9. etapa Tour de France 2018 (Grand Tour), nedeľa 15. júla
9. | 15.7. | Arras > Roubaix | 157 km | Degenkolb |
História | Úvod 1 | Úvod 2 | Štartovka | Pravidlá | Vedeli ste, že? | P. Sagan |
profil etapy, 539 nastúpaných metrov (© letour.fr) |
Finále úvodného súťažného bloku obstarala veľkolepá bitka, po mačacích hlavách nemal zostať v klasifikácii kameň na kameni. Pre niektorých cyklistov milovaná, pre iných nenávidená etapa ponúkla presne to, čo chce vidieť fanúšikovská obec - poriadnu šou.
Hlavnou výzvou dnešného dňa nebol iba etapový triumf, ale aj to, akým spôsobom sa udejú posuny v poradí. Preto sme boli zvedaví, ktoré klasikárske hviezdy z jarnej časti sezóny dostanú voľnú ruku, a naopak, ktoré budú požiadané plniť tímové pokyny pre svojich lídrov bojujúcich v GC. Dve stratégie musel riešiť aj Bora - hansgrohe a Peter Sagan chcel ukázať ďalší diel svojho majstrovstva v tomto pre neho úspešnom prvom týždni.
Arras (štart) |
Mesto prežilo cez Prvú svetovú vojnu ničivú katastrofu, no predtým sa tešilo prosperite. Námestie Grand Place je z jedenásteho storočia a slúžilo ako trhovisko. Okrem toho je tu tiež stredoveké Námestie hrdinov, pomenované po členoch odboja z Druhej svetovej vojny. Neskorostredoveká zvonica (belfry) patrí do zoznamu UNESCO a získala aj titul Najobľúbenejšieho francúzskeho monumentu v roku 2015. Citadela zo 17. storočia fungovala ako ochrana hlavne pred holandskou vetvou Španielov, no nemala dôležitú strategickú pozíciu a preto ju volali aj „Zbytočná kráska.“ Počas druhej svetovej vojny pred Stenou popravených decimovali ľudí väčšiny národností (aj Čecho-Slovákov), teraz tam má 218 obetí svoje pomníky. |
Štart bol veľmi rýchly, mnohí jazdci preukazovali záujem vytvoriť vedúcu skupinu. Piati jazdci si vybudovali menší náskok, ale dôležitejšie bolo, že už po desiatich kilometroch sme videli pád v pelotóne a na zemi sa ocitol aj Richie Porte. Austrálsky borec mal problémy s pravým ramenom a po prvých televíznych záberoch sa dalo predpokladať, že nebude pokračovať v pretekoch. A napokon sa to aj potvrdilo. Jeden z hlavných kandidátov na titul odstúpil z podujatia v deviatej etape, podobne ako minulý rok.
Bolestivý výraz Richieho Porteho |
Po tomto incidente v pelotóne výrazne klesla nálada, všetci tušili, že na kockách to môže byť masaker. A situácia sa ešte zhoršila, keď po tomto páde skončili aj Rojas (Movistar) a Keukeleire (Lotto-Soudal). Zástupca Movistaru mal byť na kockách kľúčovým pomocníkom pre svojich lídrov, španielska zostava sa tak dostala do nepríjemnej situácie.
Na čele pretekov sa usadili Thomas de Gendt (Lotto-Soudal), Omar Fraile (Astana), Antwan Tolhoek (Lotto-Jumbo), Jerome Cousin, Damien Gaudin (obaja Direct Energie) a postupne sa k nim približovali aj Nicolas Edet (Cofidis), Lilian Calmejane (Direct Energie), Janse van Rensburg (Dimension Data), Chad Haga (Sunweb) a Olivier Le Gac (FDJ). Obidve skupiny sa spojili a pred pelotónom sa objavilo desať pretekárov.
Do úniku dostali svojich jazdcov aj Astana, Sunweb a Lotto - Jumbo, takže Fuglsang, Dumoulin a Roglič mali vo výhodnej pozícii po jednom zo svojich kolegov, čo sa im malo zísť v neskoršom priebehu. V brejku sa usadila aj trojica z Direct Energie a do prvého úniku na podujatí vyrazil Thomas de Gendt, ktorý včera na sociálnej sieti zverejnil, že sa nedá slovami vyjadriť, ako sa mu nechce zúčastniť tejto etapy.
Už pred prvým úsekom na kockách sa zoradili na čele balíka viaceré tímové formácie, väčšina zoskupení si správne uvedomovali, že na takomto teréne sa jazdí najbezpečnejšie na predných pozíciách. Otváracia pasáž na pavé prebehla takmer bez komplikácii, ale defekt tu riešil Romain Bardet a po úseku strácal jednu minútu. Pelotón tadiaľ previedol Bora - hansgrohe, Peter Sagan a Majka sa nachádzali v bezpečí. Po defekte vypadol z úniku Tolhoek.
Wasnes-Au-Bac (97 km pred cieľom) |
Obec Douai od stredoveku prosperovala z produkcie obilnín a látok, pretože užívala relatívnu autonómiu asamosprávu zásluhou grófa Flámska. Do Francúzska sa dostala v 16. storočí ako dedičstvo burgundského vojvodu. Založila sa tu aj univerzita. Z 14. storočia pochádza zvonica, ktorú maľoval aj impresionistický maliar Jean Baptiste Camille Corot a patrí do UNESCO. |
Po druhom sektore sa prebehlo rovnakým spôsobom a Bardet sa vrátil späť. Ag2r zažehnal túto hrozbu bez ujmy. Onedlho bola pripravená šprintérska prémia, ktorý si podmanil Thomas de Gendt. V pelotóne nenechal Peter Sagan bez povšimnutia zvyšných päť bodov, ktoré získal bez boja.
Šprintérska prémia |
Aj tretí sektor bol využitý "len" na prispôsobenie sa daným podmienkam, pretekárov zatiaľ nestretali výraznejšie komplikácie. Bora - hansgrohe predvádzal na úvodných kockách výbornú prácu. Pri výjazde z tretieho sektoru sa ocitol na zemi aj víťaz dvoch etáp Dylan Groenewegen, ale pokračoval ďalej.
Ďalší úsek videl pád v hlavnej skupine a to sa snažil využiť tím Sky, ktorý viedol skupinku približne dvadsiatich jazdcov. Peter Sagan sa v nej udržal, boli tu farby Quick-Step Floors a aj Movistar tu mal svojich zástupcov. Landa, Valverde s Quintanom prežili túto selekciu na tej správnej strane. Zostali tu aj Dumoulin a Kruijswijk.
Druhá skupina favoritov strácala dvadsať sekúnd, dopredu sa chceli dostať Nibali, Urán, Bardet a Yates. Potom sa hlavná skupina rozrástla o množstvo jazdcov, vrátane spomínaných favoritov. Vzadu ešte zostával Van Garderen a posledný pád výrazne zastavil aj Fuglsanga a Majku. Obaja sa však dokázali vrátiť späť, ale defekt zastavil Stevena Kruijswijka. Po týchto vypätých momentoch sa situácia uspokojila a všetci hlavní kandidáti na úspech v GC zostávali zostávali pohromade.
Päťdesiat kilometrov pred cieľom na najdlhšom úseku zrýchlil a natiahol hlavnú skupinu Greg van Avermaet, ale selekciu nespôsobil. Peter Sagan si strážil v tomto momente pozície za belgickým cyklistom. Defekt tu opäť riešil Romain Bardet a v pokročilom štádiu etapy musel opäť vynulovať minútové manko. Balík sa snažil kontrolovať tím Sky.
Hneď na nasledujúcej pasáži na pavé spadol Chris Froome a britský borec rozdelil hlavný balík. Nevyzeral byť zranený, ale musel si to dobiehať k ostatným favoritom. Podarilo sa mu to, ťakže za hlavnou skupinou zostával Roman Bardet a spolu s ním aj Bauke Mollema.
Pád Chrisa Frooma |
Na konci dostávala chuť Astana, ktorá sa snažila na kockách naťahovať pelotón, a na druhej strane smolu mal tím Sky, ktorý si musel poradiť s pádom Michala Kwiatkowskeho. Medzi utečencami mali najviac energie Van Rensburg a Gaudin. Na šiestom sektore od konca sa snažil zaútočiť Gilbert, Sagan sa ho držal, ale belgický borec dostal defekt a tento pohyb nikam neviedol. Bardetova strata sa pohybovala na úrovni štyridsať sekúnd.
Spadol aj Mikel Landa |
Dramatické situácie pokračovali aj ďalej, spadol Mikel Landa, ktorý sa dostal do Bardetovej skupiny, a na zemi sa ocitol aj Rigoberto Urán, ktorý sa nachádzal ešte za skupinou francúzskeho cyklistu. Medzitým sa útočilo v balíku na etapový triumf, ale žiadny pokus nebol zatiaľ úspešný. Vpredu tak zostávali Ransburg a Gaudin.
Pred predposledným sektorom boli chytení zvyšní dvaja utečenci a začali sa rozohrávať rozhodujúce súboje o etapový triumf. Peter Sagan ho chcel veľmi získať. Medzitým sa vrátil do hlavného balíka Romain Bardet, z favoritov si to potrebovali doraziť ešte Landa a Urán. Na predposlednom úseku zaútočili Avermaet, Degenkolb a Lampaert a podarilo sa im získať k dobru cez desať sekúnd. Peter Sagan premeškal tento pohyb, a aj keď sa snažil chytiť vedúcu trojicu, na kockách sa mu to nepodarilo.
Roubaix (cieľ) |
Mesto bolo kedysi najvýznamnejším miestom produkcie a spracovania textilu na svete. Nazývalo sa aj Mesto tisícich komínov. Textilný priemysle po Prvej svetovej vojne oslabol, no v miestnej radnici je stála výstava o tomto priemysle. Oproti stojí kostol sv. Martina. Regionálny krytý velodróm Jeana Stablinského, pomenovaná po francúzskom pretekárovi, sa hovorovo názýva aj STAB. Trať tvorí asymetrický okruh, 250 metrov dlhý a 7 metrov široký. Svah môže dosahovať sklon 45%. Velodróm Andrého Pétrieuxa sa nazýva Roubaiský velodróm a je miestom dojazdu Pekla severu od 1943. Nahradil starý velodróm z roku 1895. |
Avermaet, Lampaert a Degenkolb dobre spolupracovali, a keďže v skupine prenasledovateľov tomu tak nebolo, na úplne posledný úsek dorazili s náskokom päťdesiat sekúnd. Po tejto poslednej náročnej pasáži už bolo takmer isté, že práve títo traja budú bojovať o etapový triumf. Ďalší defekt tu musel riešiť Romain Bardet, ktorý po niekoľkýkrát vypadol z hlavnej skupiny kvôli mechanickým problémom. Preto musel počkať na Landovu skupinu. Pred cieľom sa ešte osamostatnila partia Sagan, Gilbert, Stuyven a Jungels, ten chcel získať nejaký čas do GC.
Vo vedúcej trojici bol najrýchlejší John Degenkolb, ktorý si poradil s Gregom van Avermaetom a Yvesom Lampaertom. Šprint o štvrté miesto vyhral Gilbert pred Saganom, ich skupina dorazila do cieľa so stratou devätnásť sekúnd. Bardet s Landom finišovali hneď za hlavným balíkom, manko Rigoberta Urána vyskočilo na necelé dve minúty.
Posledný kilometer etapy |
Mačacie hlavy ponúkli drámu, aká sa očakávala. Videli sme množstvo vypätých momentov, niekoľko nepríjemných pádov a jedno odstúpenie veľkého favorita. Richie Porte si odkrútil len desať kilometrov z dnešnej previerky a už sa musel baliť domov. Po páde si zlomil kľúčnu kosť a len umocnil svoju povesť veľkého smoliara. V konečnom dôsledku sa však nevytvorili veľké rozdiely medzi favoritmi, tí boli dôsledne pripravení na tento náročný profil. Malú výnimku tvorili iba Romain Bardet s Mikelom Landom, ktorí vo finále dokázali takmer vynulovať celú svoju stratu, a najväčší zásek v GC dostal Rigoberto Urán, ten doplatil na pád.
Na posledných sektoroch na mačacích hlavách sa odohralo v balíku niekoľko útokov na etapový triumfom a ten kľúčový sa odohral na predposlednom úseku, keď sa vpredu objavili Avermaet, Lampaert a Degenkolb. Trojica silných klasikárov disponovala dostatkom energie, aby to dotiahla do úspešného konca, a mala aj tú výhodu, že za nimi potom striehli ich kolegovia a chytali všetky ďalšie pokusy. Na to doplatil najmä Peter Sagan.
Po trápení z posledného obdobia vybojoval veľký etapový triumf John Degenkolb, ktorý na páske nedal šancu Avermaetovi. Nemecký jazdec dlho hľadal svoju najlepšiu formu, ani na Tour sa mu zatiaľ príliš nedarilo v hromadných dojazdoch, ale napokon mu veľmi sadla dnešná ťažká previerka, na ktorej konci mohol predviesť svoj šprint v náročných podmienkach. Bude pre neho veľkým povzbudením, že vyčerpávajúcu skúšku zvládol na čele pretekov a ešte bol schopný vytiahnuť svoj šprint. Ako za starých čias.
Videosumár etapy |
Greg van Avermaet bol veľmi blízko k tomu, aby sa tešil z výhry na svojom obľúbenom teréne v žltom drese, no v cieli musel priznať, že Degenkolb bol na páske nad jeho sily. Ako odmena mu však zostalo najcennejšie tričko, v utorok si ho oblečie už po siedmy raz. Yves Lampaert zastupoval tímovú silu Quick-Step Floors. Po niekoľkých predchádzajúcich atakoch kolegu Philippa Gilberta sa ocitol v rozhodujúcom pohybe práve on, ale mal pri sebe rýchlejších borcov.
Obrovskú túžbu vyhrať etapu predviedol aj Peter Sagan. Jeho kolegovia výborne zvládli prvú časť porcie kockovej porcie, potom ich dostali do adrenalínového stavu problémy Rafala Majku, ktorého však dokázali vrátiť späť medzi favoritov. V rozhodujúcich momentoch sa snažil svetový šampión striehnuť na všetky útoky, takýmto spôsobom pokryl množstvo silných pokusov, ale ten najdôležitejší už nedokázal. Pokúšal sa síce chytiť vedúcu trojicu, no nemal mu kto pomôcť, alebo ho dobehli kolegovia lídrov etapy. O svoju šancu bojoval až do samého konca a napokon skončil štvrtý. Možno si želal lepší výsledok, výkonnosť na to určite mal, ale uspokojiť ho môže ďalších 22 bodov do bodovacej súťaže.
Jazdci na celkové poradie finišovali viac-menej pri sebe, tento strašiak viacerí z nich prekonali bez väčšej ujmy. Snažil sa najmä tím Sky, výborný výkon predviedol Movistar, a to najmä Quintana, ktorého sme videli v sebavedomej polohe, ale o všetkých dôležitých jazdcoch môžeme povedať, že zvládli túto previerku až nad očakávanie dobre. Do cieľa prišli s minimálnou stratou ešte aj Bardet s Landom, ktorí mohli kľudne zaknihovať minútové manko. Veľmi nepríjemný deň prekonal najmä jazdec tímu Ag2R, pretože ho zastavilo niekoľko defektov, a strata sedem sekúnd na ostatných favoritov je z tohto pohľadu veľké víťazstvo. Toľko šťastia nemal Rigoberto Urán, ktorý nedokázal eliminovať následky svojho pádu ani za pomoci viacerých svojich spolujazdcov.
Výsledky | ||||||||
1. | DEGENKOLB John | Trek - Segafredo | 3:24:26 | 120 | ||||
2. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 00:00 | 50 | ||||
3. | LAMPAERT Yves | Quick-Step Floors | 00:00 | 25 | ||||
4. | GILBERT Philippe | Quick-Step Floors | 00:19 | 15 | ||||
5. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 00:19 | 5 | ||||
6. | STUYVEN Jasper | Trek - Segafredo | 00:19 | |||||
7. | JUNGELS Bob | Quick-Step Floors | 00:19 | |||||
8. | GREIPEL André | Lotto Soudal | 00:27 | |||||
9. | BOASSON HAGEN Edvald | Team Dimension Data | 00:27 | |||||
10. | DUPONT Timothy | Wanty - Groupe Gobert | 00:27 |
Priebežné poradie pretekov po etape | ||||||||
1. | VAN AVERMAET Greg | BMC Racing Team | 36:07:17 | 25 | ||||
2. | THOMAS Geraint | Team Sky | 00:43 | |||||
3. | GILBERT Philippe | Quick-Step Floors | 00:44 | |||||
4. | JUNGELS Bob | Quick-Step Floors | 00:50 | |||||
5. | VALVERDE Alejandro | Movistar Team | 01:31 | |||||
6. | MAJKA Rafal | BORA - hansgrohe | 01:32 | |||||
7. | FUGLSANG Jakob | Astana Pro Team | 01:33 | |||||
8. | FROOME Christopher | Team Sky | 01:42 | |||||
9. | YATES Adam | Mitchelton - Scott | 01:42 | |||||
10. | LANDA Mikel | Movistar Team | 01:42 |
23. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 03:08 |
Priebežné poradie bodovacej súťaže po etape | ||||||||
1. | SAGAN Peter | BORA - hansgrohe | 299 | |||||
2. | GAVIRIA Fernando | Quick-Step Floors | 218 | |||||
3. | GROENEWEGEN Dylan | Team LottoNL - Jumbo | 132 | |||||
4. | KRISTOFF Alexander | UAE Team Emirates | 129 | |||||
5. | DÉMARE Arnaud | Groupama - FDJ | 106 | |||||
6. | GREIPEL André | Lotto Soudal | 106 |
Priebežné poradie vrchárskej súťaže po etape | ||||||||
1. | SKUJINŠ Toms | Trek - Segafredo | 6 | |||||
2. | CHAVANEL Sylvain | Direct Energie | 4 | |||||
3. | SMITH Dion | Wanty - Groupe Gobert | 4 | |||||
4. | CALMEJANE Lilian | Direct Energie | 3 | |||||
5. | MARTIN Daniel | UAE Team Emirates | 2 | |||||
6. | GRELLIER Fabien | Direct Energie | 2 |
Priebežné poradie súťaže do 25 rokov po etape | ||||||||
1. | ANDERSEN Søren Kragh | Team Sunweb | 36:09:00 | |||||
2. | BOUDAT Thomas | Direct Energie | 07:00 | |||||
3. | LATOUR Pierre | Ag2r La Mondiale | 07:37 | |||||
4. | CORT NIELSEN Magnus | Astana Pro Team | 08:36 | |||||
5. | MARTIN Guillaume | Wanty - Groupe Gobert | 09:26 | |||||
6. | KÜNG Stefan | BMC Racing Team | 12:07 |
Prémie na trase:
97,5 km - WASNES-AU-BAC (20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1)
18,5 km - Wannehain - bonusové sekundy 3-2-1
Cieľ (30-25-22-19-17-15-13-11-9-7-6-5-4-3-2) + bonusové sekundy 10-6-4
Krátke preview etapy:
Jedna z najkomplikovanejších etáp na pretekoch ponúkne dva scenáre a o to bude zaujímavejšia oproti predchádzajúcim previerkam a aj samotnému Paríž - Roubaix. Nepochybujeme, že uvidíme strhujúci súboj o etapový triumf a popri tom budeme s napätím sledovať, ako si poradia s kockami favoriti na titul. Jazdcov na celkové poradie určite potešilo, že nebude pršať. Zo špecialistov na severské klasiky doteraz predviedol najlepšiu formu Peter Sagan a svetový šampión má jedinečnú príležitosť, aby po triumfe na Pekle severu úradoval na takomto teréne aj na Starej dáme. Je pripravený na očakávanú epickú bitku a súboj muža proti mužovi, Bora - hansgrohe určite nájde vhodný spôsob, aby slovenský jazdec neprepásol šancu na etapový triumf a zároveň Rafal Majka nedostal veľkú stratu v GC. Svoju kvalitu na pavé bude chcieť dokázať Quick-Step Floors. Gilbert, Terpstra, Lampaert sa pohybujú elegantne na tomto drsnom profile, preto opäť dostanú šancu, aby sa vytiahli takým tímovým výkonom, ktorý ich zdobil v jarnej časti sezóny. Na výborný výsledok si brúsi zuby Greg van Avermaet a belgický jazdec bude mať zvýšenú motiváciu, aby sa mu podarilo vyhrať etapu v žltom drese. Z klasikárov budú mieriť na najvyššie priečky Hagen, Démare, Degenkolb alebo Kristoff, ale podobne ako tomu býva na jarných klasikách, kockový profil si môže určiť úspešných jazdcov podľa svojej ľubovôle.
Istá panika bude panovať v tábore jazdcov na celkové poradie. Takmer všetci favoriti budú mať po svojom boku aspoň jedného silného pomocníka, ktorý to zvláda na pavé, ale aj tak bude napínavé sledovať, ako sa im podarí preskočiť cez túto prekážku. Na tvrdom povrchu by mali mať najväčšie ťažkosti útli borci ako Porte, Landa, Quintana, Bardet či Yates, ktorí budú na trati bojovať o každú jednu sekundu. Naopak, na kocky majú dobré spomienky spred štyroch rokov Nibali s Fuglsangom, na tomto teréne by nemal mať problémy Valverde a očakávame, že tím Sky sa bude prezentovať strojovým spôsobom, kde každý člen zostavy bude presne vedieť, čo má robiť, aby Froome prežil etapu bez veľkej ujmy. Nevyspytateľná previerka však nikomu neposkytne žiadne záruky.
Krátky opis trasy:
Dlažobné kocky sú späť a v oveľa atraktívnejšej a obávanejšej verzii ako naposledy v roku 2015. V histórii Tour de France žiadna etapa neobsahovala takmer dvadsaťdva kilometrov na pavé. Pätnásť úsekov nebude mať len propagačnú funkciu, veď dvanásť z nich sme videli aj na Paríž – Roubaix. Bude to nervózna etapa od samého začiatku, aj keď prvá pasáž striehne až na méte 47 kilometrov. Prvé tri úseky na pavé budú mať zoznamovací charakter, ak sa to tak dá povedať. Pre mnohých cyklistov odštartuje bitka o prežitie na štvrtom sektore, po ktorom sa musia všetci pripraviť na divokú jazdu bez výraznejšieho miesta na odpočinok. Objaví sa tu náročný Mons-en-Pévéle, aj keď v skrátenej verzii. Pont-Thibault à Ennevelin, Templeuve (Moulin-de-Vertain), Cysoing à Bourghelles a takisto Bourghelles à Wannehain dostávajú na Pekle severu tri hviezdičky. Veľkú neplechu narobí vo finále Camphin-en-Pévèle, štvorhviezdičkový úsek, ktorý príde do rany osemnásť kilometrov pred cieľom. Potom sa dostanú cyklisti ešte na jednu pasáž, Willems à Hem začína osem kilometrov pred páskou a na 1400 metroch môže rozhodnúť o víťazovi etapy. Deviata previerka bude lákadlom pre špecialistov na severské klasiky, aby sa vytiahli na svojom obľúbenom teréne na slávnej Starej dáme. Pre jazdcov na celkové poradie veľkým strašiakom, počas ktorého sa musia vysporiadať s drsným terénom a nepríjemným faktorom náhody. Etapa určite ovplyvní celkovú klasifikáciu.
profil dojazdu etapy (© letour.fr) |
Vysielanie na Dvojke RTVS:
online na webe tdf.rtvs.sk (kompletný prenos etapy od 12:15)
na Dvojke od 13:00 štúdio, následne živý prenos
moderátor štúdia: Oľga Hamadejová
komentátor RTVS: Vladimír Genda
spolukomentátor - hosť: Martin Velits
spolukomentátor C-I.sk: Lukáš Timko