V Katalánsku to mohol byť Saganov deň, ale Movistar ho utrhol v kopci, vyhral Kron po úniku

22.3.2021, 14:30 | Preteky vo svete | Lukáš Timko
V Katalánsku to mohol byť Saganov deň, ale Movistar ho utrhol v kopci, vyhral Kron po úniku
(© BORA - hansgrohe / Sprintcycling)

1. 22.3. rovinata etapa ciel rovina Calella > Calella 178 km Kron
Etapy tohto ročníka pretekov:
1234567
zprofil etapy
profil etapy, 2284 nastúpaných metrov (© voltacatalunya.cat)
Katalánsko je známe najvyšším počtom vrchárskych prémií z týždňových etapákov World Tour. Napriek finančným problémom, s ktorými sa miestni organizátori pasujú roky a vlani boli preteky kvôli pandémii zrušené, v tejto sezóne sa ich podarilo pripraviť. Veď ide o stý ročník. Ako ste čítali v preview Tomáša Šandora, k tradičnému itineráru pribudla individuálna časovka.
Štartová listina zodpovedá profilu etáp. Chýbajú tu klasickí šprintéri, dominujú vrchári a tempári, ktorí vedia zvládnuť náročný terén a potrápiť nesúrodý pelotón. Každý rok v niekoľkých etapách vyhrá únik. Legendárne sú tu ataky Thomasa De Gendta. Zo šprintérov sa tu presadzoval maximálne tak Michael Matthews alebo Nacer Bouhanni.
- reklama -
rusko satky 560x300
- reklama -
Dnešná prvá etapa rýchlym mužom vyhovovala. Aj preto bol Peter Sagan považovaný za jedného z favoritov. Nastúpalo sa len 2300 metrov, čo sa už v nasledujúcich dňoch okrem záverečnej etapy nestane. Za normálnych okolností by dnešné kopce zvládol Peter ľavou zadnou. Po prekonaní covidu to nebola istota, ale na San Reme ukázal, že s formou nemá problém. Dôležité bolo, aby vôbec pelotón postrážil únik a nebolo to len o Bore. V posledných piatich rokoch sa totiž v Calelle až dvakrát nešpurtovalo, keď triumfoval únik.
Dnes vpredu jazdila štvorica, ktorá nevzbudzovala veľké obavy. Podarilo sa jej odísť po pätnástich minútach boja. Najmä Bora tam chcela pretekárov bez veľkých výsledkov. Boli tam Rein Taaramäe (Intermarche), Natnael Berhane (Cofidis), Sylvain Moniquet (Lotto) a Gotzon Martín (Euskaltel). Ich náskok sa najprv vyvíjal striedmo, potom im rýchlo hlavné pole poskytlo štyri a pol minúty.
Už v prvej hodine došlo k dvom pádom, najhoršie dopadol Pieter Serry z Deceunincku - Quick-Step, ktorý musel odstúpiť a bude tak chýbať Joaovi Almeidovi počas celého týždňa. Pred pár dňami sa zasa na Nokere Koerse ťažko zranil víťaz Okolo Slovenska Jannik Steimle a v Belgicku sa dotĺkli aj ďalší, takže "podlahári" majú smolu. To im ale nezabraňuje ako každý rok hneď od úvodu sezóny viesť rebríček víťazstiev.
Ráno opäť raz stiahol na seba pozornosť ich manažér a minoritný majiteľ tímu Patrick Lefevere. Napísal, že Bora-hansgrohe by bola schopná kúpiť celý tím len preto, aby do svojich služieb získala Remca Evenepoela, ktorý má v Quick-Stepe dlhoročnú zmluvu. K takýmto úvahám vraj prišlo po tom, ako sa ho Ralp Denk pýtal, ako to s nimi vyzerá v budúcom roku a Lefevere mu musel potvrdiť, že ako Deceunincku, tak aj Quick-Stepu končí zmluva a budúcnosť tímu je nejasná. Navyše, platnú zmluvu na sezóny 2022 a ďalej má len pár pretekárov, čiže prevzatie celého tímu by nemuselo byť až také sci-fi. Šéf Bory potvrdil tento vzájomný rozhovor, ale pamätá si ho inak. Podľa neho takú bláznivú myšlienku nevyslovil, len sa normálne pýtal na Remcovu budúcnosť.
Väčšinu etapy ťahal pelotón tím Bora-hansgrohe, Sagan šiel pekne vpredu, no 54 km pred cieľom prišlo najťažšie dnešné stúpanie Port de Santa Fe s dĺžkou 12,2 km a sklonom 4 %. Striedme tempo nemeckého celku zvýšili ľudia z Movistaru a okamžite sa začalo odpadať. Rovnako sa začali veľmi trápiť pretekári v úniku. Pre Sagana to boli zlé správy. Z pelotónu v polovici kopca vypadol. Stalo sa teda to, čo sa dalo čakať a ukázala sa absencia ideálnej formy. Nebolo to len o jednom kopci, ale kombinácii viacerých blízko za sebou.
Vpredu ostal už len Sylvain Moniquet z Lotta, srdnato vzdoroval pelotónu, ale tri kilometre pred vrcholom mal len niečo vyše polminútový náskok, čo mu nemohlo stačiť. V zhruba stočlennom pelotóne mal problém udržať sa aj Chris Froome (Israel). Moniquet ešte vydržal vpredu do vrcholu, aby si mohol zobrať body a viesť vrchársku súťaž. Následne v malom hupe odpadol z pelotónu už aj Froome. Stále šli tvrdé tempo pretekári Movistaru a všetci boli zvedaví, čo chcú vymyslieť. Mali v tíme Valverdeho, Masa i Solera. Klasický šprint veľkej skupiny by asi nebol to, po čom túžili.
- reklama -
- reklama -
- reklama -
- reklama -
Nasledujúcich dvadsať kilometrov bolo dolu kopcom. Za silným Movistarom jazdili tiež veľmi dobre pripravení borci Ineosu s Portem, Carapazom, Yatesom, Thomasom či Dennisom. Bola to hviezdna zostava a aj oni sa možno chystali niečo vymyslieť. Ak by sa tak nestalo a finišovala skupina, bolo veľmi ťažké vybrať favorita. Ak by to vydržal nováčik v drese Bory Jordi Meeus, mohol to byť jeho deň, no skôr sme jeho "prežitie" vpredu nečakali. Prípadne sa dalo uvažovať o skúsených ľuďoch na tieto terény Darylovi Impeymu (Israel Start-Up Nation) či Matejovi Mohoričovi (Bahrain - Victorious).
Po skončení zjazdu sa 26 km pred páskou začalo vo veľkom atakovať. Bola to veľmi výhodná situácia pre mnoho pretekárov, ktorí si nevereli do klasického špurtu, nebol tu žiadny šprintér. Tvorili sa rôzne veľké skupiny a bola to poriadna naháňačka, ktorá nemala svojho pána. V jednu chvíľu sa vpredu ocitlo pätnásť pretekárov takmer z každého tímu. Zo silných mien tam boli Luis Leon Sánchez (Astana) a Lennard Kämna (Bora). Partia ale nespolupracovala dobre. To sa zmenilo, keď sa preosiala a silnú dvojku tam doplnili Andreas Kron (Lotto) a Rémy Rochas (Cofidis). Toto kvarteto už ťahalo dobre a vznikla zaujímavá situácia. V pelotóne sa na chvíľu zastalo. Bora plánovala ísť na Kämnu v celkovom poradí, takže ak by si dnes vytvoril výhodu, mohla sa mu hodiť.
17 500 metrov pred cieľom prišiel ešte jeden krátky kopec Port de Collsacreu. Nemal ani dva kilometre, no mohol naznačiť, ako to bude vyzerať v závere. Štvorka tu mala k dobru 40 sekúnd. V balíku ťahali Trek a BikeExchange. Najmä Austrálčania do toho veľa investovali, štvorka vpredu ostávala nadohľad. Zaujímavo sa správal Movistar, ktorý šiel s Cataldom na druhej pozícii v balíku po celý čas bez ohľadu na to, kto ťahal. On však nie. Desať kilometrov pred cieľovou páskou v Calelle mali Sánchez, Kämna, Kron a Rochas 30 sekúnd náskoku. Dokonca to ešte dokázali mierne zvyšovať, lebo za nimi nebola práca nijako zásadne podelená. Stále ťahal len rovnaký pretekár.
Čoraz bližšie k cieľu bolo jasné, že si to o triumf rozdá čelná štvorica. Kämna určite nechcel taktizovať. Polminúta bola pre neho výborná. Papierovo bol najsilnejší v špurte LL Sánchez, pre ktorého to dnes bol už sedemnásty súťažný deň tento rok, takže nohy mal poriadne rozbehnuté. Až päť kilometrov pred páskou vyšli na čelo veľkej skupiny motory ako Castroviejo a Dennis z Ineosu, chceli aspoň znížiť odstup. To sa im podarilo, lebo vpredu sa začalo taktizovať a veľmi spomalilo. Nikto nechcel prestriedať Kämnovi. Musel to teda rozbehnúť z prvej pozície a radoval sa borec, ktorý bol na poslednej figúre. Najprv ich nasal a potom prešpurtoval Andreas Kron. Druhý bol Sánchez, tretí Rojas a Kämna si napokon nezapísal ani žiadne bonifikácie.
Favoriti prišli do cieľa s odstupom šestnástich sekúnd. Špurt vyhral Dion Smith z BikeExchange, takže z tohto dôvodu pracovali v skupine. No nemal dosť ľudí a nikto im nepomohol. S dlhým nosom ostal aj Movistar, ktorý síce nemal veľké šance, no chcel vyskúšať svoje nohy i súperov.. Odpáral Sagana, no napokon museli ľutovať, že sa nedostali do rozhodujúceho úniku. Bilancia triumfu úniku a špurtu veľkej skupiny sa teda v posledných šiestich edíciách etapy v Calelle upravila na 3:3. Peter Sagan prišiel do cieľa s odstupom osem a pol minúty.
Kron je dobrým časovkárom. Veľmi teoreticky by sa mohol pokúsiť udržať biely dres lídra pretekov. Na Dennisa má 26-sekundový náskok, čo by na 18,5-kilometrovej trati stačiť nemalo. Aj keby sa mu to ale nepodarilo bude spokojný. Veď vyhral svoju prvú etapu World Tour, keď do najvyššej ligy prestúpil len pred touto sezónou z polorozpadnutého Riwalu. Možno o niečo väčšie šance bude mať zajtra Sánchez.
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Andreasa Krona (víťaz)
"Je to fantastické. Sú to moje prvé etapové preteky v kategórii World Tour a hneď moje prvé víťazstvo. Je to bláznivé, neviem, čo mám povedať. Bol to ťažký deň, no ako tím sme predviedli fantastický výkon. V prvom úniku sme mali Sylvaina Moniqueta, takže máme aj vrchársky dres."
Výsledky
1. KRON Andreas Lotto - Soudal 04:20:15 50
2. SáNCHEZ LuisLeón Astana - Premier Tech 00:00 20
3. ROCHAS Rémy Cofidis 00:00 10
4. KäMNA Lennard Bora - Hansgrohe link ikonka 00:00
5. SMITH Dion Team BikeExchange 00:16
6. MOHORIč Matej Bahrain Victorious 00:16
7. SCHELLING Ide Bora - Hansgrohe link ikonka 00:16
8. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 00:16
9. KAMP Alexander Trek - Segafredo link ikonka 00:16
10. VALGREN Michael EF Education - Nippo 00:16
Zobraziť kompletné poradie
 
Priebežné poradie pretekov po etape
1. KRON Andreas Lotto - Soudal 4:20:05 8
2. SáNCHEZ LuisLeón Astana - Premier Tech 00:04
3. ROCHAS Rémy Cofidis 00:06
4. KäMNA Lennard Bora - Hansgrohe link ikonka 00:10
5. SMITH Dion Team BikeExchange 00:26
6. MOHORIč Matej Bahrain Victorious 00:26
7. SCHELLING Ide Bora - Hansgrohe link ikonka 00:26
8. VALVERDE Alejandro link ikonka Movistar Team link ikonka 00:26
9. KAMP Alexander Trek - Segafredo link ikonka 00:26
10. VALGREN Michael EF Education - Nippo 00:26
Zobraziť kompletné poradie
 
 

Kopce na trase etapy:
2 20 zelene 78,5 km - Port de les Guilleries: dĺžka 3,7 km; sklon 4,6 %
1 20 zelene 54,3 km - Port de Santa Fe: dĺžka 12,2 km; sklon 4 %
3 20 zelene 17,5 km - Port de Collsacreu: dĺžka 1,6 km; sklon 5,5 %
Krátke preview etapy:
Prvá etapa obsahuje pomerne náročnú vrchársku položku v strednej časti, ktorá môže vytvoriť dramatickú naháňačku medzi pelotónom a únikom. Hlavnou výzvou bude kopec Port de Santa Fe del Montseny (12,2 km; 4 %), po prekonaní ktorého zostáva do cieľa 55 kilometrov. Po svižnom klesaní stojí na ceste ešte jedna krátka horská prémia a posledných sedemnásť kilometrov je úplne jednoduchých, čo vytvára priestor na hromadný dojazd balíka v prímorskom meste Calella. Pelotón však musí ustriehnuť, aby sa do brejku nedostala silná skupina, lebo kopcovitý terén bude nahrávať silným pretekárom na čele pretekov.
 
Náš eshop