Ďalšia špeciálna koncovka pre výbušných jazdcov atakovala ambície Petra Sagana a Grega van Avermaeta, obidvaja jazdci mimoriadne obľubujú takéto špurty do kopca. Najťažšie momenty na Muro di Filottrano sa nachádzali pomerne ďaleko pred cieľom, čo mohlo odradiť jazdcov na celkové poradie. Po včerajšej etape sa však vytvorila zaujímavá situácia v GC a najmä tím Sky mohol povzbudiť Michala Kwiatkowskeho, aby sa zameral na bonusové sekundy v cieli.
Aj v piatej etape čakali na jazdcov teploty prekračujúce desať stupňov, ale na trati sa mali objaviť prehánky. Rýchly štart vystrelil dopredu piatich jazdcov, ktorí v kútiku duše verili, že na takomto teréne môžu nachytať pelotón. Dario Cataldo (Astana), Igor Boeve (Gazprom), Kristijan Koren (Bahrain Merida), Steve Morabito (Groupama-FDJ) a Iljo Keisse (Quick-Step Floors) vytiahli svoj náskok na necelých sedem minút.
Hlavná skupina si musela dať pozor najmä na Catalda a Morabita. Obidvaja patria medzi silných pomocníkov pre svojich lídrov do kopcov a ak by dostali na konci príliš veľký priestor, mohli by to využiť. A na čele pretekov sa nachádzali aj kvalitní tempári Koren a Keisse. Aj z toho dôvodu tím Bora - hansgrohe neotáľal a veľmi rýchlo začal sledovať vedúcu skupinu. Nebolo tajomstvom, že Peter Sagan mal víťazné chúťky a spolu s tým si chcel uctiť svojho kamaráta Michele Scarponiho.
Balík viedla trojica z nemeckého zoskupenia, za nimi bol zoradený celok BMC. Americká zostava mala veľkú šancu zabojovať o etapový triumf s Avermaetom, ale na druhej strane takýto finiš mohol byť hrozbou pre Carusa a azúrový dres, na ktorý nedočkavo hľadel Kwiatkowski. A poľský jazdec dokáže vo výbušnom finále silno zaútočiť alebo zašprintovať.
Na druhej horskej prémii už nefiguroval na čele pretekov Igor Boeve, najviac vrchárskych bodov tu získal Cataldo. Bora spoločne s BMC držali rozdiel medzi skupinami na úrovni štyri a pol minúty. BMC rozbehol tempo už pred prvým prechodom cez Muro di Filottrano, práve v tom momente riešil za balíkom mechanické problémy Fabio Aru. A tesne pred kopcom sa prihodilo to isté Uránovi.
Na stúpaní čakalo na pretekárov množstvo fanúšikov, tvrdé sklony vyradili Keisseho z brejku, ale na miernejších úsekoch sa vrátil späť. V balíku udával tempo tím BMC. Utečenci prišli o výraznú časť svojho náskoku a bolo len otázkou času, kedy budú eliminovaní. Najdlhšie vzdoroval Dario Cataldo, pre ktorého mala dnešná etapa špeciálnu príchuť a celá Astana chcela predviesť čo najlepší výkon.
Taliansky borec vybojoval dve prémie na záverečnom kopci a do posledného kola naskočil s malým náskokom. Pelotón zvolil pokojný prechod a Cataldo sa vrátil do hlavnej skupiny jedenásť kilometrov pred páskou. Na cieľový kopec sa vyletelo vo vysokej rýchlosti, Petra Sagana viedol Daniel Oss. Tesne pred výstupom dostal defekt predného kolesa Froome.
Na najprudších úsekoch atakoval Adam Yates, v okresanom pelotóne ho stíhal tím Bora, ktorý chcel pripraviť šprint pre Sagana. Britský cyklista si vybudoval náskok pätnásť sekúnd a to bol rozhodujúci moment etapy, pretože udržal svoj odstup až do cieľa. Špurt o druhé miesto si podmanil Peter Sagan a tretí skončil Michal Kwiatkowski, ktorý vďaka bonifikáciám uchmatol azúrový dres.
Muro di Filottrano napokon ponúklo priestor na víťazný pohyb. Adam Yates nechcel čakať s útokom tak dlho ako v tretej etape a bez rešpektu vyrazil dopredu na ťažkých úsekoch. Vybudoval si tu pekný náskok, ale kľúčové bolo, že nepoľavil ani v záverečných troch kilometroch, kde dokázal odraziť obranu vedenú tímom Bora. Adam Yates tak po sklamaní z tretej etapy a vypadnutí z boja o Top 3 v poradí konečne zužitkoval svoju výbornú formu.
Peter Sagan si správne vyhliadol tento dojazd, v špurte balíka nemal konkurenciu, ale víťazné gesto mu nedoprial po kvalitnom výkone Adam Yates. Svetový šampión zostával v rozhodujúcich momentoch pokojný, po najťažších pasážach zostával medzi najlepšími a spoliehal sa na svojich kolegov, že dobehnú britského súpera. V jednom momente mal nemecký celok na čele stíhacej skupiny až troch jazdcov, ale ani tak sa mu nepodarilo chytiť neskoršieho víťaza etapy. Napriek tomu, že Peter Sagan nezískal etapu, jasne ukázal, že jeho forma pred MSR stúpa, keďže si poradil aj s prudkými momentmi cieľového stúpania.
Podľa očakávaní vo finále zabojoval o vedúcu priečku v GC Michal Kwiatkowski a poľskému jazdcovi sa to podarilo, keď v špurte o bonusové sekundy pokoril Benoota a Urána. Jazdec tímu Sky si tak vytvoril vynikajúcu pozíciu na celkový triumf, Damiano Caruso nemá časovkárske kvality, aby ho mohol ohroziť v záverečnej etape. Naopak, miesto na stupňoch víťazov bude lákadlom pre Thomasa a Urána, ktorí si budú v jazde proti chronometru veriť proti Carusovi a Landovi. Kalich horkosti vypil do dna tím Sunweb, pretože Wilco Kelderman dnes dvakrát spadol a v bolestiach finišoval v poslednej skupine. A dnešné finále nezvládol ani Greg van Avermaet.
Vyjadrenie Adama Yatesa (víťaz)
"Cítil som sa dobre, už pred dvomi dňami som predviedol dobrý výkon. Tím odviedol výbornú prácu, vo finále ma dostal do potrebnej pozície. Musel som zaútočiť, ak som chcel uspieť. Víťazná etapa môjho brata na P-N ma motivovala. Mám za sebou kvalitný týždeň, ale pád v druhej etape ma sklamal. Ale nedá sa s tým nič robiť."
Vyjadrenie Petra Sagana (druhé miesto)
"Bola to špeciálna etapa. Boli by sme radi, ak by sme venovali etapový triumf pre Micheleho rodinu, ale nepodarilo sa. Cítil som sa dobre a tím fungoval dobre, preto som presvedčený, že na naše veľké ciele sezóny budeme pripravení."
Piata etapa si uctí Michele Scarponiho, a to náležitým spôsobom. Pelotón sa dostane do Filottrana, kde taliansky cyklista žil a aj tragicky zahynul. Finále obsahuje dva okruhy v okolí cieľového mesta a trojnásobný prejazd cez Muro di Filottrano (1,7 km; 8,2 %). Rozhodujúca stena obsahuje 800-metrovú pasáž s priemerom necelých dvanásť percent, potom nasleduje veľmi krátky zjazd a záverečné tri kilometre sa odohrajú tiež v kopci. Po voľnejšom začiatku cieľového stúpania posledný kilometer vyskočí na šesť percent, takže máme pred sebou ďalší výbušný finiš, tak obľúbený na tomto podujatí. Táto špeciálna etapa podporuje útočné chúťky, na konci sa zapotia aj jazdci na GC.