Fanúšikovia slovenskej cyklistiky sa dočkali svojej odmeny za sledovanie dlhej sezóny a už o pár hodín odštartujú preteky, ktoré má každý z nás na dosah. V našom preview Okolo Slovenska 2018 sa venujeme rozboru trasy i štartovej listiny. Pozreli sme sa na favoritov aj rôzne štatistiky, ktoré sa spájajú so zúčastnenými. Prinášame Vám aj vyjadrenia Slovákov, upozorňujeme na zmeny v pravidlách, predstavujeme reklamnú karavánu či svetový unikát od bratov Vančovcov.
 
 
celkova mapa
celková trasa pretekov (© okoloslovenska.com)

 
Trasa predstavuje mix všetkých terénov pre rôzne typy cyklistov
 
O trase sa už popísalo mnoho. V skratke: Začína sa krátkym prológom na Námestí sv. Egídia v Poprade. Vzhľadom na vlaňajšie veľké rozdiely v GC po stredne dlhom prológu v Levoči sa to organizátori rozhodli skrátiť a vyšpičkovať tak, aby sa stal víťazom nie iba výkonnostne najsilnejší, ale aj najodvážnejší a technicky najvyspelejší pretekár. Pôvodne mal mať 1,9 km, ale aby sa celé zázemie zmestilo na námestie, priestory štartu a cieľa od seba viac posunuli a trasa sa skrátila na 1600 metrov, z toho necelých päťsto bude na dlažobných kockách, no zákruty nie. Alchýmiou bude, či ísť na špeciáli alebo klasickom bicykli. Na "koze" ste pomalší v zákrutách, ale rýchlejší na dlhej protiľahlej rovine. Tipujeme, že pomer použitých bicyklov bude 60 na 40 pre špeciály.
 
Vo štvrtok sa pôjde veľmi ťažká etapa vo Vysokých Tatrách so siedmimi hodnotenými kopcami, najťažšie budú Osturnianske sedlo a Štrbské Pleso, ktoré sa pôjde dvakrát vrátane cieľového dojazdu. Na 164 kilometroch borci nastúpajú 3024 výškových metrov. Vzhľadom na toto zloženie pelotónu sa veľmi ťažko odhaduje, ako to bude na trati vyzerať. Či budú tí najslabší bojovať s limitom od prvého či druhého kopca, alebo sa vytvorí klasický únik a tempo sa rapídne zvýši až v závere. Ak odíde malý únik, profesionáli sa dve hodiny rozprávajú a sledujú krajinu, ale ak pelotón nebude s únikom spokojný, bude to peklo. Na pretekoch WT sa jazdci poznajú, tu ale bude pre Quick-Step viac ako polovica štartového poľa úplne neznáma.
 
 
finetto
Pred dvoma rokmi vyhral na Štrbskom Plese Mauro Finetto (© Jaroslav Maliňák, C-I.sk)

 
Piatok z Ružomberka bude najdlhší, s neutrálnou zónou až 195 km. Opäť budú kopce aj v úvode etapy, Donovaly a Šturec poriadne potrápia unavených ľudí zo štvrtka. O tom, koľko ľudí ostane v hlavnej skupine, potom rozhodnú Fačkov a najmä Homôlka, ktorá ale bude 47 km pred páskou, takže ešte bude dosť času na vrátenie sa späť. Budeme už mať pretekára v žltom drese, jeho tím bude mať réžiu vo svojich rukách. Ak by sa to podarilo vydržať Jakobsenovi, Quick-Step bude určite chcieť špurtovať, ak bude skupina menšia, bude to otvorenejšie. Netreba zabúdať, že v Dubnici sa končí na tartanovej dráhe štadióna so zákrutami tesne pred páskou, takže to bude veľmi zaujímavé. Stanislav Holec tiež pripomína, že na záverečnom okruhu v okolí mesta budú musieť cyklisti až 96-krát brzdiť a preradzovať, takže to bude veľmi náročné a je veľmi pravdepodobné, že niekto ako Lampaert či Štybar bude môcť zaútočiť. Navyše, môže aj zapršať. Bude to podobne náročný deň ako vo štvrtok, pretože je tam opäť sedem kopcov a takmer zhodný počeet nastúpaných metrov.
 
V okolí Dubnice nad Váhom ostane pelotón ešte aj atraktívnu prvú hodinu sobotňajšej etapy, keď je na programe hneď po štarte rýchlostná prémia a najprudšie stúpanie pretekov Vršatec, ktoré má sklony aj na úrovni dvadsiatich percent. Tí, ktorí to tam poznajú, očakávajú parádnu show. Zostavovateľ trate zažartoval, že ak pod kopec priletia pretekári rýchlo, buchnú si čelo o cestu. Tá je tam mimochodom úplne nová. Cez Homôlku (jediný kopec, ktorý je na trase dvakrát v dvoch rôznych etapách) sa potom pelotón presunie cez rovinatý región Hornej Nitry smerom na juh až k Zlatým Moravciam a odtiaľ do Nitry. Bude tam už iba jedno štvorkilometrové stúpanie Skýcov 46 km pred dojazdom, ktoré by nemalo narobiť veľkú neplechu. Opäť ale bude záležať na pretekárskej situácii či počasí. V sobotu sa totiž očakávajú prehánky, môže aj fúkať.
 
O derniéru sa postará nedeľňajší presun z Nitry do Galanty. Vzhľadom na to, že záverečný deň už kopce nemá a v pelotóne by mali byť tri silné tímy s cieľom špurtovať, čokoľvek iné ako dojazd celého pelotónu by bol veľkým prekvapením. Cyklistov nečakajú ani dlhé úseky jedným smerom, ktoré by mohli priniesť silnejší vietor, aj keď otvorených pasáží tam bude viacero.
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria profilov etáp mimo prológu (© okoloslovenska.com)
 
Najväčšiu diskusiu spôsobila kvalita štartovej listiny a ešte špeciálne zostava, ktorú k nám posiela Quick-Step Floors. Ešte raz pripomíname: Julian Alaphilippe, Bob Jungels, Niki Terpstra, Zdeněk Štybar, Yves Lampaert, Fabio Jakobsen a Iljo Keisse. Treba ale pripomenúť, že toto zloženie nevybavil slovenský sponzor Ján Miškovský. Medzi janomom a tímom padla reč iba na Štybara s Gilbertom. Až samotný šéf tímu Patrick Lefevere (mal trochu aj prsty v presnom stanovení termínu celých pretekov) vymyslel túto hviezdnu zostavu à la Tour de France. Pre zaujímavosť dodáme, že osobne pricestuje na preteky v piatok. "Podlahári" k nám prídu aj s elitnými športovými riaditeľmi z Tour de France Davide Bramatim a Tomom Steelsom. Druhý menovaný okomentoval naše preteky takto: "Sme nadšení, že sa môžeme prvýkrát zúčastniť na Okolo Slovenska. Prichádzame so zostavou, ktorá môže zabojovať o oboje - etapové prvenstvá aj dobrý výsledok v celkovom poradí. Po prvých dvoch dňoch bude podoba celkového poradia relatívne ustálená, takže skúsime byť vpredu hneď od štartu buď s Julianom alebo Bobom, pričom pre hromadné dojazdy podporíme Fabia. Na Slovensku nie sú ľahké etapy a na otvorených cestách môže tiež hrať rolu aj vietor. My však nechceme, aby nás to odradilo od obohatenia už aj tak celkom pôsobivej zbierky tohtosezónnych víťazstiev," diplomaticky naznačil výhodnú konkurenciu niekdajší dvojnásobný víťaz Gent - Wevelgem. Hádam nevyhrajú všetky etapy, lebo to by bolo trošku nepríjemné.
 
 
alaphilippe 18 triumf britain qstf
Triumf Juliana Alaphilippa v Británii (© Quick-Step Floors Cycling Team / Getty Images)
 
 
V celkovom poradí sa očakáva súboj dvojice Julian Alaphilippe - Bob Jungels so zvyškom sveta. Obom trasa úplne vyhovuje. Jeden tento rok vyhral Valónsky šíp, druhý Liége-Bastogne-Liége, nehovoriac o tom, že Francúz bol asi najvýraznejšou postavou Tour de France. Obaja v príprave na svetový šampionát ukázali skvelú formu aj na minulotýždňovom Tour of Britain, ktoré Alaphilippe vyhral. Mimochodom, naša trasa v prvých dvoch etapách je oveľa bližšia k Innsbrucku ako na Ostrovoch.
 
Očakáva sa, že by ich najviac mohli potrápiť ďalší ľudia, ktorí sa dostali do zostáv na MS. Na ich čele by mohol byť Ben Hermans z Israel Academy, ktorý u nás nastúpi vo farbách belgickej reprezentácie pod drobnohľadom repre trénera De Weerta. Giro mu nevyšlo, ale forma prišla neskôr. Vyhral šialene ťažké Okolo Rakúska pred Pernsteinerom a Cataldom, druhý bol v Utahu. Budeme zvedaví na jeho krajana Serga Pauwelsa (DiData), ktorý nie je typickým pretekárom pre GC, no tiež sa dostal do belgického výberu na MS a mal by sa otestovať možno únikom v horách, ktoré sú mu vlastné. Otázkou však je, či ho Quick-Step pustí. Potom je tu mladý taliansky supertalent Giulio Ciccone (Bardiani CSF), ktorý sa tiež dokázal prepracovať do Nibaliho zostavy pre Innsbruck, je však po dlhej pauze. Bora bude veriť Felixovi Großschartnerovi, ktorý bol desiaty na Paríž - Nice a výborne šiel aj na Gire. Ešte aj veterán Pieter Weening (Roompot) sa dostal do nabitej holandskej zostavy pre Innsbruck a mal by ukázať, že v kopcoch mu to stále ide. Ale veľa toho dokazovať nemusí, veď v Rakúsku vyhral etapu na Großglockner a nebiť už potrestaného Sivtsova, vyhral by Chorvátsko. Zabúdať by sme nemali na veľmi silného Pepu Černého (Elkov), ktorý v našich zemepisných šírkach vyhráva všetko možné a ak by sme si mali tipnúť na cyklistu v popredí GC, určite by sme spomenuli jeho meno. Podobne silnými borcami sú aj Ildar Arslanov z Gazpromu či Radoslav Rogina z Adrie Mobil a čiernym koňom by mohol byť tohtoročný víťaz Gira U23 a štvrtý muž Aveniru Aleksandr Vlasov (Gazprom).
 
 
pauwels 18 ilustrak dddf
Serge Pauwels na Tour de France (© Dimensions Data / StiehlPhotography)

 
Všetci ľudia z predchádzajúceho odseku sa predstavia na svetovom šampionáte, a to nie v nejakých exotických farbách. Dovolíme si tvrdiť, že ak nevyhrá nešťastník Valverde, niekto z nich bude v tíme nového majstra sveta. Ak by sa ním stal samotný Alaphilippe, bola by to pre naše preteky veľká reklama. Mimochodom, ešte nebolo medializované, že v lete prebiehala aj veľká diskusia vedenia pretekov s tímom Ljubljana Gusto Xaurum, že ich napokon pozvú, ak bude v ich zostave víťaz Tour de l'Avenir a najväčší kandidát na titul majstra sveta U23 Tadej Pogačar. Generálny manažér tímu Tomaž Poljanec však musel účasť odrieknuť, pretože za slovinský supertalent zaplatili v tomto termíne štedré štartovné organizátori iných pretekov.
 
V šprintoch to vyzeralo na dominanciu Quick-Stepu s Fabiom Jakobsenom, ktorý nedávno na férovku porazil Kittela, Ewana i Groenewegena na BinckBank Tour. Okrem toho vyhral aj Nokere Koerse či Scheldeprijs v jeho prvej profesionálnej sezóne. Napokon sa ale v Cofidise rozhodli, že to Quick-Stepu nedajú zadarmo a iba v pondelok dopísali na súpisku Christopha Laporta, ktorý v tejto sezóne šesťkrát vyhral a uprednostnili ho pred Bouhannim na Tour de France. Tam bol najbližšie k triumfu v Pau, kde ho porazil iba Démare. Roberto Damiani k nám navyše príde s jeho elitným vláčikom Soupe, Hofstetter, Van Lerberghe, ktorí sa do zostavy na Tour nedostali a Laporte tam neúspešne hákoval vlaky súperov. Aj samotný Hugo Hofstetter má v tejto sezóne kopec výborných výsledkov, veď už nazbieral 970 UCI bodov! Vyššie postavenie v rebríčku UCI má iba Alaphilippe, Terpstra, Jungels a práve kolega Laporte. Ak prežijú prvé dve etapy, tak sa s týmito dvomi v špurtoch budú chcieť pobiť Matteo Pelucchi (Bora) či vychádzajúca poľská hviezda Szymon Sajnok (CCC) so zmluvou vo WT tíme. Prekvapiť môžu mladíci - Maročan Ahmed Galdoune z Kobánye či Srb Dušan Rajovič z Adrie Mobil. Špurty sú nevyspytateľnejšie ako kopce, takže môžu rôzni borci prekvapiť, viacerých mladých Dánov, Nórov či Belgičanov dobre nepoznáme.
 
 
laporte 18 provense frederic speich
Christophe Laporte a jeho triumf na Tour la Provence (© Frédéric Speich)
 
 
Podľa nás je veľmi otvorenou záležitosťou prológ. Už sme písali, že víťazom by sa mal stať nielen výkonnostne najsilnejší, ale aj najodvážnejší a technicky najvyspelejší pretekár. Rozhodovať budú absolútne detaily - odraz na štartovej rampe, každá zmena prevodu, brzdy, jazdná stopa v zákrute. Absolútne si netrúfame tipnúť, kto si s tým poradí najlepšie. Z Quick-Stepu to môže byť ktokoľvek. Zároveň je to ale paradoxne možno deň, keď sa bude dať hviezdami nabitý celok poraziť. Veľkú šancu budú cítiť mnohí. Stačí len zariskovať v pár zákrutách. Silný bude znova aj obhajca a technicky vyspelý Jan Tratnik (CCC). Rovnako treba pamätať na belgických reprezentantov i ďalšie tímy. Štartovú listinu sme dôkladne analyzovali a dovolíme si vysloviť taký náš tajný tip na čierneho koňa prológu, a to Philippa Walslebena z nemeckého výberu. Je to starý mazák cyklokrosár, ktorý si trať určite detailne nagumuje. Ak prežije kopce, šancu bude mať aj v druhej etape, ktorá vyvrcholí na technickom okruhu v Dubnici, no Quick-Step to asi bude mať pod kontrolou a útočiť na sólový triumf možno budú Yves Lampaert či Zdeněk Štybar.
 
V štartovej listine nájdeme aj viacero zaujímavých mien. Možno ste ani netušili, že v belgickej reprezentácii máme aj ďalších profíkov - Steff Cras jazdí za Kaťušu-Alpecin a Harm Vanhoucke za Lotto Soudal. A prídu k nám aj ďalší ľudia, ktorí sa od budúcej sezóny posunú do World Tour. Budú to spomínaní Tratnik (Bahrajn-Merida), Černý, Sajnok a Owsian (všetci traja CCC+BMC) a ďalší možno ešte zmluvy podpíšu. Zo známych mien nezabúdajme na bývalého profíka Jana Bártu (Elkov), Chris Anker Sörensen napokon nepricestuje. No a bonbónikom je paralympijský víťaz a prezident Rumunskej cyklistickej federácie Carol-Eduard Novak vo farbách svojho vlastného tímu. Podobne ako Jozef Metelka má amputovanú nohu.
 
 
tratnik 2017 okolo slovenska podium sampanske
Vlaňajší víťaz Jan Tratnik (© Jaroslav Maliňák, Cycling-Info.sk)

 
Čo vravia na štartovú listinu štatistiky?
 
Štartovú listinu sme rozobrali aj zo štatistickej stránky. Príde k nám deväť cyklistov z najlepšej stovky aktuálneho svetového rebríčka. Julian Alaphilippe je tretí za Saganom a Vivianim. V pelotóne bude 22 jazdcov so zmluvami vo World Tour - súčasnými či od budúcej sezóny. Web ProCyclingStats naše preteky na základe kvality štartovej listiny priebežne zaradil na 92. pozíciu (v čase publikovania článku), ale ešte nevedia o účasti Laporta, ktorý nás s ďalšími desiatimi bodmi posunie na 86. priečku. Budeme mať kvalitnejších cyklistov ako HC podujatia Štyri dni Dunkerque, Okolo Valónska, Nórska, Belgicka, Dánska, Luxemburska, Chorvátska aj Burgosu a z takmer stovky etapákov 2.1 boli lepšie obsadené iba Valencia, Okolo Slovinska, Nemecka, Coppi Bartali a Route du Sud. Všetko veľké pojmy medzi podujatiami.
 
Pozreli sme sa aj na množstvo víťazstiev, ktoré v tejto sezóne nazbierali borci na štarte našich pretekov. Vo World Tour víťazili iba Quick-Stepáci a bolo to presne dvanásťkrát. Dominujú monumenty - Terpstrovo Ronde a Jungelsovo Liége-Bastogne-Liége, ale zabúdať netreba ani na Alaphilippov San Sebastian a Terpstrovu E3. Mimo toho nazbierali borci na štarte v Poprade 29 triumfov na pretekoch HC a 1. kategórie. Radovali sa Tratnik, Taciak, Laporte, Hofstetter, Weening, Ciccone, Rajovič, Katrašnik, Stokbro, Kukrle, Zielinski, Hermans i Brataščuk. No a budeme mať u nás aj sedem pretekárov v špeciálnych dresoch národných šampiónov. Jungels (Luxembursko ITT aj RR), Černý (Česko ITT aj RR), Lampaert (Belgicko RR), Rajovič (Srbsko RR), Tanovitchii (Moldavsko ITT), Teklehaimanot (Eritrea ITT) a Čanecký (Slovensko ITT). Spolu majú všetci pretekári na štarte až päťdesiat tohtoročných víťazstiev na pretekoch pod hlavičkou UCI.
 
Základné štatistiky hovoria o 21 tímoch na štarte so 147 pretekármi z 23 krajín. Slovákov bude najviac - sedemnásť, dvanásť by malo byť Talianov. No a zaujímavosťou je, že šiesti nastúpili na tohtoročnej Tour de France (Alaphilippe, Jungels, Lampaert, Terpstra, Pauwels, Laporte) a deviati na Giro d'Italia (Štybar, Benedetti, Großschartner, Selig, Hermans, Ciccone, Andretta, Maestri, Senni). Pripomíname, že vlani sme mali prvý raz v novom miléniu na štarte dvoch ľudí so štartom na GT v danej sezóne, a to dvoch. Toto je posun na pätnásť.
 
 
jungels 18 liege triumf qstf
Bob Jungels na Liége-Bastogne-Liége (© Quick-Step Floors Cycling Team / Getty Images)
 
 
Na Sagana s Baškom sú zvedaví všetci slovenskí priaznivci
 
Na štart sa postaví sedemnásť Slovákov. Vzhľadom na veľmi ťažkú konkurenciu budeme všetci dúfať, že sa ktorémukoľvek z nich aspoň niečo podarí. Či už výsledok v prológu, únik, dobrý špurt, odolnosť v kopcoch alebo akákoľvek aktivita. Tento rok to bude veľmi náročné v boji o celkové poradie, pretože trasa je ťažšia a súperi znova o level elitnejší.
 
Juraj Sagan chce byť platným pomocníkom pre Petra na svetovom šampionáte a mohol by dostať voľnú ruku. To je však v jeho prípade veľká rarita, takže pred štartom veľmi nechcel hovoriť o sebe. "Na Slovensku štartujeme len na spoločných šampionátoch, preto som rád, že sa budem môcť predstaviť svojim fanúšikom aj na domácich cestách. Je to veľká výzva a hoci už ide prakticky o záver pretekárskej sezóny, vynasnažím sa podať čo najlepší výkon. Prichádzame pomerne so silným tímom a chceli by sme tu dokázať, že právom patríme medzi najlepšie svetové tímy," vravel Juraj Ľudovítovi Lučaničovi pre denník Šport. Veľmi ťažko sa odhaduje to, či by mohol Juraj zabojovať aj o celkové poradie, či by napríklad aj druhá desiatka stála za to. Skôr možno bude aktívny pri skákaní do únikov a bude sa snažiť niečo vymyslieť.
 
My sme sa rozprávali s Erikom Baškom, ktorý sa po zlomenine panvy postupne vracia do formy a musíme dúfať, že prvé dve etapy nebudú preňho zabijakom. Tiež je otázne, či si pri štarte Pelucchiho zašpurtuje. Vzhľadom na to, ako sme videli Taliana jazdiť v Slovinsku, by sme si tipli, že Tatry v limite nezvládne, no keďže je jasným lídrom tímu na víkend, ostane pri ňom druhé mechanické vozidlo. Ak by Erik zvládol prvé dve etapy a nedostal priestor, pre slovenských fanúšikov by to bolo veľmi bolestné. Čo na to Erik? "Môj návrat nebol ľahký, hlavne prve preteky Czech Tour, ale cítim sa už lepšie, posledné preteky v Belgicku a Francúzsku už boli fajn. Motivovaný som, veď sú to domáce preteky, uvidíme, ako sa mi pôjde. Pokúsim sa zajazdiť čo najlepšie a dúfam, že nás príde povzbudiť veľa ľudí. Prvé etapy sú ťažké, tak uvidíme, ako to pôjde. No a čo sa týka špurtov, uvidíme ako sa to bude vyvíjať, ale ja mám jasnú úlohu, a to pomáhať Matteovi v dojazdoch. Uvidíme v akej forme bude a či sa prípadne naskytne príležitosť aj mne. Ale to teraz neviem povedať."
 
 

Juraj Sagan na MSR a ČR v Plzni (© Igor Stančík pre Cycling-Info.sk)

 
Dukla chce vylepšiť jednu z tých horších sezón
 
Jazdci Dukly Banská Bystrica sa posledný mesiac tvrdo pripravujú na tri vrcholy - Okolo Slovenska, tímovú časovku na MS a aj samotné MS. Fraňovci nastúpia v tradičnej najsilnejšej zostave Tybor, Čanecký, Haring, Mahďar, Cully, Bellan, Oros. Oželieť budú musieť špurty, pretože vzhľadom na náročnosť prvých dvoch etáp si nemohli dovoliť postaviť Filipa Taragela a Jakuba Varhaňovského, ktorý sa začal chytať, no pri páde si poškodil väzy v kolene a potom sa mu o mesiac podarilo ešte aj zlomiť zápästie. Na základe doterajších výsledkov Tybora s Čaneckým sa zdá, že celkové poradie zrejme ostane na pleciach Martina Haringa, no aj u neho je jedno ale. "Posledné preteky na ceste som šiel v júni, takže netuším, ako na tom budem, hlavne čo sa týka dĺžky etáp, nakoľko tréning som prispôsoboval horskej cyklistike. Myslím, že všetkým je jasné, že sa to bude lámať prvé dni. Nechcem odhadovať môj výkon s celkovým poradím. Verím, že niekto z nás tam uvisí." Martin pred pár dňami štartoval na MS v MTB XCO, no doplatil na technické problémy hneď v prvom kole, keď sa mu skrížila reťaz v čase, keď sa pohyboval na 25. pozícii.
 
Marek Čanecký sa vracia po ťažkom páde v Maďarsku, kde si rozbil koleno a zlomil bicykel. Keďže má plnohodnotnú novučkú rezervu (čo nemal žiadny Duklák nikdy), nebude to problém. "Cítim sa dobre. Po páde som sa síce dával dlhšie dokopy, ale zároveň som si trochu oddýchol a nabral nové sily, aby som sa pripravil na "Slovač", ako sa len dalo. Budem veľmi šťastný, ak sa mi podari splniť môj cieľ, ktorý ale nechcem špecifikovať. Veľmi sa teším a urobím maximum." Patrik Tybor bude obhajovať vlaňajšie siedme miesto, no teraz sa to zdá ako vzdialená utópia. Stále ale môže podať ten parádny heroický výkon. "O ambíciách sa ťažko hovorí. Tento rok je tu najväčšia konkurencia v histórii a hlavne, keď mi to celú sezónu nejde podla mojich predstáv. Ale budem sa snažiť bojovať či už v nejakom úniku, alebo niečo spraviť pre tím. Všetko sa uvidí podľa vývoja."
 
Ako vidí šance svojich zverencov športový riaditeľ Martin Fraňo? "Veľa napovie prvá etapa. Jednoznačným cieľom pre nás je úspech v prológu, ktorý je našou silnou stránkou, a samozrejme zisk dresu najlepšieho Slováka v cieli v Galante. Určite sa pokúsime zabojovať o úspech v niektorej etape a ak by sa podarilo v celkovom poradí mať niektorého pretekára na UCI bodoch. Určite sa chceme aj ukázať a súťaž o najbojovnejšieho pretekára je pre nás rovnako veľkou výzvou. Martin Haring má skvelú formu v kopcoch. Dovolím si povedať, že sa dokáže vykrviť aj v menšej skupine najlepších, ale problémy mu môžu robiť dĺžky etáp, kŕče a podobne, pretože je v súčasnosti našim najlepším horským cyklistom a potrebuje vyjazdievať body na OH. Všetci pretekári i realizačný tím necháme na týchto pretekoch dušu."
 
Juraj Bellan počas MSR v Plzni (© Igor Stančík pre Cycling-Info.sk)

 
O borcov Dukly bude kráľovsky postarané. Budú mať k dispozícii dva mechaničáky, autobus aj veľké auto na materiál. Podporný tím budú tvoriť dvaja športoví riaditelia, dvaja mechanici, dvaja maséri, šofér autobusu a ich vlastný maskot. Je to vlk. Osem a viac "bafíkov" majú iba tie najlepšie tímy.
 
Oveľa skromnejšie bude pracovať reprezentačný výber s trojčlenným doprovodným personálom. Dvojica Radoslav Csuka - Michal Clementis sa rozhodla pre zostavu Adrián Babič, Juraj Karas, Juraj Lajcha, Robert Malík, Ľuboš Malovec, Juraj Michalička a Matúš Štoček. V takejto konkurencii nemôžu mať veľké oči, ich cieľom bude prežiť ťažký úvod a skúsiť sa ukázať cez víkend. Lídrom tímu bude aktuálny U23 šampión Matúš Štoček, ktorý pôjde prvý raz takéto superpreteky, takže to nemôže hneď na úvod prepáliť. Očakáva sa, že by sa práve on mohol dostať do špurtu. "Snažil som sa čo najlepšie pripraviť. Jazdil som v Taliansku dosť kopcov s chalanmi z klubu, ktorým to fakt v kopci ide a snažil som niečo naučiť a vylepšiť niektoré veci. S takými menami som ešte nepretekal, ale sú to len ľudia. Uvidíme. Budem sa snažiť dať do toho čo najviac a takisto si z toho aj čo najviac odniesť. Nechcem to na začiatku prepáliť a potom bojovať s limitom, čiže bude to chcieť aj trochu šťastia a intuície. Keby som prišiel do cieľa v prvej skupine, určite sa budem snažiť zašpurtovať," povedal nám odchovanec CyS Akadémie.
 
Žiadali sme o reakciu aj Radoslava Csuku: "Reprezentácia ide do našich najvýznamnejších etapových pretekov s veľkým odhodlaním. Nominovali sme jazdcov, ktorí momentálne preukázali najlepšiu výkonnosť na domácich aj ďalších pretekoch. Uvedomujeme si silu štartového poľa, napriek tomu sme odhodlaní bojovať aj o čiastkové úspechy, či už na prémiách, v únikoch alebo o umiestnenie v etapách. Verím, že všetci nominovaní odovzdajú na trati to najlepšie, čo v nich je."
 
Očakáva sa, že Bellan so Štočkom by sa mali pobiť o špeciálnu cenu 1500 eur pre najlepšieho slovenského cyklistu do 23 rokov, takže bude to veľmi zaujímavá motivácia pre nich zabojovať v celkovom poradí, aj keď nebudú na prvých pozíciách. Doplníme ešte, že sedemnástym Slovákom bude Miklós Szabó v drese maďarského Pannon Cycling Team.
 
 
Matúš Štoček po zisku titulu majstra SR U23 (© Ján Melicher pre Cycling-Info.sk)
 
 
V pravidlách došlo k najradikálnejším zmenám v histórii
 
Aj my sme tlačili športového riaditeľa Ľudovíta Lučaniča, aby preteky maximálne zatraktívnil a v špecifickom rozpise pre tento ročník naozaj neostal kameň na kameni. Menili sa aj partneri jednotlivých dresov, pribudla súťaž o najaktívnejšieho cyklistu a ako ste pred chvíľou čítali, úplnou novinkou je aj odmena 1500 eur pre najlepšieho Slováka do 23 rokov v celkovom poradí, ktorú venovala rodina zosnulého pána Petra Šuryho, ktorý bol veľkým fanúšikom pretekov a chcel podporiť naše mladé talenty. Celkovo sa rozdelí rekordných 36 375 eur ako prize money. Medzi zmeny by sme mali zaradiť aj sedemčlenné tímy namiesto šiestich. Veľkými zmenami prešli bodkované súťaže. Napríklad za prológ sa neudeľujú žiadne body a ak bude cyklista úspešný na prémiách, môže nazbierať viac bodov ako víťaz etapy. Na každej vrchárskej či rýchlostnej prémii bodujú štyria, päť až šesť pretekárov, takže by to malo byť veľmi atraktívne.
 
Nové pravidlá bodovacej súťaže:
Rýchlostné prémie (12): 8-5-3-2-1
Cieľ 1. etapy: 12-10-8-7-6-5-4-3-2-1
Cieľ 2-4. etapy: 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1
 
Nové pravidlá vrchárskej súťaže:
Kopec 1. kategórie (13): 10-7-5-3-2-1
Kopec 2. kategórie (4): 6-4-2-1
 
 
Dresy lídrov pretekov
gc   bodovaci   vrharsky   u23   slovak
celková klasifikácia   bodovacia klasifikácia
  vrchárska klasifikácia
  klasifikácia do 23 rokov
  klasifikácia Slovákov
TIPOS   ŠKODA
  JANOM
  M. ŠKOLSTVA
  TIPOS
 
 
Autá aj motocykle od sponzorov, unikátom nálepky na predstavec
 
Sponzorom konvojových vozidiel je tradične Škoda. Automobilka zapožičiava na preteky pätnásť automobilov. Päť pre vedenie pretekov, štyri rozhodcovké autá, tri pre neutrálnu mechanickú pomoc, dve novinárske a jedno pre lekára, ktorým je Oto Vincze. Do konvoja pretekov okrem mechanických vozidiel tímov patria aj vozidlá polície, zberné auto, VIP vozidlo, dve sanitky a auto nášho portálu. Okrem toho sa ešte desiatky áut nepresúvajú v konvoji, ale označujú trať, rozkladajú zábrany i stavajú pódium a štartovú či cieľovú zónu, ktorá z roka na rok rastie.
 
Po veľmi dobrej spolupráci z vlaňajšieho ročníka, keď Honda poskytla tri motorky - dve pre nás a jednu pre neutrálnu mechanickú pomoc, spoločnosť rozšírila podporu a zapožičala až dvanásť motocyklov. Opäť dve pre nás i neutrálnu pomoc a o deväť sa "pobili" traťoví maršáli. Zostávajúci traja pôjdu na svojich. Celkovo teda bude dvanásť moto-maršálov, ktorí majú na starosti bezpečnosť podujatia a poznáte ich z TV obrazovky ako tých, ktorí pískajú a mávajú na problémových miestach a často chodievajú cez pelotón. Zvyčajne štyroch so svojimi úlohami má polícia, no a zabudnúť nemôžeme ani na piatich moto-rozhodcov Juraja Gavendu, Zdeňka Kačica, Jozefa Chlepka, Vlastimila Porubana a motospojku Vlastimila Sušila. Pre zaujímavosť doplníme, že v automobiloch bude sedieť desať licencovaných rozhodcov. UCI delegovalo ako hlavného Íra Garyho McIlroya a na druhej najvyššej úrovni budú pracovať Ukrajinec Valerij Sevruk a Lukáš Radosa. Jeho brat Matúš bude mať na starosti konvojový rozhlas - Radio Tour, teda vysielačkové spojenie, ktoré má k dispozícii celý konvoj a okrem slovenčiny hlási informácie aj v angličtine.
 
Časomieru a spracovanie výsledkov bude opäť realizovať francúzska spoločnosť Votrecourse, ktorá to rieši napríklad aj Okolo Nórska, Okolo Luxemburska, Tour de l'Avenir či WT podujatie Okolo Turecka.
 
Organizátori sa budú môcť vytiahnuť aj veľkým, možno až svetovým unikátom. Je iba minimum pretekov, kde dostanú všetci pretekári nálepky s najdôležitejšími údajmi etapy na predstavec a nemusia si to tak písať sami. Každý tím dostane dokonca sadu so svojím logom a ešte aj v špeciálnom obale s priehradkami na každú etapu a návodom na aplikáciu, čo nie je nikde vo svete. Za touto obdivuhodou záležitosťou je slovenský reprezentant do 23 rokov a šikovný grafik Filip Vančo pod vznikajúcou značkou Stikit. Pred týmto nápadom skladáme klobúk.
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria z výroby nálepiek (© Jakub Vančo)
 
Fanúšikov popri trati prvý raz rozveselí a obdaruje aj karavána
 
Veľkým posunom vpred, najmä pre fanúšikov, malých aj veľkých, je reklamná karavána, ktorá bude mať šesť vozidiel. Organizátorom sa podarilo dohodnúť s viacerými sponzormi, ktorí budú fanúšikom popri trati rozdávať pochutiny aj suveníry. Karavánu bude viesť alegorický automobil Romana Barényiho, ktorý bude z megafónov púšťať základné informácie o pretekoch aj karaváne. Nasledovať budú vozidlá spoločností Cofidis (rôzne suveníry), janom (energetické tyčinky), Aqua Trade (kvalitná čistá voda), Gatorade (energetické nápoje) a auto SZC (odznaky, tričká + tyčinky Nestlé).
 
Samozrejme, nebudú rozdávať suveníry v miliónoch kusov ako na Tour de France a určite sa nebudú zastavovať pri každom jednotlivcovi, ale urobia tak pri väčších hlúčikoch ľudí. Bude to prvý raz, takže všetci sa budú musieť oťukať. Vzhľadom na to, že na drvivej väčšine podujatí mimo World Tour takéto niečo neexistuje, bude to výnimočné spestrenie najmä pre deti. Jazdiť by mali približne pol hodiny pred prejazdom cyklistov aj v sprievode polície a už bude po nich uzavretá doprava. Približne pätnásť minút za karavánou, teda pätnásť minút pred konvojom, bude tradične jazdiť samotný Roman Barényi, ktorý už bude ľuďom hlásiť aj najaktuálnejšie informácie, keďže väčšinou dokáže chytať Radio Tour.
 
V cieli etáp bude na pódiu spolu s Barényim aj ďalší moderátor Tomáš Ďutka. Všade bude vystupovať Hudba z Marsu aj cyklotrialový šampión Ján Kočiš so svojou show. Rovnako krasojazdkyne a tombola. Deti sa budú môcť odfotiť s maskotom pretekov - kamzíkom. Tiež jednotlivé mestá si pripravujú svoj kultúrny program. Zachytili sme, že niekde bude aj kapela Polemic a podobne.
 
 
cofidis alegoricky
Alegorický voz Cofidisu do karavány (© equipecofidis.com)
 
 
Rozsiahle pokrytie pretekov
 
RTVS a ich košická zložka pripraví priamy prenos z prológu. Vysielať budú od 16:50 do 18:50 s tradičným komentárom Vladimíra Gendu a štúdio zverili Samuelovi Brečkovi. Ten bude pripravovať aj desať až pätnásťminútové zostrihy z etáp, ktoré budú vysielané okolo 22:00, treba si pozrieť program. Vzhľadom na extrémnu časovú náročnosť to zostrihať sa môže stať, že to odvysielajú aj neskôr ako bude v pláne. Tiež by sa nejaké zábery mali objaviť aj na Facebooku Šport v RTVS. Na preteky sa podľa očakávania akreditovalo rekordné množstvo novinárov, ktorých budú organizátori prevážať dvomi autami a, samozrejme, viaceré redakcie pošlú miestnych ľudí.
 
Preteky budete môcť sledovať aj prostredníctvom podrobného textového komentára na webe pretekov v sekcii LIVE a od štartu až do cieľa budeme viesť spravodajstvo aj my vrátane aktuálnych fotografií. Live priebeh budú organizátori písať aj na Twitteri, ktorý je v angličtine. Vlastné zostrihy bude robiť aj Youtube kanál pretekov, my rozhovory či výber z GoPro kamier, ktoré budeme mať tri, z toho dve na bicykloch. Pripomíname, že vzhľadom na enormný rozsah našej práce budú videá či rozsiahle fotogalérie pribúdať až v nočných hodinách, takže ak nechcete/nemôžete čakať, nezabudnite sa na web vrátiť ráno.
 
 
Všetkým zo 450-členného konvoja i fanúšikom želáme krásny zážitok!
 
 

 
 
kratka sprava ikonkaNaše spravodajstvo z Okolo Slovenska 2018
 
Štartová listina
Naša centrála pretekov so základnými informáciami