tour 19
2. 7.7. rovinata etapa ciel rovina Brusel > Brusel (Atomium) 27,6 km Jumbo - Visma
 
etapa 02
profil etapy, 210 nastúpaných metrov (© letour.fr)
 
 
Hneď v druhý deň bola na programe jedna z veľmi dôležitých previerok v 106. edícii pretekov. Tímová časovka určite o celkovom víťazovi rozhodnúť nemohla, ale v boji o najcennejšie tričko mala porozdávať karty. V programe Tour de France tímový súboj s chronometrom nechýbal ani vlani, kedy ho organizátori zaradili tiež hneď na samom začiatku podujatia, presnejšie sa išiel v treťom dni. Z víťazstva sa tešilo zoskupenie BMC Racing Team, ktoré na Tour v tejto disciplíne dominovalo aj v roku 2015.
 
Trasa tímovej časovky bola dnes o niečo kratšia ako pred rokom, merala skoro 28 kilometrov. Tak či tak to bol dobrý predpoklad k tomu, aby niektorí favoriti na celkové víťazstvo mohli po nedeli počítať väčšie straty. Adeptov na zisk prestížnej výhry bolo niekoľko. Tím Ineos minulý rok obsadil druhú priečku a práve jazdci tohto celku boli pred dnešným dňom pasovaní do role najväčších favoritov. Medzi ich vyzývateľov mali patriť zoskupenia Mitchelton – Scott, Deceuninck Quick-Step, Sunweb, EF Education First a Jumbo – Visma. Triumf iného tímu by bol veľkým prekvapením.
 
Všetky tímy dnes bojovali hlavne proti času, ale svoje mohol povedať aj vietor. Podľa predpovede malo fúkať celý deň, ale na začiatku časovky, teda okolo pol tretej sa jeho sila odhadovala na 6 km/h. Postupom času sa mala sila vetra zväčšovať, ku koncu sa jeho rýchlosť mohla pohybovať na úrovni 14 km/h. Z tohto dôvodu sa oplatilo štartovať medzi prvými, aj keď budovy, okolo ktorých sa dnes išlo, robili veľkú zábranu.
 
 
kratka sprava ikonkaBrusel - Kráľovský palác (štart)
Kráľovský palác je oficiálnym sídlom Kráľa a Kráľovnej Belgičanov v centre Bruselu. Je však používaný na administratívne a reprezentačné účely, keďže rodina sídli v Laekenskom zámku. Na Nový rok sa tu konajú slávnostné recepcie pre NATO, európskych veľvyslancov a politikov.
 
 
Ako prví sa z rampy spustili jazdci Ineosu. Boli v nezávideniahodnej situácii, pretože sa na ceste nemali s kým porovnávať a mohli tak utrpieť ich víťazné ambície. Na prvý medzičas prišli ako prví, za 13:59, rovnako aj na druhý. Do cieľa prišli v päťčlennom zložení a ich výsledný čas bol 29:18. Päť minút po nich opustil štart celok Arkéa - Samsic, ktorý dnes nemal veľké ambície, iba dôjsť. Ukázalo sa to už po prvej tretine časovky, kedy na britský tím strácali skoro minútu. Do konca ich manko narástlo na minútu a pol, čo nebolo z ich strany také zlé.
 
Už ako tretia v poradí sa vydala do časovky Astana, ktorá sa snažila dnes eliminovať svoje straty. Na prvom medzičase im stopky ukázali hodnotu 14:13, čo bolo o 14 sekúnd pomalšie ako priebežne prvý Ineos. Astana v druhej časti zrýchlila, pretože ich manko narástlo iba o štyri sekundy. Nakoniec sa do cieľa vyrútili v sedemčlennom zložení a dosiahli čas 29:38. O niečo lepšie začali svoj súboj s chronometrom pretekári Groupama - FDJ. Ich strata na 13. kilometri bola minimálna, presne osem sekúnd. Francúzi od tohto momentu išli skoro rovnako ako Briti, a to až do cieľa. Boli druhí o 12 sekúnd za Ineosom.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo pádu Davida Gaudua a finiš tímu FDJ
 
 
Rovnaký začiatok ako FDJ by potešil cyklistov z Ag2r La Mondiale, lenže tí už na prvý medzičas prišli o pol minúty neskôr ako Ineos. Museli zrýchliť. V druhej časti sa im to nie celkom podarilo, keďže po dvoch tretinách strácali na prvé miesto 40 sekúnd. V cieli im namerali čas 30:17. Rovnaký, slabší, začiatok prežili aj v Movistare, ktorý zašiel prvú tretinu časovky úplne totožne ako Ag2r a pokračovali v tom aj v druhej časti. Poslednú pasáž ich jazdci prepli na rýchlejší stupeň, ale bolo už neskoro. Stopky v cieli im ukázali čas 30:03.
 
Total Direct Energie mohol iba prekvapiť, to, že dnes nebudú súčasťou najlepšej päťky bolo jasné už na prvom medzičase. Ich časovka trvala 30:39. Pokračovateľom odkazu BMC je poľské zoskupenie CCC a chceli to ukázať aj v dnešnej tímovej časovke. Vstúpili do nej správnou nohou, na prvom medzičase boli priebežne druhí len päť sekúnd za Ineosom. Druhú časť už takú rýchlu nemali, stratili v nej deväť sekúnd. Potom síce opäť zrýchlili, ale už veľa zo svojej straty odkrojiť nedokázali. Boli priebežne druhí o 11 sekúnd.
 
Za nimi štartovali dva tímy, ktoré dnes nemohli miešať kartami v úplnom čele. V UAE Team Emirates bude po dnešku viac-menej spokojní, ich jazdci prišli do cieľa v plnom zložení a dokázali poraziť Astanu a Ag2r. Ich čas v cieli bol 30:01. Ani Trek-Segafredo nepatril do širšej skupiny favoritov. Ich manko na priebežne prvý Ineos bola skoro minúta. Veľkým prekvapením bol výkony Kaťuše - Alpecin, členovia tohto tímu prekonali Ineos ako na prvom, tak aj na druhom medzičase. Rodilo sa jedno z prekvapení, lenže v poslednej časti im trochu došli sily a finišovali o šesť sekúnd za Britmi.
 
 
katusa 19 ttt tour asofpb
Výborný výkon Kaťuše - Alpecin (© A.S.O. / Pauline Ballet)
 
 
Medzi tímy, ktorým vyšla prvá pasáž nad očakávania sa zaradil aj Cofidis a francúzsky pro-kontinentálny tím si udržal dobrú rýchlosť až do cieľa. Bol z toho pre nich dobrý čas, presnejšie 29:51. Pomalší rozbeh mali členovia Dimension Data, ktorí sa na prvom medzičase zaradili za Astanu. Kolegovia Romana Kreuzigera ale postupne pridávali a do cieľa prišli v čase 29:52. Za nimi už nástrahy časovky prekonávali muži zo Sunwebu, a tí od prvého medzičasu atakovali popredné pozície. Na prvom strácali šesť sekúnd, na druhom desať. Ani oni však nedokázali zosadiť Ineos z prvého miesta, ich čas bol 29:23.
 
 
kratka sprava ikonkaBrusel - Atómium (cieľ)
Atómium je impozantná stavba, ktorá zobrazuje 102 metrov vysokú základnú bunku železa – 165 miliárd krát zväčšenú molekulu, ktorú tvorí 9 atómov. 6 z nich je prístupných verejnosti. Atómy spájajú eskalátory, ktoré sú najdlhšími v Európe (najdlhší meria 35 metrov). Pôvodne postavené pre Svetovú výstavu Expo v roku 1958, Atómium malo stáť na svojom mieste len 6 mesiacov, zožalo však taký úspech, že jeho deštrukciu dlho odkladali, až sa rozhodli ponechať ju na svojom mieste. V 2004 prešlo renováciou, kedy bol hliníkový obal nahradený odolnejšou ušľachtilou oceľou. Zvyšky hliníkového obalu sa kúsok po kúsku predali ako suveníry.
 
 
Potom už na trati bolo vidieť zelený dres Petra Sagana a nemeckú Boru - hansgrohe. V jej zoskupení chýbal Maciej Bodnar, kvalitný tempár, ktorý na Tour nepricestoval. V ich zostave sa ale našli pretekári, pre ktorých časovka nie je cudzia disciplína. Na prvom medzičase mali jazdci Bory sľubný čas, na priebežne najrýchlejší celok strácali iba 19 sekúnd, a ďalej ho šperkovali. V druhej časti ich manko narástlo iba o päť sekúnd, v poslednej iba o dve sekundy. Nakoniec v cieli stratili na prvý Ineos iba 26 sekúnd.
 
 
bora 19 ttt tour sagan zeleny bohfb
Bora počas časovky (© BORA - hansgrohe / Bettiniphoto)
 
 
Na štarte sa stále nachádzali tímy, ktoré mohli vedúci Ineos poraziť. Vláčik Lotta Soudal sa síce na chvíľku rozpadol, veľa času pri tom belgicky celok nestratil. Po sľubnom začiatku im ale došla šťava a nakoniec z toho bolo väčšie manko. Stopky im v cieli ukázali čas 29:57. Tiež Mitchelton - Scott mal dnes veľké ambície a začal to ukazovať od prvého medzičasu. Na ňom útočili na prvé miesto. Aj oni však úvod prepálili a potom sa ich strata začala zväčšovať. Takmer 28 kilometrov prešli za 29:39, určite čakali viac od dnešného dňa.
 
Aj v tíme Bahrajn - Merida sa našli mená, ktoré obľubujú časovku, a bolo to na ich výkone vidieť. Skoro celý čas atakovali čas priebežne vedúceho Ineosu, a aj keď ho prekonať nedokázali, za britským tímom stratili iba 16 sekúnd. Takmer totožné časy ako jazdci Bahrajnu dosiahli na prvých dvoch medzičasoch muži z EF Education First, ktorí dnes patrili k užšej špičke. Sedem kilometrov pred cieľom pretekári v ružových dresoch počítali minimálne manko, iba desať sekúnd. Na poslednej časti dokázali ešte pridať a bol z toho čas 29:25.
 
Na ceste boli už iba tri tímy. Deceuninck Quick-Step išiel veľmi rýchlo od samého začiatku. Po prvej tretine časovky boli ich pretekári pomalší iba o sekundu za jazdcami Kaťuše - Alpecin. To chlapci Wanty - Gobert boli na tom oveľa horšie a tí už na 13. kilometri vedeli, že dnes im kvety nepokvitnú. Naopak, povzbudení včerajším dňom do dnešnej časovky vleteli cyklisti z celku Jumbo - Visma a posledný tím na trati hranicu prvého medzičasu prelete o desať sekúnd skôr ako dovtedy priebežne prvý tím.
 
 
jumbo 19 ttt tour asofpb
Jumbo - Visma na trati (© A.S.O. / Alex Broadway)
 
 
Druhá polovica v podaní Deceunincku Quick-Step bola rovnako dobrá, ako tá prvá. Na druhom medzičase sa dostali dokonca na prvé miesto, ktoré však do cieľa udržať nedokázali. Vo veľmi tesnom súboji prehrali boj s Ineosom, o jednu sekundu. Ani keby tento mini-súboj dokázali vyhrať, etapu by neovládli. Hlavnými hrdinami boli jazdci Jumbo – Visma, ktorým v cieli namerali čas 28:57 a ako jediní tak dnešnú časovku prešli pod 29 minút. Len pre úplnosť informácií treba dodať, že celok Wanty – Gobert obsadil posledné miesto s časom 30:55.
 
Úspešné ťaženie jazdcov Jumbo - Visma tak pokračovalo aj v druhom dni. Po prekvapivom víťazstve Mika Teunissena prišla celkom dominantná výhra v tímovej časovke, čo sa dá považovať za mierne prekvapenie, ale bol to jeden z možných scenárov. Veľkú radosť z dnešného výkonu nebude skrývať len včerajší víťaz, ktorý aj zajtra ponesie žltý dres, ale aj Steven Kruijswijk, pretože na niektorých súperov získal kvantum času. Wout Van Aert zas ponesie biely dres. Celkovo Jumbo dnes v časovke ukázalo, že práca pod novým trénerom prináša vytúžené ovocie, o čom hovorili niektorí členovia tohto zoskupenia už po národných šampionátoch.
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo finišu Jumbo - Visma
 
 
Inak sme sledovali celkom vyrovnanú tímovú časovku. Ostatné tímy v najlepšej desiatke sa dokázali zmestiť do 20 sekúnd. Jazdci Ineosu budú po dnešnom dni určite sklamaní, pretože túžili vyhrať. Možno im situáciu skomplikovala práve skutočnosť, že štartovali ako prví, takže sa nemali s kým porovnať. Na druhú stranu, ich manko v cieli boli veľmi veľké, takže aj keby štartovali za dnešnými víťazmi, určite by im nedokázali konkurovať. Dobrú časovku majú za sebou aj členovia Deceunincku Quick-Stepu, ktorých nakoniec nemusí mrzieť jedna sekunda, ktorú stratili na Ineos.
 
Pekný výsledok dosiahol aj Sunweb, ktorého pretekári patria medzi špičku v tejto disciplíne. Pred štartom panovali obavy, či dokážu dnes zo seba vydať maximum, na ceste však bojovali ako jeden muž. Ich tímová časovka patrila k tomu najlepšiemu, čo sme dnes videli a potvrdili tak skutočnosť, že ide o ich obľúbenú disciplínu. Prekvapivo výborní dnes boli aj jazdci Kaťuše - Alpecin, medzi milé prekvapenia patrili aj výkony Groupamy - FDJ, Bahrajnu - Meridy a Astany. Ich lídri sa po nedeli môžu usmievať, pretože cieľ splnili. Ich straty neboli také veľké. To isté platí aj o EF Education First.
 
Naopak, veľkú nespokojnosť bude cítiť v tábore Mitcheltonu - Scott alebo Movistaru. Od oboch celkov sa dnes čakali oveľa lepšie výsledky, veď kolegovia Adama Yatesa patrili medzi favoritov na zisk víťazstva. Nakoniec z toho bolo iba 11. miesto a hlavne strata 41 sekúnd, ktorú bude musieť Adam niekde dohnať. To isté platí tiež o španielskom zoskupení. Nairo Quintana a Mikel Landa po dnešnom dni strácajú už viac ako minútu, aj keď zatiaľ na Stevena Kruijswijka. Ani Trek-Segafredo neprekročil svoj tieň a Richie Porte bude ďalším z tých pretekárov, ktorý bude musieť útočiť, aby sa zbavil záťaže sekúnd, ktorú si dnes pribalil do ruksaku. Asi najhoršiu náladu bude mať Romain Bardet, ale to, že Ag2r La Mondiale bude dnes nakupovať, sa očakávalo už na štarte.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Mika Teunissena (žltý dres)
"Včera som si splnil sen a dneska to pokračuje. Snívali sme o takomto výkone, ale bolo to ťažké, pretože Dylan sa po včerajšom páde necítil dobre. Našou stratégiou bolo ísť bez Georga, ale nakoniec aj on išiel výborne a veľmi nám pomohol. Ostatní boli úžasní, všetci sme išli dlhé špice, mali sme dobré tempo. Od začiatku sme počuli, že sme najrýchlejší. Vyhrať individuálnu etapu je skvelé, ale vyhrať tímovú časovku je asi ešte lepšie. Dnes si to môžeme všetci užiť, spoločne."
 
 
 
 
Výsledky etapy:
1. TEAM JUMBO - VISMA 28'58"
2. TEAM INEOS +00'20"
3. DECEUNINCK - QUICK - STEP +00'21"
4. TEAM SUNWEB +00'26"
5. TEAM KATUSHA ALPECIN +00'26"
6. EF EDUCATION FIRST +00'28"
7. CCC TEAM +00'31"
8. GROUPAMA - FDJ +00'32"
9. BAHRAIN - MERIDA +00'36"
10. ASTANA PRO TEAM +00'41"
11. MITCHELTON - SCOTT +00'41"
12. BORA - HANSGROHE +00'46"
13. COFIDIS, SOLUTIONS CREDITS +00'53"
14. TEAM DIMENSION DATA +00'54"
15. LOTTO SOUDAL +00'59"
16. UAE TEAM EMIRATES +01'03"
17. MOVISTAR TEAM +01'05"
18. TREK - SEGAFREDO +01'18"
19. AG2R LA MONDIALE +01'19"
20. TOTAL DIRECT ENERGIE +01'42"
21. TEAM ARKEA - SAMSIC +01'51"
22. WANTY - GOBERT TEAM +01'58"
 
 
gc jumbo
Priebežné poradie po etape
1. TEUNISSEN Mike Team Jumbo - Visma link ikonka 4:51:34 25
2. VAN AERT Wout Team Jumbo - Visma link ikonka 00:10  
3. KRUIJSWIJK Steven Team Jumbo - Visma link ikonka 00:10  
4. MARTIN Tony link ikonka Team Jumbo - Visma link ikonka 00:10  
5. BENNETT George Team Jumbo - Visma link ikonka 00:10  
6. MOSCON Gianni Team Ineos link ikonka 00:30  
7. BERNAL Egan Team Ineos link ikonka 00:30  
8. THOMAS Geraint link ikonka Team Ineos link ikonka 00:30  
9. VAN BAARLE Dylan Team Ineos link ikonka 00:30  
10. VIVIANI Elia link ikonka Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:31  
 
Zobraziť kompletné priebežné poradie po etape
 
 
tour 2
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape
1. TEUNISSEN Mike Team Jumbo - Visma link ikonka 50
2. SAGAN Peter BORA - hansgrohe link ikonka 50
3. COLBRELLI Sonny Bahrain Merida Pro Team link ikonka 33
4. MATTHEWS Michael link ikonka Team Sunweb link ikonka 27
5. TRENTIN Matteo Mitchelton - Scott link ikonka 23
6. VAN AVERMAET Greg link ikonka CCC Team link ikonka 21
 
 
tour 3
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape
1. VAN AVERMAET Greg link ikonka CCC Team link ikonka 2
2. MEURISSE Xandro Wanty - Gobert Cycling Team 2
 
 
tour 4
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape
1. VAN AERT Wout Team Jumbo - Visma link ikonka 4:51:44
2. MOSCON Gianni Team Ineos link ikonka 00:20
3. BERNAL Egan Team Ineos link ikonka 00:20
4. ASGREEN Kasper Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:21
5. MAS Enric Deceuninck - Quick-Step link ikonka 00:21
6. POLITT Nils Kaťuša - Alpecin link ikonka 00:26
 
 

 
 
Krátke preview etapy:
Po hektickej úvodnej etape sa bude v tímovej časovke rozhodovať o tom, ktorí z jazdcov na GC pôjdu do prvých kopcov na vedúcich priečkach v poradí. V tomto ročníku sa ešte nešla podobne dlhá TTT, preto táto dôležitá previerka bude veľkou výzvou pre všetky zostavy. Z hľadiska celkovej klasifikácie sa očakáva dobrý výkon tímov Ineos, Jumbo - Visma, Deceuninck - Quick-Step a EF Education, ktorých pretekári v tomto ročníku predvádzajú kvalitné výkony v časovkách jednotlivcov. Britskú zostavu vystrašil včerajší pád Gerainta Thomasa, ale obhajca prvenstva by mal byť v poriadku, ale len priamo na trati uvidíme, či bude schopný naplno ťahať v TTT. Skúsená zostava však bude vedieť, ako má preplávať cez túto prekážku v potrebným spôsobom. Quick-Step a aj Jumbo budú mieriť za etapovým triumfom a akýkoľvek výborný výkon pozdvihne Masovu a Kruijswijkovu náladu. V tomto ročníku sa zlepšili časovkárske schopnosti jazdcov EF Education a bude sa od nich očakávať  kvalitné predstavenie aj na najdôležitejšom javisku. Na Tirrene ovládol túto disciplínu tím Mitchelton - Scott, ktorý má takisto úspešnú históriu v TTT, a motivovaná partia bude chcieť čo najviac pomôcť Adamovi Yatesovi. Na líniu tímu BMC bude chcieť nadviazať CCC a ich primárnym zámerom bude udržať na vysokých priečkach v poradí Van Avermaeta, aby mohol ešte zabojovať o žltý dres. Na náročnú disciplínu sa dokáže správne pripraviť aj Astana, no Fuglsangove zranenie muselo priniesť do celku výraznú neistotu a nervozitu. Movistar, Bora - hansgrohe, Trek - Segafredo a Bahrajn - Merida v prípade dobrého dňa dokážu predviesť sympatický výkon a to bude ich hlavná výzva počas dnešného dňa. V tímoch Ag2r, FDJ a UAE Emirates očakávajú straty a ich výhodou bude, že v TTT môžu len prekvapiť.
 
 
Krátky opis trasy etapy:
Brusel si vychutná ešte jednu previerku. Tímová časovka je pravidelnou súčasťou pretekov a oproti minulému roku skrátila svoju dĺžku o sedem kilometrov. Štartovať sa bude pri Kráľovskom paláci a trasa postupne zavedie zoskupenia k známemu Atómiu. Tímové formácie najskôr urobia jeden okruh a následne zamieria priamym smerom k cieľovej destinácii. Profil neobsahuje náročné technické momenty a väčšinou prebehne na širokých cestách, čo bude vyžadovať maximálnu rýchlosť a zohratosť. V štyroch prípadoch sa dostanú formácie na kratšie stúpania s priemerom do štyroch percent, ale nič to nezmení na tom, že profil bude vyhovovať najrýchlejším celkom, aby využili svoju kvalitu na vytvorenie dobrej východiskovej pozície pre svojich lídrov.
 
 
 
Vysielanie na Dvojke RTVS:
na Dvojke od 14:30 štúdio, následne živý prenos
moderátor štúdia: Oľga Hamadejová
komentátor RTVS: Vladimír Genda
spolukomentátor: Martin Velits
štúdio + info texty: Lukáš Timko