Zorganizovanie veľkého a úspešného podujatia v našej malej krajine je samo o sebe mimoriadne náročnou úlohou. Pretekom Okolo Slovenska sa neustále darí organizačne napredovať a myslíme si, že je to komplikovanosťou najväčšia kultúrno-športovo-spoločenská akcia v našej krajine. Aj tento rok o tom prinášame svedectvo.
Komentár vyjadruje názory autora, nemusí byť objektívny. Nikto mu nediktoval ani neradil. Nikomu sa nezodpovedá. Všetko vidí na vlastné oči a v postfaktuálnej dobe ponúka fanúšikom pravdu o pretekoch aj ľuďoch s nimi spojených.
![]() |
Napriek menšej kritike za jednoduchosť bola i tohtoročná trať dobrá
Vlani sme písali, že zostavovateľ trate a veliteľ konvoja Stanislav Holec poskladal najselektívnejšiu trať za posledné roky, no po januárovom oznámení konca kariéry u Petra Sagana sa okamžite tohtoročné plány upravili tak, aby bola táto trasa profilovo čo najjednoduchšia, no s krátkym kopcom v závere 3. etapy i technickými dojazdami, ktoré mali aspoň niekde zhatiť klasické šprinty. To sa naozaj podarilo. Úplne obyčajný dojazd balíka a špurt na výkon šprintérov sme prakticky videli iba v Spišskej Sobote, i to bolo mierne do kopca po kockách.
Model s cieľovými okruhmi ako poznáme z Tour de Pologne je aj u nás pre atraktivitu cieľových miest zaužívaný a opäť pôsobil veľmi dobre. No v selektívnych etapách bývajú krátke okruhy problémom a treba k tomu pristupovať naozaj citlivo. Aby nemali rozhodcovia a časomerači problémy, treba tie okruhy robiť dlhšie. Aspoň na 20 kilometrov. V cieľovom meste sa tento čas aj dobre využije z hľadiska show.
Rémi Cavagna na pódiu (© Ján Melicher) |
Platí však, že fanúšikovia chcú vidieť aj ťažšie dojazdy a veríme, že v budúcom ročníku by už nejaký konečne mohol prísť. To by bolo aj atraktívnejšie pre Groupamu s Jumbom, ktoré sem prišli so zostavami, ktoré neboli silné vo zvlnených etapách, hoci treba povedať, že Groupama každý deň bojovala a len tak sa nevozila.
Preteky sa predĺžili o jeden večer navyše, keďže prezentácia bola v utorok večer. To stálo organizátorov veľa financií na ubytovanie konvoja, no tento model bol podľa nás v poriadku. Ak to bude finančne udržateľné. Večerná prezentácia mala svoje čaro, otázkou je, či pri prípadnej zmene termínu na koniec júna ho mierne nestratí, pretože bude veľmi dlho svietiť slnko. Prológ pretekom zásadnejšie nechýbal. Poradie v cieli by bolo zrejme rovnaké, keďže Cavagna s Küngom tu boli najkvalitnejšími časovkármi. Soudal Quick-Step urobil s konkurenciou krátky proces.
![]() |
Športová stránka
Sumár publikoval kolega Juraj Janoťák, kde bol detailne opísaný vývoj pretekov a často márny boj jednotlivých tímov proti Soudalu Quick-Step. Treba si vážiť, že sem prišli dva tímy, ktoré majú najviac víťazstiev zo všetkých tímov v aktuálnej sezóne. Jumbo - Visma už navyše vytlačilo Ineos či UAE a je najlepším tímom planéty. A dopĺňala ich veľmi silne zložená Groupama - FDJ, ktorá príkladne bojovala aj s terénom, ktoré tu bol. Astane preteky príliš nevyšli, no to sa dá hovoriť o väčšine, na ktoré posledné roky nastupujú.
Soudal tu mal hviezdny tím, ktorý ale paradoxne tentoraz neprišiel pozrieť Patrick Lefevere, ktorý bol na Vuelte a cez víkend mal svadbu v rodine. Slovenská investičná spoločnosť janom predĺžila sponzorskú zmluvu s tímom aj na sezóny 2024 a 2025, teda na naše preteky bude určite tento tím jazdiť aj nasledujúce roky. Zároveň by mal mať Martin Svrček istejšiu pozíciu aj pre rok 2025, na ktorý ešte nemá kontrakt. Je úctyhodné, že janom tak dlhodobo a výrazne podporuje cyklistiku.
Quick-Step a janom na pódiu (© Ján Melicher) |
Športový riaditeľ Ľudovít Lučanič sa už veľmi dlho borí s tým, že množstvo tímov najvyššej ligy mu odrieka účasť pre termínovú kolíziu s Vueltou, kanadskými klasikami, ME či MS, talianskymi alebo belgickými jednorazovkami. Hoci sa preteky dokázali dostať k siedmim World tímom, tentoraz tu boli len štyri. Preto sa organizátori rozhodli pre riskantnú radikálnu zmenu a chcú presunúť preteky do mimoriadne netradičného termínu - na posledný júnový týždeň po národných majstrovstvách, keď sa na záverečné dva dni dostanú do kolízie s Tour de France.
Tímy nie sú zvyknuté v tomto termíne súťažiť mimo Tour, takže nebude jednoduché ich sem prilákať. Výhodou je, že budú mať k dispozícii pretekárov i zázemie, pretože okrem Tour nič iné nebude. Nejeden organizátor bude na naše preteky pozerať so záujmom, čo sa im podarí. Veľkou nevýhodou je naďalej to, že za kategóriu 2.1 je málo bodov i prize money, ktoré by mali prirodzene lákať tímy, hoci na Slovensku dostávajú štedré štartovné.
Už viackrát sme rozoberali, že posun do ProSeries by organizátorov stál o 60-80 tisíc eur viac, no s najväčšou pravdepodobnosťou by nepriniesol signifikantne viac sponzorských financií. Jednoducho takmer žiadny sponzor by nepridal pre to, že budú preteky v inej kategórii, alebo že tu bude viac špičkových tímov. To už napríklad mestá alebo samosprávne kraje nezaujíma. Preteky vnímajú ako celok. Navyše by sa športový riaditeľ dostal do veľmi stresujúcej situácie, že kým tu napríklad tento rok štartovalo až deväť zahraničných kontinentálnych tímov, v prípade ProSeries by mohli byť iba dva. Zvyšok by musel byť poskladaný z tímov prvých dvoch líg. Hrozilo by teda, že pelotón bude primalý.
Kedysi kvalitnejšie tímy odrádzalo ubytovanie, ktoré je teraz už na špičkovej úrovni, pokojne už aj World Tour. Platí, že sa už ubytováva do najlepších hotelov v danom okolí štartu/cieľa.
Divácka kulisa a sprievodný program
Vlani sme na pretekoch nemali väčšie hviezdy a po ročníku 2021 s Petrom Saganom prišiel pokles diváckeho záujmu. Doslova bláznivé masy fanúšikov popri trati, na štartoch a najmä v cieli sme už nevideli. To ostalo v platnosti, no treba povedať, že divácka kulisa stále bola výborná a nemusíme sa za ňu hanbiť. V televízii síce sledujeme worldtourové podujatia s davmi fanúšikov, no pri podujatiach 2.1 patríme aj fanúšikovsky medzi špičku.
Pre kolíziu s Vueltou museli byť etapy posunuté na veľmi skoré časy - štarty po 10:00 a dojazdy už okolo 14:00. Vyžadoval to Eurosport. Isteže to nepridávalo diváckej atraktivite najmä v pracovných dňoch, no budúci rok to už bude určite iné. Otázkou bude len víkend pri kolízii s Tour.
Musíme povedať, že moderátorská taktovka pre štarty výborne sadla Adamovi Beňovi z CykloPodcastu a sme radi, že sme ho oslovili. Pripravil sa veľmi svedomito a pred každou etapou vedel výborne namlsať divákov, že vidia takmer najlepší svetový pelotón. Skvelo sa zladili aj s Tomášom Ďutkom pri slávnostnej prezentácii tímov. Tomáš je tiež výborne zabehaný ako entertainter v cieľových mestách. Preteky tak narástli, že už aj zo štartov etáp sa stáva akási samostatná zaujímavá akcia, ku ktorej sa dá priradiť aj kultúrny program. Je to presne typ eventu určený pre menšie mestá, ktoré to vedia poňať s nadšením a aj samé to poriadne spropagovať.
Fanúšikovia v cieľových mestách už sledujú bohatý sprievodný program aj vystúpenia Petra Cmoríka, ktorý je roky spojený s pretekmi. Celá akcia trvá aj vyše štyri hodiny bez toho, aby musel návštevník zaplatiť čo i len cent, teda je to veľmi vhodné a atraktívne aj pre rodiny s deťmi. Tie veľmi oceňujú show, ktorú robí maskot kamzík Tatrík, ktorý sa za tie roky stal značkou. Quick-Step každý rok pred pretekmi pridá na sociálnu sieť príspevok, že opäť idú za Tatríkom. Žarty si robia aj fanúšikovia na Twitteri. Vďaka jeho šoumenstvu vyčaruváva úsmev na tvárach mnohých ľudí, najmä detí, ktoré sa s ním chcú fotiť či pozdraviť. Majú veľký zážitok a na pódiu to vďaka nemu poriadne žije.
Nie je to iba o Eurosporte
Predvlani sme písali, že účasť Petra Sagana a priame prenosy na Eurosporte dokonali desaťročie obrovskej evolúcie tohto podujatia. Áno, bez našej najväčšej hviezdy a tento rok aj bez medzinárodného televízneho signálu sa zdá, že došlo k určitému poklesu, no televízne pokrytie je tak finančne náročná záležitosť, že niekedy ani skvelé lobingové schopnosti nedokážu preraziť cez tvrdý odpor najvyšších poschodí v krajine. Aj vedenie pretekov dúfa, že parlamentné voľby prinesú nové rozdanie kariet a je úplne jedno, kto zloží vládu, Peter Privara a spol. sa im určite ohlásia, že tu majú špičkové podujatie, ktoré vie spropagovať krajinu viac ako ktorékoľvek iné.
Mnoho fanúšikov riešilo iba to - absenciu Eurosportu. Je však mimoriadne nefér voči pretekom, že sa to zvrhlo iba na túto "modlu". Organizátori rýchlo zareagovali a podarilo sa im expresne dohodnúť so spoločnosťou okolo Michala Konkoľa, ktorá na poslednú chvíľu s desatinovým rozpočtom vyrobila šesť prenosov, ktoré boli napokon dlhšie ako tie na Eurosporte. Samozrejme, nemali nárok dosiahnuť danú kvalitu, na ktorú boli ľudia zvyknutí. Ale pomer cena/výkon/ochota boli výborné. Mohlo sa to robiť inak, aj s rozhovormi či prezentáciou partnerov tak, ako by to na Eurosporte nebolo možné.
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
- reklama - |
Aj keď má väčšina ľudí zaostrený pohľad na Eurosport, tento rok bolo pri jeho absencii viac vidieť mediálne pokrytie pretekov, na ktoré sa už akosi zabudlo, alebo je samozrejmosťou. Málokto si uvedomuje, že napríklad foto servis z pretekov má svetové parametre. Na Cycling-Info.sk máme možnosť pracovať s množstvom organizátorov alebo tímov a preto vieme, že práca Jána Melichera, Igora Stančíka a už aj Soni Nikovej znesie kritériá World Tour. Sledovali sme krásne video pozvánky i zábery pamiatok, ale i pelotónu z dronu od Michala Čabaia, grafiku trasy od bratov Komorovcov, veľmi náročné, no za to kvalitné komentované video sumáre etáp. Pokrytie na štyroch sociálnych sieťach. Live texty s fotkami na vynovenom webe pretekov. Všetko sa to urobilo za bezkonkurenčné finančné náklady opäť v kvalite, ktorú majú len preteky World Tour, aj to nie všetky. Nikde na svete nenájdete preteky kategórie 2.1 s takýmto komplexným mediálnym pokrytím zo strany organizátora.
To sa deje aj s veľkým prispením ľudí, ktorých ani verejnosť neregistruje. Ukážme si to na príklade Pavla Podhradského, vodiča motocykla, ktorý vozil Igora Stančíka. Počas celých pretekov musel dávať pozor na seba, spolujazdca, cyklistov aj vozidlá konvoja. Zároveň vytvárať ideálne podmienky na prácu spolujazdca. Vedieť, kedy je správna chvíľa fotiť alebo točiť, kedy naopak nie. Ovládať zákonitosti pretekov, predvídať, byť blízko k pretekárom, no neovplyvňovať preteky. Ovládať trasu, jej dôležité body, prémie. Vedieť, kedy prichádza úsek, počas ktorého bude spolujazdec posielať fotografie priamo počas jazdy, lebo sa preteky pokrývajú live, a kedy je potrebné ísť k autu odovzdať zábery, aby ich o pár minút mali spriaznené televízie, autori video sumára či réžia prenosu chystajúca si jeho dramaturgiu. (fotografie sa posielajú priamo z motorky, videá pre ich veľkosť po prvotnom strihu a zo sprievodného automobilu, pozn. red.)
15 minút pred začiatkom live prenosu prebiehala na určenom mieste výmena techniky, aby sa mohol točiť stream, ktorému, áno, vypadával signál, ale technické a najmä finančné možnosti boli veľmi limitované. Keďže vodič motocykla Pavol počas prenosu stratil cez komunikátor kontakt s kameramanom, ktorý musel komunikovať s réžiou, nadviazal tak spojenie s autorom tohto textu, aby mu slovne tlmočil situáciu priamo z dejiska pretekov pre potreby komentovania live streamu. So spolujazdcom sa dohováral podľa vopred stanovených gest, počúval aj vysielačku s Radio Tour a využíval rokmi získané skúsenosti z cyklistických pretekov na to, aby aj myslel ako fotograf/kameraman a suploval Eurosport. A podobne na motocykli fungoval aj Peter Kiripolský, ktorý vozil Jána Melichera, resp. Soňu Nikovú. Sú to pre nás doslova hrdinovia, ktorí roky ostávajú za oponou, no bez nich by sme vytvorili iba malé percento obrovského obsahu, ktorý po pretekoch ostal.
Skvelá práca polície i motomaršálov
Každý rok upriamujeme pozornosť na úžasnú bezpečnosť pretekov. Policajný zbor, konkrétnejšie dopravná polícia pracuje roky priam dokonale, tretí raz bola pod vedením majora Vladimíra Rudavského. Cesty sú vyčistené, pokryté takmer všetky odbočky. Veľmi dobre sa zapájajú aj dobrovoľní hasiči či samosprávy. Bezpečnosť pretekov je dlhodobo na úrovni World Tour. Nechýba jej absolútne nič. Polícia niekedy až priskoro zatvára cesty, len aby všetko dobre dopadlo a nikomu sa nič nestalo. Nasadené boli stovky, ba až tisíce policajtov po trase. Taká práca sa v okolitých krajinách vrátane poľskej Tour de Pologne nevidí.
Ľudia si často robia posmešky zo slovenských ciest a tento rok tam bolo opäť pár problémových úsekov, ale v itinerári sa nenachádzalo nič, čo by cyklistom vyslovene narobilo problémy, alebo spôsobilo pády. Všade mimo Turecka a blízkeho východu sa jazdí na menších cestách. Zjazdy sú nebezpečné všade. Zopár pádov je súčasťou všetkých pretekov. Viacero VÚC po celej trase sa snažilo niektoré kritické úseky opraviť a obyvatelia viacerých obcí ďakujú pretekom, že vďaka nim dostali nový kus cesty.
Je nutno dodať, že zvýšenú bezpečnosť pre konvoj zabezpečovali aj motokomisári, ktorých je z roka na rok viac a aj keď sú medzi nimi veľké rozdiely v kvalite a snahe, väčšina príkladne pracuje. Viaceré náročné zjazdy boli zvládnuté doslova bravúrne. V každej zákrute niekto stál. Toto bola roky súčasť pretekov, kde sme za svetom zaostávali. Jednoducho si ešte pamätáme časy, keď bolo komisárov osem. Tento rok ich pracovalo už takmer dvadsať. Navyše, snažia sa aj o jednotný výzor, majú žlté reflexné bundy. Je to jedna z mnohých súčastí pretekov, kde máte z progresu dobrý pocit. Rovnako pomáha aj polícia, ktorá na preteky zváža svoje motorky asi zo všetkých krajov (podľa evidenčných čísiel). Všade vo vyspelom svete je obohratou platňou fráza "safety first", ak bude na našich pretekoch platiť, budú na ne ďalej chodiť špičkové tímy. Ideme tomu naproti.
Rozhodcovia a live timing
Tento rok tu bol UCI nominovaný ako hlavný rozhodca Kenneth Simonsson zo Švédska, ktorý má popri rozhodovaní aj inú prácu, teda nejazdieva po pretekoch na plný úväzok. Konvoj si ho bude pamätať ako toho, ktorý sa z auta cez strešné okno nevykláňal tak často ako väčšina jeho predchodcov. Porozdával aj nejaké menšie pokuty. Roky platí, že k nám chodia rozhodcovia svetovej kvality a naši popri nich môžu rásť. Platilo to aj tento rok.
Pozvanie organizátora po pár rokoch opäť prijal Bruno Valčić, jeden z najkvalitnejších rozhodcov súčasnosti. Rozhodoval na ôsmich Grand Tours vrátane troch Tour de France, tiež na MS aj OH. V roku 2016 sledoval tretí triumf Chrisa Frooma na Tour ako hlavný rozhodca. Bolo vidieť, že si výborne rozumie s bratmi Radosovcami či Ondrejom Bírošom. Profesionálnu robotu roky odvádza Matúš Radosa ako Radio Tour.
Dobre opäť pracovali aj motorozhodcovia či tí na prémiách. Opäť klobúk dole. Vlani sme ďakovali aj za podrobné informácie o priebehu pretekov, ktoré nám sprostredkovávali najmä Mária Pavková s Danielom Fejom či Zuzana Vojtášová, hoci Zuzana nepatrí priamo k rozhodcom. Danielovi so Zuzanou patrí opäť vďaka, no tento rok Mária nebola súčasťou pretekov, čo nám narobilo menšie nečakané problémy a v konečnom dôsledku chýbalo fanúšikom zopár menej podstatných informácií z priebehu pretekov. Rozhodcovia o tom vedia, dohodli sme sa, že sa to pokúsia zabezpečiť pre budúci rok. Model 2022 úplne postačoval.
Množstvo evolučných drobností na ceste za svetovým podujatím
Aj tento rok bol zabezpečený špeciálny kamión pre rozhodcov a časomeračov v priestoroch cieľa etáp ako tomu býva na prestížnych pretekoch. Oproti rozhodcovskému kamiónu často bývala VIP zóna. Bez sponzorov žiadne preteky neusporiadate. Opäť sa máličko posunulo aj značenie prémií, ktoré sú marketingovo dôležité. Pribudlo niekoľko sto metrov zábran a vylepšovali sa pódiá na štarte i to veľké v cieli. Toľko stavačov pod vedením Ivana Lučaniča a Petra Kováča sme ešte na pretekoch nemali. Málokto si dokáže predstaviť, aké to je všetko stavať, baliť a opäť stavať na druhý deň úplne inde. Cyklistické podujatie je tým úplne špecifické. Ale dokážu to aj naši ľudia robiť profesionálne a stále lepšie.
Sme radi, že sa už druhým rokom odstránil aj najvýraznejší problém pódiovej ceremónie, ktorý sa vysielal do sveta - odlepovanie lôg tímov/sponzorov zo špeciálnych dresov na pódiu. Michal Rohoň pekne stíhal nažehľovať dresy.
Vlani sme písali, že sa nedarí posúvať reklamnú karavanu, ktorá tak trochu zamrzla, no videli sme mierne posuny. Je tam alegorický voz Cofidisu ako jej najdôležitejšia súčasť, no tento rok efektne pôsobilo aj armádne vozidlo spojené s VŠC Dukla. To bolo fajn. Karavanu v minulosti s veľkým ozvučením viedol one & only Roman Barényi, no tento rok sa model mierne upravil. Pri karavane ostali policajné motorky, ktoré na svoju prítomnosť upozorňovali policajným húkaním a Roman jazdil už medzi karavanou a konvojom, teda, aby fanúšikovia nemuseli čakať tých 20-30 minút v tichu, ale kdesi uprostred sa s informáciami o pretekoch objavilo jeho veľké auto. Aj vďaka karavane a Barényimu vidíme toľko fanúšikov popri cestách.
Pár rád organizátorom
Už vlani sme písali, že do špecifického rozpisu odporúčame zaznačiť umiestnenie pódia, pretože pretekári sa to často pýtajú a maséri nevedia, iba cyklistov akosi logicky posielajú niekam k cieľovej páske. Je to detail, ktorý môže pomôcť. Marketingovej stránke by zasa svedčali magnetové fólie (aké sa dávajú na auto) s logami jednotlivých dresov, ktoré by sa hodili na zem pred štartovú bránu a na dané pozície by sa postavili jednotliví držitelia dresov. Aktuálne na zemi nie je nič. Veľmi dobre to pôsobí na záberoch aj fotografiách na Tour de France. Stojí to pár eur a ešte tam dáte aj logo partnera. Zaujímavým vylepšením je aj veľký banner so špeciálnym dresom pri autobuse daného tímu, teda fanúšikovia vidia, že v tomto autobuse/tomuto tímu patrí líder celkového poradia či vrchárskej súťaže... A opäť tam bacnete logo partnera tej súťaže. Tieto tri vylepšenia sme odporúčali už vlani, no ani jedno nebolo zapracované.
V krátkosti spomenieme aj marketingovo zle vyzerajúci neutrálny mechanický servis, ktorý roky býva tak trochu na poslednom mieste. Je to niečo, čo je snaha vyriešiť zväzovými autami za takmer nulové náklady, čomu sa dá rozumieť. O.K. Ak pri viacerých záležitostiach píšeme, že majú preteky parametre World Tour, toto rozhodne nie. Rozumieme, že v tak profesionálnych pretekoch s dvomi mechanických autami pre väčšinu tímov nezohráva tento servis kľúčovú rolu, nedostatky sú viac-menej len marketingové. Je jasné, že platiť si Mavic, Shimano či Victoriu za zabezpečenie pretekov z čisto marketingových dôvodov nie je rozumné. Aj toto sa však už mení a dieru v strednej Európe chce zaplátať Marek Varhaňovský. Je možné, že o rok už budeme vidieť všetky tri autá v slušnej kvalite tak ako sa to na špičkové preteky patrí.
Vďaka za marketing a media "outside event"
Z hľadiska mediálneho zabezpečenia pretekov autor aj touto cestou veľmi pekne ďakuje všetkým svojim kolegom a spolupracovníkom, ktorí sa podieľali na tvorbe obrovského kvanta materiálu. Fotografom a kameramanom Igorovi, Jánovi, veľmi talentovanej Soni, ktorú radi vidíme v tíme s čoraz vyšším vekovým priemerom, aj ich vodičom motoriek Pavlovi s Petrom. Chlapi, ste profesionáli a vybudovali sme vysoký štandard. Som na vás hrdý! Veľká vďaka patrí strihačovi spravodajských videí Martinovi, druhému Petrovi za ich komentár, Jurajovi s Jakubom za textové prenosy i sumáre, Veronike za Twitter, preklady live priebehu i správu mediálneho Dropboxu, tretiemu Petrovi za preklady sumárov do angličtiny, Rastislavovi za technickú podporu a stovky odšoférovaných kilometrov v zložitom konvoji, Tomášovi i jeho ľuďom za web developing a Adam Beňo okrem moderovania tímových prezentáciískvelo zvládol aj náročné komentovanie streamov.
Ďakujeme za robotu aj Jakubovi na Instagrame, Michalovi za skvelé videá atmosféry aj pozvánky. Dávidovi Kaškovi, Samuelovi Tukovi aj Jakubovi Galovičovi ďakujeme, že neodmietli GoPro kamery a spolupracovali s nami naozaj príkladne! Aj keď sa nám prvý raz za päť rokov stalo, že sme prišli o jednu kameru. Ako vždy sme si vzájomne pomáhali aj so Samom Brečkom z RTVS. Karol Školník s jeho tímom opäť odviedol kus marketingovej roboty. A hoci tu na poslednom mieste, ale zďaleka nie v poslednom rade Kataríne Ďurkovej za príkladnú spoluprácu a obdivuhodný prístup k projektu, na ktorý môžeme byť hrdí.
V komentári sme mnoho dôležitých ľudí nespomenuli. Za úspechom týchto pretekov ale nemáme hľadať jednotlivcov, ale je to o poctivej tímovej práci od generálneho riaditeľa po posledného člena konvoja, ktorý mal tento rok opäť vyše 500 členov. Vďaka patrí sponzorom aj mestám, ktorí aj napriek zložitej situácii neodskočili od pretekov a prispeli svojimi financiami na ich uskutočnení.
Suma-sumárum, tieto preteky nemajú čo robiť v 1. kategórii UCI a mali by urobiť ďalší krok dopredu - vstúpiť do ProSeries. Podmienky UCI na to bohato spĺňajú - nie len na papieri. Opakovane to tvrdia tímy aj Bruno Valčić. Už sme si ale vyššie pomenovali dôvody, prečo tam zatiaľ organizátori nechcú ísť. Isteže to prináša svoje riziká i vyšší rozpočet a bez dlhodobejšieho kontraktu s Eurosportom to organizátori nebudú chcieť riskovať.
![]() |