Orlen Nations Grand Prix ako elitné preteky pre kategóriu do 23 rokov nemajú dlhú históriu, no rodina Langovcov sa podujala organizovať takéto preteky so svojim know-how i ľuďmi, ktorí robia Okolo Poľska, teda majú skúsenosti s veľmi veľkými pretekmi. Jazdia sa od roku 2019, no doteraz to boli dve etapy, až tento ročník má prvý raz veľký charakter so štartom v Maďarsku, prechodom cez Slovensko a finišom v Poľsku na päť dní.
Ten prvý sa šiel z juhomaďarského mesta Kaposvár k Balatónu do Balatonföldváru. Bola to rovinatá až mierne zvlnená etapa na 132 kilometrov s dojazdom do kratučkého kopca dlhého 800 metrov. Zaujímavosťou je, že v týchto pretekoch na trase nie sú žiadne prémie, teda nebojuje sa ani o bodovací či vrchársky dres. K pretekom sme videli viacero preview. O trase naprieč troma krajinami si môžete prečítať tu, a o štartovej listine tu.
3️⃣kraje ➡️ Węgry, Słowacja i Polska
???? wielki finał w Arłamowie
???? 24-28 maja
????♂️ pierwszy z trzech wyścigów zaliczanych do prestiżowego cyklu Pucharu Narodów UCI U23
???? rusza @PKN_ORLEN Wyścig Narodów @OrlenGrandPrixpic.twitter.com/a8ap2myW5s
Pred štartom mierne pršalo, no nebolo to nič zásadné. Od úvodu to na únik skúšalo množstvo ľudí, no hneď tie prvé pokusy boli zlikvidované. Pretekárom fúkal protivietor, takže to tí aktívni nemali jednoduché. No podarilo sa odísť iba trojčlennej skupine, ktorá nemohla byť pre favoritov veľkým problémom. Boli v nej Dán Nikolaj Mengel, Poliak Michal Želazowski a Američan Cole Kessler, teda cyklisti zatiaľ bez výraznejších úspechov. Postupne si vypracovali tri a pol minúty výhody a zdalo sa, že to ešte nemusí byť koniec.
Následne sa podarilo z balíka jazdiaceho kľudným tempom odísť Portugalčanovi Pedrovi Silvovi, ktorý sa dostal medzi únik a pelotón. No trochu sa mu to nevyplácalo, pretože sa postupom času dostal do hrozivého okna troch minút straty na únik a troch minút náskoku na hlavné pole.
Zhruba v polovici etapy prišla pasáž, kde malo veľa pretekárov defekt, medzi nimi aj prvý Slovák s nepríjemnosťami, a to Adam Gross. Všetci si došli naspäť. Potom prišiel aj prvý pád, kde sa ocitli najmä Nemci. V ďalšom páde boli Ukrajinci. Následne prišli už aj kopce, kde to viacerí pretekári už nezvládali v pelotóne, ktorý musel zvýšiť obrátky, pretože trojicu mal ešte na sedem minút. Náskok sa už zmenšoval, no 25 km pred cieľom malo čelné trio ešte štyri a pol minúty náskoku, čo bolo dosť výrazné.
Nemci a Taliani ťahali pelotón, no vyzeralo to už nehrateľne. Únik mal stále priveľa náskoku. Ešte ho šiel spomaliť záverečný kopec, ktorý už šli totálne vyčerpaní. 15 km pred cieľom mal technický problém Filip Lohinský, no podarilo sa mu ho s tímom opraviť za jazdy a nemusel zastavovať, čo bolo už pri tom tempe záveru kľúčové.
Keď Radio Tour hlásilo ešte päť kilometrov pred cieľom náskok 2:40, bolo jasné, že sa črtá najväčší úspech kariéry pre ktoréhokoľvek pretekára vpredu. Boli to teda Nikolaj Mengel, Michal Želazowski a Cole Kessler. Ešte pred stúpaním atakoval Mengel, ktorý si veril, že má viac síl ako súperi a nebude čakať len na silový špurt do kopca. Napokon sa mu podarilo vzdialiť a aj vyhrať. Druhý prišiel do cieľa Želazowski, tretí Kessler.
Pelotón finišoval so stratou vyše minúty a pol, no problémom bolo, že tesne pred ochrannou zónou došlo k veľkému pádu, kde sa ocitlo množstvo ľudí. Zo Slovákov Lohinský, ktorý si mierne poranil prst, ale mohol pokračovať a prísť do cieľa, hoci už, žiaľ, so stratou. Zasahovali aj záchranári, bolo tam množstvo ľudí. Spadli vo vysokej rýchlosti pred nájazdom na záverečný kopec. Rozhodcovia museli dlho situáciu skúmať, aby dali všetkým správny čas.
Napokon zo Slovákov klasifikovali v pádom rozdelenom pelotóne len Galoviča s Kováčom, Frolek, Gross a nešťastník Lohinský mali o niečo väčšiu stratu.
Jakub Galovič (najlepší Slovák)
"Som spokojný s tým, ako som došiel. Chcel som byť ešte vyššie, ale ten dojazd bol technický a dva kilometre pred cieľom bol veľký pád. Tak som rád, že som došiel bez straty. Bolo to celkom dobré. K pádu došlo tak, že v strede cesty bol ostrovček, ktorý ju rozdelil na ľavú a pravú stranu. Bol som na ľavej strane, ale celý balík šiel po pravej strane, pretože aj špica šla po pravej strane. Jazdci, ktorí šli po pravej strane, sa tam nezmestili, pravdepodobne Ukrajinci trafili obrubník a spadlo sa. V nasledujúcich etapách by som bol rád, keby som dopadol čo najlepšie v celkovom poradí. Aspoň okolo toho štyridsiateho miesta s čo najmenšou stratou na prvého. Bolo by fajn, keby som sa dostal aj do úniku."
Jakub Vančo (športový riaditeľ)
"Špeciálne očakávanie od dnešnej etapy som nemal. Pretekári dnes dostali voľnú ruku, aby sa odprezentovali, keďže je to jeden z troch Svetových pohárov v sezóne. Z kariérneho hľadiska je dobré, ak sa im tu podarí ukázať, pretože možností nie je veľa. Frolek a Gross sa mohli dostať do úniku, čo sa im nepodarilo. V závere sme očakávali šprint balíka, preto sme sa chceli zamerať na neskoré ataky, ale únik dostal príliš veľkú časovú výhodu a zvládol to až do cieľa.
Etapu sme prežili bez veľkých strát na materiálu a vážnych zranení, čo je fajn. Horšie je to, že dnes nebolo aplikované pravidlo troch kilometrov do cieľa. Aj keď bolo jasné, že sa bude šprintovať a balík aj šprintoval. Je to škoda najmä pre Lohinského. Mám tu troch typologicky podobných pretekárov. Do celkového poradia nám zostali dvaja. Lohinský prišiel so stratou a preto ho budeme môcť použiť na boj o prémie. V zajtrajšej etape žiadne prémie nebudú. Verím, že Frolek a Gross udržia chalanov čo najviac vpredu. Galovič a Kováč budú musieť čo najdlhšie prežiť na čele."