V sezóne 2016 prichádza ženská WT, kotúčové brzdy a súboj o budúcnosť cyklistiky

7.1.2016, 23:00 | Preteky vo svete | Tomáš Šandor
Medzinárodná cyklistická únia pred každou sezónou prichádza s niekoľkými zmenami v pravidlách, ktoré sa prediskutujú na kongrese, ktorý prebieha na aktuálnych majstrovstvách sveta. V nasledujúcom ročníku sa zaradia medzi novinky vytvorenie ženskej World Tour či používanie kotúčových bŕzd.
 
 
Zvýraznenie ženskej cyklistiky
 
Už dlhšiu dobu sa špekulovalo, ako zvýšiť kredit ženskej cyklistiky, preto sa UCI rozhodla, že aj do toho segmentu zavedie sériu World Tour, ktorá už niekoľko rokov funguje v mužskej časti. Od roku 1998 boli najvyššou kategóriou v ženskej cyklistike preteky World Cup, ktoré zahŕňali maximálne dvanásť jednodňových podujatí. Na základe výsledkov z jednotlivých pretekov sa na konci ročníka vyhlásila cyklistka, ktorá sa stala celkovou víťazkou série.
 
V nasledujúcej sezóne čaká na pretekárky oveľa bohatší program. Nový projekt zahŕňa až 36 súťažných dní, ktorý sa odohrá v deviatich krajinách. Novinkou bude, že sa objavia aj štyri etapové podujatia (Tour of Chongming Island, Tour of California, Aviva Women's Tour in GB, Giro Donne), ktoré sú doplnené trinástimi jednodňovými pretekmi. Medzi nimi sa udržali na najvyššej úrovni tradičné podujatia ako Valónsky šíp, GP Plouay, Tour of Flanders, ktoré posilnia Strade Bianche, Gent-Wevelgem, La Course by Tour de France, La Madrid Challenge a Prudential RideLondon. Na každých pretekoch sa môže zúčastniť dvadsať tímov, ale v niektorých prípadoch môžu organizátori toto číslo zvýšiť. 
 
Cyklistky budú súťažiť o celkový triumf vo WT, priebežná líderka klasifikácie bude mať oblečený špeciálny dres, ktorý bude nosiť aj najlepšia pretekárka do 23 rokov. V etapových pretekoch je takisto povolené, aby najlepšia cyklistka na podujatí mala osobitný dres. UCI si dáva veľmi záležať na mediálnej propagácií tohto projektu, preto vytvorila vysielací kanál určený pre ženskú cyklistiku. Medzinárodná cyklistická únia garantuje, že vytvorí osem živých prenosov a budú sa produkovať highlighty z každých pretekov.
 
 
juniorky-preteky-1-2
 
 
Kotúčové brzdy, vysielačky a kamery dostali zelenú
 
Do cestnej cyklistiky prichádzajú kotúčové brzdy. Tento technologický komponent je neodmysliteľnou súčasťou horských bicyklov, od novej sezóny však môže patriť aj do výbavy jazdcov na cestných bicykloch. Výrobcovia kotúčových bŕzd sa dlhší čas snažili presadiť túto novinku, napokon v minulom roku UCI dovolila niekoľko skúšobných jázd počas WT pretekov. Keďže ich požívanie nespôsobilo na trati žiadne problémy, od sezóny 2016 ich môžu využívať všetci registrovaní cyklisti naprieč všetkými divíziami.
 
Na používanie kotúčových bŕzd v pelotóne ale nepanuje jednoznačný názor. Podľa niektorých sú vo veľkých rýchlostiach v zjazdoch a v daždi oveľa spoľahlivejšie ako tradičné brzdy. Druhí im oponujú, že v balíku môžu spôsobiť veľké nepríjemnosti pri pádoch, kde prehriate disky môžu pretekárov zraniť. Okrem toho panujú obavy z toho, ako bude vyzerať bezpečnosť v pelotóne, keď polovica cyklistov bude jazdiť s klasickými brzdami a druhá s kotúčovými, keďže obidve brzdia iným spôsobom. Ak sa v ročníku 2016 nevyskytnú žiadne nečakané komplikácie, UCI je pripravená definitívne zaradiť kotúčové brzdy do WT a postupne rozšíriť ich používanie aj v amatérskej cyklistike.
 
V novej sezóne skončí aj spor ohľadom nosenia vysielačiek počas pretekov, pretože UCI povolila používanie rádiového spojenia medzi jazdcom a športovým riaditeľom priamo na trati. Túto možnosť budú môcť využívať cyklisti nielen na podujatiach World Tour, ale aj na pretekoch HC kategórie a prvej triedy. Zakázené ostanú iba v 1.2 a 2.2. Od tohto kroku sa sľubuje zvýšenie bezpečnosti na ceste. Naopak, kritici tvrdia, že vysielačky robia z pretekov predvídateľnú záležitosť, kde si naplánuje pelotón chytenie utečencov len tesne pred finišom a ničí tak útočnú a otvorenejšiu cyklistiku.
 
Ďalšou novinkou bude, že čoraz populárnejšie on-board kamery sa budú môcť používať na všetkých pretekoch World Tour bez obmedzenia. Jazdec alebo tím nemusia žiadať povolenie od organizátora či UCI, keď budú chcieť vytvoriť dynamické zábery z bicykla priamo počas pretekov.
 
 
tdf-2015-drzanie-auta-tcgf
Cyklista počúva pokyny športového riaditeľa (© Courtesy Slipstream Sports)
 
 
Jazdci dostanú možnosť ohradiť sa proti poveternostným podmienkam
 
Pretekárov poteší skutočnosť, že do platnosti vstúpi protokol o extrémnom počasí. Len v tejto sezóne boli vystavení náročným poveternostným podmienkam napríklad v Ománe alebo na Gent - Wevelgem, a práve tento protokol im môže poskytnúť väčšiu ochranu. Nebude obsahovať žiadne presné predpoklady, za ktorých sa môže pretekať, pretože to všetko závisí od konkrétnych lokálnych podmienok. Ponúka však možnosť, že ak jedna zo strán (jazdci, tímy, rozhodcovia či organizátori) vysloví obavu nad zlým počasím alebo bezpečnosťou na trati, musí sa uskutočniť stretnutie všetkých zainteresovaných strán a po vzájomnej dohode dospieť k riešeniu.
 
Je isté, že v prípade záujmu sa takéto stretnutie musí odohrať pred pretekmi, UCI zatiaľ nepovedala viac o tom, ako sa to bude riešiť, ak sa situácia dramaticky zhorší priamo počas podujatia. Prekážkami na odštartovanie pretekov môžu byť mrznúci dážď, návaly snehu, zlá viditeľnosť, extrémne teplo či nárazový vietor. Potom z toho vyplynú konzekvencie ako zmena miesta štartu/cieľa, neutralizovanie istého úseku, použitie alternatívnej trasy alebo dokonca zrušenie celých pretekov. Touto možnosťou však disponuje len organizátor podujatia.
 
 
Už teraz prebehne bitka o reformy
 
Prichádzajúci ročník bude kľúčový aj z pohľadu reforiem, ktoré majú byť uvedené do platnosti v roku 2017. UCI plánuje celkom vydávať trojročnú licenciu na sezóny 2017 až 2019, čím chce zabezpečiť väčšiu stabilitu v tímových štruktúrach. Okrem toho chce sprísniť antidopingové pravidlá, upraviť kalendár pretekov (ale len mierne) a zaviesť nové rebríčky hodnotenia jazdcov a tímov, ktoré budú prechádzať naprieč všetkými tímami a triedami, dokonca sa uvažuje o špeciálnych rebríčkoch pre najlepšieho vrchára, šprintéra, klasikára a jazdca na etapových pretekoch.
           
Proti tomuto sneženiu sa však ostro vyhradila Medzinárodná asociácia organizátorov cyklistických pretekov (AIOCC), v ktorej má väčšinu francúzska spoločnosť A.S.O. a ktorá odmietla tieto zmeny pre ročník 2017. V opačnom prípade organizátori hrozia vyškrtnutím svojich pretekov z World Tour, vrátane Tour de France. Naopak, sami sa budú snažiť vytvoriť "nápravné opatrenia" tejto reformy, ktorú predložila UCI. V budúcom roku nás teda čakajú dramatické chvíle aj na diplomatickom poli.     
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop