Tohtoročné Giro láka vrchárov, vrátili sa Zoncolan a Giau, ale aj ITT na konci pretekov

24.2.2021, 18:45 | Aktuality zo sveta | Redakcia C-I.sk
Organizátori Giro d’Italia konečne zverejnili etapy, na ktorých sa bude bojovať o ružový dres a etapové triumfy. Kopce sa nachádzajú v priebehu celých pretekov, posledný týždeň obsahuje tri horské etapy a preteky osvieži časovka na samom konci pretekov alebo štrkové úseky pripomínajúce Strade Bianche.    
 
Zverejnenie trasy talianskej Grand Tour sa uskutočnilo v pokročilom termíne, len 73 dní pred začiatkom pretekov, a v napätí  zostávali najmä vrchári špecializujúci sa na GC, ktorým veľmi nesadol značný počet časovkárskych kilometrov na Tour de France. Giro ich nesklamalo a v každom týždni im ponúkne zaujímavé kopcovité, horské etapy s takými prekážkami ako Zoncolan, Passo GiauSega di Ala alebo Alpe di Mera. Oproti predchádzajúcim ročníkom trasa obsahuje len dve časovky, ale v poslednej etape sa pôjde proti chronometru takmer tridsať kilometrov, čo musí prinútiť vrchárov útočiť pri každej príležitosti. Epickú bitku sľubuje jedenásty deň s prejazdom cez štrkové úseky v Toskánsku. Šprintéri si musia postrážiť štyri rovinaté etapy v prvom týždni, jednu ponuku druhého týždňa a v poslednom súťažnom bloku predlhú príležitosť s dĺžkou 230 kilometrov.
 
 
Svižný rozbeh s nenápadnými kopcami
 
Podujatie odštartuje na severe krajiny v regióne Piemonte a úvodné tri etapy budú určené pre rozdielne typy cyklistov. Krátka otváracia časovka jednotlivcov sa odohrá v priemyselnom centre tohto kraja Turíne, výlučne prebehne na rovinatom profile a o etapový triumf budú súperiť špecialisti na túto disciplínu. Potom bude nasledovať rovinatá trasa vedúca do mesta Novara a hneď počas druhého dňa predvedú svoju formu najrýchlejší jazdci v balíku. Finále tretieho dňa bude napínavejšie. Záverečná časť etapy obsahuje zaujímavé kopce a tesne pred cieľom aj dve príležitosti na rozhodujúci útok vhodné pre klasikárov. Jedenásť kilometrov pred cieľom vrcholí zaujímavý kopec (2,5 km; 8,5 %) a bezprostredne po tom bude pripravené kilometrové výbušné stúpanie s prevýšením necelých deväť percent, po ktorom zostane na pásku iba sedem kilometrov v hektickom dojazde.
 
 
video v clanku ikonka ciernaTrasa pretekov
 
 
Hneď štvrtý deň bude zakončený stúpaním, ktoré zavedie pretekárov do lyžiarskeho strediska Sestola. V druhej časti etapy sa objaví na trati niekoľko výstupov s priemerom päť až šesť percent a v samotnom závere sa bude rozhodovať na tvrdom kopci Colle Passerino (4,3 km; 10 %), ktorý sadne výbušným vrchárom. Z jeho vrcholu bude zostávať do cieľa ešte 2500 metrov. Nasledovať bude úplne rovinatá previerka vytvorená pre hromadný dojazd balíka a v meste  Cattollica, na brehu Jadranského mora, sa druhýkrát môžu vytiahnuť najrýchlejší jazdci v balíku. Šiesta etapa bude opäť obsahovať kopce a znovu ponúkne finiš na vrchole stúpania. V polovici si pretekári vyskúšajú prejazd cez Passo di Gualdo (10,2 km; 7 %), ale hlavná pozornosť sa bude sústrediť na kopec Ascoli Piceno (17 km; 5,6 %). Cieľové stúpanie je dlhé s nepravidelným sklonom, no posledných päť kilometrov presiahne sedem kilometrov, čo vytvorí priestor aj na útok favoritov. Aj po tejto kopcovitej etape bude nasledovať jednoduchší profil a v meste Termoli sa znovu dostanú do pohotovosti šprintérske zoskupenia.
 
Koncovka prvého súťažného bloku bude vyhovovať predovšetkým vrchárom. V ôsmej etape sa postaví pretekárom do cesty majestátny kopec Bocca della Selva (17 km; 5,2 %), ktorý obsahuje úseky aj na úrovni desiatich percent, a po veľmi dlhom klesaní sa sústredí kľúčová bitka na Guardia Sanframondi (6,5 km; 5,9 %), kde sa môže aj bez prudkých sklonov odohrať napínavá bitka o dôležité sekundy pre klasifikáciu. Rozdiely medzi jazdcami na GC sa zaručene vytvoria na konci deviatej previerky. Celý deň sa pôjde hore-dole, pelotón prejde cez štyri kopce, kým sa dostane pod cieľový výstup smerujúci do lyžiarskeho strediska Campo Felice (6,6 km; 5,5 %) a bude to rozhodne dramatická koncovka. Posledných dvetisíc metrov prebehne na štrkovej ceste a to je vždy priestor na delenie favoritov. Do tohto bloku sa zmestí ešte zvlnená etapa s jednou horskou prémiou, ktorá by nemala predstavovať starosti pre šprintérov, a bolo by prekvapením, ak by v meste Foligno únik prekazil hromadný dojazd.
 
 
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
 
 
Najťažšie kopce v druhom týždni
 
Na začiatku druhého týždňa očakávame strhujúci súboj v jedenástej etape, ktorá bude prebiehať v Toskánsku a využije štrkové cesty známe z klasiky Strade Bianche. Na trati sa objavia štyri dlhé nespevnené úseky. Najväčšiu pozornosť vzbudzuje 13-kilometrový Passo del Lume Spento, ktorý ponúkne aj ťažké, strmé stúpanie, a nachádza sa štyridsať kilometrov pred cieľom. Etapa sa bude lámať na záverečných dvoch štrkových pasážach a po prekonaní toho úplne posledného sa začne stúpať na 6-kilometrový kopec s priemerom cez šesť percent, ktorý podľa všetkého udrie na rozdelený pelotón. Po jeho prekonaní čakajú na cyklistov ešte štyri kilometre vedúce do cieľa a vo vyhlásenom vinárskom meste Montalcino bude všetko pripravené na smerodajné rozdiely medzi favoritmi.
 
Jazdci na celkové poradie si nevydýchnu ani v dvanástej etape. Na trati sa budú nachádzať dlhé stúpania Passo della Consuma a Passo della Calla, kde preskočí priemerný sklon päť percent, a vo finále sa bude ešte prechádzať cez Passo del Carnaio (11,9 km; 4,4 %), ktorý končí len desať kilometrov pred páskou. Na poslednom kopci nenájdeme ťažké sklony, ale po predchádzajúcej štrkovej etape môže niektorým cyklistom chýbať energia. Situácia v pelotóne sa upokojí počas trinásteho dňa. Cesta vedúca do Verony nemá žiadne terénne prekážky, ktoré by mohli ohroziť hromadný dojazd, a bude hlavnou motiváciou pre šprintérov v druhom týždni.
 
Zlomovým bodom pretekov môže byť legendárny kopec Monte Zoncolan (13,2 km; 9%), ktorý sa vracia do programu pretekov. Pred ním sa bude prechádzať len cez Forcella Monte Rest (11,1 km; 5,9 %) a potom bude všetko pripravené na atraktívny súboj vrchárov na obávanom Zoncolane. Tentoraz sa nebude prechádzať po tradičnej strane z Ovara, ale Zoncolan bude miernejší. Väčšinou sa budú pohybovať sklony na úrovni osem až deväť percent a dvojciferné prevýšenie sa objaví len tri kilometre pred vrcholom, ale to sa zdvihne cesta na trinásť až štrnásť percent a rozdiely sa vytvoria aj tak. Potom sa bude nachádzať na taliansko-slovinskej hranici, bude prechádzať z jednej krajiny do druhej, finiš je pripravený v talianskom meste Gorizia a na trati sa bude nachádzať len menšia horská prémia, ktorá môže vyhovovať útočne naladeným jazdcom a zároveň nemusí strašiť ani šprintérov.
etapa 14 profil
profil 14. etapy (© giroditalia.it)

 
V druhom týždni sa objaví aj kráľovská etapa, ktorá obsahuje tri ťažké kopce vo vysokej nadmorskej výške a má potenciál výrazne zamiešať poradím. Pelotón sa najskôr zapotí na Passo Fedaia (14 km; 7,5 %), pričom záverečných šesť kilometrov vybehne v priemere na jedenásť percent. V rýchlom slede sa bude pokračovať na pravidelnom stúpaní Passo Pordoi (11,9 km; 6,7 %) a po menšom vydýchnutí všetko vyvrcholí na Passo Giau (9,8 km; 9,4 %). Na tomto stúpaní dominuje prevýšenie na úrovni deväť percent a na konci náročného dňa bude Passo Gau bolieť aj favoritov. Z jeho vrcholu sa bude klesať osemnásť kilometrov do cieľa.   
 
 
Tri vrchárske ponuky poprieť údernosť záverečnej ITT
 
Vrchárske predstavenie bude pokračovať aj v sedemnástej previerke na začiatku tretieho súťažného bloku. Vo finále sa rozbehne pelotón na stúpaní Passo San Valentino (16 km; 7,3 %) a pred koncom ponúkne nepríjemné sklony deväť až desať percent. Potom dostanú cyklisti priestor na zotavenie a na cieľovom stúpaní Sega di Ala (14,1 km; 8,8 %) sa bude opäť bojovať o celkový titul. Prvá polovica je náročnejšia, obsahuje aj kilometer s priemerom trinásť percent, no posledných päť kilometrov dosahuje niečo cez päť percent. Na súperov sa získa čas len útokom z väčšej diaľky. Aj v treťom týždni je pripravená šprintérska etapa, no meria takmer 230 kilometrov a obsahuje zvlnený záver, čo určite nepovzbudí najrýchlejších jazdcov v balíku.
 
Posledné tri dni budú kľúčové z pohľadu GC, lebo sa bude ešte dvakrát finišovať na vrchole stúpania a  na konci striehne časovka jednotlivcov. V devätnástej etape sa bude končiť na Alpe di Mera (10 km; 8,7 %) a aj keď profil etapy nie je úplne náročný, na záverečných neochvejných sklonoch deväť až jedenásť percent sa bude dať predviesť potrebný útok. Záverečná horská etapa sa odohrá väčšinou na švajčiarskom území a krajina helvétskeho kríža poskytne dva dlhé kopce. Najskôr to bude San Bernardino (30 km; 5,4 %), po ktorom bude nasledovať Splügenpass (9 km; 7,7 %). Dlhý zjazd vráti pretekárov späť do Talianska a finálnym výstupom na podujatí bude Alpe Motta (9 km; 7 %), kde môžu nastať ďalšie útoky favoritov. Na samom konci pretekov je ešte pripravená takmer 30-kilometrová časovka jednotlivcov a takáto dlhá, rovinatá ITT má potenciál upraviť pomery v klasifikácii.
  
 
etapa 14 profil
profil 20. etapy (© giroditalia.it)
 
 
Druhý súťažný blok môže byť rozhodujúci
 
Jazdci na celkové poradie musia predviesť dobrý výkon už v otváracej časovke a vrchárska forma sa bude od nich vyžadovať na konci piateho dňa, lebo kopec Colle Passerino potrestá každé zaváhanie. Maximálnu pozornosť si od nich zaslúži aj cieľové stúpanie šiesteho dňa Ascoli Piceno a v prvom týždni sa bude finišovať na kopcoch Guardia Sanframondi alebo Campo Felice, kde odhalí vrchársku fazónu favoritov nespevnená cesta pred vrcholom. Úvodný súťažný blok obsahuje menej známe stúpania, ale tie majú potenciál vytvoriť peknú zápletku v GC už na začiatku pretekov.
 
Klasifikácia sa bude otriasať na štrkových úsekoch jedenástej etapy a po vrchárskej stránke budú dominovať v druhom týždni Monte Zoncolan a Passo Giau. Zoncolan sa síce nepôjde po tej najtvrdšej strane, ale z toho dôvodu môže byť favoriti na jeho sklonoch odvážnejší. Prejazd cez Passo Giau bude ozdobou podujatia, Sega di Ala bude lámať favoritov svojou tvrdosťou a aj na kopcoch Alpe di Mera alebo Splügenpass nájdeme dobrý priestor na útoky favoritov, najmä keď už bude v pelotóne kulminovať vyčerpanosť. Vrchári by nemali odmietnuť ani jednu príležitosť záverečného týždňa, lebo finálna časovka bude k nim nemilosrdná a očakávané časové manko môžu anulovať len útokmi v kopcoch.
 
 
Program pretekov:
1. etapa, 8. mája: Turín – Turín (9 km; ITT)
2. etapa, 9. mája: Stupinigi – Novara (173 km)
3. etapa, 10. mája: Biella – Canale (187 km)
4. etapa, 11. mája: Piacenza - Sestola (186 km)
5. etapa, 12. mája: Modena - Cattolica (171 km)
6. etapa, 13. mája: Grotte di Frasassi - Ascoli Piceno (150 km)
7. etapa, 14. mája: Notaresco - Termoli (178 km)
8. etapa, 15. mája: Foggia - Guardia Sanframondi (173 km)
9. etapa, 16. mája: Castel di Sangro - Campo Felice (160 km)
10. etapa, 17. mája: L’aquila - Foligno (140 km)
Voľný deň, 18. mája
11. etapa, 19. mája: Perugia - Montalcino (193 km)
12. etapa, 20. mája: Siena - Bagno di Romagna (209 km)
13. etapa, 21. mája: Ravenna - Verona (197km)
14. etapa, 22. mája: Cittadella - Zoncolan (205 km)
15. etapa, 23. mája: Grado - Gorizia (145 km)
16. etapa, 24. mája: Sacile - Cortina d’Ampezzo (212 km)
Voľný deň, 25. mája
17. etapa, 26. mája: Canazei - Sega di Ala (193 km)
18. etapa, 27. mája: Rovereto - Stradella (228 km)
19. etapa, 28. mája: Abbiategrasso - Alpe di Mera (178 km)
20. etapa, 29. mája: Verbania - Alpe Motta (164 km)
21. etapa, 30. mája: Senago - Miláno (29,4 km; ITT)
 
 
trasa mala
celková trasa (© giroditalia.it)
 
 

Diskusia

Diskusia neobsahuje príspevky.
 
Náš eshop