Kvalita Kuriérov naďalej stúpa, no posledný deň všetko pokazil. Malovec siahal na úspech

4.5.2016, 22:00 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko
Poľsko-slovensko-maďarské preteky Karpatských kuriérov (29.4. - 3.5., UCI 2.2U) znova zoskupili najpočetnejšiu a najrôznorodejšiu konkurenciu dvadsať trojkárov na etapových pretekoch. 32 tímov malo licenciu 18 rôznych krajín. Organizátori dali priestor tímom bohatým (prišli so štyrmi autami) aj chudobným (jeden iba s dodávkou). Každý mal šancu ukázať sa aj pred zrakom Patricka Lefevera. Toho kvalita podujatia prekvapila. Oproti klasickým etapovým pretekom UCI jazdili títo pretekári napriek nie ľahkému profilu etáp prirýchlo (46 km/h, 42 km/h, 42 km/h, 41 km/h), no najmä bláznivo. Spájalo ich vysoké sebavedomie, odhodlanie a stále prítomná mladícka nerozvážnosť. Náš vodič motorky, ktorý roky jazdí preteky Okolo Slovenska, tvrdil, že toto boli pre neho najťažšie preteky. Žiaden únik si nevypracoval viac ako minútu a trištvrte náskoku a neustále sa útočilo, úplne všade.
 
 
kurieri 2 etapa 77
hostia, sponzori i slovenské vedenie pretekov... (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Klein Constantia i CCC Sprandi vyčnievali
 
Preteky ovládli jazdci Klein Constantia, teda Andrleho partia, o ktorej vedenie hovorí, že je najsilnejšia v ére česko-belgicko projektu. Družstvo prešlo pred sezónou najvýraznejšou obmenou. V tejto sezóne za dva mesiace získalo päť rôznych pretekárov deväť víťazstiev. Za celú sezónu 2015 sa radovali iba päťkrát, z toho štyri triumfy zaznamenal Erik Baška. Na Kuriéroch sa ukázal najmä Novozélanďan Hamish Schreurs, ktorý zažiaril trochu nečakane. 22-ročný borec vlani jazdil iba za francúzsky klubový celok bez väčších výsledkov, ale vyhliadli si ho skauti Etixxu a v týchto dňoch ho spoznal cyklistický svet. Vyhral prológ i špurt tretej etapy v Ciezkowiciach. Logicky vyhral nie len celkovú klasifikáciu, ale symbolicky aj oba dresy slovenských sponzorov pretekov i samotnej Klein Constantie GreenWay a janom, teda bodovacej klasifikácie a aj tej na prémiach, keďže chcel získavať bonifikácie v boji o žltý dres. Škvrnou ich výkonu ostala bitka Jonasa Bakeloha pred cieľom druhej etapy, po ktorej ho tím zrejme zo svojej iniciatívy stiahol z pretekov ako výstrahu ostatným, že toto do cyklistiky nepatrí.
 
Okrem farmy Etixxu odskočili od konkurencie jazdci prokontinentálneho CCC Sprandi Polkowice. Piotr Wadecki si každý rok vyberá to najlepšie z domácej základne a na Kuriéroch sa za výraznejšej mediálnej podpory domácich médií (dovolíme si ale povedať, že tie internetové našu úroveň nedosiahli) snažia prezentovať a otestovať proti silnej konkurencii rovesníkov. Tento rok sa im podarilo vyhrať prvú etapu juniorským majstrom Európy z Tartu Alanom Banaszekom, ktorý dal do nej absolútne všetko. Vypustil prológ, kde skončil predposledný, pretože jeho krajan Mikolaj Sójka spadol a finišoval celý krvavý. V sobotu Banaszek podal skvelý výkon a v kopcoch už odpadal medzi prvými. V poslednej etape došiel iba na bufet. Druhým poľským hrdinom bol Michal Paluta, víťaz slovenskej etapy do Starej Bystrice, kde mu špurt pomohli rozbehnúť dvaja jazdci CCC. Nutné je však poznamenať, že oranžoví mali dalších päť domestikov v drese reprezentácie Poľska, ktorí im pomáhali až príliš okato. Keď bolo potrebné ťahať, hneď sa vpredu objavilo desať ľudí z CCC i reprezentácie.
 
 
kurieri 4 etapa 55
CCC Sprandi a Klen Constantia pracovali na čele (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Veľmi bojovný výkon predviedli aj jazdci Lotta Soudal, už na prvý pohľad najlepšie vybaveného tímu Wiggins, tradične pretekári Jo Pielsu, Tirolu, ruskej reprezentácie či kontinentálnej Astany, ktorá po dopingových škandáloch každý rok mení meno a tentoraz sa volá Astana City.
 
Boli však aj prípady z opačného súdka. Úplne "prilepený bidon" Poliaka Borysa Korczynkiho, ktorý celé preteky odpadal ako prvý, ale iba do kolóny po luxusný čierny mechaničák bavorského typu, ktorý ho vždy ak sa dalo bez povšimnutia rozhodcov dotiahol späť do balíka. Vydržal až do poslednej etapy, kde odpadol už v prvom kopci a nemal šancu prísť do cieľa.
 
V 32 člennej kolóne mechanických vozidiel predviedli dvaja športoví riaditelia absolútne neférovú, bezohľadnú a veľmi rizikovú jazdu, konkrétne auto Kolssu-BDC, ktoré zastrešovalo reprezentáciu Ukrajiny a tiež mechaničák ďalšej luxusnej nemeckej značky patriaci reprezentácii Litvy. Obaja sústavne a bezdôvodne porušovali pravidlá poradia áut v kolóne na pretekoch UCI a hazardovali so životmi pretekárov v momentoch, keď jazdili v kolóne. Rozhodne pred množstvom celkov zo západu Európy nerobili dobrú reklamu. Jasne sme videli ako problém nedostatok rozhodcov v najdlhšej kolóne aká je na pretekoch 2. kategórie každoročne práve na Kuriéroch.
 
 
kurieri 4 etapa 09
pretekári z Ukrajiny (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Pekné bezproblémové preteky skončili absolútne nešťastne
 
V porovnaní s pretekmi Okolo Slovenska bolo toto podujatie o niečo slabšie zabezpečené zo strany polície i organizátorov, práve v Poľsku vrátane vyznačení smeru jazdy. Naopak, marketingovo vyzeralo lepšie. Ľudský prístup hotelierov sa deň od dňa zlepšoval. Poliakom budete konkurovať ťažko. Počet divákov bol porovnateľný s našim etapákom v cieľových destináciách, hoci Poliaci mali v utorok štátny sviatok a deti boli doma aj v pondelok, takže ľudia si mohli nájsť cestu na preteky aj v hojnejšom počte. Rozhodne menej bolo divákov na trase. Slovenská etapa mala popri trati asi toľko fanúšikov ako ostatné tri dokopy.
 
Podujatie sa vyvíjalo bez väčších problémov, no posledný deň to úplne pokazil. Už v noci museli v hoteli v Zbylitowskej Góre zachraňovať život cyklistu Jo Pielsu (viac môžete čítať v krátkej správe), zatiaľ čo v tom istom hoteli, kde bývali iba tri tímy, zlodeji kradli bicykle Wigginsu. O týchto incidentoch sme aj po dohode s organizátormi zámerne podrobne neinformovali, pretože sme vedeli iba útržky a nie sme bulvárny portál, ktorý okolo malého množstva informácií vyfabuluje senzačný článok postavený na smutnom nešťastí. Teraz je už situácia zreteľnejšia. V to ráno sme počuli o štyroch ukradnutých bicykloch Wigginsu, teraz už vieme, že ich bolo sedem. Je vysoko pravdepodobné, že nie len, že tím okolo víťaza Tour de France už nikdy na Kuriérov nepríde, ale ohrozený je aj ich štart na pretekoch Okolo Slovenska. Ak by sme boli vo vedení pretekov, rozhodne by sme rozmýšľali nad bezpečnostnou službou na hotelových parkoviskách a tím o nej následne informovali.
 
 
kurieri 11
 cyklisti tímu Wiggins pred prológom (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Korunu všetkému nasadilo pochybenie organizátora alebo policajta dva kilometre pred cieľom, kde jasne nenasmerovali prvú skupinu, a tá sa dostala na nesprávnu ulicu aj so všetkými mechaničákmi. Okrem zlyhania ľudského faktora v danom momente je nutné poznamenať, že UCI preferuje zvislé značenie, ale podľa nás by sa na neho nemali spoliehať organizátori, ktorí na to zjavne nemajú financie alebo zvyk. Okrem šípok na stĺpoch, ktorých bolo aj tak asi dvakrát menej ako na Okolo Slovenska, Poliaci takmer vôbec nepoužívali značenie na ceste. Takže švédska komisárka UCI asi mala radosť, ale spoločne s Milanom Dvorščíkom musela riešiť veľkú záverečnú šlamastiku. Bola to tak neprehľadná situácia, že sme si po dojazde do cieľa mysleli, že Ľuboš Malovec asi šiel na stupne víťazov, keďže ho nevidíme pri aute reprezentácie. Že chýbajú aj ostatní pretekári z prvej skupiny vrátane mechaničákov, sme si v prvej chvíli neuvedomili, keďže organizátori do brožúrky na úrovni pretekov World Tour nezaznačili, kde má pred štartom i po dojazde parkovať konvoj. Nezávidíme rozhodcom, no krok vyhlásiť za víťaza etapy Nóra Eikelanda, ktoré mu vo všetkých štatistikách zostane, hoci nedostal body do súťaží ani prize money, nie je najšťastnejšie. Podľa nás vyplynulo z nutnej potreby niekoho vyhlásiť na pódiu, pod ktorým stálo množstvo ľudí, z ktorých zrejme väčšina netušila čo sa deje.
 
V záverečnej etape došlo aj k vážnemu pádu lotyššského pretekára Klavsa Rubensa, ktorého kriesili záchranári v priekope a počas nášho prejazdu ležal na nosidlách v zafixovanej polohe. Niekto z Vás, našich čitateľov, písal, že ho zrazilo auto rozhodcov, ale my o tom nemáme žiadnu informáciu.
 
 
kurieri 2 etapa 21
ilustračná fotografia (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Malovec cítil šancu ukázať sa, ale odišiel nahnevaný
 
Od Slovákov sa tento rok veľa nečakalo a v tomto duchu to aj dopadlo. Z ôsmich Slovákov dokončili štyria. Meňuš s Kováčikom na túto konkurenciu vyslovene nemali. Vančo s Baškom sa vyslovene trápili, ale bojovali a Denis Baška preteky napokon dokončil. Strmiskovi by sa to za normálnych okolností zrejme podarilo tiež. Od Krajíčka ako druhého najskúsenejšieho pretekára sa dokončenie čakalo. Bellan chcel vylepšiť vlaňajšie celkové 29. miesto, ale v prvej etape trikrát spadol a trápili ho bolesti v celej ľavej časti tela. V predposlednej etape dvakrát unikal, takže nedá sa mu uprieť snaha. Prekvapil v prológu.
 
Najlepší výkon predviedol Ľuboš Malovec. Pretekár, ktorý už tento rok v U23 končí, nemá dobrú sezónu. Po odchode Jána Valacha z Cycling Academy nedostáva voľnú ruku, tím ho na tie najlepšie preteky neberie a tu sa chcel ukázať. Začal slabo, ale postupne sa zlepšoval. Špurt v druhej etape mu vôbec nevyšiel a vyzeralo to tak aj v predposlednej etape, no na tristo metroch predbehol takmer dvadsať pretekárov a dostal sa na piatu pozíciu. Najlepšie sa cítil na záver, v menšej skupine ho náš objektív zachytával na veľmi strategických pozíciách, sám vravel, že sa cítil perfektne - na víťazstvo, taktiež to mal namierené do celkovej Top 10, no všetko zmaril zbabraný dojazd od organizátorov. Mal najlepšiu formu zo všetkých svojich štartov na Kuriéroch. Ľuboš bude zrejme pokračovať v štartoch s reprezentáciou, resp. výbermi aj na posledných dvoch V4-kách i na Okolo Slovenska.
 
 
kurieri 4 etapa 61
Ľuboš Malovec v elitnej skupine záverečnej etapy (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
 
 
Naša redakcia sa pretekom snažila mediálne pomôcť ako to bolo vrámci daných mantinelov možné (pracovali sme v užšom zložení ako na Okolo Slovenska). Do textového live priebehu sme už zaradili aj fotografie (zatiaľ nie najkvalitnejšie, ale popracujeme na tom, s problematickým internetovým spojením v niektorých lokalitách ale nenarobíme nič). Z rôznych vecí sme sa poučili a ďalšie skúsenosti hodnotíme pozitívne, hoci všetko bolo zakončené veľmi smutne. Ďakujeme za spoluprácu organizátorom z Dohnian!
 
 
Celkové poradie pretekov ovplyvnila posledná etapa, rozhodcovia pomiešali skupiny
1. SCHREURS Hamish Klein Constantia 13:08:40 30
2. PALUTA Michal CCC Sprandi Polkowice 00:10 25
3. KANTER Max LKT Team Brandenburg 00:11 20
4. BOSMAN Patrick Tirol Cycling Team 00:20 15
5. NEILANDS Krists Reprezentácia Lotyšska 00:22 10
6. MAS Enric Klein Constantia 00:23 5
16. MALOVEC Lubos Reprezentácia SR 00:31  
60. BELLAN Juraj Dukla Banska Bystrica 05:21  
63. KRAJICEK Matej Reprezentácia SR 05:27  
85. BASKA Denis Reprezentácia SR 15:23  
 
Zobraziť kompletné poradie
 
 
fotogaleria ikonkaVýberová fotogaléria z Kuriérov 2016 (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
Fotografia 1 z 40
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop