Tento web používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštěvnosti súbory cookies. Viac informácií.

Odmietnuť Súhlasím Podrobné nastavenie Prijať zvolené cookies
Nevyhnutne nutné cookies
Tieto cookies sú nevyhnutné pre fungovanie nášho webu a nemožno ich deaktivovať. Tieto súbory navyše prispievajú k bezpečnému a riadnemu využívaniu našich služieb.
Analytické cookies
Analytické cookies sú zhromažďované skriptom spoločnosti Google Inc., ktorá následne tieto dáta anonymizuje. Po anonymizácii sa už nejedná o osobné údaje, pretože anonymizované cookies nemožno priradiť konkrétnemu užívateľovi, resp. konkrétnej osobe. My pracujeme iba s cookies v anonymizovanej podobe.
Reklamné cookies
Reklamné cookies používame my alebo naši partneri, aby sme Vám mohli zobraziť vhodné obsahy alebo reklamy ako na našich stránkach, tak na stránkach tretích subjektov. Na základe týchto informácií nie je spravidla možná bezprostredná identifikácia Vašej osoby, pretože sú používané iba anonymizované údaje.
Náš eshop

web navigacia bannery bicykleweb navigacia bannery dresyweb navigacia bannery kratasyweb navigacia bannery prilbyweb navigacia bannery tretryweb navigacia bannery komponenty

Okolo Slovenska 2021: Keď všetko do seba zapadne (komentár šéfredaktora)

22.9.2021, 23:00 | Slovensko a Slováci | Lukáš Timko
Okolo Slovenska 2021: Keď všetko do seba zapadne (komentár šéfredaktora)
Scenéria Okolo Slovenska (© Igor Stančík)

Zorganizovanie veľkého a úspešného podujatia v našej malej krajine je samo o sebe mimoriadne náročnou úlohou. Keď sa k tomu pridá pandémia s množstvom obmedzení aj finančnými dopadmi, je až takmer nemožné zachovávať progres. Pretekom Okolo Slovenska sa to podarilo a prinášame o tom svedectvo.
Komentár vyjadruje názory autora, nemusí byť objektívny. Nikto mu nediktoval ani neradil. Nikomu sa nezodpovedá. Všetko vidí na vlastné oči a v postfaktuálnej dobe ponúka fanúšikom pravdu o pretekoch aj ľuďoch s nimi spojených.
Manínska Tiesňava (© Ján Melicher)
Veľa sa diskutovalo o kvalite štartovej listiny. Prišlo tu najviac WT tímov (7) a napriek zložitej dobe patrí vďaka všetkým celkom, ktoré dodržali slovo a prišli. Iba Bingoal mal problémy s covidom, všetky ostatné tímy, ktoré prisľúbili účasť v januári-marci, slovo dodržali a prišli. Viaceré uprednostnili Slovensko pred Luxemburskom, čo je pre našich organizátorov veľký skalp. Našim pretekom pomohlo zrušenie kanadských jednorazoviek, no zasa výrazne poškodil Eschborn-Frankfurt, ktorý v tejto časti kalendára nebýva.
Vynikajúco pôsobil Peter Sagan, ktorý si mohol povedať, že roztočí nohy a nepôjde naplno pred MS, ale bol to on, kto tvoril preteky, výrazne ich zatraktívnil a šiel po víťazstve. To, že sa to podarilo je ďalšou úžasnou odmenou pre všetkých, ktorí preteky sledovali, ale aj na nich pracovali. Aj samotnému Petrovi určite triumf dodal veľmi veľa pozitívnej energie a aj keď asi šiel na domáce preteky s obavami, ako to bude všetko zvládnuté, musel odísť maximálne spokojný. Klobúk dole za Petrovu bojovnosť!
Peter Sagan (© Ján Melicher)
Kvalitu štartovej listiny z roku 2019 sa nepodarilo dosiahnuť. Viviani, Kristoff či Buchmann boli vtedy totálnou špičkou v rebríčku UCI. Na druhej strane, vlaňajší ročník bol organizovaný počas Tour de France a v kvalite štartovej listiny na ProCyclingStats dosiahol "len" 98 bodov. Tento rok to už bolo 122, teda z tohto pohľadu ide o druhý najlepší ročník. Je to však len obraz aktuálnej výkonnosti. Iným ukazovateľom je prestíž, ktorej výrazne pomohla účasť Petra Sagana a Chrisa Frooma, hoci práve Chris je v rebríčku UCI nižšie ako Kubiš.

Suma-sumárum, účasť bola najlepšia v roku 2019, ale Froome a najmä Sagan to svojou účasťou prebili. Pritiahli na ulice obrovské množstvo fanúšikov. Určite ide o najsledovanejší ročník pretekov v novodobej histórii. Odhaduje sa, že popri trati ho sledovalo okolo pol milióna divákov, čo robí z tejto akcie z tohto pohľadu najväčšiu kultúrno-spoločenskú udalosť na Slovensku v tomto roku, hoci návšteva pápeža Františka bola zdatnou konkurenciou a isteže v rôznych iných aspektoch dosah pretekov prekračuje. Mnohí fanúšikovia pripravili originálne transparenty či masky. Videli sme "pápeža", "mikuláša", "strigu", "fantomasa", "Donalda Trumpa" a mnohé ďalšie postavičky.
fanúšikovia (© Igor Stančík)
Veľká výzva "Sagan" i úžasná bezpečnosť pretekov
Účasť Petra Sagana a milióny divákov na Eurosporte akoby dokonali desaťročie obrovskej evolúcie tohto podujatia, ktorá je dielom mnohých ľudí a malú časť v tomto komentári neskôr aj vymenujeme. Všetko sa to ale bez najmenších pochýb spája s generálnym riaditeľom pretekov Petrom Privarom. Nebyť jeho zanietenia, tvrdej práce, lobingových schopností a vízií, ktoré sa mohli zdať fantasmagorické, ale postupom rokov sa všetky plnili, by sa podujatie nikdy nedostalo tam, kam dostalo. Prezident SZC jednoducho zohráva absolútne kľúčovú rolu v úspechu tohto podujatia, ktoré sa v malej krajine organizuje na svetovej úrovni v mnohých aspektoch ďaleko prevyšujúcich kategóriu 2.1 a tvrdia to úplne všetci, ktorí tu boli - od Lefevera, WT tímov po UCI rozhodcov.
Viacerým ľuďom z organizačného výboru sa tesne pred pretekmi postaral o bezsenné noci TV prenos, ale aj akási obava zo Saganovej účasti, ktorá určite vice versa sužovala aj Petra. Predsa len, na Okolo Slovenska ešte neštartoval a prístup fanúšikov k pretekom ako takým si v minulosti nevyžadoval také veľké reštrikcie ako tento rok. Ľudovo povedané, bolo potrebné zabezpečiť, aby to Peter v zdraví prežil. To sa nad mieru podarilo. Zlepšili sa ochranné zóny, vytvorili koridory smerom k pódiu a všetko sa zvládlo veľmi dobre.
- ponuka z nášho ehopu -
- ponuka z nášho eshopu -
Aj nás príjemne prekvapilo, že organizátori ukázali dobrý cit na realitu v jednotlivých etapových mestách a dokázali to dobre zmenežovať bez predchádzajúcich skúseností alebo manuálov. Rovnako treba povedať, že aj Peter to poňal mimoriadne profesionálne a nedošlo k žiadnym zásadnejším incidentom. V jednom menšom bol dokonca on mediátorom. Dôležité bolo, aby nedošlo k nejakým zraneniam v davoch plných detí. Veríme, že sa to všetko podarilo.
Každý rok upriamujeme pozornosť na úžasnú bezpečnosť pretekov. Policajný zbor pracuje roky priam dokonale, tentoraz pod majorom Vladimírom Rudavským. Cesty sú vyčistené, pokryté všetky odbočky. Veľmi dobre sa zapájajú aj dobrovoľní hasiči či samosprávy. Bezpečnosť pretekov je dlhodobo na úrovni World Tour. Nechýba jej absolútne nič. Ľudia si neváhajú robiť posmešky z ciest, ale okrem problematického úseku pri Kežmarku ani tento rok nebolo v itinerári nič, čo by cyklistom narobilo problémy. Všade mimo Turecka a blízkeho východu sa jazdí na menších cestách. Zjazdy sú nebezpečné všade. Zopár pádov je súčasťou všetkých pretekov. V Dolnom Kubíne bol nachystaný technický dojazd a pokĺznutie Ceesa Bola bolo spôsobené vlhkou vozovkou, tam nebolo o čom. Hlavný rozhodca Paul Watson tímu DSM po etape povedal, že dojazd nebol nebezpečný a plne v súlade s pravidlami UCI.
policajné motocykle (© Igor Stančík)
Nenápadní aj nápadní rozhodcovia na úrovni
Obaja rozhodcovia svetovej triedy Paul Watson aj Bruno Valčič, ktorí majú za sebou nespočet podujatí World Tour, hodnotili preteky mimoriadne pozitívne. Nerozdali ani jednu pokutu a organizátorom nič nevyčítali. Naopak, vyzdvihli viacero aspektov, ktoré ich na podujatí takejto kategórie pozitívne prekvapili. Pri nich rástli aj slovenskí rozhodcovia. Ondrej Bíroš v aute J2 alebo J3 na striedačku s Valčičom. Tí na prémiách nemali žiadny problém a skvelo pôsobil aj návrat Matúša Radosu do funkcie Radio Tour. Opäť to malo profesionálne parametre, správnu terminológiu a pod. Dobre opäť pracovali aj motorozhodcovia.
Paul Watson (© Ján Melicher)
Tí v autách zasa jazdili na elektromobile a hybridoch značky Škoda, ktorá zapožičala do konvoja sedemnásť vozidiel. Isteže neboli všetky rovnakej farby ako na Tour de France, ale aj z tohto pohľadu vyzerali preteky i na televíznych obrazovkách profesionálne a pokrokovo. Opäť sú naše jediné výčitky len smerom k tomu, aby si už motorozhodca, prípadne aj policajné motorky dali v poslednom kilometri väčší odstup od špurtujúceho pelotónu. S príchodom Eurosportu je tento problém ešte pálčivejší, pretože keď motorka prekrýva špurtujúcich pretekárov, je to hanba na organizátora. Pretože fanúšikovia si neuvedomujú, kto to je a prečo tam je. Jednoducho najneskôr, keď sa prechádza bránou posledného kilometra, už treba nechať pretekárov tak a zrýchliť do cieľa. Profesionáli záver poznajú, netreba ich navigovať. Tento problém nebol taký vypuklý ako v minulosti, je vidieť, že naše výčitky padli na úrodnú pôdu, problém sa vyskytol len v Považskej Bystrici a pri aute J2 ani raz. Snáď budúci rok to už bude tip-top.
Aj keď sme pred dvoma rokmi písali, že je možno čas vymeniť časomeračov z Votrecourse za niektorú zo slovenských firiem, ktoré sa postupne posúvajú, tento rok už rýchlosť spracovávania aj neoficiálnych výsledkov pod tlakom TV prenosu prinútila francúzsku spoločnosť k zabezpečeniu technológie, ktorú využíva na prestížnych pretekoch, aby to naskakovalo rýchlejšie a na weboch ako ProCyclingStats to hodinu po dojazde nevyzeralo hrozivo len s Top 3 etapy ako tomu bolo vlani. Žiadne prekážky už nenašli, zabezpečili to, internet fungoval, teda rýchlosť bola na výbornú a správne sa ukázali skúsenosti dlhoročného timekeepera na poduajtiach UCI. Na základe týchto faktov by sme to teda naďalej bez problémov nechali v rukách Nicolasa Philippona so Zuzanou Vojtášovou, kde je riziko problémov s neregulárnosťou či zlou spoluprácou s rozhodcami prakticky vylúčené.
vozidlá riaditeľov pretekov Privaru a Holeca (© Ján Melicher)
Množstvo evolučných drobností na ceste za svetovým podujatím
Zaujímavým posunom oproti minulosti bolo aj zabezpečenie špeciálneho kamióna pre rozhodcov a časomeračov v priestoroch cieľa etáp ako tomu býva na prestížnych pretekoch. Toto doteraz na našich pretekoch absentovalo. Kamión bol požičaný z Poľska a veľmi pomohol k ďalšej profesionalizácii práce rozhodcov. Ďakujeme aj my za množstvo informácií, ktoré nám rozhodcovia či Zuzana poskytli, aby sme mohli informovať fanúšikov. Aj táto "jury" zložka je pripravená na posun o úroveň vyššie...
Oproti rozhodcovskému kamiónu bola VIP zóna, ktorá mala tiež fajn parametre a rovnako ako väčšina záležitostí zaznamenala evolúciu. Bez sponzorov žiadne preteky neusporiadate. Zvláštne bolo, že po dlhšom čase sa práve tento rok na preteky neprišiel pozrieť žiadny z ministrov ani top politikov, hoci pretekom odklepli úžasnú podporu na TV prenosy.
video v clanku ikonka ciernaVideoklip k 65. ročníku
Najvyššou "šaržou" na pretekoch bol "iba" Karol Kučera, ktorý tomu ale logicky veľmi dobre rozumie a netreba mu vysvetľovať dôležitosť podujatia a jeho prínos pre cestovný ruch či povedomie o Slovensku v zahraničí. Dlhé roky sú kľúčovými partnermi predstavitelia samospráv a VÚC, ktorí preteky podporujú naprieč politickým spektrom a aj z tohto ročníka boli nadšení.
Mierny posun nastal aj v počte moto maršálov, ktorých bolo šestnásť a prvý raz mali absolútne jednotné oblečenie ako to poznáme z televíznych obrazoviek na veľkých pretekoch. Všetci mali žlté zástavky. Motocykle im na preteky požičala Honda ako jeden zo sponzorov pretekov. Opäť veľmi dobre pomohli bezpečnosti a v niektorých úsekoch sme dokonca prvý raz videli obalené stĺpy či legendárneho trénera Vendelína Kvetana mávať s veľkým výkričníkom označujúcim nebezpečný úsek. Aj táto zložka urobila pár krôčikov dopredu.
moto maršál (© Igor Stančík)
Konečne prémie na úrovni
Evolúciu priniesli aj značenia prémií, ktoré kvôli televíznemu prenosu iste dostali marketingovú spoločnosť Drift, ktorá preteky zabezpečovala, pod tlak a hoci označenia 5/1 km, 500 m... do prémie... ostali na slávnych "kolíkoch", samotné prémie už boli označené s nafukovačkami a reklamnými zábranami. To doteraz absentovalo. Opäť palec hore a dobrý pocit. Asi tak nejako sme si to predstavovali v roku 2018, keď sme na to upozorňovali. Dočkala sa hus klasu. Isteže sa dá posúvať smerom k bránam, ale na kategóriu 2.1 je to úplne v poriadku. Fajn. Treba povedať, že ASO či RCS tie brány používa na všetkých pretekoch. Našim organizátorom sa to neoplatí takto komplikovane robiť pre jeden týždeň a zvyšok roka to držať v sklade.
Prvý raz mala opodstatenie aj veľkoplošná obrazovka s TV prenosom, ktorý mohli ľudia sledovať v priestore cieľa. Tí si určite všimli aj poznemené logo pretekov, ktoré na prvý pohľad zaskočilo aj nás, nečudo, že zakladateľ pretekov Karol Haťapka takmer zinfarktoval. Po vzore Tour de France je názov v logu trochu hravejší.
rýchlostná prémia (© Ján Melicher)
Eurosport ako symbol zlomu a dosiahnutie nedosiahnuteľného
Absolútne novou kapitolou pretekov bol priamy televízny prenos, na ktorý prispela vláda SR priamo (výroba signálu) a aj cez agentúru Slovakia Travel na ministerstve dopravy (TV práva). Je to jedno z veľkých prekvapení, že sa v tejto dobe pandémie podarilo Privarovi a spol vyrokovať takúto finančne náročnú podporu od vrcholných predstaviteľov štátu, čo sa nedarí mnohým krajinám, aj takým, ktoré cestovný ruch majú v oveľa väčšom zreteli ako my. Zakúpilo sa päť hodinových prenosov na Eurosporte a aj itineráre etáp boli prispôsobené požiadavkám vysielateľa. Súčasťou balíčka pre Slovakia Travel bolo aj 760 televíznych spotov, ktoré Eurosport odvysiela v nasledujúcom období. Pravdepodobne budú propagovať zimnú lyžiarsku sezónu na Slovensku.
Tender na výrobu prenosu vyhrala česko-francúzska produkčná spoločnosť, ktorá vyrábala aj SP v zjazdovom lyžovaní v Jasnej, ale dokonca má na konte už aj prenosy  z rôznych športov v rôznych krajinách na severe Európy. Okrem lyžovania robieva futbal či biatlon a cyklistika bola pre nich veľkou výzvou. Počas nahrávania krátkeho zostrihu z každej etapy na USB (videá na YT kanáli pretekov) sa autor v prenosovom voze dozvedel, že zo 46-členného štábu tvorili väčšinu Česi, boli tam aj Slováci a firma si s tými dôležitými zábermi chcela byť istá, teda objednala si tri motorky s vodičmi aj kameramanmi priamo z Francúzska a rovnako posádku českého vrtulníka tvorili Francúzi, ktorí majú s výrobou cyklistických pretekov bohaté skúsenosti.
trasa lietadla počas druhej etapy (© flightradar24.com)
Málokto vie, že okrem helikoptéry bolo súčasťou pretekov aj francúzske lietadlo, ktoré krúžilo vo výške 5,5 kilometra a prenášalo signál z helikoptéry aj motoriek ďalej na satelit.
Aj my sami sme mali počas etáp s TV motorkami dobré skúsenosti. Bolo zjavné, že na nich jazdia profesionáli, ktorí vedia dobre zvládať všetky typy situácií. Najväčším prekvapením pre nás bola zanietenosť, s ktorou produkčná firma vyrábala TV prenosy a aký mal režisér Karel Jonák zmysel pre spravodajstvo. Vo väčšine pretekov to býva tak, že sa ukáže štart a prepne do živej trasy. Tu sme videli naozaj veľké množstvo materiálu zo štartu aj priebehu etapy, kým sa strihla živá trasa. TV motorky pekne čakali pred prémiami a zaujímavými bodmi etapy. Mali to naozaj veľmi dobre vymyslené. Rovnako to, že Spišský hrad z vrtulníka bravúrne natočili deň pred štartom, pretože vínímali predpoveď počasia, že ráno príde dážď.
réžia TV prenosu (© Ctibora Lenko Bley)
Výborná grafika a využitie domácich machrov v Eurosporte
V prenose sa myslelo na množstvo detailov, ktoré spolu s nečakane peknou grafikou od spoločnosti Drift v slovenských farbách aj logom pretekov v ľavom hornom rohu obrazovky vytvárali dojem skvelého diela. V konkurencii prenosov zo svetových pretekov, ktoré majú všetci fanúšikovia napozerané, sme očakávali podpriemer, no kvalita prenosu nás šokovala. Parádne pôsobili štarty prenosov, ktoré otvárali upútavky, ktoré väčšinou poskytli samosprávy a výborne ich zostrihal Michal Csabai. Bratia Komorovci zasa pekne predstavili trasu etáp, čo tiež TV produkcia využila.
Suma-sumárum, televízne prenosy pôsobili výborne a keď v stredu o 18:00 odštartoval  na veľkoplošnej obrazovke v Košiciach prvý prenos, vedeniu pretekov sa dostavili silné emócie aj pocit šťastia, že sa táto šialene ťažká misia podarila. Nebolo všetko dokonalé. Prítomné neboli motospojky (známe motorky Ag2r na Tour de France), ktoré by určovali rozostupy medzi skupinami, teda ak by bol napríklad dojazd v kopci s rozdielmi, grafika prenosu by nestíhala pokryť situáciu. Rovnako nebola réžia tak spojená s časomeračmi ako by mala, tj. nevedeli strihnúť cieľovú fotografiu z Považskej Bystrice, keď už nemali stacionárnu kameru priamo na páske. To boli iba malé muchy, ktoré sa dajú bez problémov prepáčiť.
helikoptéra (© Ján Melicher)
Návrat emócie zdanlivo nedosiahnuteľného Šrbského Plesa
Môžeme byť veľmi radi, že hoci sme si 7. augusta 2014 na Štrbskom Plese povedali, že takéto niečo, čo sme ten deň zažili (Tour de Pologne s TV zábermi), sa už na Slovensku nezopakuje, mýlili sme sa. Podarilo sa to na našej domácej Tour. Veľkou otázkou, samozrejme, ostáva, či sa generálnemu riaditeľovi pretekov podarí vyrokovať finančnú podporu zo strany najvyšších štátnych predstaviteľov aj v budúcnosti. Keďže sa hýbeme na najvyšších poschodiach politiky, tie sú veľmi nestabilné, teda nedá sa to prognózovať.
S jedlom rastie chuť a vedenie pretekov by rado videlo dlhšie prenosy i čím skôr, aby mohli rokovať s partnermi. Napríklad menoslov tímov bol uzavretý oveľa skôr ako im bolo povedané, že budú na obrazovkách Eurosportu. Ak by sa vedeniu podarilo uzavrieť dlhodobé zmluvy, rokovacia pozícia s mestami, sponzormi aj tímami by bola oveľa lepšia. Zatiaľ je to ďalšia fantasmagorická predstava. Uvidíme ako sa situácia vyvinie v nasledujúcom polroku.
Tímy a konvoj opäť nemali výraznejšie problémy s ubytovaním, ktoré sa čoraz viac stabilizuje a vychytáva muchy. Na trase je z roka na rok čoraz viac zariadení, ktoré už preteky vo veľkom zažili a vedia sa pripraviť. Pri tom patrí vďaka dvojici Katarína Jakubová - Lívia Hanesová, ktoré pobehali, pretelefonovali a premailovali stovky a stovky hodín so všetkými zariadeniami. Zaujímavosťou je, že jednou z mála vecí, na ktorej organizátori ušetrili, bola absencia obedov. Doteraz boli preteky výnimočné tým, že ako jedny z mála poskytovali konvoju aj obedy, ktoré sa podávali často už okolo 10tej hodiny. To sa už aj s príchodom partnera pretekov Pierre Baguette skončilo a konvoj to dotiahol do Trnavy aj bez obedov s bagetami, čo nie je nič výnimočné a realizuje sa aj na pretekoch World Tour.
- reklama -
- reklama -
Vďaka za marketing "inside event"
Z marketingového hľadiska sa preteky posunuli asi najvýraznejšie. Určite ak k tomu budeme rátať aj TV prenosy či značenia prémií. Posunuli sa ale aj mnohé detaily. Konečne sa tímy museli na štarte každej etapy podpisovať a predstavovať spoločne v presne stanovenom čase ako na veľkých pretekoch, nie len na slávnostnom predstavení tímov pred štartom pretekov. Pomohlo k tomu aj vylepšené pódium, ktoré dovtedy bývalo na štartoch len veľmi provizórne. Dôležité bolo aj angažovanie Samuela Brečku ako moderátora, ktorý cyklistov pred štartom spovedal tak ako to býva na svetových pretekoch. V Trenčianskych Tepliciach mu Chris Froome povedal, že "Slovensko je malá krajina s veľkým srdcom".
Mimochodom, Samo bol na roztrhanie. Po presune zo štartu do cieľa robil počas TV prenosu pred dojazdom etapy naživo rozhovory pre RTVS, čím domáca televízia logicky predčila signál Eurosportu, ktorý týmto prenosy doplniť nemohol. A po dojazde robil aj rozhovor s víťazom pre Eurosport. Následne opäť vymenil mikrofón a v mix zóne pokračoval s rozhovormi pre RTVS. Brečku dopĺňali aj klasickí speakri - cyklistický bard Roman Barényi, ktorý sprevádzal reklamnú karavánu, a športový redaktor Markízy Tomáš Ďutka, ktorý robil atmosféru pri sprievodnom programe i v cieli a pri pódiovom ceremoniáli.
Samuel Brečka s Chrisom Froomom (© Igor Stančík)
Pochvalu si zaslúži aj eventová a marketingová agentúra Drift na čele s Karolom Školníkom, ktorá taktiež z roka na rok rastie s pretekmi. Tak ako všetci sa učí na rôznych chybách a posúva preteky dopredu. Za pretekmi stojí množstvo dobrovoľníkov, zábranárov, pódiárov, ktorí musia všetko rýchlo postaviť a zbaliť, aby mohli postaviť druhý deň. Spoločne s Ivanom Lučaničom manažujú etapové mestá a sú dôkazom, že svetové podujatie dokážu zorganizovať aj Slováci. Nepotrebujeme si platiť zahraničných expertov a sami dokážeme rásť.
Tak ako desiatky drobností, aj reklamná karavána prešla evolúciou. Vrátilo sa alegorické vozidlo Cofidisu, ktoré vlani uvoľniť nemohli pre kolíziu s Tour de France. No ostal aj minuloročný track, a tak bol Cofidis ako hlavný reklamný partner pretekov opäť jasne najviditeľnejší. No pridali sa aj maskoti kamzík Tatrík s vlkom Duklákom, ktorý jazdil na atraktívnom žltom Forde Mustang.
Cofidis (© Adam Pasztor)
Vďaka za marketing "outside event"
Z hľadiska mediálneho zabezpečenia pretekov autor aj touto cestou veľmi pekne ďakuje všetkým svojim kolegom a spolupracovníkom, ktorí sa podieľali na tvorbe obrovského kvanta materiálu. Fotografom Igorovi s Jánom aj ich vodičom motoriek Pavlovi s Petrom. Chlapi, ste profesionáli a vybudovali sme vysoký štandard. Som na vás hrdý! Veľká vďaka patrí autorovi spravodajských videí Martinovi, Petrovi za ich komentár, Jurajovi s Jakubom za textové prenosy i sumáre, Veronike za Twitter i správu mediálneho Dropboxu, Jozefovi za preklady sumárov do angličtiny, Rastislavovi za technickú podporu a stovky odšoférovaných kilometrov v zložitom konvoji, Tomášovi i jeho ľuďom za web developing.
Ďakujeme za výbornú robotu aj Simone na Instagrame, Adamovi za skvelé videá atmosféry. Jakubovi za inšpiratívne zákulisné a edukačné videá z prostredia Dukly, ktoré odporúčame všetkým, ktorí by sa chceli dostať pod kožu takýchto pretekov. Jurajovi Lajchovi s Martinom Chrenom ďakujeme, že neodmietli GoPro kamery. A hoci tu na poslednom mieste, ale zďaleka nie v poslednom rade Kataríne Ďurkovej za príkladnú spoluprácu a obdivuhodný prístup k projektu, na ktorý môžeme byť hrdí. Do sveta sme pustili množstvo materiálu, ktorým sme chceli spropagovať naše preteky a veríme, že sa to podarilo. Že preteky reflektovali ľudia hovoria jasné čísla - takmer milión zobrazení webu okoloslovenska.com, vyše 200-tisíc na Cycling-Info.sk či 150-tisíc v priemere sledujúcich živé prenosy na Dvojke RTVS (bez rtvs.sk). Sociálne siete sú vlastnou kapitolou, na ktorú by sa v budúcnosti malo investovať viac financií. Ak organizátor získa dáta z Eurosportu, skúsime si ich vypýtať.
Peter Kiripolský a Ján Melicher (© Igor Stančík)
Problémy a návrhy na zlepšenie
Najviditeľnejšie výčitky, na ktoré nás upozorňovali aj ľudia, boli na pódiovom ceremoniáli po etapách. Tie sa pre televízny prenos aj výrazne zrýchlili, čo je ďalšie plus, ale fanúšikovia mali pocit, že na nich funguje akýsi zvláštny chaos s odovzdávaním cien, akoby s ich upratovaním. To by si mali kompetentní pozrieť zo záznamu a skúsiť zistiť nedostatky, že čo by mali vyriešiť inak. Samotná covidová doba a reglement UCI je v tomto problematický a kladie polená pod nohy.
Ale najvýraznejším problémom bolo odlepovanie lôg tímov/sponzorov zo špeciálnych dresov na pódiu. To vyzeralo najamatérskejšie z celej sústavy organizácie pretekov. Karola Školníka sme sa na to pýtali a dozvedeli sa, že dôležitú časť viny nesie covid protokol pre sezónu 2021. V ňom sa píše, že pretekár sa musí obliecť do dresu sám (prípadne za pomoci maséra), a to je problém, pretože v minulosti to fungovalo tak, že sa tieto nálepky rozstrihávali na polovicu a nalepovali osobitne vľavo aj vpravo s malou medzerou na zips. To tento rok nebolo možné, pretože by to museli lepiť maséri alebo sám cyklista, čomu by nevenovali dostatočnú pozornosť a s dvoma kusmi nálepky, ktoré by museli výškovo ladiť v časovom strese, by asi organizátorov poslali niekam...
To sa ale musí do budúceho roka zlepšiť. Uvidíme, aký bude covid protokol a nevieme ani, či existuje taká expresná nažehľovačka. Tá, ktorú organizátori používajú, spoľahlivo nažehlí logá do ďalšej etapy, ale nie za tri minúty. Alternatívou je, samozrejme, čisto marketingový dres so zapínaním vzadu iba pre potreby pódia, kde tým pádom nevadí zips a lepšie drží nálepka. Vieme si ale predstaviť, že takéto dresy v rôznych veľkostiach Santini len tak sponzorsky nedodá a najlacnejšie nebudú.
Peter Sagan a odlepená nálepka (© Ján Melicher)
Čas na zmenu názvu aj posun v kategórii
Ak by bolo na nás, určite by sme zmenili aj názov pretekov z Tour de Slovaquie, ktorý málokto vie dobre napísať a takmer nikto aj správne vysloviť, na Tour of Slovakia. Je to téma, ktorú sme už v minulosti otvorili a za zmenu názvu je 85 % fanúšikov, no vo vedení pretekov sa to z rôznych dôvodov s pochopením nestretlo. Skúsime to ešte raz otvoriť v budúcnosti. Rovnako si už pýta výmenu aj playlist DJ na pódiu. Hity Michala Davida a Heleny Vondráčkovej už nie sú in... Viackrát sme v tomto komentári písali, že nás mrzí veľmi slabý záujem o preteky zo strany svetových cyklistických médií, ktoré sem nechodia a informujú poväčšine len smiešne. Pre budúci ročník už musíme dať hlavy dokopy a niečo vymyslieť.
Na záver autor ešte raz ďakuje vedeniu pretekov za ich prácu a za to, že môžeme byť hrdí na naše preteky. Nespomenuli sme Ľudovíta Lučaniča, Stanislava Holeca, Petra Kováča, Michala Rohoňa a mnohých ďalších, ktorí sa výrazne pričinili o kvalitu pretekov a ich hladký priebeh. Za ich úspechom by sme ale nemali hľadať jednotlivcov, ale je to o poctivej tímovej práci od generálneho riaditeľa po posledného člena konvoja. Vďaka patrí sponzorom aj mestám, ktorí aj napriek zložitej situácii neodskočili od pretekov a prispeli svojimi financiami na ich uskutočnení. Veď Košice deň pred štartom hostili pápeža.
Suma-sumárum, tieto preteky nemajú čo robiť v 1. kategórii UCI a mali by urobiť ďalší krok dopredu - vstúpiť do ProSeries. Podmienky UCI na to bohato spĺňajú - nie len na papieri. Potvrdili to obaja svetoví rozhodcovia na našich cestách. Isteže by to prinieslo svoje riziká i vyšší rozpočet a bez dlhodobejšieho kontraktu s Eurosportom to organizátori nebudú chcieť riskovať. Preto sa do kalendára UCI ešte aj na budúci rok prihlásili ako podujatie 2.1 od utorka 13. do soboty 17. septembra 2022. Snáď posledný raz...
Peter Sagan a diváci (© Igor Stančík)
 
fotogaleria ikonkaVýber záberov z pretekov (© Igor Stančík)
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
Fotografia 1 z 88
audio ikonkaAudiovyjadrenie Petra Privaru (generálny riaditeľ)
audio ikonkaAudiovyjadrenie Ľudovíta Lučaniča (športový riaditeľ)
audio ikonkaAudiovyjadrenie Stanislava Holeca (riaditeľ konvoja)
audio ikonkaAudiovyjadrenie Ondreja Bíroša (slovenský rozhodca)
audio ikonkaAudiovyjadrenie Lívie Hanesovej (manažérka ubytovania)
kratka sprava ikonkaNaše spravodajstvo z Okolo Slovenska 2021
 
Náš eshop