História vývoja pretekárskej techniky: Colnago Concept (Filippo Ganna - UAE Team Emirates 2018)

23.4.2022, 00:00 | História vývoja techniky | Martin Fraňo
V našom seriáli o Histórii pretekárskej techniky budeme opäť pokračovať bicyklom ikonickej značky Colnago, tentokrát však podstatne novšieho dáta. Jedná sa o karbónový kúsok tímu UAE, za ktorý v rokoch 2017-18 jazdila novorodiaca hviezda Filippo Ganna.
Práve na tomto bicykli Filippo pretekal v druhej sezóne vo World Tour v roku 2018. Do najvyššej cyklistiky sa dostal tento špičkový dráhar v roku 2015 ako prvoročák na skúšku, tzv. trainee, v tíme Lampre. Zmluvu si však nevybojoval a po roku v amatérskom pelotóne a úspechoch na dráhe, či víťazstve na dvadsaťtrojkárskom Paríž-Roubaix, ho na dva roky podpísal tím UAE v roku 2017 ako 21-ročného. V tíme UAE pôsobil ešte sezónu 2018, potom mu ponúkol lukratívny kontrakt konkurenčný Team Sky.  Jeho najväčším úspechom v spomínanej sezóne je celkové druhé miesto v argentínskej Tour de San Juan začiatkom sezóny.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Základom Gannovho bicykla je karbónový rám Colnago Concept. Rám je v podmanivom čiernom prevedení s bielymi a červenými prvkami obsahujúcimi i názov sponzora Emirates. Jednalo sa o aerodynamickú verziu. Trubky boli sploštené, rovnako sedlovka mala aerodynamiku zaručujúcu špičkové vlastnosti vo vysokých rýchlostiach.  Rám je vo veľkosti 58, no keďže je Filippo vysoký, aerodynamická sedlovka bola povytiahnutá netradične vysoko. Vyšší rám si však nemohol dovoliť i preto, že pre zaručenie dokonalej aerodynamickej pozície mal veľmi nízko predstavec, bez použitia vymedzovacích podložiek. Predstavec v dĺžke 135mm i použité karbónové riadítka, boli produktom talianskej firmy Deda, konkrétne model 35.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Celkovo sa jednalo o takmer kompletný taliansky výrobok. Taliansky rám Colnago, doplnky Deda, použitá sada Campagnolo Super Record v elektrickom prevedení EPS. Rovnako talianske boli i použité slávne galusky Vittoria, či sedlo Prologo.  Jediným netalianskym výrobkom boli pedále francúzskej značky Look.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Použitá sada Campagnolo Super Record EPS je esteticky veľmi vydarená. Karbónové kľuky ako prvé nastolili 4-skrutkové upevnenie, v našom prípade je použitý merač výkonu, čo je dnes už na pretekárskych strojoch automatikou. EPS prešmykovač mal vonkajšie ramienko rovnako z karbónu, čo sa stalo u firmy Campagnolo samozrejmosťou. Bola prvá pri masovom uvedení karbónu medzi diely sady v hojnom zastúpení, čo neskôr pozvoľna začalo kopírovať i Shimano.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Mechanici tímu používali pre prípad nečakaného spadnutia reťaze pri kockovitých, či hrboľatých úsekoch, hliníkovú pomôcku upevnenú pod prešmykovačom, ktorá zabraňovala tomuto javu. Karbónové čierne a zaoblené prevedenie jednotlivých komponentov sady Super Record pôsobí veľmi exkluzívne.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Prehadzovacie páky sú nadmieru ergonomické, trochu záhadou zostáva zotrvanie odraďovacieho gombíka na vnútornom tele páky pri použití elektronickej sady. Je to akýsi pozostatok mechanického prevedenia, kde plnilo mechanickú funkciu jednoduchého radiaceho mechanizmu, pri elektronickej sade by stačilo použitie gombíka pod gumou, či na malej radiacej páčke podobne ako u Shimana. V našom prípade táto páčka zabezpečovala len radenie hore. Brzdy boli ešte klasické ráfikové, ktoré sa v podstate bez zmeny vyrábali niekoľko rokov. Nebolo na nich čo vylepšovať. Ich zaujímavosťou boli odfrézované časti brzdových ramien s cieľom čo najviac znížiť váhu.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Použitá kazeta 11-25z v jedenásťkolovom prevedení a reťaz Campagnolo Record sú naozajstnou špičkou. Reťaz, ktorá bola oproti Shimanu možno tvrdšia a hlučnejšia pri radení, však vydržala veľmi dlho. Rovnako kolesá pochádzajú z produkcie firmy Campagnolo. Jedná sa o vlajkovú karbónovú špicu model Bora zapletený na nábojoch s kónusovými keramickými ložiskami. Práve ložiskové dráhy z ultra drahých a precízne spracovaných kovov v kombinácii s keramickými guličkami uloženými do klasického venčeka, zabezpečovali kolesám neuveriteľnú trvácnosť a absolútnu dokonalosť vo valivom odpore. Tejto kvalite však zodpovedá dodnes i cena, keď patria medzi najdrahšie sériovo zapletané kolesá sveta.
(© Jure Kocjan / Premium Cycling)
Celkovo pôsobí Gannove Colnago Concept veľmi decentným, no zároveň luxusným dojmom. Samozrejme sa jednalo o jeden z najdrahších a najexkluzívnejších bicyklov sveta v roku 2018. Za poskytnutie fotografií tejto vzácnej mašinky, ktorá dnes našla miesto v súkromnej zbierke a prešla predajom v Premium cycling, opäť ďakujem Juremu Kocjanovi, ktorý pomohol zabezpečiť pokochanie sa exkluzívnymi zábermi tohto autentického stroja časovkárskej mašiny Filippa Gannu.
fotogaleria ikonkaFotogaléria Colnago Concept 2018 (© Jure Kocjan)
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
Fotografia 1 z 14
 
Náš eshop