho vrcholu vedie do cieľa v Andorre-La-Vieille pätnásť kilometrov v klesaní. Čas v klasifikácii získa len aktívna jazda.          
         
Klasifikáciu uzavrú Col de Portet a ITT
Po druhom voľnom dni sa zostáva v okolí Pyrenejí a záverečný týždeň otvorí previerka vhodná pre útočníkov do kopcov. Na trati sa nachádzajú tri stúpania a kľúčový dopad na výsledok bude mať kopec Col de Portet d'Aspet (5,4 km; 7,1 %) s úsekmi na úrovni deväť percent, ktorý sa nachádza tridsať kilometrov pred cieľom. Sedemnásta previerka bude kráľovskou etapou podujatia. Pelotón najskôr rozprúdia Col de Peyresourde (9,8 km; 7,5 %) a Col d'Azet (7,8 km; 7,3 %) a všetko dôležité sa odohrá na majestátnom cieľovom kopci Col de Portet (16 km; 8,7 %), ktorý je dlhý, zavedie jazdcov do vysokej nadmorskej výšky a celý čas nepovolí pod osem percent. Pre jazdcov na GC to bude najvhodnejšie miesto na vrchársky útok na podujatí. Na druhý deň bude čakať prejazd cez Col du Tourmalet (19 km; 7,4 %), po ktorom však bude pripravený dlhý zjazd a teda favoriti budú šetriť energiu len na cieľový výstup Luz Ardiden (13,3 km; 7,4 %). Stúpanie s pravidelným sklonom bude nepríjemnou prekážkou a stále vytvorí priestor na útočné výpady favoritov.
video v clanku ikonka ciernaCol de Portet v roku 2018
Devätnásta etapa bude zaujímať predovšetkým šprintérov a tradične bude hromadný dojazd pripravený aj v Paríži na samom konci podujatia. Predposledný deň na pretekoch sa bude opäť bojovať v jazde proti chronometru a 31 časovkárskych kilometrov bude mať potenciál zamiešať poradím. Časovka sa odohrá v prostredí najslávnejších viníc regiónu Bordeaux a predstaví významné apelácie Pomerol a Saint-Émilion
Okrem časoviek treba na selekciu odvážne útočiť
V celkovej klasifikácii najskôr rozdá karty ITT v piatej etape a univerzálni pretekári v nej získajú výhodu pred horskými previerkami. Na začiatku pretekov sa budeme nachádzať vo veternom regióne a silný vietor môže zasiahnuť do vývoja úvodných etapách. Favoriti na titul budú vedieť, ako si majú postrážiť nervózne koncovky prvých dvoch dní. Zaujímavá skúška striehne počas siedmeho dňa. Na obrovskej dĺžke (najdlhšia etapa na Tour za posledných dvadsať rokov) sa nachádzajú na konci krátke stúpania vrátane strmého Signal d'Uchon, kde chcú organizátori sledovať útoky najsilnejších jazdcov. Z horského pohľadu bude prvému týždňu dominovať Col de la Colombiere, kde bude treba útočiť, ale otázna je snaha favoritov, a cieľový kopec Tignes. Ten je však tempárskou záležitosťou s prijateľnými sklonmi, preto Alpy nemusia vytvoriť veľký prievan v klasifikácii.
V druhom týždni sa očakávajú hlavné rozdiely najmä na Mont Ventoux. Uvidíme, ako sa podpíše pod výsledky etapy skutočnosť, že sa nekončí na vrchole legendárneho kopca, ale na druhej strane sa pôjde po Mont Ventoux dvakrát, čo sľubuje väčšiu únavu na jeho nekonečných sklonoch. Potom bude nepríjemnou andorrská previerka, no tá neobsahuje skutočne ťažké kopce a útok musí prísť na krátkom stúpaní Collada de Beixalis, čo nemusí byť dostačujúce na selekciu medzi favoritmi.
TDF21 PP ET11 Mont Ventoux Bedoin A.S
Profil druhého výjazdu na Mont Ventoux (© A.S.O.)
V záverečnom súťažnom bloku vyniká kráľovská etapa zakončená na náročnom kopci Col de Portet, kde musia ukázať svoju formu najlepší vrchári na podujatí, ale túto previerku ochudobňuje príliš dlhá rovinatá časť. Nasledujúci deň sa bude finišovať na Luz Ardiden a podobné stúpanie si vyžaduje náročnejší profil etapy, aby maximálne udrel na favoritov, a na to Tourmalet nemusí stačiť. Na Luz Ardiden sa vytvorí selekcia, ale nemusí byť smerodajná. Oveľa údernejšou bude záverečná rovinatá časovka, v ktorej môžu univerzálni cyklisti získať na vrchárov rozhodujúci čas.
V horách by sa mali tvoriť hlavné rozdiely na Col de Portet, Tignes a Ardiden môžu jedine prekvapiť, a preto by mali vrchári maximálne využiť Col de la Colombiere, Mont Ventoux a prípadne Beixallis. Obe časovky jednotlivcov favorizujú univerzálnych cyklistov a ten z nich (napri. Roglič, Thomas), ktorý bude vo forme a bude mať okolo seba silný tím, sa môže v budúcej edícii zamerať na defenzívnejšiu jazdu v horách, čo bez veľkého počtu cieľových kopcov nebude nesplniteľná úloha. Takúto stratégiu môže narušiť jedine útočne naladená konkurencia.
Šprintéri nedostanú príležitosť zabojovať o žltý dres, ale v ideálnom prípade až osem razy môžeme sledovať hromadný dojazd pelotónu. V úvodnom týždni to budú tretia, štvrtá a šiesta etapa, ktoré sa budú dať dobre kontrolovať. Druhý súťažný blok uvidí šprint na konci desiateho dňa a potom sa budú najrýchlejší jazdci v balíku sústrediť na Nimes a Carcassonne. Dvanásta etapa je však zvlnená a hromadný dojazd nemusí byť samozrejmosťou. Na konci pretekov by sme mali sledovať šprintérsky súboj v meste Libourne a aj v Paríži.
- ponuka z nášho eshopu -
rusko satky 560x300
- ponuka z nášho eshopu -
Program pretekov:
1. etapa, 26. júna: Brest – Landerneau (187 km)
2. etapa, 27. júna: Perros-Gueirec – Mur de Bretagne (182 km)
3. etapa, 28. júna: Loient – Pontivy (182 km)
4. etapa, 29. júna: Redon – Fougeres (152 km)
5. etapa, 30. júna: Changé – Laval (ITT, 27 km)
6. etapa, 1. júla: Tours – Chateauroux (144 km)
7. etapa, 2. júla: Vierzon – Le Creusot (248 km)
8. etapa, 3. júla: Oyonnaz – Le Grand Bornand (151 km)
9. etapa, 4. júla: Cluses – Tignes (145 km)
Voľný deň, 5. júla
10. etapa, 6. júla: Albertville – Valence (186 km)
11. etapa, 7. júla: Sorgues – Malaucene (199 km)
12. etapa, 8. júla: St-Paul-Trois-Chateaux – Nimes (161 km)
13. etapa, 9. júla: Nimes – Carcassonne (220 km)
14. etapa, 10. júla: Carcassonne – Quillan (184 km)
15. etapa, 11. júla: Ceret – Andorra la Vella (192 km)
Voľný deň, 12. júla
16. etapa,13. júla: Pas-de-la-Case – Saint-Gaudens (169 km)
17. etapa, 14. júla: Muret – Col de Portet (178 km)
18. etapa, 15. júla: Pau – Luz Ardiden (130 km)
19. etapa, 16. júla: Mourenx – Libourne (203 km)
20. etapa, 17. júla: Libourne – Saint-Emilion (ITT, 31 km)
21. etapa, 18. júla: Chatou – Paríž (112 km)
fotogaleria ikonkaFotogaléria profilov najťažších etáp a kopcov (© A.S.O.)
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop