Termín šestnásteho ročníka sa oproti predchádzajúcim posunul o týždeň. Tentoraz sa začínalo 9. mája. Celková dĺžka pretekov bola najväčšia v histórii, pätnásť etáp meralo spolu  2568 kilometrov. V Prahe nastúpilo na štart 115 cyklistov, z nich sa vzdalo 27. Priemerná rýchlosť najlepšieho jazdca dosiahla presne 40 km / hod.
 
Pred štartom sa prezentovalo 115 jazdcov z dvadsiatich krajín, vrátane budúcej cyklistickej veľmoci Austrálie. Svoje zastúpenie malo v štartovnej listine Anglicko,  Belgicko, Československo, Rumunsko, Maďarsko, Juhoslávia, Nemecká demokratická republika, Nórsko, Poľsko, Fínsko, Sovietsky zväz, Dánsko, Francúzsko, Maroko, Austrália, Bulharsko, Taliansko, Škótsko, Holandsko, jedného cyklistu vyslal do súťaže aj exotický Libanon. Tentoraz bol štart úvodnej etapy naplánovaný na 9. mája.
 
V pelotóne sa opäť objavilo množstvo zvučných mien. Po minuloročnom televíznom intermezze (nepretekal, ale pôsobil ako komentátor východonemeckej štátnej televízie) sa vrátil do role pretekára Gustav Adolf Schur. Od jeho taktickej vyzretosti a prehľadu si Nemci veľa sľubovali. Spolu s ním bol v tíme aj skúsený Weissleder. Sovieti mali v tíme popri ostrieľaných harcovníkoch (Kapitonov, Čerepovič) aj troch nováčikov. Ani v československom družstve nechýbali novici, premiéru mal aj Jan Smolík, ktorého čakali na Pretekoch mieru veľmi slávne dni. V bulharskej zostave pôvodne nechýbal Nenčo Christov, ktorý však nakoniec do Prahy nepricestoval. Oficiálnym dôvodom jeho neúčasti bola podľa bulharských činovníkov slabšia forma...
 
Dôkazom, že Preteky mieru si už vydobyli čestné miesto medzi svetovými cyklistickými podujatiami bol aj fakt, že na ne opäť závítal predseda Medzinárodnej cyklistickej únie UCI Talian Adriano Rodoni.
 
 
  1. etapa, okruh okolo Prahy, 117 km
 
Na strahovskom štadióne, kde mala cieľ úvodná etapa, sa rysoval divácky rekord. Už dva dni pred štartom bolo predaných vyše 40 000 lístkov, organizátori pevne verili, že celkový počet divákov na štadióne presiahne magickú cifru 100 000.  Aj okolo ciest, ktorými viedla trasa úvodnej etapy, sa čakali zástupy fanúšikov. Mnohým spravilo škrt cez rozpočet počasie. V posledných rokoch často potrápilo cyklistov aj fanúšikov, podobne to bolo aj tentoraz. Už pred štartom sa na oblohe kopili tmavé mraky, a keď sa pelotón pohol, akoby na povel začalo husto pršať. Navyše čerstvý vietor povieval jazdom priamo do tvárí.
 
Po pomerne pokojných úvodných kilometroch prišla prvá veľmi dôležitá fáza etapy, prvá horská prémia. Pelotón musel pred ňou zdolať približne štyristometrové prudké stúpanie. Motivácia vyhrať ju však bola obrovská, veď prvý cyklista na horskej prémii zinkasoval lákavú bonifikáciu. Tá sa logicky nezapočítavala do celkového času v etape, ale do klasifikácie jednotlivcov áno. O náročnosti stúpania svedčil aj fakt, že Maročan Lancini absolvoval kompletný kopec pešo, tlačiac svoj bicykel. V kopci šliapali všetci favoriti z plných síl, nakoniec preťal hrubú bielu čiaru na ceste ako prvý Matej Laczo. Slovák z Dubnice evidentne zaskočil všetkých súperov, veď až zhruba 10 metrov za ním dosiahli spomínaný bod  Gustav Adolf Schur a Viktor Kapitonov. Zatiaľ ale bojovali s nepriazňou šťasteny dvaja ďalší československí reprezentanti. Hasman čakal asi 30 sekúnd na mechanikov pre defekt, Volf spadol a nevládal sa vrátiť späť do hlavného poľa. Zato Hellera defekt nezastavil, po promptnej výmene kolesa sa znova prepracoval do početnej vedúcej skupiny. Z pelotónu postupne odpadlo vyše šesťdesiat pretekárov, keďže ťažké pasáže poriadne pretriedili štartovné pole. Vypadol z neho Dán Johansen, po tvrdom páde ho musela odviezť sanitka. V záverečných kilometroch sa niekoľko cyklistov pokúšalo nastúpiť a ujsť z veľkej vedúcej skupiny, ale nikomu sa to nepodarilo. Do legendárnej Brány borcov na Strahove sa naraz rútilo asi 40 cyklistov, okrem bravúrenho ovládania bicyklov potrebovali v závere aj štastie. Na dráhu štadióna sa ako prvý vyrútil Belgičan Haeseldonckx, tesne za ním Soviet Čerepovič, priam prilepený na jeho zadnom kolese. Na posledných päťdesiatich metroch Čerepovič fantasticky zrýchlil a s evidentným náskokom asi dvoch metrov vyhral.
 
Výsledky 1. etapy (jednotlivci): 1. Čerepovič (ZSSR) 3:04:53 hod. 2. Haeseldonck +0:30 min. (prví dvaja jazdci v etape získali bonifikáciu 3. Zielinski (Poľsko) +1:00 min...14. Doležal (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 1. etapy (družstvá): 1. ZSSR 9:17:39 hod. 2. Belgicko 3. Poľsko (obe družstvá rovnaký čas ako víťaz, bonifikácie pre jednotlivcov sa do klasifikácie družstiev nezapočítavali).
 
 
  1. etapa, Praha – Brno, 225 km
 
Už tradičná etapa z Prahy do Brna bola v minulých rokoch viackrát pohrebiskom nádejí československých reprezentantov, akoby úradovala záhadná vyššia moc. Tentoraz to nebolo také zlé. Do 150. kilometra sa v pelotóne neodohralo nič zásadné. Niekoľko cyklistov sa pokúsilo o úniky, ale žiaden nemal dlhé trvanie. Až na 150 kilometri sa vydala dopredu osemčlenná skupina. V nej mali až dvoch jazdcov Belgičania, ostatné tímy len po jednom. Vzornou spoluprácou si skupina vypracovala minútový náskok, lenže v pelotóne to začalo vrieť. Sovieti ani borci NDR rozhodne nechceli dopustiť, aby únik trval až do cieľa. Vyvinuli veľkú aktivitu na stíhanie vedúcej grupy, ktorej členovia cítili veľkú šancu výrazne si polepšiť v priebežnom hodnotení. Zdalo sa, že ich snaha môže priniesť ovocie, ale stíhacia formácia v posledných kilometroch priam letela a 3 kilometre pred cieľom dostihla unavených "utečencov". V záverečnom špurte sa nečakane vyšvihol na čelo mladý, len dvadsaťjedenročný Talian Antonio Tagliani. Napriek energickým útokom viacerých ďalších jazdcov si minimálny odstup ubránil až po cieľovú čiaru. Nasledovali výbuchy radosti víťaza, ktorý ešte dvadsať minút po dojazde pobehoval po dráhe a usmieval sa do objektívov desiatok fotografov. Na treťom mieste v hodnotení jednotlivcov figuroval náš Laczo a to sa pekných pár rokov nestalo. Samozrejme, pri pohľade na priebežné poradie sa nedalo čakať, že na skvelej pozícii vydrží Laczo dlhšie. Tesne za ním boli naskladané tie najťažšie kalibre, Schur, Ampler, Kapitonov...
 
Výsledky 2. etapy (jednotlivci): 1. Tagliani (Taliansko) 5:39:58 hod. 2. Haeseldonck (Belgicko) +0:30 min. 3. Ampler (NDR) +1:00 min....22. Smolík (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 2. etapy (družstvá): 1. NDR 17:02:54 hod. 2. ZSSR 3. Poľsko (rovnaký čas)....9. Československo +0:36 min.
 
Celkovo po 2. etape (jednotlivci): 1. Haeseldonck (Belgicko) 8:45:51 hod. 2. Čerepovič (ZSSR) +0:18 min. 3. Laczo (ČSSR) +0:18 min. 4. Schur (NDR) +0:30 min. 5. Ampler +0:59 min. 6. Kapitonov (ZSSR) +0:59 min.
Celkovo po 2. etape (družstvá): 1. NDR 28:43:54 hod. 2. Poľsko +0:55 min. 3. ZSSR +2:10 min....5. Československo +6:12 min.
 
 
  1. etapa, Hustopeče – Bratislava, časovka družstiev na 109 km
 
Veľmi atraktívna časovka družstiev mala pôvodne štartovať z Brna, ale niektoré úseky ciest mali nekvalitný povrch, čo pri predpokladanej vysokej rýchosti najlepších družstiev znamenalo risk. Orgaizátori teda miesto štartu presunuli a etapa sa tak skrátila z plánovaných 138 na skutočných 109 kilometrov.
 
Tímy štartovali v obrátenom poradí, s päťminútovými intervalmi. Ako posledné sa teda vydali na trať družstvá Poľska, ZSSR a NDR. Pre divákov to znamenalo vzrušujúce divadlo od začiatku až do konca. Počasie bolo prijateľné, ale v priebehu etapy prišiel krátky, intenzívny lejak. Po pár minútach bola obloha opäť jasná, a aj cesty rýchlo vyschli. Nebezpečenstvo šmykov tak zakrátko pominulo. Medzi prvými družstvami vyvolali veľkú pozornosť Taliani. Squadra azzura od štartu vyvinula vysokú rýchlosť a už po tridsiatich kilometroch dostihla Francúzov, ktorí štartovali o 5 minút skôr. Mladá zostava Talianska predviedla vynikajúci výkon a v konečnom účtovaní bola lepšia než napríklad oveľa skúsenejšie tímy Bulharska, Holandska, či Rumunska. Československá šestica tiež vstúpila do časovky s veľkou vervou a rýchlo dobehla silných Angličanov. Po polovici trasy doľahla na niektorých našich borcov únava, ukazovalo sa, že hlavná zodpovednosť za výkon bude na pleciach Hellera, Doležela a Smolíka. Táto spomínaná trojica mala evidentne najviac síl. Pre finálny čas tímu bol smerodatný čas tretieho jazdca v cieli. Naši cyklisti udržali výborné tempo až do cieľa, odmenou bolo cenné šieste miesto.
 
Súboje najlepších piatich družstiev nadchli tisíce divákov, lemujúcich cesty. Preteky vyvrcholili až v samotnom závere. Veľmi odhodlaní nastupovali na časovku borci Sovietskeho zväzu, ale výrazne ich zbrzdili nepredvídateľné okolnosti. Čerepovič s Viaravasom spadli, Kapitonova zdržal pád. Pochopiteľne, premietlo sa to do konečného času, Sovieti sa museli uspokojiť s tretím miestom. V skvelom štýle sa predviedli Poliaci, po kvalitnom úvode svoj výkon ešte vystupňovali a Sovietov prekonali o vyše minútu. Na trati ešte bolo posledné družstvo, partia NDR ukázala, že veľké úspechy v časovke družstiev na prestížnych podujatiach rozhodne neboli náhodou. Na všetkých medzičasoch bol tím NDR najlepší a aj sumárny čas prekonal všetkých súperov. O vysokej kvalite ich jazdy vypovedá aj priemerná rýchlosť, ktorá dosiahla 45,71 km / hod.
 
Mimochodom, jediný Libanončan v pretekoch, Ahmed Zahab, absolvoval celých 109 kilometrov sólovo, podľa pravidiel nesmel spolupracovať so žiadnym z tímov. Časovka mu trvala viac než tri a pol hodiny, ale diváci ho poháňali vpred búrlivým povzbudzovaním na celej trase.
 
Výsledky 3. etapy (družstvá): 1. NDR 2:23:21 hod. 2. Poľsko +0:55 min. 3. ZSSR +2:10 min. 4.-5. Taliansko a Belgicko, obaja +5:54 min. 6. Československo +6:00 min.
 
Celkovo po 3. etape (družstvá): 1. NDR 28:43:54 hod. 2. Poľsko +1:50 min. 3. ZSSR +4:10 min...5. Československo +6:12 min.
 
 
  1. etapa, Bratislava – Banská Bystrica, 201 km
 
V štvrtej etape sa diali vskutku nevídané veci, hlavne meno víťaza bolo úplne nečakané. Od štartu sa pelotón po kvalitných cestách rútil vysokou rýchlosťou, prvých 50 kilometrov zvládol za hodinu a štyri minúty. Ani potom tempo výraznejšie nepoľavilo, veď celú, dosť dlhú etapu, zvládol víťaz priemernou rýchlosťou 40 km / hod.
 
Československí reprezentanti zápasili s únavou aj nepredvídateľnými problémami. Trápiaceho sa Hasmana "dorazil" defekt, stratu na pelotón už nedohnal. Podobne dopadli aj Smolík, Volf a Laczo,  ktorí nabrali obrovské straty. Len Doležel zaznamenal relatívne prijateľný výsledok, aj keď aj on stratil vyše 6 minút. Matej Laczo bol po druhej etape na tretej priečke medzi jednotlivcami, teraz spadol o 50 miest nižšie...
 
Pelotón síce jazdil celú etapu svižne, ale našiel sa dostatok jazdcov, ktorí sa pustili do únikov. Najprv sa k tomu odhodlala osemčelnná skupina, boli v nej Rumuni Dumitrescu a Cosma, Taliani Macchi a Grassi, Belgičan Timmermann, Bulhar Georgiev, Poliak Beker a Soviet Olizarenko. Jazdci sa snažili spolupracovať, rovnocenne sa striedali v udávaní tempa, ale ich najväčší náskok predstavoval len 40 sekúnd. Keďže vo vedúcej grupe chýbali jazdci z čela klasifikácie, ich eminentným záujmom bolo únik zlikvidovať. Ale hlavní favoriti sa akosi nemali k činu, nuž sa do stíhačky pustili ďalší desiati jazdci. Medzi nimi ale neboli žiadne zvučné mená. Pred Žiarom nad Hronom sa obe skupiny spojili a zvýšili svoje šance na dotiahnutie úniku k zdarnému koncu. To sa im aj podarilo. V záverečnom špurte mal najviac síl Francúz Jean Pierre Gennet. Novinári sarkasticky poznamenali, že ich Gennet výdatne pošetril vo včerajšej časovke družstiev, ktorú Francúzi odšliapali v rekreačnom tempe. (Obsadili v nej až 16. miesto). Každopádne, Gennet šokoval fanúšikov aj súperov, po pamätnom výkone sa vyšvihol na čelo klasifikácie jednotlivcov. Samozrejme, dala sa čakať razantná odpoveď jeho silných súperov. "Zborná" na štvrtom, NDR na šiestom mieste medzi tímami, to by sa šéfovia poriadne hnevali…
 
Výsledky 4. etapy (jednotlivci): 1. Gennet (Francúzsko) 5:14:34 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +0:30 min. 3. Valčič (Juhoslávia) +1:04 min....33. Doležel (ČSSR) +6:36 min...74. Laczo +29:51 min...80. Hasman +29:51 min.
Výsledky 4. etapy (družstvá): 1. Rumunsko 15:47:05 hod. 2. Belgicko +0:04 min. 3. Taliansko +0:57 min.....13. Československo +1:02:55 hod.
 
Celkovo po 4. etape (jednotlivci): 1. Gennet (Francúzsko) 14:01:25 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +0:30 min. 3. Olizarenko (ZSSR) +1:04 min....28. Doležel (ČSSR) +6:54 min.....55. Laczo +29:09 min....56. Smolík (ČSSR) +29:49 min.
Celkovo po 4. etape (družstvá): 1. Belgicko 44:37:15 hod. 2. Poľsko +0:11 min. 3. Rumunsko +3:22 min. 4. ZSSR +6:47 min. 5. Taliansko +8:38 min. 6. NDR +10:09 min.
 
 
  1. etapa, Zvolen – Košice, 221 km
 
Pred dlhou a kopcovitou piatou etapou sa v kuloároch vzrušene diskutovalo o priebežných výsledkoch. Také zlé postavenie socialistických krajín ešte v histórii pretekov nenastalo. Odborníci sa ale zhodovali v názore, že Sovieti a východní Nemci urobia všetko pre to, aby nelichotivé umiestnenie výrazne vylepšili. Práve táto etapa im poskytovala skvelú príležitosť. Vedúci Belgičania, trénujúci prevažne na rovinách vo svojej vlasti, zrejme také kopce, aké ich čakali, ešte nevideli. Etape ešte pridalo na obtiažnosti horúce a dusné počasie.
 
Kľúčovým miestom etapy bolo veľmi náročné stúpenie na Sorožku, keďže v tých chvíľach už mal pelotón za sebou takmer 150 kilometrov. Počas "výšľapu" sa hlavné pole enormne natiahlo, množstvo pretekárov citeľne zaostávalo. Tí najlepší sa už spúšťali zo Sorožky dolu. Zjazd bol extrémne rýchly a nebezpečný, na úseku štyroch kilometrov cesta klesla o 300 výškových metrov. Chvíľková nepozornosť mohla znamenať fatálne následky. Asi 40 kilometrov pred cieľom razantne nastúpil Soviet Čerepovič, zareagovať na jeho atak stihli len Nemec Ampler, Belgičan Verhaegen a Talian Storai. Pelotón, vyčerpaný ťažkými predchádzajúcimi kilometrami, nebol schopný silnej štvorici kontrovať. Kvarteto si získalo k dobru až tri minúty a bolo takmer isté, že celý náskok hlavné pole nedokáže vynulovať. Keď sa už v diaľke črtali kontúry cieľových Košíc, asi dva kilometre pred štadiónom vyšpurtoval Ampler. Získal si náskok zhruba 200 metrov, a bolo jasné, že iba defekt alebo pád ho môže pripraviť o víťazstvo. Na dráhe štadióna Lokomotívy Košice už mohol Ampler zdraviť okolo 40 000 divákov zodvihnutými rukami. Hneď za ním si pre tridsaťsekundovú bonifikáciu došiel druhý v poradí etapy Verhaegen, ktorý si vybojoval žlté tričko. Belgičan všetkým ukázal, že aj borec z rovinatej krajiny môže zvládať náročné kopce.
 
Výsledky 5. etapy (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 6:08:11 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +0:59 min. 3. Storai (Taliansko) +1:31 min. 4. Čerepovič (ZSSR) +2:17 min.
Výsledky 5. etapy (družstvá): 1. NDR 18:34:47 hod. 2. Belgicko +0:26 min. 3. Taliansko +0:31 min. 4. ZSSR +1:17 min. 5. Československo +3:37 min.
 
Celkovo po 5. etape (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 20:11:05 hod. 2. Gennet (Francúzsko) +3:08 min. 3. Gawliczek (Poľsko) +3:23 min. 4. Olizarenko (ZSSR) +4:12 min....24. Doležal (ČSSR) +10:02 min....51. Laczo (ČSSR) +32:17 min....53. Smolík (ČSSR) +32:59 min.
Celkovo po 5. etape (družstvá): 1. Belgicko 63:12:28 hod. 2. Poľsko +3:22 min. 3. Rumunsko +6:43 min. 4. ZSSR 7:38 min...10. Československo +1:06:26 hod.
 
Pred ďalšou neľahkou etapou mal celý konvoj deň na oddych. Novinári štylizovali svoje hodnotiace články a unisono konštatovali, že zatiaľ sú preteky vzrušujúce a – veľmi prekvapujúce. Totálna dominancia socialistických krajín akoby ústúpila, súperi zo západu sú čoraz kvalitnejší a to dodáva súbojom na cestách nebývalé napätie. Belgičania nastupovali v modrých dresoch vedúceho tímu a ich tréner Lucien Acou otvorene priznal, že víťazstvo v klasifikácii družstiev je hlavným cieľom jeho zverencov. V žiadnej z dovtedajších piatich etáp neskončili Belgičania horšie ako na štvrtom mieste, a práve ich konzistentnosť bola hlavným faktorom, ktorý ich vyniesol na čelo poradia. Ale Belgičania nemali iba súdržný, vyrovnaný tím, veď Verhaegen v každej etape potvrdzoval, že je výnimočnou individualitou. Len skvelí cyklisti majú výsadu obliecť si žltý dres na Pretekoch mieru...
 
Z Belgicka sa rokmi stávala skutočná cyklistická veľmoc (v nasledujúcich rokoch sa ňou bezpochyby stalo), základňa tohto športu naberala na šírke. V roku 1963 už malo Belgicko 15 000 registrovaných cyklistov, a to ešte malo pred sebou fantastické roky Merckxa, ktorý pritiahol k cyklistike tisíce talentovaných belgických chlapcov.
 
Pred šiestou etapou bola najčastejšie kladenou otázkou – udržia si Belgičania líderskú pozíciu medzi družstvami?
 
 
  1. etapa, Prešov – Rzeszów, 185 km
 
Z Košíc sa celý konvoj pretekov presunul špeciálnym vlakom do Prešova, kde bol štart šiestej etapy. Od prvých kilometrov vyvíjali enormnú aktivitu družstvá Sovietskeho zväzu, Poľska a NDR. Ich zámer bol čiteteľný – otriasť vedúcou pozíciou Belgičanov. Na 15. kilometri sa vydali do úniku Kapitonov, Lux, Zielinski a Fornalczyk, ich kolegovia v pelotóne viditeľne brzdili snahu Belgičanov o stíhanie vedúcej štvorice. Silné zostavy v hlavnom poli síce udržali Belgičanov v odstupe, ale vytvoreniu stíhacej skupiny nezabránili. Za vedúcim kvartetom sa pustili Čerepovič, Kudra, Ampler, Gennet a aj dvaja naši jazdci Doležel s Hasmanom. Po asi tridsiatich kilometroch sa obe skupinky zlúčili. Teraz mala vedúca skupina už pätnásť členov a reálne predpoklady zakončiť svoj únik úspešne. Záver etapy prebehol na futbalovom štadióne v Rzeszówe pred zrakmi 20 000 divákov. Miestny hlásateľ informoval hľadisko o tom, čo sa práve deje na trati. Diváci boli v tranze, lebo o etapový triumf bojoval aj Poliak Fornalczyk. Do brány štadióna sa vrútila prakticky kompletná vedúca skupina, tesne predtým nastúpil Ampler, ale nepodarilo sa mu striasť sa súperov. V nádhernom špurte Zdeňek Hasman tesne predstihol Fornalczyka, Československo malo po dlhom čase opäť etapového víťaza!
 
Pomerne nenápadnému Francúzovi Gennetovi sa jeho snaha o stíhanie čelnej skupinky priam rozprávkovo zhodnotila. Na Verhaegena získal dostatočný počet sekúnd na to, aby sa obliekol do žltého dresu. Ale len necelé dve minúty za Gennetom číhal nebezpečný protivník, kvalitný vrchár, výborný tempár a skvelý špurtér Klaus Ampler...
 
Na Belgičanov doľahla kríza a trpko na ňu doplatili. Excelentný kolektívny výkon Poliakov ich pripravil o modré dresy, sen Belgičanov o triumfe tímu sa pomaly rozplýval. Navyše bezprostredne za nimi, doslova na dohľad, čakali na svoju šancu silné družstvá Sovietskeho zväzu a NDR.
 
Výsledky 6. etapy (jednotlivci): 1. Hasman (ČSSR) 4:45:45 hod. 2. Fornalczyk (Poľsko) +0:30 min. 3. Lux (NDR) +1:00 min. 4. Čerepovič (ZSSR) +1:01 min....15. Doležel (ČSSR) +1:01 min.
Výsledky 6. etapy (družstvá): 1. Poľsko 2. NDR 3. ZSSR, všetci 14:20:15 hod. 4. Československo +3:27 min.
 
Celkovo po 6. etape (jednotlivci): 1. Gennet (Francúzsko) 25:00:58 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) 0:29 min. 3. Ampler (NDR) +1:59 min......16. Doležel (ČSSR) +6:54 min....46. Laczo (ČSSR) +32:36 min.
Celkovo po 6. etape (družstvá): 1. Poľsko 77:36:05 hod. 2. Belgicko +3:32 min. 3. ZSSR +4:06 min. 4. NDR +6:21 min.....10. Československo +1:06:31 hod.
 
Po dôležitej šiestej etape čakal na všetkých cyklistov i sprievodné tímy presun do z Rzeszowa do 300 kilometrov vzdialenej Varšavy. Organizátori to vyriešili pragmaticky a elegantne, konvoju poskytli lôžkové kabíny v špeciálnom vlaku. Aj pre prevoz niekoľkých ton potrebného materiálu bolo v nákladných vozňoch vlaku viac miesta než v automobiloch.  
 
 
  1. etapa, okruh okolo Varšavy, 135 km
 
Po skvelom výkone Hasmana v predchádzajúcej etape boli československí fanúšikovia v napätí. Nedoplatí náš cyklista na únavu po vyčerpávajúcom dni? Hasman ich obavy rázne rozptýlil, opäť jazdil výborne a nechýbal na popredných priečkach v etape. Hlavné mesto Poľska bolo vo vytržení, domáci reprezentanti sa po fantastickej jazde obliekli do modrých dresov. Domáci "kibici" boli v prognózach optimistickí – poľský tím si vedenie udrží aj vo Varšave.
 
Trasa etapy bola dosť špecifická, na pelotón čakali tri rovnako dlhé okruhy, ktoré sa zakaždým začínali aj končili na futbalovom štadióne. Každý prejazd atletickou dráhou bol aj šprintérskou prémiou. Napratanému hľadisku (100 000 divákov) tak organizátori ponúkli atraktívne momenty. Trasa viedla aj priamo ulicami Varšavy, kde boli zhromaždené desaťtisíce divákov. Okruh bol technicky náročný, desiatky ostrých zákrut a miestami zúžené cesty si vyžadovali majstrovské ovládanie bicyklov. Zároveň mali fanúšikovia cyklistov na mnohých miestach len pár metrov od seba. Na rovinatej trase neboli predpoklady na veľa úspešných únikov. Hlavné pole šliapalo vyše 100 kilometrov pohromade. Až 10 kilometrov pred cieľom sa vyformoval vpredu únik s dobrými predpokladmi na úspech. Jeho účastníkmi boli Talian Nardella, Juhoslovan Boltežar, Škót McNaught a Belgičan Reybrouck. Žiaden zo štvorice nefiguroval vyššie v klasifikácii, favoriti v pelotóne nemali dôvod plytvať silami. Kvarteto na čele si vypracovalo vyše minútový náskok a zdalo sa, že víťaz vzíde práve z toho úniku. Napokon bolo všetko inak. V posledných zhruba piatich kilometroch sa akoby švihnutím čarovného prútika pelotón zázračne prebudil a začal razantne prenasledovať utečencov. Poslednú fázu etapy absolvoval rýchlosťou okolo 48 km / hod. Nečudo, že z náskoku štvorice rapídne ubúdalo a tesne pred štadiónom sa únik skončil.
 
O víťazovi sa rozhodovalo v napínavom špurte, v ktorom bol opäť jedným z hlavných protagonistov náš Hasman. Tentoraz však nedosiahol na víťazstvo, po fantastickom súboji ho o pár centimetrov predstihol Nemec Appler. V žltom drese ostal Francúz Gennet, tesne stíhaný Belgičanom Verhaegenom a Nemcom Amplerom.
 
Výsledky 7. etapy (jednotlivci): 1. Appler (NDR) 3:03:16 hod. 2. Hasman (ČSSR) +0:30 min. 3. Hasseldonckx (Holandsko) +1:00 min.
Výsledky 7. etapy (družstvá): 1. Československo 9:12:48 hod. 2. Poľsko 3. Rumunsko (obe družstvá rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 7. etape (družstvá): 1. Poľsko 86:48:53 hod. 2.Belgicko 3:34 min. 3. ZSSR +4:16 min....9. Československo +1:06:31 hod.
 
 
8.etapa, Varšava – Toruň, 225 km
 
Pomerne dlhá ôsma etapa priniesla dôležitú zmenu, vymenil sa totiž držiteľ žltého trička. Jazdilo sa veľmi aktívne, hlavne jazdcov NDR a Sovietskeho zväzu bolo často vidieť v popredí. Avšak "modrí" Poliaci boli po celý čas v strehu a pozorne si strážili líderskú pozíciu medzi družstvami. Už na 17. kilometri odstúpil z pretekov muž v žltom drese Gennet, ktorého veľmi trápil vred na sedacej časti tela. Bolesti boli podľa neho priam neznesiteľné a Francúz pokračovať nemohol.
 
Prvý vážnejší únik prišiel skoro, už na dvadsiatom kilometri. Pustil sa do neho Schur (NDR), doplnil ho Green (Dánsko). Obaja udržiavali rezké tempo, poctivo sa striedali na špici a pomaličky si budovali čoraz výraznejší náskok. Po dvadsiatichpiatich kilometroch mali pred „balíkom" k dobru  1:10 minúty. Medzitým cesty pokropil krátky, ale hustý dážď a na klzkej vozovke sa dostal do šmyku Talian Nardello. Pri škaredom páde si rozbil hlavu a s podozrením na otras mozgu musel okamžite putovať do nemocnice. Preteky sa tak pre neho skončili. Prvú šprintérsku prémiu ukoristil Schur pred Greenom, v ďalšom priebehu etapy pelotón razantne zvýšil tempo, kým dvojica vpredu nie. Náskok Schura s Greenom sa začal zmenšovať a z hlavného poľa odskočila pätica jazdcov, ktorí ich začali systematicky stíhať. Megyerdi (Maďarsko), Shea (Anglicko), McGurie (Škótsko), Ardellanu (Rumunsko) a Verhaegen (Belgicko) najprv stihli dobehnúť dvojicu na čele, ale po ďalších niekoľkých kilometroch aj ich "zhltol" pelotón. Po tiahlom, nie veľmi príkrom stúpaní, nasledovala prémia v Szpetele, ktorú vyhral Kapitonov (ZSSR) pred Schurom (NDR). Tesne po minutí méty 180 kilometrov sa na čele znova vytvorila úniková grupa, boli v nej Čerepovič (ZSSR), Fornalczyk (Poľsko), Brünig (NDR), Storai (Taliansko), Woodburn (Anglicko), Ziegler (Rumunsko) a Bobekov (Bulharsko). Skupina si rýchlo vypracovala viac než minútový odstup, ale postupne začala strácať sily a pelotón ju sťahoval. Na 200. kilometri boli už aktéri úniku roztrúsení a hlavné pole ich jedného po druhom pohlcovalo. Vyzeralo to tak, že diváci na štadióne v Toruni budú svedkami masového špurtu, ale nestalo sa tak. Ešte pre záverom etapy sa vytvoril rozhodujúci únik s veľmi silným obsadením. Ampler (NDR), Dumitrescu (Rumunsko), Verhaegen (Belgicko). Andreoli (Taliansko) a Gawliczek (Poľsko) v záverečných kilometroch doslova leteli a pelotón ich už dostihnúť nestihol. V špurte dominoval Ampler pred výborným špurtérom Dumitrescom a Andreolim. Verhaegen síce tesne nedosiahol na stupne víťazov, ale smútiť nemusel. Opäť si prinavrátil žltý dres.
 
Výsledky 8. etapy (jednotlivci): 1.Ampler (NDR) 5:21:27 hod. 2. Dumitrescu (Rumunsko) +0:37 min. 3. Andreoli (Taliansko) +1:02 min. 4. Verhaegen (Belgicko) +1:02 min....15. Volf (ČSSR) +2:00 min...20. Doležel (ČSSR)....26. Hasman (ČSSR) obaja +2:09 min.
Výsledky 8. etapy (družstvá): 1. Poľsko 16:08:22 hod. 2. Belgicko +0:09 min. 3. Rumunsko +0:20 min...6. Československo +2:17 min.
 
Celkovo po 8. etape (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 33:26:06 hod. 2. Ampler (NDR) +2:34 min. 3. Gennet (Francúzsko) 2:35 min....14. Doležel (ČSSR) +9:38 min....40. Hasman (ČSSR) +35:19 min...42. Heller (ČSSR) +36:20 min...46. Laczo (ČSSR) +38:07 min.
Celkovo po 8. etape (družstvá): 1. Poľsko 102:57:15 hod. 2. Belgicko +3:47 min. 3. ZSSR +6:42 min....9. Československo +1:06:51 hod.
 
 
  1. etapa, Toruň – Poznaň, 152 km
 
Ešte pred štartom deviatej etapy nastúpil na leteckú linku Varšava – Miláno taliansky reprezentant Nardello. Pri páde utrpel hlbokú tržnú ranu na hlave, ktorú mu vo varšavskej nemocnici muesli zošiť. Vyšetrenia síce vylúčili závažnejšiu traumu, ale lekári mu ďalšie pretekanie zakázali. Rovnaký osud postihol aj Sovieta Pavlova, ten však neletel k zemi vlastným pričinením. Vynikajúci špurtér doplatil na ľahkovážnosť vodičov sprievodných áut, ktorí zatarasili na chvíľu cestu a Pavlov už vo veľkej rýchlosti nedokázal včas zabrzdiť a zabrániť zrážke.
 
Etapa bola pomerne krátka, bez náročnejších kopcov, a tak mala väčšinou pokojný priebeh. Aj keď na čele pretekov sa striedali v rýchlom slede mnohí jazdci, žiaden významný únik dlho neprišiel. Keď sa už zdalo, že do cieľa dorazí spoločne väčšina cyklistov, 15 kilometrov pred cieľom predsa len unikla z pelotónu postupne štvorica borcov – Dán Petersen, Bulhar Bobekov, Talian Andreoli a československý reprezentant Volf. Kým súperi zaregistrovali ich atak, bolo už na stíhanie neskoro. Pelotón viditeľne rezignoval, kvarteto si rýchlou jazdou vybudovalo asi minútový náskok, s ktorým došlo až do cieľa. Vo finiši bol najúspešnejší Andreoli pred dvojicou Dánov, pre Volfa zostalo už iba nevďačné štvrté miesto.  
 
Výsledky 9. etapy (jednotlivci): 1. Andreoli (Taliansko) 3:41:22 hod. 2. Green (Dánsko) +0:30 min. 3. Pedersen (Dánsko) +1:00 min. 4. Volf (ČSSR) +1:00 min....10. Smolík (ČSSR) +2:02 min....24. Hasman (ČSSR) +2:02 min...69. Heller (ČSSR) +3:17 min.
Výsledky 9. etapy (družstvá): 1. Dánsko 11:08:08 hod. 2. Československo +1:02 min. 3. Taliansko +1:02 min.
 
Celkovo po 9. etape (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 37:11:32 hod. 2. Ampler (NDR) +0:32 min. 3. Vyncke (Belgicko) +1:50 min....13. Doležel (ČSSR) +7:36 min....37. Hasman (ČSSR) +33:07 min....39. Heller (ČSSR) +34:18 min.
Celkovo po 9. etape (družstvá): 1. Poľsko 114:07:27 hod. 2. Belgicko +3:47 min. 3. ZSSR +6:42 min...9. Československo +1:06:42 hod.
 
 
  1. etapa, Poznaň – Zielona Gora, 123 km
 
V kratučkej desiatej etape sa držal pelotón pospolu, aj keď pokusov o úniky sa vyskytlo niekoľko, žiaden z nich nemal dlhšie trvanie. Rozhodujúce momenty sa udiali pár stoviek metrov pred bránou na štadión a na jeho atletickej dráhe. Z masy jazdcov, rútiacich sa veľkou rýchlosťou k cieľu, sa na čelo tesne pred štadiónom prepracovali Fornalczyk s Kapitonovom. Ich náskok bol len pár metrov, ešte zďaleka nemali vyhrané. Poľský reprezentant bojoval o víťazstvo, hľadisko hučalo. Aj náš Smolík bol v popredí, ale v tlačenici bezprostredne po vjazde na štadión neudržal balans a spadol. Nádeje na skvelý výsledok boli fuč. Cez Fornalczyka sa v záverečných desiatkach metrov prehnali ôsmi súperi, ale ďalší z Poliakov predsa len priviedol svojich krajanov na tribúnach do vytrženia. Beker sa v závere vyhupol na čelo a v dramatickom finiši triumfoval. Z minima vyťažil maximum Belgičan s krkolomným menom Hasseldonckx. Ešte tridsať metrov pred cieľovou čiarou bol vari na  piatom mieste, potom priam explodoval a uchmatol si druhú priečku. Sľubné vyhliadky mal aj náš Hasman, no v záverečnej tlačenici radšej neriskoval a zostal tesne pod pódiom.
 
Výsledky 10. etapy (jednotlivci): 1. Beker (Poľsko) 2:58:27 hod. 2. Hasseldonckx (Belgicko) +0:30 min. 3. Pedersen (Dánsko) +1:00 min. 4. Hasman (ČSSR) +1:00 min....14. Volf (ČSSR) +1:00 min...29. Laczo (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 10. etapy (družstvá): 1. Belgicko 2. Dánsko 3. Poľsko 4. Československo 5. ZSSR (všetci rovnaký čas 8:58:21 hod.)
 
Celkovo po 10. etape (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 40:10:59 hod. 2. Ampler (NDR) +0:32 min. 3. Vyncke (Belgicko) +1:50 min....13. Doležel (ČSSR) +7:36 min....37. Hasman (ČSSR) +33:17 min. 38. Heller (ČSSR) +34:18 min....42. Laczo (ČSSR) +46:05 min.
Celkovo po 10. etape (družstvá): 1. Poľsko 123:05:48 hod. 2. Belgicko +3:47 min. 3. ZSSR +6:42 min...9. Československo +1:07:46 hod.
 
Pred jedenástou etapou prišiel všetkým vhod voľný deň. Žurnalisti zoštylizovali krátke sumáre a zhodli sa v názore, že o ničom ešte nie je rozhodnuté. Odstupy prvých troch medzi jednotlivcami i družstvami neboli veľké, presuny v oboch poradiach boli vysoko pravdepodobné. Zatiaľ preteky vzdalo 21 cyklistov, priemerná rýchlosť odjazdených desiatich etáp dosiahla solídnych 40,2 km / hod. Zaujímavým zjavom pretekov bol Belgičan Hasseldonckx. Menšie krízy v štvrtej a šiestej etape ho síce odstavili z boja o žltý dres, ale jazdil veľmi aktívne, často bodoval na rýchlostných prémiách a aktuálne jazdil vo fialovom drese najaktívnejšieho pretekára. Nazbieral 88 bodov, kým druhý Hasman iba 31, tretí Ampler s Čerepovičom po 30.
 
 
  1. etapa, Zielona Gora – Görlitz, 175 km
 
Jedenásta etapa bola nadmieru zaujímavá, prakticky nepretržite sa diali veci, ktoré držali tisíce divákov okolo ciest v napätí. Jazdilo sa dosť rýchlo, pokusov o úniky bolo nadostač, ale v závere to bolo galapredstavenie jediného muža. Početná vedúca skupina už mala nadohľad cieľový Görlitz, keď z nej vyrazil obrovskou rýchlosťou Viktor Kapitonov, excelentný taktik a stratég. Aj tentoraz si na útok vybral optimálny moment. Kým sa súperi zorientovali, mal dostatočný náskok na to, aby sa za jeho zadné koleso nikto nezavesil. Posledné štyri kilometre šliapal Kapitonov v časovkárskom štýle osamotený na špici a pripomenul fanúšikom svoj triumf spred piatich rokov. V tom istom meste vtedy vyhral vo veľmi podobnom štýle. Tiež zaútočil v uliciach mesta, tiež sa oddelil od všetkých konkurentov, tiež dotiahol svoju sólovú jazdu k víťazstvu.
 
Výsledky 11. etapy (jednotlivci): 1. Kapitonov (ZSSR) 4:15:20 min. 2. Grassi (Taliansko) +0:38 min. 3. Lefranc (Francúzsko) +1:12 min....12. Volf (ČSSR) +1:37 min...22. Doležel (ČSSR) +1:47 min...34. Heller (ČSSR) +1:47 min.
Výsledky 11. etapy (družstvá): 1. ZSSR 12:50:14 hod. 2. Taliansko +0:08 min. 3. Francúzsko +0:14 min. 4. Československo +0:37 min.
 
Celkovo po 11. etape (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 44:27:56 hod. 2. Ampler (NDR) +0:32 min. 3. Vyncke (Belgicko) +1:50 min....13. Doležel (ČSSR) +7:36 min...37. Hasman (ČSSR) +33:13 min.
Celkovo po 11. etape (družstvá): 1. Poľsko 135:56:39 hod. 2. Belgicko +3:47 min. 3. ZSSR +6:05 min. 4. NDR +7:29 min....9. Československo +1:07:46 hod.
 
  1. etapa, Bautzen – Drážďany, 57 km, časovka jednotlivcov
 
Dlhá časovka jednotlivcov bola skutočnou etapou pravdy. Cyklisti už mali v nohách takmer 1900  kilometrov, tí najlepší museli siahnuť až na dno rezervoáru síl. Ale všetci šliapali až na "podlahu", veď priemerná rýchlosť dosiahla neuveriteľných 43,5 km / hod. Väčšina jazdcov podala vynikajúce výkony, už aj preto, že počasie bolo veľmi prívetivé. Napoludnie ukazoval teplomer ideálnych 25 stupňov Celzia...
 
Jazda proti chronometru bola vždy silnou stránkou cyklistov NDR a potvrdili to aj tentoraz. Mladý, dvadsaťdvaročný Klaus Ampler, doslova prevalcoval kompletnú konkurenciu. Druhého Poliaka Zielinskeho porazil o 1:39 minúty a 57 kilometrov prefrčal priemernou rýchlosťou 43,48 km / hod! Jeho výkon bol ešte pozoruhodnejší pri porovnaní trebárs s československými reprezentantmi. Najlepší z nich Smolík mal na Amplera stratu 4:49 min. Ampler mal veľkú motiváciu zajazdiť čo najlepšie. Dosť nelogicky totiž aj víťaz časovky zinkasoval minútovú bonifikáciu ako najlepší jazdec v bežnej etape s hromadným štartom! Pravda, aj bez nej by Ampler v priebežnej klasifikácii jednotlivcov Verhaegena predbehol.
 
Nemeckí fanúšikovia mohli byť vo vytržení, Ampler štartoval minútu pred žltým Verhaegenom a po dojazde na dráhe drážďanského štadióna ešte hodnú chvíľu čakali na Belgičana. Ten síce obsadil v časovke výborné štvrté miesto, ale na Amplera stratil vyše dve minúty a po jeho dojazde bolo všetkým jasné, že žlté tričko má nového majiteľa.
 
Výsledky 12. etapy (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 1:17:39 hod. (vrátane minútovej bonifikácie) 2. Zielinski (Poľsko) +2:09 min. (30 sekúnd bonifikácie) 3. Dumitrescu (Rumunsko) +3:13 min. 4. Verhaegen (Belgicko) +3:14 min. 5. Schur (NDR) +3:41 min. 6. Timmermann (Belgicko) +3:52 min.
Výsledky 12. etapy (družstvá): 1. NDR 4:01:45 hod. 2. Belgicko +2:32 min. 3. Poľsko +4:00 min. 4. ZSSR +5:55 min. 5. Rumunsko +7:52 min. 6. Československo +9:51 min.
 
Celkovo po 12. etape (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 45:46:07 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +2:42 min. 3. Vyncke (Belgicko) +5:32 min. 4. Dumistrescu (Rumunsko) +7:01 min. 5. Timmermann (Belgicko) +9:10 min....14. Doležel (ČSSR) +13:31 min...37. Hasman (ČSSR) +40:43 min...39. Heller (ČSSR) +40:58 min. 40. Smolík (ČSSR) +42:02 min. 41. Laczo (ČSSR) +42:14 min.
Celkovo po 12. etape (družstvá): 1. Poľsko 140:02:24 hod. 2. Belgicko +2:19 min. 3. NDR +3:29 min. 4. ZSSR +8:00 min...9. Československo +1:13:37 hod.
 
 
  1. etapa, Drážďany - Erfurt, 245 km
 
Zrejme najťažšia etapa celého ročníka vzbudzovala rešpekt už svojou dĺžkou. Nayvše bolo na jej trase viacero ťažkých stúapní. Po predchádzajúcej dlhej časovke to bola tvrdá previerka vôle a kondície všetkých jazdcov. Pár kilometrov po štarte prišiel prvý ťažký kopec, ktorý predznamenal priebeh celej etapy. Hneď tu sa začal pelotón trhať, vznikalo množstvo menších skupín, v ktorých každý cyklista musel šliapať "za svoje". Trápila ich aj horúčava, tepota vystúpila až na 28 stupňov Celzia. Okolo stého kilometra jazdila na čele dvadsaťtričlenná skupina, v ktorej bolo mnoho excelentných borcov. Grupa mala predpoklady vydržať v úniku až do cieľa. Boli v nej až štyria Sovieti (Kapitonov, Olizarenko, Lebedev a Čerepovič), štyria reprezentanti NDR (Appler, Schur, Weissleder i žltý Ampler), štyria Belgičania (Verhaegen, fialový Haesseldonckx, Timmermann a Vyncke), po dvaja Poliaci a Bulhari (Zielinski, Kudrov, resp. Georgiev, Bobekov) a ďalší siedmi cyklisti, vrátane nášho Doležela. Zvučnými menami nabitá skupina šliapala strojovým tempom, bolo jasné, že zvyšok pelotónu proti nej nemá šancu. Na 180. kilometri unikla trojica Ampler, Olizarenko, Georgiev, získala si síce polminútový náskok, ale rýchlo ho stratila. Za nimi totiž "úradovali" hlavne Čerepovič, Kapitonov a Schur, ktorí držali fantastické tempo. Belgičania sa držali v závetrí, na špici prakticky nestriedali a hlavne Hasseldonckx sa evidentne šetril na záverečný špurt. Škrt cez rozpočet mu rázne spravili Ampler s Lebedevom. V posledných pätnástich kilometroch vyvinuli extrémnu rýchlosť a vzdialili sa všetkým borcom z vedúcej skupiny. Hlásateľ na štadióne vzrušene informoval divákov, že náskok dvojice je výrazný a o víťazovi sa rozhodne medzi Amplerom a Lebedevom. Fanúšikovia boli v očakávaní skvelého súboja, obaja hlavní aktéri boli vynikajúcimi špurtérmi. Ale zaúradovala smola, už v uliciach Erfurtu, na úseku po dlažobných kockách, mal Ampler defekt. Lebedevovi tak spadlo víťazstvo do lona. Klaus Ampler nemusel vôbec smútiť. Dve etapy pred koncom si na čele poradia vytvoril výrazný náskok a víťazstvo medzi jednotlivcami mal prakticky isté.
 
Výsledky 13. etapy (jednotlivci): 1. Lebedev (ZSSR) 6:03:42 hod. 2. Ampler (NDR) +1:07 min. 3. Schur (NDR) +2:56 min. 4. Kudra (Poľsko) +2:56 min. 5. Čerepovič (ZSSR) +2:56 min....19. Doležel (ČSSR) +4:20 min...31. Heller (ČSSR) +13:49 min....35. Volf (ČSSR) +14:05 min.
Výsledky 13. etapy (družstvá): 1. ZSSR 18:17:54 hod. 2. NDR +0:47 min. 3. Belgicko +5:38 min...8. Československo +25:26 min.  
 
Celkovo po 13. etape (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 51:50:56 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +6:21 min. 3. Vyncke (Belgicko) +7:45 min. 4. Dumitrescu (Rumunsko) +8:57 min...13. Doležel (ČSSR) +16:42 min...32. Heller (ČSSR) +53:40 min.
Celkovo po 13. etape (družstvá): 1. NDR 158:24:34 hod. 2. Belgicko +3:41 min. 3. ZSSR +3:44 min....9. Československo +1:34:47 hod.
 
 
  1. etapa, Erfurt – Magdeburg, 202 km
 
Predposledná etapa bola bez debaty najdramatickejšia, ale inak, ako by si priaznici cyklistiky želali. V záverečných metroch boli diváci na štadióne v Magdeburgu svedkami ozajstného thrilleru, v špurte videli škaredý hromadný pád.
 
Hneď v úvodnom kilometri postihol pelotón pád vari dvadsiatich cyklistov. Najhoršie obišiel Poliak Chitej, zlomil si kľúčnu kosť a musel sa vzdať. Veľmi mrzuté, lebo dovtedy odvádzal dobrý výkon a koniec pretekov bol takpovediac na dohľad. Ostatní aktéri havárie s menšími odreninami pokračovali v jazde. Kolízia akoby predzamenala, že v tejto etape bude komplikácií a nepríjemností viac než dosť.
 
Vysiľujúce kopce boli súčasťou štrnástej etapy a odohrali sa v nich aj viaceré menšie drámy. Zrejme najťažšou pasážou etapy bol úsek pred treťou horskou prémiou na Kyffhäuser. Stúpanie malo dĺžku 5 kilometrov, na nich museli jazdci prekonať prevýšenie 400 metrov. Kľukatá cesta uprostred hustého lesa sa vinula nahor ako had, na vrchol kopca viedlo 25 ostrých zákrut. Aj tie vyčerpaným cyklistom odoberali sily. Svoje nesporné vrchárske kvality opäť demonštroval náš Laczo, vpred ho poháňala aj vidina minútovej bonifikácie pre víťaza horskej prémie. Napokon na ňu nedosiahol, stala sa korisťou Poliaka Gawliczeka, ktorý sa v kopcoch cítil ako ryba vo vode. Aj na Sorožku, ťažký kopec ešte na československom území sa vyšplhal ako prvý. Po zdolaní stúpania nebol čas na výdych, pred jazdcami bol zjazd, ktorý tiež stál za to. Viedol totiž znova krútiacou sa cestou s 36 ostrými zákrutami. Ozajstná skúška techniky jazdy.
 
Horské pasáže povydeľovali silných od tých slabších, ale relatívne v pohode ich zdolali aj vychýrení špurtéri. V posledných desiatach kilometrov ešte niektorí jazdci našli sily na úniky. Viaceré z nich sa skončili neúspechom, ale ten rozhodujúci vydržal až do cieľa. Ocitlo sa v ňom osem jazdcov tej najvyššej kvality, medzi ktorými sa rozhodovalo v dramatickom záverečnom špurte. Priamo na atletickej dráhe štadióna rozkmitali ôsmi cyklisti svoje pedále na maximum. V čele bol ešte v poslednej zákrute, asi 150 metrov pred cieľom, Soviet Čerepovič. Mal náskok vari dvoch metrov, veľkú rýchlosť a všetky predpoklady etapu vyhrať. Len na zlomok sekundy sa obzrel cez plece, aby si skontroloval súperov a vtedy sa to stalo. Predné koleso sa mu škrtlo o nizučký betónový obrubník a sovietsky reprezentant preletel cez riadidlá svojho bicykla. Vzápätí do neho narazil Nemec Appler, na škvaru dráhy sa porúčali aj Talian Andreoli a Poliak Kudra. Všetci mali výborné šance postaviť sa na stupne víťazov, lenže napokon na nich nestál ani jeden z nich. Osud prisúdil víťazstvo Belgičanovi Verhaegenovi, druhé miesto Amplerovi, tretie mladému, dvadsaťročnému Bulharovi Bobekovovi.
 
Výsledky 14. etapy (jednotlivci): 1. Verhaegen (Belgicko) 5:26:37 hod. 2. Ampler (NDR) +0:30 min. 3. Bobekov (Bulharsko) +1:00 min....9. Smolík (ČSSR) +1:20 min...20. Doležel (ČSSR) +1:30 min.
Výsledky 14. etapy (družstvá): 1. Belgicko 16:23:11 hod. 2. NDR +0:20 min. 3. ZSSR +0:20 min....6. Československo +4:10 min.
 
Celkovo po 14. etape (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 57:18:03 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +5:51 min. 3. Vyncke (Belgicko) +10:35 min...11. Doležel (ČSSR) +17:32 min....28. Heller (ČSSR) +58:00 min.
Celkovo po 14. etape (družstvá): 1. NDR 174:48:05 hod. 2. Belgicko +3:21 min. 3. ZSSR +3:44 min....8. Československo +1:38:37 hod.
 
 
  1. etapa, Magdeburg – Berlín, 188 km
 
Pár minút po dojazde poslednej etapy šestnásteho ročníka pretekov mieru skandovalo 60 000 divákov na berlínskom štadióne – Ampler! Ampler! O chvíľu oslavovali aj Schura a ďalších členov víťazného družstva NDR. Všetky najprestížnejšie tituly získali domáci reprezentanti, aj keď v priebehu pretekov to v jednej fáze vúbec nevyzeralo na ich triumf.
 
Záverečné dejstvo viedlo po trase rovnej ako stôl, väčšie časové rozdiely sa nedali čakať. Ampler mal žlté tričko isté, tím NDR modré dresy v podstate tiež. Aj preto sa celá etapa niesla v pokojnom duchu. V podstate po celej trase šliapal pelotón pohromade, až v záverečných štyridsiatich kilometroch sa veľký balík potrhal a začalo sa skutočne pretekať. Na štadión Waltera Ulbrichta v Berlíne dorazila ako prvá skupina s 25 členmi, ktorá nechala ostatných súperov za sebou. Krajší záver pretekov si asi ani nemohol želať sympatický Talian Tagliani, ktorý v špurte s prehľadom zvíťazil, keď nedal ani náznak šance druhému Belgičanovi Hasseldonckxovi, ani tretiemu Poliakovi Zielinskemu. V súťaži družstiev vyhralo túto etapu Československo, ktoré malo v prvej desiatke až troch zástupcov. Hasman síce siahal na stupne víťazov, ale nakoniec skončil štvrtý, Smolíkovi patrilo šieste a Volfovi desiate miesto. "Strieborný" Hasseldonckx sa prezentoval svojou typickou taktikou. Počas celej etapy sa viezol v závetrí, v úniku ani raz nestriedal a vo finiši mal dostatok síl. Druhé miesto bolo síce pekné, lenže veľa sympatií si nezískal...
 
Výsledky 15. etapy (jednotlivci): 1. Tagliani (Taliansko) 4:34:48 hod. 2. Hasseldonckx (Belgicko) +0:30 min. 3. Zieleinski (Poľsko) +1:00 min. 4. Hasman (ČSSR) +1:00 min.
Výsledky 15. etapy (družstvá): 1. Československo 13:47:24 hod. 2. Taliansko 3. Belgicko 4. Rumunsko 5. ZSSR (všetci rovnaký čas ako víťaz)
 
Celkovo po 15. etape (jednotlivci): 1. Ampler (NDR) 61:53:51 hod. 2. Verhaegen (Belgicko) +5:59 min. 3. Vynske (Belgicko) +8:35 min. 4. Dumitrescu (Rumunsko) +10:05 min. 5. Čerepovič (ZSSR) +12:05 min. 6. Timmermann (Belgicko) +12:53 min. 7. Kudra (Poľsko) +13:05 min. 8. Kapitonov (ZSSR) +13:35 min. 9. Olizarenko (ZSSR) +15:46 min. 10. Schur (NDR) +16:41 min. 11. Doležel (ČSSR) +17:12 min...28. Heller (ČSSR) +58:36 min....38. Smolík (ČSSR) +1:10:17 hod. ...40. Hasman +1:15:46 hod.
Celkovo po 15. etape (družstvá): 1. NDR 188:35:29 hod. 2. Belgicko +3:21 min. 3. ZSSR +3:44 min. 4. Poľsko +5:18 min. 5. Rumunsko +28:34 min....8. Československo +1:38:37 hod.
 
Víťaz klasifikácie jednotlivcov Klaus Ampler sa stal vo svojej vlasti športovcom roka 1963. Po skončení aktívnej kariéry v roku 1970 sa stal trénerom reprezentačného družstva NDR. Členmi veľmi úspešného tímu boli aj dvaja synovia slávnych otcov, Amplerov syn Uwe a syn Gustava Adolfa Schura Jan. Na letnej olympiáde 1988 v Soule boli obaja členmi tímu v časovke družstiev na 100 kilometrov, v ktorej získali zlato. Okrem toho Olaf Ludwig v Soule triumfoval v cestných pretekoch jednotlivcov.
 
 
Informácie čerpáme z návštev knižníc a zdrojom tohto ročníka je denník Pravda.